السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
الحمد لله رب
العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، سيدنا محمد وعلى آله
وصحبه أجمعين ، ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين
Alhamdulillah,
saya bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan keizinan dan limpahan rahmat
serta hidayah dariNya jua dapat saya menulis dan menyiapkan tulisan mengenai topik
Konsep
Negara Islam Dan Perbezaannya Dengan Negara Sekular sebagai
memenuhi syarat untuk subjek Institusi Pemerintahan Dalam Islam.
Penulisan
tentang kertas kerja ini akan memfokuskan kepada Konsep-konsep sebuah negara
Islam dan perbezaannya dengan konsep negara sekular. Walaupun skop penulisan
ini adalah berkisar tentang perbezaan konsep di antara negara Islam dan negara
sekular, penulis juga ada menghuraikan serba sedikit tentang sejarah wujudnya
negara sekular iaitu bagaimana wujudnya pemisahan akidah dan pemikiran bertuhan
daripada pentadbiran negara dan operasi seharian (ekonomi, pendidikan,
perniagaan, institusi kekeluargaan dan sebagainya) dengan tujuan supaya
pemahaman yang lebih mendalam ke atas topik ini dapat dilakukan.
Penulis
menggunakan data sekunder untuk melengkapkan penulisan ini yang terdapat dengan
membuat beberapa penyelidikan tentang topik ini di Perpustakaan Tun Sri Lanang,
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Kebanyakkan buku-buku yang digunakan adalah
tentang kenegaraan dan politik Islam serta pembahasan yang telah dibukukan oleh
penulis-penulis seperti yang tersenarai di bahagian rujukan diakhir bab didalam
kertas kerja ini. Disamping itu, penulis juga ada menggunakan keratan-keratan
akbar yang penulis fikirkan ianya adalah relevan dengan topik perbincangan.
Semoga
usaha ini akan mendapat membuka minda penulis dan para pembaca tentang konsep
Negara Islam dan perbezaannya dengan negara sekular. Suka penulis nyatakan
disini bahawa isikandungan didalam kertas kerja ini adalah daripada pandangan
penulis sendiri yang mungkin ianya tidak sama dengan pandangan pembaca.
Sebarang cadangan yang membina terhadap kertas kerja ini amatlah dialu-alukan.
1.1 Definisi Negara Islam
Kata
as-siyasah (politik) dalam bahasa Arab berasal daripada kata asa yasuus siyayah
(mengatur dan memimpin). Namun begitu pelbagai takrifan telah dibuat oleh
ilmuan Islam dalam mendefiniskan negara Islam antaranya ialah:
Al-Sarkasi
mentakrifkan Dar Al-Islam dengan menegaskan ianya tempat berada di bawah
pemerintahan orang-orang Islam, tandanya ialah apabila orang Islam aman di
dalamnya[1].
Pengertian
‘dar’ Hadis Sulaiman Ibnu Buraidah: Serulah mereka kepada Islam, maka apabila
mereka menyambutnya, terimalah mereka dan hentikanlah peperangan atas mereka,
kemudian ajaklah mereka berpindah dari negerinya (yang merupakan darul kufur)
ke Darul muhaajirin (darul Islam yang berpusat) Di Madinah, dan beritahukanlah
kepada mereka Apabila mereka telah melakukan semua itu, maka mereka akan
mendapatkan hak yang sama sebagaimana yang memiliki kaum Muhajirin dan juga
kewajipan yang sama, seperti halnya kewajipan kaum Muhajirin.
Manakala
Al-Maudidi mentakrifkan negara Islam ialah negara yang kuasa mutlaknya pada
Allah SWT. Allah yang menentukan syariat yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.
Menurut beliau lagi negara Islam adalah bercorak theo-democracy yang tergabung
di dalamnya autoriti mutlak pada Allah dan penyerahan autoriti yang terbatas
kepada manusia dalam perlaksanaan urusan negara yang diakui oleh syarak.[2]
Namun
begitu terdapat golongan orientalis yang telah memberi komentar tentang sistem
politik Islam iaitu Professor Dr. Patzujuald yang memetik sebagai berkata
bahawa “Islam bukanlah semata-mata agama tetapi ia juga ialah sistem politik.
Sekalipun ia lahir pada akhir zaman, namun terdapat individu-individu Islam
yang menggambarkan diri mereka sebagai golongan moden yang telah cuba untuk memisahkan
antara kedua-dua perkara ini. Sesungguhnya binaan pemikiran Islam semuanya
berasaskan kepada hakikat bahawa kedua-dua perkara ini bertaut rapat yang tidak
mungkin dipisahkan antara sama lain.[3]
Dr.
Yusuf Al-Qardawy pula menerangkan pengertian kata as-siyasah secara etimologi
yakni pendapat beliau bahawa kata as-siyasah dapat diertikan kiasan seperti
dalam contoh berikut: sastu ar-ra’yah siyasah (saya mengatur rakyat menggunakan
politik) ketika saya memerintah dan melarang rakyat. Menurut beliau lagi, wasas
al-amru siyasah (menyelesaikan persoalan menggunakan politik dan as-siyasah di
sini bererti melakukan sesuatu yang akan mendatangkan kebaikan.[4]
Penulis
berpendapat bahawa Istilah Negara Islam (Darul Islam) adalah istilah syara’. Negara
Islam menurut syara’ adalah suatu wilayah yang melaksanakan hukum–hakam Islam
dan keamanan wilayah tersebut berada di tangan Islam, iaitu di bawah kekuasaan
dan kekuatan kaum Muslimin, walaupun terdapat penduduk yang mendiami negara
Islam tersebut, mereka tidak diancam dan tidak ditindas hak-hak mereka sebagai
makhluk Allah.
1.2 Bentuk Negara Islam
Di dalam bab ini, penulis
cuba menghuraikan sedikit maklumat tentang bentuk-bentuk sesebuah negara Islam.
Rasulullah saw bersabda: "Dahulu
bani Israil dipimpin dan dipelihara urusannya oleh para nabi. Setiap kali
seorang nabi meninggal, digantikan oleh nabi yang lain. Sesungguhnya tidak akan
ada nabi sesudahku. (Tetapi) nanti akan ada para Khulafaa dan jumlahnya akan
banyak sekali". (HR Bukhari dan Muslim)[5]
Menurut
pengertian bahasa Arab, khulafaa bermaksud pengganti. Berdasarkan
penegasan Rasulullah bahawa tidak ada nabi lagi sesudah beliau, maka pengganti
di sini berfungsi menggantikan kedudukan beliau sebagai Ketua Negara. Hal ini
diperkuat oleh keputusan Abu Bakar yang menyandang gelaran
Khalifatur-Rasulillah (pengganti Rasulullah sebagai Ketua Negara).
Mahmud
Abdul Majid al-Khalidi menjelaskan pengertian Khalifah sebagai berikut:
"Khalifah adalah kepemimpinan umum bagi kaum muslimin secara keseluruhan
di dunia untuk mendirikan/melaksanakan undang-undang Islam dan mengembangkan
dakwah Islam ke seluruh pelusuk dunia".[6]
Imam
Mawardi mengatakan: "Imamah (atau Khilafah) adalah suatu kedudukan yang
diadakan untuk mengganti peranan kenabian dalam urusan memelihara agama (Islam)
dan mengendalikan dunia".[7]
Dalam
masalah yang sama, Ibnu Khaldun menyatakan bahawa "Hakikat Khalifah adalah
Shahibus-Syari’ (iaitu seseorang yang bertugas memelihara dan melaksanakan
syariat) dalam memelihara urusan agama dan mengelola dunia".[8]
Tentang
bentuk negara Khilafah ini, Rasulullah saw telah menegaskannya dalam Hadis
riwayat al-Bazzar:
"...kemudian
akan muncul (kembali) Khilafah yang mengikuti jejak kenabian..." [9]
Berdasarkan
penjelasan di atas, Islam mengenal bentuk negara Khilafah Islamiyyah, baik
secara normatif mahupun praktikal sebagaimana yang tercatat dalam lembaran
sejarah sejak masa Nabi sampai runtuhnya Khilafah Islamiyyah yang berpusat di
Turki pada tahun 1924.
1.3 Negara Islam Pertama
Menurut
ramai pendapat ulama Islam, negara Madinah ialah merupakan negara Islam yang
pertama dibentuk oleh Rasullulah saw. Kerajaan Islam Madinah menjadi bertambah
keluasaan jajahan takluk dan pemerintahannya berterusan melalui pemerintahan
Khalifah Al-Rashidin, Kerajaan Bani Umaiyyah, Kerajaan Bani Abassiyah sehingga
Kerajaan Uthmaniyah.
Ada beberapa definisi
tentang negara. Menurut Roger Soltau, negara adalah alat (agency) atau
kekuasaan (authority) yang mengatur atau mengendalikan persolan-persoalan
bersama atas nama masyarakat. Menurut Harold J. Laski, negara adalah suatu
masyarakat yang diintegrasikan kerana mempunyai kekuasaan yang bersifat memaksa
dan yang secara sah lebih agung daripada individu atau kelompok yang merupakan
bahagian dari masyarakat itu. Definisi menurut Max Weber dan Robert MacIver
hampir senada dengan Harold Laski. Negara jauh lebih kompleks dibandingkan
dengan masyarakat. Harold J. Laski mendefinisikan masyarakat sebagai "sekelompok
manusia yang hidup bersama dan bekerjasama untuk mencapai tercapainya
keinginan-keinginan bersama". Berdasarkan definisi tersebut, negara adalah
metamorfosis lanjutan dari suatu bentuk masyarakat yang memerlukan instrumen
undang-undang yang bersifat memaksa sehingga keinginan-keinginan tersebut tidak
saling memukul antara satu sama lain. Dalam konsep Kontrak Sosial (Contract du
Social), penguasa "dikontrak" oleh rakyat untuk menjaga dan mengatur
kepentingan-kepentingan mereka.
Dalam kitab al-Fikr
al-Islami, Dr. Muhammad Ismail mengajukan 3 (tiga) kriteria yang harus dipenuhi
agar suatu masyarakat dapat disebut sebagai masyarakat yang utuh, iaitu adanya
pemikiran yang sama (afkar), perasaan yang sama (masya’ir), dan undang-undang
yang diterapkan di tengah masyarakat tersebut (nizham). Jika salah satu
kriteria tersebut tidak terpenuhi, maka masyarakat tersebut tidak layak disebut
sebagai masyarakat walaupun jumlahnya ratusan ribu; seperti penonton bolasepak
di stadium yang memiliki keinginan yang sama (ingin menonton bola) tetapi tidak
diikat oleh peraturan yang sama sehingga masing-masing dapat berbuat sekehendak
hatinya.
Namun begitu dalam
konteks kotemporari, sesebuah negara Islam adalah diukur dengan pemimpin negara
itu adalah terdiri daripada orang yang beragama Islam, bilangan penduduk Islam
adalah penduduk majoriti negara tersebut dan polisi ataupun amalan
pemerintahannya adalah menjalankan proses pentadbiran yang berlandaskan
Al-Quran dan Al-Sunnah.
1.4 Definisi Negara Sekular
Sekularisme
dalam bahasa diterjemahkan dengan secularism. Terjemahan secularism daripada
aspek pengertian Islam ialah al-ladiniyah aw dunyawiyah (tidak memiliki agama
atau dunia. Ia merupakan dakwah kepada kehidupan yang tidak beragama, atau
istilah yang tidak mempunyai hubungkait dengan ilmu (science) dan mazhab ilu
(scientism)[10].
Sebuah
negara sekular adalah suatu konsep secularisme, di mana sebuah negara bertujuan
menjadi secara rasmi neutral dengan hal agama, tidak menyokong sama ada agama
atau menentang agama.[11]
Menurut
Professor Dr Yusuf Al-Qardawy di dalam bukunya Agama dan Politik Islam,
berpendapat bahawa sekularisme adalah suatu pemikiran baru atau pemikiran yang
menyusup ke dalam tubuh umat Islam dari luar. Kaum muslimin sepanjang
sejarahnya yang panjang tidak pernah mengenal idea sekularisme tersebut.
Sedangkan inti atau substansi sekularisme adalah pemisahan agama daripada
masyarakat dan negara. .Dengan demikian sekularisme merupakan suatu pemikiran
yang asing, sama ada kulit dan apalagi isinya.[12]
Dalam
istilah politik, sekularisme adalah suatu gerakan terhadap pengasingan agama
dan kerajaan yang juga sering diistilahkan pemisahan gereja dan negara. Ini
adalah dirujukkan pada mengurangkan ikatan di antara kerajaan dan sebuah agama
negara, menggantikan undang-undang berasaskan kitab suci (seperti Taurat dan
hukum Syariat) dengan undang-unudang sivil, dan menghapuskan perselisihan pada
asas agama. Ini telah dikatakan untuk menambahkan demokrasi dengan melindungi
hak asasi agama minoriti.[13]
Hampir
semua buku-buku yang ditulis oleh Professor Dr Yusuf Al-Qardawy antara yang
terkenal seperti Al-Islam wa Al-almaniyah wajhan li wajhin dan at-thatharuf
al-amani wa muwajahah al-Islam menyebut bahawa pertumbuhan dan perkembangan
sekularisme adalah sebuah fahaman di Eropah. Penulis juga menitik-beratkan
kepada suatu fakta bagaimana sekularisme menjadi satu “condition sine qua non”
untuk membebaskan masyarakat Eropah ketika itu untuk menuju jalan progresif. [14]
Bagaimanapun
penulis berpendapat bahawa negara sekular boleh di definisikan dengan melihat
bahawa ianya seolah-olah membawa maksud melindungi kebebasan beragama seseorang
individu tetapi ianya juga boleh dideskripsikan sebagai negara yang mencegah campur
aduk agama dalam aspek pemerintahan, dan
mencegah agama menguasai pemerintahan atau kekuatan politik.
2.0 Sejarah Sekularisme
Sejarah
telah menunjukkan bahawa sekularisme adalah berkembang dari Barat. Negara barat
adalah penganut dan pengembang Ideologi Kapitalis yang menjadikan sekularisme
sebagai akidah mereka. Kelahiran pemikiran sekulisme bermula apabila kaisar (caesars) dan raja-raja di Eropah
menjadikan agama sebagai alat untuk memeras, menganiaya dan menghisap darah
rakyat. Para pemuka agama (gereja) waktu itu, dijadikan perisai untuk mencapai
keinginan mereka. Maka timbullah pergolakan sengit, yang kemudian membawa
kepada kebangkitan ahli falsafah dan cendekiawan. Kegagalan pihak gereja
menjadi pengantara dan pemudahcara diantara pihak pemerintah dan rakyat
menjadikan sebahagian besar daripada rakyat mereka mengingkari adanya agama
secara mutlak, sementara sebahagian besar lagi yang masih mempunyai kepercayaan
bertuhan mendesak agar agama dipisahkan dari kehidupan dunia.[15]
Sampai
akhirnya, pendapat majoriti dari kalangan ahli falsafah dan cendekiawan itu
lebih cenderung memilih idea untuk memisahkan agama dari kehidupan yang kemudiannya
menghasilkan usaha pemisahan antara agama dengan negara. Jika dahulu agamalah
yang menjadi panduan di dalam aspek kehidupan, namun dewasa ini telah disepakati
agar agama perlu dipisahkan dalam kehidupan. Maksudnya, seseorang boleh
menerima mahupun menolak agama (atau Tuhan) selama mana ia (agama) tidak
campurtangan dalam kehidupan. Pada asasnya, agama itu harus dipisahkan dari
kehidupan dan kehidupan mesti ditentukan sendiri oleh manusia.[16]
2.1 Memisahkan Agama Dari Kehidupan
Ada
tiga komponen penting (kerangka asas) yang menjadi faktor berkembangnya
sekularisme dalam pembentukkan sekularisasi kehidupan manusia, iaitu:
i.
Disenchantment of nature (pengosongan
nilai-nilai agama dari alam);
ii.
Desacralization of politics (desakralisasi
politik);
iii.
Deconsecration of values (dekonsekrasi
nilai-nilai).
Menurut
Harvey Cox, disenchantment of nature (pengosongan nilai-nilai agama dari alam)
ialah upaya untuk menyingkirkan tradisi atau agama yang menyatakan adanya
kekuasaan supernatural yang menjaga dunia. Hal ini tidak lain untuk
menghilangkan anggapan bahawa dunia tidak boleh diperlakukan sewenang-wenang.
Menurut Cox, pembebasan dunia dari nilai-nilai ghaib menjadi syarat penting
bagi usaha-usaha urbanisasi dan modernisasi.[17]
Beliau
menambah desacralization of politics bermakna bahawa unsur-unsur agama harus
disingkirkan dari politik. Arahan dari desacralization of politics ialah untuk
membuat paradigma bahawa tidak boleh ada satupun negara yang bersendikan agama
sebagai landasan dalam sistem pemerintahan, ekonomi, sosial-budaya, pendidikan
dan sebagainya yang berhubungan dengan aktiviti politik (aktiviti pengurusan
urusan rakyat, baik dalam negeri mahupun luar negeri). [18]
Sedangkan
yang dimaksud dengan deconsecration of values (dekonsekrasi nilai-nilai) adalah
penyingkiran nilai-nilai agama dari kehidupan. Arahan dari salah satu bahagian
dalam konsep sekularisme ini ialah untuk membuat paradigma bahawa kebenaran itu
bersifat relatif, tidak ada nilai yang mutlak. Konsep ini lahir dengan anggapan
bahawa perspektif seseorang dipengaruhi oleh sosial-budaya, maka tidak ada
seorangpun yang berhak memaksakan sistem nilainya kepada orang lain. Yang
terkait dengan adanya “wahyu langit” konsep ini menjelaskan bahwa hal itu dapat
terjadi dalam sejarah yang dibentuk oleh kondisi sosial dan politik tertentu.
Jadi, intinya menurut salah satu bahagian konsep sekularisme ini ialah semua
sistem nilai terbentuk oleh sejarah yang mengikuti ruang dan waktu tertentu.[19]
Ketiga
konsep yang menjadi bahagian integral Sekularisme ini menegaskan bahawa agama
harus dipisahkan dari kehidupan. Hal inilah yang menjadi landasan berfikir golongan
Liberal dan Feminis. Meskipun, mereka adalah orang yang katanya percaya kepada
adanya Pencipta alam semesta tapi “worldview” mereka adalah sekularisme.
Golongan Liberal dan Feminis menjadikan sekularisme sebagai landasan berfikir
(qa’idah fikriyah), mereka menilai segala sesuatu berdasarkan landasan
tersebut.[20]
2.2 Negara Kapitalisme-Demokrasi & Kaum Liberal-Feminis
Dua istilah yang tidak boleh
dipisahkan tentang sekularisme ialah Negara Kapitalisme-Demokrasi (yang ketika ini diterajui oleh
Amerika Syarikat) dan golongan Liberal-Feminis. Amerika Syarikat mengkaji dan menganalisa
bahawa Islam yang pernah tegak dan wujud negara Khilafah
Islamiyah selama lebih kurang 1300 tahun mulai kembali menunjukkan kebangkitannya,
setelah diruntuhkan oleh golongan Sekularisme (Mustaffa
Kamal Artartuk dsb).
Adanya para pendakwah Islam yang konsisten dalam memperjuangkan Islam kembali tegak dalam
kehidupan, dimana mereka berusaha membentuk kesedaran di tengah-tengah masyarakat agar kembali ke landasan Al-Quran
dan Sunnah. Inilah yang dilihat oleh Amerika Syariakat (negara Kapitalisme-Demokrasi) sebagai sebuah ancaman, untuk itu mereka
juga membentuk agen-agennya agar membentuk kecelaruan di tengah-tengah masyarakat Islam bahawa sistem Kapitalisme-Demokrasi dengan
aqidah Sekularisme merupakan sistem terbaik.[21]
Majalah US News,
dalam salah satu edisinya melaporkan tentang perang saraf yang sedang
dilancarkan AS. Dalam artikel yang ditulis oleh David E. Kaplan, diungkapkan
bahawa di muka hadapannya dengan agenda tersembunyi menentang terorisme,
Amerika membelanjakan jutaan dolar untuk mengubah wajah Islam (In an Unseen
front in the war on terrorism, America is Spending Millions…to Change the Very
Face of Islam ). Artikel ini diberi judul “Hearts, Minds, and Dollars”
[usnews.com, 25/4/05]. Tulisan ini didapat dengan hasil wawancara lebih dari
100 orang sumber dan puluhan laporan serta memorandum.[22]
3.0 Peta Mununjukkan Negara Beragama dan Negara Sekular[23]
Peta
dibawah menunjukkan negara-negara yang mengamalkan sistem politik yang
mengisytihar agama rasmi negara dan negara yang mengamalkan sistem politik
sekular. Malaysia dan kebanyakkan negara-negara Arab mengisytiharkan bahawa
agama Islam adalah agama rasmi negara.
|
Negara Sekular
|
|
|
|
Negara Beragama Dengan Agama Rasmi
|
||
|
Tidak Diketahui/Tidak Mempunyai Data
|
4.0 Perbezaan Politik Islam Dengan Politik Sekular
Berdasarkan
ciri-ciri di atas jelaslah wujud perbezaan yang jelas antara politik Islam dan
politik Sekular. Berikut diperturunkan beberapa perbezaan di antara kedua-dua
konsep tersebut:
4.1 Perbezaan Sumber
Politik
Islam adalah bersumber kepada Ilahiyyah iaitu ALLAH SWT yang termaktub dalam
al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW. Allah telah memberi Al-Quran sebabagai
kitab panduan kepada hambaNya. Al-Quran yang bersifat multi disiplin meliputi
semua aspek kehidupan yang merangkumi aspek akidah, syariah dan akhlak.
Sebagaimana
Firman Allah SWT:
سورة النور
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
وَلَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ
آيَاتٍ مُّبَيِّنَاتٍ وَمَثَلًا مِّنَ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُمْ
وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ ﴿٣٤﴾
Maksudnya: Dan
sesungguhnya, Kami telah menurunkan kepada kamu, ayat-ayat keterangan yang
menjelaskan (hukum-hukum suruh dan tegah) dan contoh tauladan (mengenai
kisah-kisah dan berita) orang-orang yang telah lalu sebelum kamu, serta nasihat
pengajaran bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa.[24]
Demikianlah
Firman Allah SWT tentang rahman dan limpah kurniaNya menurunkan Al-Quran
sebagai panduan di dalam kehidupan manusia dan orang-raong mukmin khasnya.
Sumber
yang kedua untuk konsep politik Islam ialah Al-Sunnah. Pada dasarnya pengutusan
para rasul bertujuan untuk mengesakan Allah dalam Tauhid al-Rububiyyah dan
Tauhid al-Uluhiyyah. Dialah Tuhan Rabb al-’Alamin dan Tuhan para Rasul. Tiada
tuhan yang sebenar melainkan Allah. Tauhid al-Rububiyyah dan Tauhid
al-Uluhiyyah menjelaskan kekuasaan Allah yang Maha Suci dalam pentadbiran
urusan makhluk-Nya.
Allah
Pengurnia kemaslahatan dan kebaikan. Allah Penentu al-amr (perintah). Allah-lah
Pengutus ar-Rasul untuk makhluk-Nya. Manusia memerlukan rasul, ini kerana para
rasul berperanan sebagai perantara di antara Allah dan manusia yang mana tugas
para rasul adalah sebagai pendidik, pebimbing, menyampaikan suruhan dan
larangan Allah, menyampaikan berita-berita yang mengembirakan seperti adanya
syurga sebagai balasan beriman dan taqwa kepada Allah. Dan juga menyampaikan
berita kebenaran akan hari pembalasan iaitu neraka kerana kufur kepada Allah.
Tidak
syak lagi untuk mencapai kesempurnaan hidup, manusia bukan sahaja memerlukan
makanan, pakaian, tempat berlindung dan keperluan-keperluan jasmani yang lain,
bahkan manusia juga berkehendakkan sesuatu untuk memenuhi tuntutan roh. Dengan
memenuhi tuntutan roh, manusia akan dapat mencapai taraf kesempurnaan sebagai
manusia yang mulia dan berbeza dengan makhluk-makhluk yang lain. Tugas para
rasul adalah untuk memberitahu kepada manusia bahawa Allah adalah penciptanya
yang layak disembah dan Dialah yang meletakkan manusia di atas jalan lurus
(sirat al-mustaqim). Dengan keyakinan ini barulah manusia dapat sampai ke jalan
kebahagiaan dan kesempurnaan sebenar.
Manusia
sendiri tidak dapat mengetahui perkara-perkara ghaib mengenai Pencipta dan
sirat al-mustaqim dengan menggunakan kudrat dan akalnya yang lemah. Kerana
kejadian manusia yang kudrat dan pemikirannya yang terbatas, manusia kerap
melakukan kesilapan. Untuk memikirkan mengenai Pencipta, alam akhirat dan sirat
al-mustaqim adalah di luar kemampuan akal manusia. Oleh itu pengutusan para
rasul Allah menunjukkan kebijaksanaan-Nya dan merupakan rahmat yang paling
besar untuk umat manusia. Para rasul Allah dilantik daripada golongan manusia
sendiri supaya mereka dapat menggunakan kebiasaan dan bahasa yang dapat
difahami oleh manusia. Seterusnya menyampaikan ajaran Allah, menjelaskan cara-cara
untuk sampai kepada risalah-Nya dan menghuraikan cara mana untuk mencapai
kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Penerangan
diatas dapat dikemaskan dengan hujah sebagaimana Firman Allah SWT:
سُوۡرَةُ الاٴنبیَاء
وَمَآ أَرۡسَلۡنَـٰكَ إِلَّا رَحۡمَةً۬ لِّلۡعَـٰلَمِينَ (١٠٧)
وَمَآ أَرۡسَلۡنَـٰكَ إِلَّا رَحۡمَةً۬ لِّلۡعَـٰلَمِينَ (١٠٧)
Maksudnya:
Dan Kami tidak mengutus engkau (Muhammad) melainkan untuk (menjadi)
rahmat bagi
seluruh alam," [25]
Sementara
politik sekular berlandaskan fikiran manusia yang mengikut ilmu logik akal.
Sistem politik sekular bersumber dari sejarah traumatis masyarakat Barat.
Setiap kerangka polisi yang dibangunkan adalah berasaskan kepada ujian makmal
yang mengikut kajian sains melalui proses penyelidikan manusia. Setiap penemuan
baru hanya akan dapat menyelesaikan isu dan permasalahan masyarakat hanya dalam
tempoh sementara sahaja. Oleh sebab itu para penyelidik terpaksa membuat
penyelidikan baru untuk mengatasi masalah yang lebih mencabar dan lebik
kompleks yang mana ianya tidak dapat diselesaikan dengan akal fikiran. Ini
kerana sebijakmanapun akal fikiran manusia, tidak akan dapat melangkau ilmu
Allah SWT. Sementara itu dalam aspek kejayaan sesebuah negara pula ianya diukur
dengan hasil pendapatan negara melalui Kadar Dalam Negara Kasar (KDNK).
4.2 Perbezaan Dari Aspek Keadilan
Politik
Islam menjamin keadilan kepada semua makhluk sementara politik sekular menindas
sebahagaian yang lain. Contoh jelas yang boleh diutarakan di sini ialah
perbezaan di zaman Khalifah Tukri Uthmaniyyah dan di zaman pemerintahan
diktaktor Mustafa Kamal al-Tartuk di Tukri.
Di
zaman Khalifah Tukri Uthmaniyah, kebebasan berugama telah diberikan kepada
semua. Sementara di zaman Mustafa Kamal, Islam disekat dengan cara yang zalim
hasil didikan sekular yang ingin memadamkan peranan Islam dalam kehidupan
seharian.
4.3 Perbezaan Konsep Amanah & Kuasa
Merujuk
kepada definisi politik sekular, jelas kuasa merupakan matlamat yang utama.
Matlamat ini membolehkan golongan sekular untuk menggunakan apa sahaja cara
memperolehi kuasa. Menurut Stoner & Wanker (1989), kuasa adalah kebolehan
untuk mengenakan pengaruh ke atas individu lain. [26]
Berbeza
dengan Islam. Politik merupakan amanah. Politik merupakan wasilah untuk
melaksanakan segala tuntutan Allah SWT. Amanah ini akan dipersoalkan di akhirat
kelak. Ini menuntut pemimpin-pemimpin Islam berhati-hati dalam mentadbir
Negara. Mereka tidak boleh menyembunyikan diri daripada tanggungjawab menjadi penyebab
kepada gejala politik zalim dan menipu, menindas antara satu sama lain dan
penyebab kepada gejala sosial yang merosakkan akhlak sehingga jiwa menjadi
berkecamuk dan akhirnya membuahkan jenayah. Itulah natijah sekularisma
yangmelahirkan berbagai ideologi dan teori yang memisahkan cara hidup daripada
agama. Maka jangan sekali-kali mengajak kita atau memaksa kita supaya meninggalkan
Islam yang sempurna ini agar tenggelam bersama mereka. [27]
Allah
mengingatkan kita dengan firman Nya :
سُوۡرَةُ
البَقَرَة
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱدۡخُلُواْ فِى ٱلسِّلۡمِ ڪَآفَّةً۬
وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَٲتِ ٱلشَّيۡطَـٰنِۚ إِنَّهُ ۥ
لَڪُمۡ عَدُوٌّ۬ مُّبِينٌ۬ (٢٠٨)
Maksudnya:”Wahai
orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Agama Islam (dengan mematuhi)
Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan;
Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata”[28]
4.4 Perbezaan Dari Aspek Matlamat
Matlamat
terakhir politik Islam ialah Keredhaan Allah SWT. Ini jelas daripada apa yang
telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Pembinaan Negara Islam Madinah ialah
demi menjamin keredhaan Allah SWT. Setelah selesai tugas Baginda SAW, maka
Baginda pun wafat. Dalam mencapai matlamat mencapai keredhaan Allah SWT, ialah
adil di dalam menjalankan prinsip-prinsip Islam sebagaimana firman Allah SWT:
سُوۡرَةُ
النّحل
إِنَّ ٱللَّهَ يَأۡمُرُ
بِٱلۡعَدۡلِ وَٱلۡإِحۡسَـٰنِ وَإِيتَآىِٕ ذِى ٱلۡقُرۡبَىٰ وَيَنۡهَىٰ عَنِ
ٱلۡفَحۡشَآءِ وَٱلۡمُنڪَرِ
وَٱلۡبَغۡىِۚ يَعِظُكُمۡ
لَعَلَّڪُمۡ تَذَكَّرُونَ (٩٠)
Maksudnya:
Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan, serta memberi
bantuan kepada kaum kerabat dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan
yang keji dan mungkar serta kezaliman. Dia mengajar kamu (dengan suruhan dan
laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya.[29]
Sementara
matlamat politik sekular ialah hanya untuk mencapai kejayaan dari segi
materialisma semata-mata. Mereka secara jelas membuat pemisahan antara agama
dan pemerintahan,pentadbiran, sistem ekonomi dan memperjuangkan nasib golongan
gay dan lesbian atas alasan kemanusiaan. Sedangkan hubungan sejensi adalah
dilarang di dalam Islam.
4.5 Perbezaan Dari Aspek Memisahkan Agama Dan Politik
Politik
Islam merupakan fitrah bagi manusia yang berakal. Garis panduan yang telah
lengkap berdasarkan al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW adalah yang terbaik.
Islam mengiktiraf manusia sebagai Khalifah. Sebagaimana tugas khalifah ialah
mendirikan agama dan mentadbir dunia dengan agama. Di dalam konsep politik
Islam, setiap rang undang-undang yang dirangka dan digubal hendaklah
bersendikan Al-Quran dan Sunnah. Islam tidak memisahkan agama dan politik
kerana Islam itu adalah sebuah agama yang syumul hingga ke akhir zaman.
Politik
Sekular menaggap orang yang terlibat dengan politik merupakan politikus sahaja.
Tiada kaitan dengan Tuhan Rabbul Alamin. Mereka bebas mengatur dan mentadbir
dunia mengikut selera meraka. Mereka menolak campurtangan agama dalam
pentadbiran. Sebagaimana kata-kata mahsyur ““Berikan Kaisar hak Kaisar dan
berikan Tuhan hak tuhan!”. Jelas mereka telah memisahkan agama dan
pemerintahan.
4.6 Perbezaan Dari Aspek Method Untuk Mencapai Matlamat
Islam
telah meletakkan batu asas yang jelas kaedah untuk mencapai kepada matlamat
politik. Untuk mencapai tujuan penubuhan sebuah Daulah Islamiyyah mestilah
berpandukan kepada Allah dan RasulNya.
Politik
sekular merujuk kepada morak Machiavellisme, iaitu tujuan menghalalkan cara.[30]
Cara ataupun method ini mungkin jalan yang baik ataupun menurut jalan yang
salah asalkan mereka memperolehi kuasa.
5.0 Kesimpulan
Dalam
melihat perkaitan antara konsep negara Islam dan politik barat ini, demokrasi
merupakan satu sistem yang boleh dikaji secara lebih lanjut. Dalam membicarakan
soal ini, ada dua pendapat dan pandangan yang berbeza mengenai demokrasi. Ada
yang menerima demokrasi dengan alasan Islam turut menyediakan landasan
demokratik seperti yang dinyatakan oleh Haddad dan golongan kedua menurut Ahmad
Bashir ialah golongan yang menolak demokrasi dengan alasan sistem politik barat
itu bercanggah dengan kedudukan Allah Taala sebagai pembuat hukum atau
musyarri. Menurut Adnan ‘Ali Ridha, 1990, perkara ini disebabkan oleh demokrasi
dikatakan memberi kuasa sewenang – wenangnya kepada manusia untuk menentukan
hukum atau undang – undang. Lebih daripada itu, demokrasi dianggap ‘agama baru’
yang boleh mendatangkan syirik kepada Allah Taala
Walau
bagaimanapun, hasil perbincangan antara Islam dan demokrasi secara ilmiah yang
dipelopori oleh sebilangan pemikir Islam, telah memunculkan beberapa konsep
yang secara dasarnya melihat hubungan antara kedua – duanya secara lebih
positif dan tidak kurang mengambil sikap yang cukup tegas. Konsep-konsep
tersebut ialah theo-democracy dan popular vicegerency yang dibawa oleh Maulana
Al-Maududi, faraghat oleh Rashid Ghannounchi dan ‘Islam sebagai agama
semi-demokrasi’ oleh Niaz Faizi Kabuli. Konsep-konsep tersebut dikatakan telah
menyumbang kepada kelahiran tesis bahawa Islam telah menggariskan beberapa
aturan (setting) dalam hubungannya dengan demokrasi. (Mohd Izani, 2007)
Sementara
itu dalam aspek politik sekular, pertentangan antara akal dan Bible semakin
mengkristal di zaman modern. Orang Barat menyebut zaman pertengahan di Eropah
sebagai zaman kegelapan (dark ages), saat itu akal disubordinasikan di bawah
Bible. Masa perkembangan selanjutnya (abad XVII-XIX) ditandai dengan lahirnya
tokoh-tokoh rasionalisasi di Eropah. Filosofi, teologi, sosiologi, psikologi,
sejarawan dan politikus dan lain-lainnya menulis berbagai karya yang
memfokuskan pada aspek kemanusiaan, kebebasan, dan keadilan.
6.0 Rujukan
Al-Quran
Bharuddin Che Pa, 2005.
Badan Perundangan Kerajaan Islam di Malaysia, Universiti Malaya, Kuala Lumpur
Dato’ Sei Tuan Guru Haji
Abdul Hadi Awang, 2011. Konsep Asas Negara Berkebajikan, Dewan Ulama PAS Pusat,
Kuala Lumpur
Dr. Azhar Bin Yaakub
Al-Ariri, 2006. Analisis Strategi Rasulullah Dalam Pembentukan Negara Madinah,
Al-Hidayah Publishers, Kuala Lumpur
Dr. Khalid Ali Muhammad
Al-Anbariy, 2008. Sistem Politik Islam Menurut Al-Quran, Sunnah & Pendapat
Ulama Salaf, Telaga Biru Sdn Bhd, Kuala Lumpur
Dr. Yusuf Al Qaradhawy,
2009. Agama dan Politik Islam, Wawasan ideal dan menyanggah kekeliruan
pemikiran Sekular – Liberal, Alam Raya Enterprise, Kuala Lumpur
Dr. Haron Din (2000),
Manusia dan Islam :Dewan Bahasa dan Pustaka
Harvey Cox, 1965. The
Sekular City, Secularization and urbanization in theological perspective, New
York, Macmillan
Madeley,
John T. S. and Zsolt Enyedi, 2003. Church and state in contemporary Europe: the
chimera of neutrality, Routledge, Frank Cass Publishers, USA
Mokhtar Senik, 2007. Ulama’, Dakwah & Jamaah,
Percetakan Tujuh Lapan Enam, Kuala Lumpur
Yahya Nuryadi, 2008. Ensikplopedia
Agama dan Mazhab-mazhab Moden, Seminar Pemuda Islam Antarabangsa, Riyadh, Pustaka
Al-Shafa, Kuala Lumpur
Nota Kuliah IUD 403
[1] Nota
Kuliah, halaman 2
[2] Ibid,
nota kuliah halaman 3
[3] Dr.
Khalid Ali Muhammad Al-Anbariy, 2008. Sistem Politik Islam Menurut Al-Quran,
Sunnah & Pendapat Ulama Salaf, halaman 18
[4] Dr.
Yusuf Al Qaradhawy, 2009. Agama dan Politik Islam, Wawasan ideal dan menyanggah
kekeliruan pemikiran Sekular – Liberal, halaman 13
[5] Shahih
Bukhari, Hadis no. 3455; Shahih Muslim, Hadis no. 1844
[6] Mahmud
Abdul Majid al-Khalidi, Qawa’id Nidhamul Hukm fil Islam, hal. 229-230
[7] Imam
Mawardi, al-Ahkaamush Shulthaniyah, hal. 5
[8] Ibnu
Khaldun, Muqaddimah, hal. 159 pasal 25
[9] Yusuf
an-Nabhani, al-Fath al-Kabir III; Musnad Imam Ahmad IV/273; Musnad Abu Daud
ath-Thayalisi, Hadis no. 438;Majma’uz Zawaid V/189
[10] Yahya
Nuryadi, 2008. Ensikplopedia Agama dan Mazhab-mazhab Moden, Seminar Pemuda
Islam Antarabangsa, Riyadh, halaman 339
[11] Madeley,
John T. S. and Zsolt Enyedi, 2003. Church and state in contemporary Europe: the
chimera of neutrality, halaman 19
[12] Dr.
Yusuf Al Qaradhawy, 2009. Agama dan Politik Islam, Wawasan ideal dan menyanggah
kekeliruan pemikiran Sekular – Liberal, halaman 205
[13] Ibid,
halaman 23
[14] Dr.
Yusuf Al Qaradhawy, 2009. Agama dan Politik Islam, Wawasan ideal dan menyanggah
kekeliruan pemikiran Sekular – Liberal, halaman 206
[15] Yahya
Nuryadi, 2008. Ensikplopedia Agama dan Mazhab-mazhab Moden, Seminar Pemuda
Islam Antarabangsa, Riyadh, halaman 341
[16] Yahya
Nuryadi, 2008. Ensikplopedia Agama dan Mazhab-mazhab Moden, Seminar Pemuda
Islam Antarabangsa, halaman 343
[17] Harvey
Cox, 1965. The Sekular City, Secularization and urbanization in theological
perspective, New York, Macmillan, halaman 21
[18] Ibid
[19] Ibid
[20] Ibid
[21] Dr.
Yusuf Al Qaradhawy, 2009. Agama dan Politik Islam, Wawasan ideal dan menyanggah
kekeliruan pemikiran Sekular – Liberal, halaman 231
[22] Ibid
[23] Sumber:
Wikipedia
[24] Surah
Al-Nur 34
[25] Surah
Al-Anbiya: 107.
[26] Dipetik
dari kertas pembentangan “Politik Dalam Organisasi dan Interaksi Terhadap
Pemikiran Global” oleh Lajnah Tarbiah PAS Kawasan Alor Setar
[27] Ucapan
dasar Presiden PAS dalam muktamar kali ke -54
[28] Surah
Al-Baqarah ayat 208
[29] Surah
Al-Nahl, ayat 90
[30] Dr.
Haron Din (2000), Manusia dan Islam :Dewan Bahasa dan Pustaka
No comments:
Post a Comment