السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
Segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam ke atas
baginda Rasulullah SAW serta keluarga dan para sahabat baginda sekalian
Tujuan rencana ini ditulis adalah untuk mengupas dan
menganalisa mengapa para rasul itu diutus dan dilantik oleh Allah yang juga
daripada terdiri daripada kalangan manusia ciptaan Allah di muka bumi ini.
Mengapa Allah tidak melantik para malaikat sebagai rasul sedangkan kita juga
wajib beriman kepada malaikat? Apakah keistimewaan dan kelebihan yang dimiliki
oleh para rasul ini sehingga Allah melantik insan-insan terpilih ini sebagai
utusan dan pesuruh bagi menyampaikan perintah-perintah Allah. Benarkah
pengutusan para rasul itu rahmat? Marilah sama-sama kita perhatikan akan friman
Allah SWT yang telah menggariskan bentuk panduan kepada para Rasul didalam
dakwah mereka.
Keseluruhan ajaran Islam berasaskan tauhid. Kesemua isi
kandungan Al-Quran berlegar di atas tauhid. Kandungan ayat-ayat Al-Quran
meliputi pengkhabaran tentang Allah, sifat Allah, kejadian Allah, perbuatan
Allah dan pentadbiran Allah. Al-Qur’an membincangkan tentang al-amr (perintah)
dan anbiya’ Allah (nabi-nabi Allah) kerana kedua-duanya ada kaitan dengan
penciptaan dan kekuasaan Allah terhadap makhluk-Nya. Al-Qur’an menerangkan
segala bentuk balasan baik (pahala) untuk mereka yang mentaati Allah, Rasul dan
syariat-Nya.
Ketika Rasulullah SAW ditanya Abu Dzar RA tentang jumlah
para nabi, dan para rasul, beliau bersabda, “Jumlah nabi ialah seratus dua puluh ribu, dan jumlah rasul ialah
tiga ratus tiga belas.”
Pertanyaan berkenaan dengan rukun Iman yang berkaitan
dengan tauhid semasa zaman Rasullullah SAW yang juga berkaitan dengan
pengutusan Banginda sebagai Nabi dan Rasul, yang pernah diriwayatkan oleh Anas bin Malik RA, beliau berkata: “Kami
dilarang bertanya kepada Rasulullah SAW tentang sesuatu. Yang menghairankan
kami bahwa seorang Badwi yang beradab mengajukan pertanyaan kepada beliau dan
kami mendengarkan. Suatu hari datang seorang Badawi, lalu berkata: Wahai Muhammad, utusanmu telah datang kepada kami, ia
mengatakan bahwa engkau menyatakan bahawa Allah telah mengutusmu. Rasulullah SAW
menjawab: Benar. Orang itu bertanya: Kalau begitu, siapakah yang menciptakan
langit? Rasulullah SAW menjawab: Allah. Orang itu bertanya: Siapakah yang
menciptakan bumi? Rasulullah SAW menjawab: Allah. Orang itu bertanya: Siapakah
yang menegakkan gunung-gunung ini dan menjadikan sebagaimana adanya? Rasulullah
SAW menjawab: Allah. Orang itu berkata: Demi Zat yang telah menciptakan langit,
menciptakan bumi dan menegakkan gunung bahawa Allah-lah yang mengutusmu? Rasulullah
SAW menjawab: Ya. Orang itu berkata: Utusanmu mengatakan bahawa kami wajib
mengerjakan solat lima waktu dalam sehari semalam. Rasulullah SAW menjawab:
Benar. Orang itu berkata: Demi Zat yang mengutusmu, apakah Allah yang
memerintahkanmu? Rasulullah SAW menjawab: Benar. Orang itu berkata: Utusanmu
mengatakan, bahawa kami wajib mengeluarkan zakat harta kami. Rasulullah SAW
menjawab: Benar. Orang itu bertanya: Demi Zat yang mengutusmu, apakah Allah
yang memerintahkanmu? Rasulullah SAW menjawab: Ya. Orang itu berkata: Utusanmu
juga mengatakan bahawa kami diwajibkan puasa pada bulan Ramadan. Rasulullah SAW
menjawab: Benar. Orang itu bertanya: Demi Zat yang mengutusmu, apakah Allah
yang memerintahkanmu? Rasulullah SAW menjawab: Ya. Orang itu berkata: Utusanmu
mengatakan pula bahawa kami wajib menunaikan ibadah haji ke Baitullah, jika mampu. Rasulullah SAW menjawab: Benar.
Kemudian orang itu pergi, seraya berkata: Demi Zat yang mengutusmu dengan
membawa kebenaran, aku tidak akan menambahkan atau mengurangi semua apa yang
telah engkau terangkan. Mendengar itu, Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya
jika benar apa yang diucapkan, dia akan masuk syurga.
Daripada Hadis diatas, benarlah bahawa pengutusan
Rasullah SAW dan juga rasul-rasul sebelumnya merupakan perintah dan kehendak
Allah. Kita wajib beriman kepadaNya, MalaikatNya, Rasulnya, KitabNya dan juga hari
akhirat.
Firman Allah SWT:
سُوۡرَةُ البَقَرَة
كَانَ ٱلنَّاسُ أُمَّةً۬ وَٲحِدَةً۬ فَبَعَثَ
ٱللَّهُ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ
ٱلۡكِتَـٰبَ
بِٱلۡحَقِّ لِيَحۡكُمَ بَيۡنَ ٱلنَّاسِ
فِيمَا ٱخۡتَلَفُواْ فِيهِۚ وَمَا ٱخۡتَلَفَ فِيهِ إِلَّا ٱلَّذِينَ أُوتُوهُ مِنۢ بَعۡدِ
مَا جَآءَتۡهُمُ ٱلۡبَيِّنَـٰتُ بَغۡيَۢا بَيۡنَهُمۡۖ فَهَدَى
ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَا ٱخۡتَلَفُواْ فِيهِ مِنَ ٱلۡحَقِّ
بِإِذۡنِهِۦۗ وَٱللَّهُ يَهۡدِى مَن يَشَآءُ
إِلَىٰ صِرَٲطٍ۬ مُّسۡتَقِيمٍ (٢١٣)
Maksudnya: Manusia itu adalah umat yang satu. (Setelah
timbul perselisihan), maka Allah mengutus para nabi, sebagai pemberi khabar
gembira dan pemberi peringatan, dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab yang
benar, untuk memberi keputusan diantara manusia tentang perkara yang mereka
perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang Kitab itu melainkan orang yang telah
didatangkan kepada mereka kitab, iaitu setelah datang kepada mereka
keterangan-keterangan yang nyata, kerana dengki antara mereka sendiri. Maka
Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal
yang mereka perselisihkan itu dengan kehendak-Nya. Dan Allah selalu memberi petunjuk
orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus. [Al-Baqarah : 213].
Al-Hafiz Ibnu Kathir RH telah mengambil riwayat
Ibnu Abbas R.A ketika menafsirkan ayat ini. Kata Abdullah Ibnu Abbas: ”Jarak di
antara nabi Adam dan nabi Nuh A.S ialah sepuluh kurun. Semua manusia pada waktu
itu berpegang dengan Syariah yang hak, kemudian mereka berselisih kerana
masalah yang dipegang mengikut pendapat masing-masing. Maka Allah mengutuskan
para nabi sebagai mubassyirin (pemberi khabar gembira) dan munzirin
(pemberi peringatan). Rasul yang pertama diutuskan selepas nabi Adam ialah nabi
Nuh A.S”.[1]
Pada dasarnya
pengutusan para rasul bertujuan untuk mengesakan Allah dalam Tauhid
al-Rububiyyah dan Tauhid al-Uluhiyyah. Dialah Tuhan Rabb al-’Alamin dan Tuhan
para Rasul. Tiada tuhan yang sebenar melainkan Allah. Tauhid al-Rububiyyah dan
Tauhid al-Uluhiyyah menjelaskan kekuasaan Allah yang Maha Suci dalam
pentadbiran urusan makhluk-Nya. Allah Pengurnia kemaslahatan dan kebaikan.
Allah Penentu al-amr (perintah). Allah-lah Pengutus ar-Rasul untuk makhluk-Nya.
Manusia memerlukan rasul. Ini kerana para rasul
berperanan sebagai perantara di antara Allah dan manusia yang mana tugas para
rasul adalah sebagai pendidik, pebimbing, menyampaikan suruhan dan larangan
Allah, menyampaikan berita-berita yang mengembirakan seperti adanya syurga
sebagai balasan beriman dan taqwa kepada Allah. Dan juga menyampaikan berita
kebenaran akan hari pembalasan iaitu neraka kerana kufur kepada Allah.
Tidak syak lagi untuk mencapai kesempurnaan hidup,
manusia bukan sahaja memerlukan makanan, pakaian, tempat berlindung dan
keperluan-keperluan jasmani yang lain, bahkan manusia juga berkehendakkan
sesuatu untuk memenuhi tuntutan roh. Dengan memenuhi tuntutan roh, manusia akan
dapat mencapai taraf kesempurnaan sebagai manusia yang mulia dan berbeza dengan
makhluk-makhluk yang lain. Tugas para rasul adalah untuk memberitahu kepada
manusia bahawa Allah adalah penciptanya yang layak disembah dan Dialah yang
meletakkan manusia di atas jalan lurus (sirat al-mustaqim). Dengan keyakinan
ini barulah manusia dapat sampai ke jalan kebahagiaan dan kesempurnaan sebenar.
Manusia sendiri tidak dapat mengetahui perkara-perkara
ghaib mengenai Pencipta dan sirat al-mustaqim dengan menggunakan kudrat dan
akalnya yang lemah. Kerana kejadian manusia yang kudrat dan pemikirannya yang
terbatas, manusia kerap melakukan kesilapan. Untuk memikirkan mengenai Pencipta,
alam akhirat dan sirat al-mustaqim adalah di luar kemampuan akal manusia. Oleh
itu pengutusan para rasul Allah menunjukkan kebijaksanaan-Nya dan merupakan
rahmat yang paling besar untuk umat manusia. Para rasul Allah dilantik daripada
golongan manusia sendiri supaya mereka dapat menggunakan kebiasaan dan bahasa
yang dapat difahami oleh manusia. Seterusnya menyampaikan ajaran Allah,
menjelaskan cara-cara untuk sampai kepada risalah-Nya dan menghuraikan cara
mana untuk mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Sungguh tidak patut sikap manusia sekiranya dia
mengingkari Rasul Allah SWT. Firman Allah SWT:
سُوۡرَةُ الحَدید
لَقَدۡ أَرۡسَلۡنَا رُسُلَنَا
بِٱلۡبَيِّنَـٰتِ وَأَنزَلۡنَا مَعَهُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ
وَٱلۡمِيزَانَ لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ
بِٱلۡقِسۡطِۖ
وَأَنزَلۡنَا ٱلۡحَدِيدَ فِيهِ بَأۡسٌ۬ شَدِيدٌ۬ وَمَنَـٰفِعُ لِلنَّاسِ
وَلِيَعۡلَمَ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۥ
وَرُسُلَهُ
ۥ بِٱلۡغَيۡبِۚ إِنَّ ٱللَّهَ
قَوِىٌّ عَزِيزٌ۬ (٢٥)
Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami
dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata dan Kami telah
menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca
keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan kami telah menciptakan
besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah
lagi bagi manusia. (Dijadikan besi dengan keadaan yang demikian, supaya manusia
menggunakan faedah-faedah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya
ternyata pengetahuan Allah tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya
itu untuk) menegak dan mempertahankan agama Allah serta menolong
Rasul-rasulNya, padahal balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya);
sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa. (Al-Hadid: 25)
Demikianlah betapa pentingnya peranan rasul-rasul Allah untuk mengembalikan manusia supaya taat
dan tunduk kepada Allah sahaja. MeKita juga mestilah menolak semua jenis taghut
kerana inilah syarat untuk menjadi seorang yang benar-benar beriman kepada
Allah dan rasul serta berada di atas landasan agama Islam yang diredhai Allah
SWT.Firman Allah SWT yang bermaksud: sesiapa yang mengkufurkan (menentang dan
menghancurkan) Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia
telah berpegang dengan tali Allah yang teguh dan tidak akan putus. Dan Allah
Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. [Al-Baqarah: 256].
Para rasul juga diutuskan
untuk membentuk dan mendidik manusia. Daripada berakhlak binatang kepada akhlak
manusia. Daripada akhlak Jahiliah kepada akhlak Islam. Para rasul juga diutus
dengan sebaik-baik sifat terpuji dan mulia seperti sabar, berkata benar,
ikhlas, amanah, tidak mempunyai sifat putus asa dalam menyampaikan dakwah
kepada umat manusia.
Memang benarlah
kesemua firman Allah SWT bahawa pengutusan para rasul termasuk nabi Muhammad
SAW adalah merupakan satu rahmat dan nikmat kepada seluruh umat manusia. Ini
selari dengan firman Allah:
سُوۡرَةُ الاٴنبیَاء
وَمَآ أَرۡسَلۡنَـٰكَ إِلَّا رَحۡمَةً۬ لِّلۡعَـٰلَمِينَ (١٠٧)
Maksudnya: Dan Kami tidak mengutus engkau (Muhammad)
melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi seluruh alam," ( Al-Anbiya: 107).
Rahmat yang dibawa Rasulullah SAW dan para rasul sebelum
baginda mencakupi segala sesuatu di alam ini termasuklah manusia, jin,
malaikat, haiwan, tumbu-tumbuhan, bahkan benda mati. Ini bukan hal yang aneh,
karena Allah SWT maha berkuasa memberikan rahmat-Nya kepada siapa pun yang
dikehendaki-Nya dan Dialah Pemilik yang agung.
Akhlak yang mulia seperti sabar, bijak, baik budi
perkerti, berkata benar, amanah yang dipamerkan oleh para rasul seperti Nabi
Ibrahim AS dan Nabi Muhammad SAW memberi manafaat dan faedah kepada umat
manusia khasnya umat Islam. Ini kerana melalui sunnah Rasulullah SAW umat Islam
dapat mencontohi baginda dan menjalani kehidupan umat Islam yang berkesan.
Peribadi Nabi Muhammad SAW sungguh menarik hati seluruh
manusia yang mengakui kebenaran, keperibadian Rasulullah jelas diterangkan
dalam Al-Quran antaranya Allah berfirman yang bermaksud:
سُوۡرَةُ آل عِمرَان
فَبِمَا رَحۡمَةٍ۬ مِّنَ
ٱللَّهِ لِنتَ لَهُمۡۖ وَلَوۡ كُنتَ فَظًّا
غَلِيظَ ٱلۡقَلۡبِ لَٱنفَضُّواْ مِنۡ حَوۡلِكَۖ
فَٱعۡفُ عَنۡہُمۡ
وَٱسۡتَغۡفِرۡ لَهُمۡ وَشَاوِرۡهُمۡ فِى ٱلۡأَمۡرِۖ فَإِذَا
عَزَمۡتَ فَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ
يُحِبُّ ٱلۡمُتَوَكِّلِينَ (١٥٩)
“Maka
disebabkan rahmat dari Allah (kepadamu Muhammad SAW) , engkau telah bersikap
lemah lembut kepada mereka. Kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati,
tentulah mereka akan menjauhkan diri dari kamu. Oleh itu maafkanlah mereka
(mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadap engkau, dan mohonlah keampunan
bagi mereka, dan juga bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan
(permasaalahan keduniaan) itu. Kemudian setelah engkau berazam (untuk membuat
sesuatu) maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah mencintai orang
yang bertawakkal kepadaNya. (Ali Imran:
159)
Ini salah satu sifat terpuji dari peribadi Nabi Muhammad SAW
di antara banyak lagi sifat terpuji yang dimiliki oleh Rasullullah SAW,
sehingga menyebabkan baginda Nabi SAW. telah dapat membawa suatu perubahan yang
luar biasa terhadap masyarakat umat manusia, khasnya masyarakat Arab di zaman
jahiliah ketika itu.
Sebelum
Islam, dunia berada dalam kegelapan, terutama sekali dunia Arab.
Penyembahan kepada Tuhan yang Maha Esa, telah bertukar kepada penyembahan
kepada berhala yang mereka ciptakan sendiri. Perikemanusiaan telah
bertukar kepada sifat-sifat kebinatangan; yang kuat menindas yang lemah,
yang kaya memeras yang miskin, wanita dijadikan sebagai alat pemuas nafsu
ataupun sebagai iklan untuk melariskan perniagaan, jika lahir anak lelaki
mereka sungguh gembira, akan tetapi jika lahir perempuan mereka sampai hati
membunuhnya. Ramai pula mereka yang mengamalkan cinta sesama sejenis, lelaki
dengan lelaki, perempuan dengan perempuan, kalau ini terus dibenarkan apa akan
jadi terhadap ummat manusia didunia ini, sudah tentu mereka akan pupus,
keturunan mereka akan terputus, inilah yang telah diamalkan oleh kaum
Luth.
Sebelum
Islam dunia Arab berpecah belah, Yaman dikuasai oleh Kerajaan Persia, dan
Habsyah, disamping dikuasai oleh ketua-ketua kabilah. Iraq dikuasai oleh
Manazirah yang tunduk kepada kerajaan Romawi. Najd dan Hijaz dikuasai oleh
kabilah Arab yang masing-masing berdiri sendiri. Perpecahan dan permusuhan
diantara mereka berlarutan beratus tahun, sehingga bangsa Arab mundur dalam
banyak hal.
Setelah
Islam dibawah pimpinan Nabi Muhammad SAW. bangsa Arab telah disatukan,
dibawah satu pimpinan. Mereka menjadi umat yang maju dalam berbagai bidang,
malah dapat mengalahkan dua kerajaan besar Rome dan Parsi. Selanjutnya para
sahabat telah mengembangkan Islam ke merata tempat di dunia ini.
Umat
Islam telah membawa perubahan besar di Timur ataupun di Barat. Amat
menyedihkan setelah Ummat Islam meninggalkan ajaran Islam yang menyeru kepada
kebenaran dan keadilan, dan mereka terikut-ikut hanyut dalam kancah
bertuhankan hawa nafsu, maka semenjak itu umat Islam menjadi lemah, mereka
dapat dikalahkan oleh musuh-musuh Islam, sehingga meskipun jumlah umat Islam
melebihi seperlima penduduk dunia, dan memiliki jumlah sumber kekayaan
yang melimpah ruah, tetapi semua itu tidak membawa manfaat apa-apa.
Malah
umat Islam dipermainkan, dihina, ditindas. Semua ini terjadi kerana
kesalahan umat Islam sendiri, oleh itu telah tiba masanya seluruh
Ummat Islam kembali kepada al-Quran dan Sunnah Nabi s.a.w. Insya Allah Ummat
Islam akan memperoleh kemuliaan dan kesejahteraan yang telah pernah mereka
miliki di zaman Rasullah SAW. dan para sahabatnya yang terpilih, Insya Allah.
Rasulullah
SAW adalah contoh teladan yang sebaik-baiknya bagi kita, dalam semua hal,
sebab Nabi SAW telah berjaya membawa perubahan yang luar biasa dalam semua
bidang dalam masa yang begitu singkat (hanya 23 tahun). Baginda telah
berjaya merubah masyarakat musyrikin, yang menyembah berhala, berpecah
belah, bersuku puak, zalim, yang kuat menindas yang lemah, yang kaya memeras
yang miskin, yang pandai menipu yang bodoh bahkan bertebaran kejahatan di
daratan dan di lautan disebabkan amal perbuatan mereka.
Semuanya
itu telah dirobah, menjadi masyarakat yang hanya menyembah Allah SWT.
Masyarakat yang berpecah belah, bersuku puak, telah dipersaudarakan menjadi
satu masyarakat yang bersatu padu.
Masyarakat
yang zalim, menjadi masyarakat yang harmonis dimana si lemah dilindungi, si
miskin dibela nasib mereka, wanita mendapat hak-hak mereka yang sebelumnya
mereka tidak mempunya nilai, hanya sebagai alat untuk pemuas nafsu lelaki
sahaja, malah mereka dibunuh hidup-hidup. Ajaran Islam yang dibawa oleh
Nabi Muhammad SAW.dari sehari ke sehari terus mendapat sambutan dari orang
ramai. Pimpinan Quraisy semakin khuatir, kepimpinan mereka akan beralih kepada
kepimpinan Nabi SAW. Oleh itu mereka bekerja keras untuk menghalang
perkembangan Islam dengan berbagai cara.
Tetapi
semua usaha mereka yang jahat itu tak dapat menyekat usaha gigih Nabi s.a.w.
dan pengikutnya yang setia. Melihat kegagalan demi kegagalan yang mereka alami,
maka pihak penguasa Quraisy, mulai berlembut dan mengajak bekerjasama untuk
menghilangkan segala perbedaan yang ada.
Sebagai
permulaan mereka sanggup menyembah Allah SWT di satu masa dan di lain masa pula
Nabi SAW dan umat Islam diminta menyembah berhala yang mereka ciptakan. Semua
ajakan tolak ansur yang menyesatkan ini, juga ditegah untuk diamalkan.
Kita dilarang keras menyembah makhluk, sama ada (apakah) dia berhala,
manusia, ataupun haiwan dan sebagainya.
Allah
SWT berfirman:
سُوۡرَةُ الکافِرون
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
قُلۡ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلۡڪَـٰفِرُونَ (١) لَآ
أَعۡبُدُ مَا تَعۡبُدُونَ (٢) وَلَآ أَنتُمۡ
عَـٰبِدُونَ مَآ أَعۡبُدُ (٣) وَلَآ
أَنَا۟ عَابِدٌ۬ مَّا عَبَدتُّمۡ (٤) وَلَآ أَنتُمۡ
عَـٰبِدُونَ مَآ أَعۡبُدُ (٥) لَكُمۡ
دِينُكُمۡ وَلِىَ دِينِ (٦)
Maksudnya:
"Katakanlah
(wahai Muhammad): "Hai orang-orang kafir. Aku tidak akan menyembah
apa yang kamu sembah, dan kamu tidak menyembah apa yang aku sembah. Aku tak
pernah menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu pula tidak pernah menyembah apa
yang aku sembah. Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku." (Al-Kaafirun:1-6)
Inilah
suara Iman dan Tauhid yang sebenarnya. Kita dilarang keras menyekutukan
Allah dengan apapun juga. Semua dosa Allah akan ampunkan kecuali dosa syirik
(menyenkutukan) Allah, tidak akan diampunkan oleh Allah SWT.
Oleh
itu, marilah sama-sama kita memanjatkan rasa kesyukuran
kehadrat Allah SWT kerana memberikan Rahmat-Nya. Iaitu rahmat kemanisan Islam
dan kemanisan beriman kepada Allah dan para rasul-Nya. Pengutusan para rasul
dan terutamannya Nabi Muhammad SAW membuktikan kepada kita bahawa Allah SWT
dengan sifat pengasih dan penyayangNya memberi pedoman dan taufik hidayah agar
kita tidak sesat dan menjadi orang-orang yang musyik. Apakah yang lebih bererti
bagi seorang manusia daripada menjadi seorang manusia itu sendiri? Dengan
hujah-hujah yang telah dibentangkan seperti diatas, saya sangat bersetuju
bahawa pengutusan para rasul merupakan
rahmat yang menaikkan taraf manusia menjadi manusia yang sempurna yang
berakhlak dengan akhlak-akhlak Islam.
RUJUKAN
1. Al-Quran
2. Aqidah
Ahli Sunnah Waljama’ah, Haji Said Haji Ibrahim, Darul Ma’rifah, Kuala Lumpur,
1996
3. Aqidah
Kaum Terselamat Dari Sesat & Bid’ah, Zainal Abidin Muhammad Al-Fathani,
Pustaka Nasional Singapura, 2003
4. Hidup
Sesudah Mati, Bey Arifin, Pustaka Nasional Pte Ltd Singapura, 1991
No comments:
Post a Comment