1.0 PENGENALAN
Asia
Tenggara adalah sebuah kawasan di benua Asia
bahagian tenggara. Kawasan ini meliputi Indochina
dan Semenanjung Tanah Melayu serta kepulauan di sekitarnya. Sempadan Asia
Tenggara terbatas dengan Republik Rakyat China di sebelah utara, Lautan Pasifik
di timur, Lautan Hindia di selatan, Teluk Benggala, dan benua India di barat.
1.1 Geologi Asia Tenggara
Asia Tenggara terbahagi dalam dua kelompok besar iaitu Asia Tenggara
Daratan (ATD) dan Asia Tenggara Maritim (ATM).
Negara-negara Asia Tenggara
Daratan (ATD) adalah:
a. Kemboja
b. Laos
c. Myanmar
d. Thailand; dan
e. Vietnam
Sementara itu, kelompok Asia
Tenggara Maritim ialah:
a. Brunei Darussalam
b. Filipina
c. Indonesia
d. Malaysia
e. Singapura; dan
f. Timor Leste
1.2 Nama Asia Tenggara
Nama untuk kawasan Asia
Tenggara ini pertama kali dipakai pada abad ke-20. Sebelumnya Asia Tenggara dikenal dengan nama India Belakang (jika
dibandingkan dengan negara India). Sub-kawasan Asia Tenggara terdiri dari sebelas negara, beberapa di
antaranya berada di daratan utama (mainland), yang juga dikenali sebagai
Asia Tenggara Daratan (Indocina) dan sebahagian lagi merupakan kepulauan (Asia Tenggara Maritim),
yang dikenal dengan istilah beragam, seperti Kepulauan Selatan (Nan Yang,
Cina dan Vietnam), Kepulauan Melayu (Malay Archipelago menurut A.R.
Wallace), Malayunesia (Logan), Indonesia (Logan
dan Adolf Bastian), Hindia Timur (Oost-Indie,
Belanda), Malaysia, Insulinde (oleh
orang Hindia Belanda di awal abad ke-20), atau Nusantara (oleh
masyarakat Indonesia). Agak menarik apabila Semenanjung Malaya dimasukkan dalam wilayah kepulauan
walaupun masih tersambung dengan benua Asia.
Geografi Asia Tenggara dapat
dilihat seperti di peta dibawah:
Gambarajah 1: Peta Asia Tenggara
1.3 Agama di Asia Tenggara
Agama yang dianuti oleh penduduk Asia Tenggara adalah
pelbagai ragam dan tersebar di seluruh wilayah. Agama Buddha menjadi
majoriti anutan bagi masyarakat penduduk di Thailand, Myanmar, Laos, Vietnam dan Kamboja. Agama Islam pula dianuti
oleh majoriti masyarakat penduduk di Indonesia, Malaysia dan Brunei Darussalam dengan Indonesia menjadi negara dengan
penganut agama Islam teramai di dunia. Agama Kristian menjadi
majoriti anutan bagi masyarakat penduduk di Filipina. Sementara
itu, di Singapura pula agama dengan pemeluk majoriti penduduknya
adalah agama yang dianuti oleh orang Tionghoa seperti Buddha, Taoisme, dan Konfusianisme.
Walaupun begitu, di beberapa daerah dan kepulauan
tertentu pemeluk agama yang bukan majoriti seperti Hindu di Bali dan Kristian di
Maluku dan Papua. Manakala agama Islam menjadi anutan bagi masyarkat di selatan Thailand dan Pulau
Mindanau di Filipina iaitu selatan Filipina.
Di dalam esei
ini, kita akan membincangkan artikel-artikel yang berhubungan dengan agama
Hindu dan Buddha. Agama Hindu dan Buddha digabung kerana keduanya memiliki
sumber yang sama, iaitu aliran agama Brahmanisme dan dengan begitu banyak
istilah-istilah yang pengertiannya mempunyai persamaan. Selain itu kedua-dua
agama Hindu-Buddha ini pernah menjadi satu agama rasmi ketika pemerintahan
kerajaan Majapahit. Walau bagaimanapun pada masa kini rata-rata pengkaji
sejarah dan juga kerajaan pemerintah di kebanyakkan negara di Asia Tenggara
menganggap agama Hindu dan Buddha ini merupakan agama yang
berbeza.
2.0 RINGKASAN SEJARAH ASIA TENGGARA
Sejarah Asia Tenggara telah dimulai sejak
zaman prasejarah. Masyarakat dan kebudayaan di Asia Tenggara, kemudiannya
berkembang menjadi berbagai ragam budaya dan bangsa yang berbeza serta
mempunyai ciri-ciri etnik yang tersendiri. Pada awalnya, sosio-budaya,
sosio-ekonomi, sistem pemerintahan, bahasa, seni malahan pemikiran masyarakat
Asia Tenggara berkembang dengan pengaruh dari budaya Hindu dan budaya Budha.
Pada masa pra dan pasca kolonialisme, budaya Arab dan budaya dari Eropah juga
memiliki pengaruh yang besar bagi pembentukkan budaya masyarakat Asia Tenggara
pada umumnya. Malahan kedatangan budaya Arab dan Eropah telah membawa gelombang
besar dalam pembentukkan budaya, ekonomi, politik, struktur undang-undang dan
kepercayaan agama di Asia Tenggara.
2.1 Kedatangan agama Budha di Asia Tenggara
Buddha Theravada, adalah salah satu aliran
agama Buddha. Theravada berasal dari dua kata dalam bahasa Pali iaitu : Thera
dan Vada. Thera bermaksud sesepuh, dan vada membawa erti ajaran atau perkataan.
Jadi, Theravada bermaksud Ajaran Para Sesepuh.
2.2 Kedatangan agama Hindu di Asia Tenggara
Agama Hindu di dalam Bahasa Sanskert
bermaksud: Sanātana Dharma iaitu "Kebenaran Abadi"[1],
dan Vaidika-Dharma ("Pengetahuan Kebenaran") adalah sebuah agama yang
berasal dari negara India. Agama ini merupakan lanjutan dari agama Weda
(Brahmanisme) yang merupakan kepercayaan bangsa Indo-Iran (Arya). Agama ini
muncul antara tahun 3102 SM sampai 1300 SM dan merupakan agama tertua di dunia
yang masih bertahan hingga kini[2]
. Agama ini merupakan agama ketiga terbesar di dunia setelah agama Kristian dan
Islam dengan jumlah umat sebanyak hampir satu juta jiwa[3].
Penganut agama Hindu majoritinya terdapat
di negara India. Di sini terdapat sekitar 90% penganut agama ini. Agama ini
pernah tersebar di Asia Tenggara kira-kira abad ke-15, lebih tepatnya pada masa
keruntuhan Majapahit. Pada ketika itu agama ini digantikan oleh agama Islam dan
juga Kristian. Pada masa kini, majoriti pemeluk agama Hindu di Indonesia adalah
masyarakat Bali, selain itu juga yang tersebar di pulau Jawa, Lombok,
Kalimantan (Suku Dayak Kaharingan), Sulawesi (Toraja dan Bugis - Sidrap).
2.2.2 Konsep Hindu – Dewa Dewi
Dalam ajaran agama Hindu, Dewa adalah digambarkan
sebagai makhluk suci, makhluk supernatural, penghuni syurga, setaraf dengan
malaikat, dan merupakan manifestasi dari Tuhan Yang Maha Esa. Kata “dewa”
berasal dari kata “div” yang bererti “bersinar”. Dalam kitab suci Reg Weda,
Weda yang pertama, disebutkan terdapat 33 Dewa, yang mana ketiga puluh tiga
Dewa tersebut merupakan manifestasi dari kekuasaan Tuhan Yang Maha Esa. Di
antara Dewa-Dewi dalam agama Hindu, yang paling terkenal sebagai suatu konsep
adalah: Brahmā, Wisnu, Çiwa. Mereka disebut Trimurti.
Dalam kitab-kitab Weda dinyatakan bahawa
para Dewa tidak dapat bergerak bebas tanpa kehendak Tuhan. Para Dewa juga tidak
dapat menganugerahkan sesuatu tanpa kehendak Tuhan. Para Dewa, sama seperti
makhluk hidup yang lain yang mana Dewa juga bergantung kepada kehendak Tuhan.
Filsafat Advaita (yang bererti: “tidak ada duanya”) menyatakan bahawa tidak ada
yang setara dengan Tuhan. Dan para Dewa hanyalah merupakan perantara antara
Tuhan dengan umatnya.
2.2.4 Perbezaan di antara agama Buddha dan Hindu
Sebelum kita
membincangkan kesan pengaruh agama Buddha dan Hindu di Asia Tenggara, menurut
pengkaji sejarah walaupun kedua-dua agama ini daripada aliran sumber yang sama,
namum terdapat perbezaan yang amat ketara. Perbezaan ini seterusnya dapat
dilihat oleh kita dengan jelas ke atas kesan dan pengaruhnya terdapap
masyarakat di Asia Tenggara. Antaranya ialah:
1. Idea Hindu berkenaan Brahman
sebagai sumber kenyataan, dan semangat kesucian ditolak Buddha. Buddha tidak
percaya wujudnya Tuhan.
2.
Buddha menyatakan bahawa tidak ada roh , yang ada ialah
pusingan Karma.
3.
Dharna telah ditafsirkan semula oleh Siddartha.
4. Siddarhtha menolak sistem kasta kerana tidak bersesuaian
dengan perjalanan karma. Beliau percaya semua manusia mempunyai peluang yang
sama untuk mencapai kecahayaan.
5. Siddhartha tidak mengiktiraf golongan Brahmin dan amalan
mereka seperti menjadikan haiwan sebagai korban.
6.
Aspek-aspek dalam Hindu yang diteruskan oleh Buddha ialah
kepercayaan dan amalan Moksha, Samsara, dan Ahisma.
3.0 KESAN PENGARUH HINDU-BUDHA TERHADAP MASYARAKAT ASIA TENGGARA
Dengan tersebarnya ajaran agama Hindu dan
Buddha sebelum zaman pra-kolonial di Asia Tenggara, terdapat sangat jelas
kesan-kesan dan pengaruhnya terhadap masyarakat di negara-negara Asia Tenggara
yang boleh bahagikan kepada kesan positif dan negatif kepada aspek-aspek
seperti berikut:
a. Politik
b. Ekonomi
c. Perundangan
d. Kepercayaan dan Pemikiran
e. Kebudayaan dan seni
3.1 Kesan ke atas sistem politik (Sistem Beraja dan Maharaja)
3.1.1 Konsep Ketuhanan
a. Di Burma, Thailand, dan IndoCina pengaruh Budha
Theravada meninggalkan kesan dan pengaruh yang amat tinggi di mana membolehkan kedudukan
raja sangat penting dalam menentukan kebahagiaan kehidupan di dunia dan di
dunia akan datang.
b. Kepercayaan kepada Buddha dan keyakinan
terhadap sifat ketuhanan membolehkan raja dihormati dan ditaati.
c. Di Burma Raja merupakan tunggak penting
pentadbiran yang berasaskan pada penguasaan pihak pemerintah ke atas buruh.
Kedaulatan raja hasil daripada pengaruh Budha dan Hindu. Kawasan istana
dianggap suci. Rakyat perlu mengikut peraturan seperti menundukkan kepala dan
membuka kasut sebagai tanda menghormati raja.
d. Raja Nguyen anggap dirinya Thein-tu - anak tuhan, hak memerintah
sebagai wakil tuhan.
e. Ketuanan raja Kampuchea seperti Ang Duang (
1848 -1860 ) dan Sihanouk ( 1943 - 1970 ) dianggap suci.
f. Raja Siam berteraskan konsep divine kingship yang dipengaruhi unsur
Budha dan Hindu
3.1.2 Peranan Raja dan Maharaja di Asia Tenggara
1. Burma
a. penaung dan
pengembang agama
b. penakluk
negeri.
c. tunggak
kekuatan dan keupayaan negeri.
d. pemberi
pengesahan kepada sistem politik dan sosial.
e. menjamin
pengekalan adat resam tempatan dan mempunyai moral yang tinggi bagi menjamin
kebahagiaan rakyat di dunia dan dunia akan datang.
Ciri-ciri kekuasaan raja Burma:
i.. Pengumpulan
gajah putih.
a. Dikaitkan
dengan ciri-ciri luar biasa raja - gagah dan negara semakin makmur.
b. Gajah putih
sebagai simbol kedaulaan sejagat serta pengiktirafan kuasa raja oleh
kuasa-kuasa ghaib.
2. Vietnam
a. Raja sebagai
sumber ilmu dan kemakmuran ekonomi serta ayah kepada rakyat. Sebab manusia
diberi keupayaan yang berbeza dan raja memiliki kelebihan.
3. Kemboja
a. Rujukan
undang-undang dan pertuturannya dianggap undang-undang.
b. Tempat menaruh
harapan kepada mereka atau rakyat yang menghadapi masalah.
c. Raja merupakan
lambang kemamkmuran negara. Tiada raja bermakna negara musnah.
4. Siam/Thailand
a. Raja dianggap
sebagai pelindung rakyat
b. Raja mempunyai
kuasa mutlak semua aspek yang ada di bumi.
c. Peranan Raja
Siam sangat penting dalam pembagunan Siam semasa Dinasti Chakri 1782 - 1910:
Peranan Rama Satu (1782-1809).
i. Mengeluarkan
undang-undang seperti yang diperlukan.
ii. Memastikan
upacara negara dijalankan.
iii. Menjadi
penaung kepada Buddhaisme.
iv. Menggalakkan
kesusasteraan rakyat.
v. Mengubahsuai
tradisi Ayudhya yang berkaitan dengan undang-undang cerai, kesusasteraan dan
sejarah, undang-undang agama, dan istiada negara. - Revolusi senyap yang
mementingkan intelek manusia untuk menentukan nasib dan negara.
Peranan Rama Dua dan Tiga
i. Melaksanakan
upacara negara
ii. menjamin
keamanan dalam negeri.
iii. Mempertahankan
negeri daripada tekanan luar.
iv. Memperkembangkan
keintelektualan - Rama 3
Ciri-ciri
kekuasaan raja Siam:
i. Pengumpulan gajah putih - simbol kebebasan
raja
3.2 Kesan Keagamaan dan Adat Kepercayaan
Teras kepercayaan
agama Hindu berdasarkan telah meninggalkan kesan negatif dan positif terhadap
masyarakat di Asia Tenggara dalam aspek-aspek berikut:
1.
Hukum Karma
·
Dengan adanya Hukum Karma ini ianya dapat membuat
penganut agama Hindu agar sentiasa berbuat baik sesama makhluk.
· Ini kerana tindakan-tindakan untuk mencapai kehidupan
selepas mati jika melakukan amalan-amalan baik dan berbakti semasa hidup.
2. Pembahagian kasta berdasarkan hiraki berikut: Brahmin,
Kesatria, Vaisya, Sudra, Harijan. Biasanya Harijan langsung tidak termasuk
dalam sistem kasta ini kerana ia merupakan golongan Harijan merupakan golongan yang
paling terkebawah sekali dan golongan yang tidak boleh diusik kerana
kedaifannya.
·
Ciri-ciri Sistem Kasta
a.
Merupakan sebuah fenomena seluruh masyarakat penganut
agama Hindu
b.
Dianggotai oleh kumpulan-kumpulan turun-temurun dan
endogamous. Jika dilihat dari segi varna terdapat empat kumpulan kasta iaitu
Brahmin, Kshatriya, Vaisya, dan Sudra, sedangkan Harijan adalah diletakkan di
luar batasan kasta. Kumpulan-kumpulan varna ini terbahagi kepada jati-jati atau
kasta-kasta kecil yang juga bersifat turun-temurun dan endaogamous.
c. kasta-kasta varna dan jati telah disusun mengikut hiraki
dengan Brahmin yang tertinggi dan Harijan yang terendah.
d. Setiap kasta varna dan jati mempunyai pertalian tradisi
dengan satu atau dua pekerjaan.
e.
Hubungan antara kasta-kasta diutarakan melalui gagasan
kesucian dan kekotoran.
f.
Idea-idea keagamaan Hindu tertentu seperti samsara,
karma, moksha, ahisma, dan dharma disebarkan melalui sistem kasta.
·
Samsara: perihal pusingan kelahiran, kematian dan
kelahiran semula
·
Karma: tindakan ke arah kebaikan
·
Moksha: perihal membebaskan kewujudan masalah-masalah
yang tidak ada penghujungnya.
·
Ahisma: merupaka satu doktrin tidak melakukan kekejaman.
·
Dharma: tugas-tugas moral
g.
Susunan hiraki dalam sistem varna adalah tetap sepanjang
masa, tetapi dalam sistem jati boleh berubah mengikut peredaran masa.
·
Amalan-amalan yang berkaitan dengan Sistem Kasta.
h.
Sati iaitu janda kepada si mati perlu berkorban nyawa
dengan membakarkan dirinya bersama mayat suami yang meninggal dunia.
i.
Larangan terhadap janda untuk berkahwin semula.
j.
Perampasan harta pusaka keluarga daripada orang yang
memeluk agama lain atau disingkirkan daripada kasta.
k.
Perkahwinan di peringkat kanak-kanak.
l.
Penghinaan terhadap kasta Harijan yang dihalang
daripada memasuki kuil, sekolah dan
kawasan kediaman kasta tinggi. Harijan juga tidak dibenarkan memiliki tanah
atau mengkaji kitab suci Hindu.
·
Amalan-amalan lain dalam adat Hindu
m.
Pembunuhan anak-anak kecil perempuan kerana kesulitan
membayar mas kahwin atau mencari pasangan daripada kasta yang lebih.
n.
Perhambaan
o.
Thugee iaitu perompak membunuh orang sebagai menunaikan
kehendak dewi Kali
p.
Mempersembahkan manusia sebagai korban kepada Tuhan
3.3 Kesan ke atas pemikiran
Pengaruh Hindu-Buddha juga telah
meninggalkan kesan ke atas pemikiran masyarakat Asia Tenggara. Yang mana
pengaruh dari India ini telah meninggkatkan peradapan di mana kedudukan Raja
pada zaman tersebut mempunyai fungsi dan kebolehan sebagai seorang shaman. Raja
sebagai shaman ditakrifkan sebagai pawang atau bomoh yang mempunyai ilmu
mentera dan jampi serapah. Hasil daripada kepercayaan ini, rata-rata masyarakat
Asia Tenggara pada ketika itu mempunyai pemikiran bahawa Raja mempunyai
kelebihan dan dapat menguasai alam ghaib yang boleh mempengaruhi kehidupan
individu-individu dalam masyarakat. Kebolehan raja yang memiliki kuasa yang
luar biasa ini telah meletakkannya di satu kedudukan yang tinggi dalam strata
sosial masyarakat. Jelaslah menunjukkan bahawa seseorang raja perlu meyakinkan
rakyat dalam taraf pengetahuan yang difahami oleh rakyat sendiri iaitu dalam
bentuk data dan sistem sosial yang telah wujud sebeum tibanya pengaruh dari
India[4].
3.4 Kesan ke atas sistem undang-undang
Kesan pengaruh Hindu-Buddha juga dapat
dilihat dengan jelas. Ini kerana Raja dianggap sangat istemewa kerana kedudukan
Raja yang mempunyai kredibiliti sebagai jelmaan dewa-dewa. Raja juga dianggap
mempunyai kekuasaan mistik yang luar biasa. Oleh kerana itu, apa sahaja yang
diucapkan oleh Raja adalah merupakan undang-undang yang mesti dipatuhi. Malahan
terdapat juga kanun diraja dan kanun rakyat yang bersandarkan kuat kepada kitab
dharmasastras (kanun manu) dan kitab arthasastreas (permasyoran politk)[5]. Jika dibandingkan kedua-dua jenis
undang-undang ini, kanun diraja lebih utama dan kuat diresapi oleh penaruh
Hindu-Buddha kerana golongan aristokrat lebih menerima pakai unsur-unsur agama
dan budaya dari India demi kepentingan kedudukan mereka yang prestij itu.
3.5 Kesan ke atas sistem ekonomi
Pengaruh Hindu-Buddha telah meninggalkan
kesan yang sangat ketara di kalangan rakyat dan masyarakat Asia Tenggara. Pada
zaman tersebut Raja dianggap pemerintah yang wajib ditaati. Rakyat ataupun
masyarakat daripada strata bawahan yang terdiri daripada nelayan dan petani
terpaksa membayar ufti yang berupa bentuk emas atau pun cukai daripada hasil
pekerjaan mereka kepada Raja melalui pegawai-pegawai Raja yang dilantik khas
untuk melaksanakan kutipan cukai daripada rakyat kelas bawahan.
Disebabkan terdapatnya susunan hiraki
dalam susunan kasta yang pengaruhnya datang daripada India, masyarakat bahawan
pada zaman pra-kolonial di Asia Tenggara hanya mampu mempunyai pekerjaan yang
setara dengan kelas dan status sosialnya. Dari aspek ekonomi masyarakat pada
zaman tersebut tidak mampu menaik taraf kehidupan mereka kepada taraf yang
lebih baik kerana susunan hiraki yang mengikut kasta adalah sebagai sebahagian
daripada kepercayaan keaagamaan.
Selain daripada itu ajaran Buddha juga
menganjurkan raja sebagai cakravin atau raja yang memerintah di dunia atas apa
jua kekuatan sama ada agama ataupun ketenteraan (politik dan ekonomi).
3.6 Kesan ke atas seni budaya dan adat resam
Khazanah kebudayaan India lebih diminati
dari falsafah agamanya sehingga falsafah itu diabaikan dan diubahsuai menjadi
seni[6].
Misalnya banyak tarian-tarian keagaaman telah diadaptasi menjadi sebagai tarian
seni dan kebudayaan di India dan telah meresapi kepada masyarakat Asia Tenggara
yang menganut agama Hindu. Sementara itu gajah telah dinaik taraf sebagai
binatang diraja dan memperoleh kedudukan yang mulia bagi agama Hindu dan
Buddha.
Ciri-ciri Indianisasi juga dapat dilihat
jelas terhadap kesenian tempatan yang berunsur India yang berevolusi menerusi
penyebaran agama Hindu. Pengaruh konsep drama dan pementasannya juga di
adaptasi daripada kitab-kitab Hindu dan tulisan daripada India. Cerita-cerita metos
agama Hindu tersebut juga telah disadur menjadi versi kesusasteraan dan seni
budaya tempatan.
Tulisan yang utama pada zaman Hindu-Buddha
ialah tulisan Nagari Pallava (Buddha) dan Sanskrit (Hindu). Huruf Devanagari
(satu dari tulisan kuno India selain dari tulisan Kharosthi dan Brahmi) dari
bahasa Sanskrit[7].
Wujudlah juga bahasa yang berbeza iaitu bahasa dalam istana yang digunakan oleh
golongan bangsawan manakala bahasa luar istana digunakan oleh golongan rakyat
biasa. Manakala kesan lain yang bersifat baru iaitu lebih bercorak feudal,
egocentrisme dan lain-lainnya dalam masyarakat dan individu juga berubah
meniggkatkan kemahiran perindustrian dan perhubungan perdagangan.
3.7 Kesan ke atas ilmu pengetahuan
Akibat daripada penggaruh Hindu-Buddha
terdapat juga kesannya keatas ilmu pengetahuan. Menurut Soekmono[8]
membahagi empat kumpulan jenis kitab dari India iaitu:
a. Kitab keagamaan (tutur);
b. Kitab hukum (sastra yang dibahagi kepada kitab
umum dan kitab khusus/casana yang ditujukan kepada golongan tertentu seperti
kitab-kitab untuk menentukan hak, status dan kewajiban pendita misalnya kitab
Rsicana);
c. Kitab epik-lagenda (wiracarita), misalnya
yang utama ialah Ramayana, Mahabhrata dan Bhagava-Gita; dan
d. Lain-lain kitab termaksuklah keagamaan,
kesusilaan dan kitab-kitab huraian sejarah seperti Nagarakrtagama (cerita
peringatan ke atas raja Hayam Euruk dan kekuasaan Majapahit di rantau ini
ditulis oleh Prapanca, pemuisi istana yang mengelola biara-biara agama Buddha
bagi pihak kerajaan), Niddesa sebagainya.
Agama Hindu adalah agama yang mempunyai
program atau bentuk serta mempunyai ketua agama yang khusus. Faktor-faktor ini
menyebabkan agama itu lebih dianggap longgar berbanding agama Buddha dalam cara
penyebarannya sehingga memudahan sinkritisme dengan animisme tempatan
(kepercayaan primodial). Justeru itu juga maka ajaran Cakti dan Tantra
(mengutamakan aspek-aspek sihir dan ghaib) lebih popular dari ajaran Hindu yang
sebenarnya. Menurut Coedes[9],
contoh sinkristisme ini dapat dilihat pada inskripsi di Jawa misalnya yang
menyebut tentang tiga aliran agama iaitu Saira (peyembahan Siva, agama Hindu),
Sogata (Buddha) dan Rishi (penganut fahaman aliran lama). Manakala dalam unsur
Brahmanisme dapat dikategorikan kepada dua iaitu yang pertama Brahmanisme
rakyat dan keduanya ialah Brahmanisme istana.
4.0 KESIMPULAN
Perkembangan agama Buddha sama ada di Asia
Tenggara mahupun di Asia Selatan berkaitan dengan proses Indianisasi di
kawasan-kawasan tersebut. Hal ini disebabkan di dalam proses Indianisasi
tersebut, berbagai-bagai aspek kehidupan dari India telah dibawa masuk ke Asia
Tenggara dan Asia Timur termasuklah amalan agama mereka iaitu Hindu dan Buddha.
Ajaran agama Buddha berasaskan ajaran Sindharta Gautama Buddha. Pada peringkat
awal, agama ini berpusat di India dan telah disebarkan oleh Maharaja India yang
terkemuka seperti Maharaja Asoka dan raja-raja Kaniskha. Agama Buddha tersebar
ke Asia Tenggara dan Asia Timur amnya terbahagi kepada 2 fahaman iaitu fahaman
Buddha Theravada dan fahaman Buddha Hinayana. Apa yang didapati, penyebaran
agama Buddha ini telah mendapat tempat di Asia Tenggara terutama di Tanah Besar
Asia Tenggara dan di Asia Timur. Jika dibandingkan dengan penyebaran agama Hindu,
agama Buddha telah mendapat tempat yang lebih berbanding agama Hindu. Agama
Hindu lebih mendapat tempat daripada golongan bangsawan dan raja-raja. Hal ini
sebab di dalam fahaman agama Hindu, wujud konsep kasta dan perbezaan taraf.
Golongan bangsawan dianggap mulia dan mempunyai kaitan dengan dewa-dewa.
Justeru itulah, agama Buddha telah mendapat tempat di kalangan masyarakat
tempatan kerana agama Buddha menekankan kesamarataan dan tidak ada perbezaan
taraf ataupun hierarki sosial.
Di Asia Tenggara, fahaman agama Buddha
yang tersebar di sini ialah agama Buddha fahaman Theravada. Ajaran agama Buddha
Theravada dikatakan lebih mirip kepada fahaman agama Buddha yang asal. Ajaran
ini telah tersebar hingga ke sebelah Timur. Antara negara-negara yang paling kuat
menerima pengaruh agama ini ialah Thailand, Myanmar, Kampuchea dan Laos.
Kesan-kesan tinggalan ajaran ini di negara-negara tersebut masih wujud misalnya
bangunan Angkor Wat di Kampuchea. Kedatangan ajaran agama Buddha ke Tanah Besar
Asia Tenggara sebenarnya telah berlaku pada kurun-kurun terawal masihi lagi.
Hal ini terbukti melalui kesan-kesan tinggalan kerajaan-kerajaan klasik seperti
Dvaravati (Mon) dan Funan. Kesan tinggalan kerajaan ini menunjukkan kekuatan
pengaruh Buddha telah menular di tapak-tapak tersebut.
Sejak dari abad ke-16 lagi, Kerajaan Mon
didapati tanggungjawab menyebarkan agama ini hingga ke negara Myanmar. Agama
ini tersebar dengan luas sekali juga atas sokongan daripada golongan pembesar
dan raja. Misalnya, usaha yang dimainkan oleh pemerintah Thai yang bernama
Lopburi yang telah meminta rakyatnya supaya menukar fahaman-fahaman klasik
seperti animisme dan kepercayaan kepada matahari kepada agama Buddha[10].
Di Myanmar, agama Buddha telah mempengaruhi sebahagian daripada sistem
kehidupan masyarakatnya. Undang-undang biara atau dikenali dengan Sangha telah
dibentuk di Myanmar. Raja-raja Myanmar juga kini bertindak sebagai penaung
kepada agama Buddha. Raja-raja juga menggalakkan pembinaan kuil Buddha dengan
lebih banyak.
Bagi masyarakat di Asia Timur, mereka
lebih terdedah kepada fahaman ajaran Buddha Hinayana. Secara keseluruhan,
intipati ajaran ini agak berbeza daripada fahaman yang asal. Hal ini kerana
fahaman ini telah mengalami asimilasi dan penyesuaian dengan cara hidup
masyarakat tempatan. Namun begitu, intipati asal ajaran Buddha tidak diubah.
Perkembangan ajaran Buddha Hinayana didapati bermula di China sejak abad ke-3.
Oleh sebab ajaran Buddha mudah difahami dan tidak menekankan hidup berhieraki
maka penyebarannya lebih luas.
Selain itu, fahaman agama ini digunakan
untuk menenang keadaan apabila negara di dalam keadaan huru-hara. Namun begitu,
penyebaran agama Buddha ini mendapat tentangan daripada ajaran tempatan yang
lain seperti Confucius dan Shintoisme. Pemerintah China juga didapati
menggunakan petua ini untuk menenangkan keadaan huru-hara. Di Jepun, proses
asimilasi dengan ajaran Shintoisme dilakukan.
Secara keseluruhannya, ajaran Buddha
mendapat sambutan baik di Asia Tenggara. Namun begitu, penyebaran ini di Asia
Timur mendapat sedikit tentangan. Agama Buddha dianggap sebagai ajaran yang
bersifat sederhana.
Rujukan
1. Abdul Rahman Hj. Abdullah. (2003). Sejarah
dan Tamadun Asia Tenggara. Kuala Lumpur, Utusan Publications And
Distributors.
2. Abdul Rahman Hj. Abdullah.
(2006). Sejarah dan Kebudayaan Asia
Tenggara Tradisional. Shah Alam: Karisma Publications.
3. Abu Talib Ahmad, (
1991 ), Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara
Moden, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur; Bab 1.
4. Bhaskarananda, Swami, "Meditation: Mind & Patanjali's Yoga",
Viveka Press, 2001. ISBN
1-884852-03-3
5. Bhaskarananda,
Swami, "Ritualistic Worship and Its
Utility"
6. Bhatia V.P.,
"Secularisation of a
Martyrdom", Organiser, 11-11998.
7. Coulson,
Michael, "Sanskrit: An Introduction to the Classical Language",
Hodder & Stoughton, 1992. ISBN 0-8442-3825-2
8. Bowes,
Pratima,"The Hindu Religious Tradition: A Philosophical Approach",
Allied Pub., 1976. ISBN 0-7100-8668-7
9. Encarta,
Hinduism Flood, Gavin (Ed.), "Blackwell companion to Hinduism",
Blackwell Publishing, 2003. ISBN 0-631-21535-2
10. Frawley, David,
"Hinduism and the Clash of Civilizations", Voice of India, 2001. ISBN 81-85990-72-7
11. Fox, Michael Allen, "Deep
Vegetarianism", Temple
UniveResity Press, 1999. ISBN
1-56639-705-7
12. Fuller, C.J., "The Camphor Flame", Princeton UniveResity Press, 2004. ISBN 0-691-12048-X
13. Harshananda, Swami, "A Bird's Eye View of
the Wedas" in "Holy Scriptures: A Symposium on the Great Scriptures
of the World" (2d Ed.). ISBN 81-7120-121-0
14. Klostermaier, K, "A Survey of
Hinduism", SUNY Press, 1994.
15. Osborne, E,
"Accessing R.E. Founders & Leaders, Buddhism, Hinduism and Sikhism
Teacher's Book Mainstream.", Folens Limited, 2005.
16. Radhakrishnan,
S. (trans.), "Bhagavad Gita", Harper Collins, 1995. ISBN
1-85538-457-4
17. Renou, Louis,
"The Nature of Hinduism", Walker, 1964.
18. Rinehart,
Robin (Ed.), "Contemporary Hinduism", 2004. ISBN 1-57607-905-8
[1] Hindu
juga dikenal dengan Hindū Dharma atau Vaidika-Dharma dalam beberapa bahasa
India modern, seperti bahasa Hindi, Bbahasa Bengali, dan beberapa turunan
Bahasa Indo-Arya, juga beberapa dialek Bahasa Dravida seperti Bahasa Tamil dan
Bahasa Kannada.
[2] Hinduism
and the Clash of Civilizations oleh David Frawley, Voice of India 2001. ISBN
81-85990-72-7
[3] Major
Religions of the World Ranked by Number of Adherents, Adherents.com (data 2005)
[4] ME 2604:
Sejarah Asia Tenggara (Kebudayaan dan Alam Manusia), ms 120
[5] ME 2604:
Sejarah Asia Tenggara (Kebudayaan dan Alam Manusia), ms 119
[6] ME 2604:
Sejarah Asia Tenggara
[7] ME 2604:
Sejarah Asia Tenggara (Kebudayaan dan Alam Manusia), ms 125
[8] ME 2604:
Sejarah Asia Tenggara (Kebudyaan dan Alam Manusia), ms 125
[9] The Indianised,
ms 146
[10] The
Star, 18 Oktober 2002
very useful...thanks a lot
ReplyDeletethnk you <3
ReplyDeleteThanks for this crucial Information !! Couldn't have past the test without this XD
ReplyDeletetrima kaseh mak andak ;)
ReplyDeleteTerima kasih mak andak♡
ReplyDeletethanks :)
ReplyDeletejelas and nyata thanks
ReplyDelete