1.0 Mukaddimah
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد
لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، سيدنا محمد وعلى
آله وصحبه أجمعين ، ومن تبعه بإحسان إلى يوم
الدين.
Segala
puji bagi Allah Tuhan yang mecipta sekalian alam, yang telah berfirman di dalam
kitabNya yang mulia:
سورة النور
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
وَلَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ
آيَاتٍ مُّبَيِّنَاتٍ وَمَثَلًا مِّنَ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُمْ
وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ ﴿٣٤﴾
Maksudnya: Dan
sesungguhnya, Kami telah menurunkan kepada kamu, ayat-ayat keterangan yang
menjelaskan (hukum-hukum suruh dan tegah) dan contoh tauladan (mengenai
kisah-kisah dan berita) orang-orang yang telah lalu sebelum kamu, serta nasihat
pengajaran bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. [Surah Al-Nur 34]
Begitulah
Friman Allah SWT yang telah menukilkan kisah-kisah dalam Al Qur’an adalah
sebenar-benarnya kisah. Berdasarkan firman Allah Ta’ala dalam ayat 34 surah
Al-Nur di atas Allah SWT telah mengangkat kisah-kisah kaum yang terdahulu untuk
kita mengambil iktibar. Kisah-kisah dalam Al Qur’an terbahagi menjadi tiga
perspektif:
Pertama:
Kisah-kisah para Nabi dan Rasul, dan apa saja yang terjadi antara mereka dengan
orang-orang yang beriman dan orang-orang yang kafir.
Kedua:
Kisah-kisah sejumlah orang atau kelompok. Terdapat beberapa peristiwa yang
mengandung pelajaran dari apa yang mereka alami. Allah Ta’ala menceritakan
kisah mereka, seperti kisah Maryam, Luqman, Dzulqarnain, Firaun, Qaaruun,
pemuda Al-Kahfi, tentara gajah, orang-orang yang dilemparkan ke dalam parit api
dan kisah-kisah lainnya.
Ketiga:
Kisah-kisah yang terjadi pada zaman Nabi SAW, misalnya kisah perang Badar,
Uhud, Ahzab, Bani Quraizhah, Bani Nadhir, kisah Zaid bin Haritsah, Abu Lahab
dan lain-lainnya.
Pengetahuan
dan peradaban yang terkandung di dalam Al-Quran adalah ilmu pengetahuan yang
bersifat multi-dicipline yang melibatkan akal dan kalbu manusia dalam
perolehannya[1]. Ini kerana
kisah-kisah tersebut pasti sesuai dengan dan relevan sepanjang zaman.Justeru
itu kisah-kisah tersebut merupakan kisah-kisah terbaik untuk kita jadikan
pedoman dan tauladan. Semoga kita dapat meningkatkan iman serta dapat memperbaiki
hati, amal dan akhlak. Insyaallah.
1.1 Kaedah Kajian Teks Dan Analisis Surah Al-Hujurat Ayat 11-13
Dalam
membuat kajian teks dan analisis surah Al-Hujurat ayat 11-13 ini, kumpulan kami
telah mengambil bahan-bahan bacaan yang terdiri daripada pendapat para ahli
mufasir yang terdapat dari buku-buku, journal, dan bahan-bahan yang secara
lazimnya istilah ini dikenali sebagai “library research” ataupun “desk
research” iaitu pengambilan data yang berasal dari buku-buku atau karya ilmiah
di bidang tafsir dan pendidikan khususnya pendidikan akhlak, yang terdiri dari
sumber primer dan sekunder.
1.2 Sumber
Sumber
primer dalam dalam kajian dan analisis ini adalah tafsir Al-Quran surah
al-Hujurat ayat 11-13; dan Tafsir Al-Azhar oleh HAMKA. Manakala sumber sekundernya
adalah buku-buku berkenaan dengan ulum tafsir dan pendidikan akhlak yang
relevan dengan thema pembahasan di dalam ayat 11-13 surah Al-Hujurat ini.
1.3 Biodata HAMKA
HAMKA
merupakan akronim pertama atau singkatan kepada nama asal penulis iaitu Haji
Abdul Malik Karim Amrullah (HAMKA). Nama tersebut diberikan oleh ayahnya
sempena nama anak lelaki gurunya; Syeikh Ahmad Khatib di Mekah. Proses
penyingkatan nama beliau adalah disebabkan oleh aktiviti beliau dalam bidang
penulisan yang bertujuan untuk memudahkan masyarakat mengenalinya. HAMKA
dilahirkan pada malam Isnin tanggal 14 Muharam 1326 H bersamaan 17 Februari
1908 di Kampung Tanah Sirah, Negeri Sungai Batang Maninjau, Minangkabau,
Sumatera Barat.
Keaktifan
beliau dalam bidang penulisan bermula setelah beliau kembali dari kembara
ilmiah di Tanah Jawa sehingga beliau menjadi pemimpin di tempat asalnya. Kesemua
hasil karya HAMKA yang berjumlah 118 buah yang merangkumi bidang agama, novel
dan ilmiah tidak termasuk aritikel-artikel beliau dalam Majalah Panji
Masyarakat. Hasil karya termasyhur beliau adalah Tafsir Al-Azhar yang menjadi
saluran dakwah kepada masyarakat pada ketika itu. Beliau menulis tafsir Al-Azhar ketika
dipenjarakan pada 1964–1966 oleh Bung Soekarno iaitu Presiden Indonesia ketika
itu. Berikut adalah antara senarai karya-karya beliau iaitu : Khatib Ummah, Si
Sabariyah, Rengkasan Tarikh Umat Islam, Pembela Islam (Riwayat Abu Bakar), Sejarah
Minangkabau dengan Ugama Islam (diharamkan oleh Belanda), Ugama dan Perempuan, Kepentingan
Bertabligh, Leila Majnun dan lain-lain lagi[2].
1.5 Metodologi Penulisan Tafsir Al-Azhar HAMKA
Dalam
penulisan Tafsir Al-Azhar, HAMKA menggunakan kaedah pentafsiran yang menepati
syarat-syarat pentafsiran Al-Quran yang digariskan oleh para ulama’ tafsir.
Beliau menyatakan metod pentafsiran yang digunakan pada bahagian pendahuluan
kitab tafsir tersebut iaitu di bawah tajuk kecil, Haluan Tafsir’[3].
Setelah penelitian dilakukan, HAMKA didapati menggunakan kaedah berikut untuk
mentafsirkan Al-Quran:
a)
Tafsir
Al-Quran dengan Al-Quran
HAMKA
didapati mengaplikasikan kaedah ini dalam mentafsirkan ayat Al-Quran
sebagaimana ulama’ tafsir yang lain iaitu sumber yang ma’thur. Namun, tidak
kesemua ayat Al-Quran ditafsirkan dengan metode tersebut. Penggunaan metode
tersebut dapat dilihat ketika beliau mentafsirkan ayat –ayat 11 hingga 13,
surah AL-Hujurat yang akn diliht berikut ini.
b)
Tafsir
Al-Quran dengan Al-Hadith
HAMKA
turut tidak meninggalkan metode kedua terpenting dalam pentafsiran Al-Quran
dengan Al-Hadis yang mana hadis merupakan sumber kedua syariah selepas Al-Quran.
Penggunaan metode ini dapat dikesan dalam pentafsiran ayat-ayat Surah Al-Hujurat ini.
c)
Pendapat
Tabi’in
Adakalanya
HAMKA juga akan memasukkan pendapat-pendapat tabi’in bagi menyokong ulasan
beliau terhadap tafsiran ayat-ayat Al-Quran. Antara tafsiran ayat Al-Quran yang
mengandungi metode ini ialah tafsiran terhadap ayat 65 surah al-Naml :
Maksudnya:
“Katakanlah Hai Utusan Kami “Tidak ada seorang pun di semua langit dan bumi
yang mengetahui yang ghaib kecuali Allah. Dan tidak pula ada mereka yang
menyedari bila mereka akan dibangkitkan.
Ayat
tersebut menerangkan tentang pengetahuan terhadap perkara ghaib hanya diketahui
oleh Allah sahaja. Dalam hal ini, HAMKA membawakan pendapat seorang tabi’in
iaitu Qatadah tentang kedudukan orang-orang yang mempercayai ilmu bintang atau
Astrologi. Menurut Qatadah sekiranya seseorang itu menyalahgunakan faedah Allah
menjadikan bintang-bintang (perhiasan, petunjuk dan panahan terhadap syaitan)
maka kedudukannya adalah sesat.
d)
Pengambilan
Riwayat dari Kitab Tafsir Muktabar
HAMKA
turut merujuk kitab-kitab tafsir yang lain dalam pentafsiran beliau. Antaranya
Tafsir al-Manar karangan Sayyid Rasyid Reda, Mafatih al-Ghayb karangan al-Razi
dan lain-lain lagi. Ini menunjukkan bahawa beliau tidak terikat kepada satu
bahan sahaja tetapi pelbagai jenis bahan bagi memastikan ketepatan dan
kesesuaian tafsiran beliau agar tidak lari terlalu jauh. Sebagai contoh,
dibawakan tafsiran beliau terhadap ayat 82 dari surah Al-Naml. Firman Allah Ta’ala:
Maksudnya:
Dan apabila sabda telah jatuh atas mereka, Kami keluarkanlah sejenis binatang
melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka bahawa sesungguhnya manusia
pernahlah tidak yakin kepada ayat-ayat Kami.
Dalam
ayat tersebut, diterangkan bahawa apabila telah datang masanya kelak, akan
berlaku suatu perkara di kala manusia sudah lupa dan lalai terhadap agamnya di
mana akan keluar dari dalam bumi semacam binatang yang disebut sebagai dabbah
yang bermaksud binatang melata yang merangkak.
HAMKA
membawakan tafsiran Al-Razi tentang pelbagai pentafsiran dabbah iaitu 5 keadaan
berdasarkan pelbagai riwayat. Beliau juga turut membawa tafsiran Ibn Kathir
dalam kitab Tafsir al-Quran al-Azim mengenai perkara yang sama.
e)
Penggunaan
Syair
HAMKA
dikenali sebagai pujangga Islam dan sasterawan. Oleh yang demikian, beliau
turut memasukkan unsur-unsur syair dalam ulasan terhadap ayat-ayat Al-Quran.
Syair-syair tersebut sama ada nukilan beliau sendiri ataupun nukilan sasterawan
Islam yang lain seperti Iqbal. Namun, kekerapan beliau menggunakan syair-syair
dalam ulasan beliau amat sedikit. Antara ayat-ayat Al-Quran yang beliau gunakan
syair sebagai penerangan lanjut dalam ulasan beliau ialah pentafsiran ayat Surah
Al-Hujurat yang akan dibincangkan ini.
2.0 Pengenalan Surah Al-Hujurat (Kamar-Kamar)
سورة الحجرات
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا
تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّـهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿١﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا
أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ
كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا
تَشْعُرُونَ ﴿٢﴾ إِنَّ
الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّـهِ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ
امْتَحَنَ اللَّـهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَىٰ ۚ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ
﴿٣﴾ إِنَّ
الَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِن وَرَاءِ الْحُجُرَاتِ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ ﴿٤﴾ وَلَوْ
أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّىٰ تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُمْ ۚ وَاللَّـهُ
غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٥﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ
فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا
عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ ﴿٦﴾ وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّـهِ ۚ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِّنَ
الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَـٰكِنَّ اللَّـهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ
وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ
وَالْعِصْيَانَ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ ﴿٧﴾ فَضْلًا مِّنَ اللَّـهِ وَنِعْمَةً ۚ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿٨﴾ وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى
الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّـهِ ۚ فَإِن فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا
بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّـهَ يُحِبُّ
الْمُقْسِطِينَ ﴿٩﴾ إِنَّمَا
الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ
تُرْحَمُونَ ﴿١٠﴾ يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا
مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا
تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ
الْإِيمَانِ ۚ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَـٰئِكَ
هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿١١﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب
بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ
لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ ﴿١٢﴾ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم
مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّـهِ
أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿١٣﴾ قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَـٰكِن
قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ۖ وَإِن تُطِيعُوا اللَّـهَ
وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿١٤﴾ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا
بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ
وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ ﴿١٥﴾ قُلْ أَتُعَلِّمُونَ اللَّـهَ بِدِينِكُمْ
وَاللَّـهُ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿١٦﴾ يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا ۖ قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَيَّ
إِسْلَامَكُم ۖ بَلِ اللَّـهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ
أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿١٧﴾ إِنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ ۚ وَاللَّـهُ بَصِيرٌ بِمَا
تَعْمَلُونَ ﴿١٨﴾
Maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memandai-mandai (melakukan
sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya dan
bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha
Mengetahui. (1) Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengangkat suara
kamu melebihi suara Nabi dan janganlah kamu menyaringkan suara (dengan lantang)
semasa bercakap dengannya sebagaimana setengah kamu menyaringkan suaranya
semasa bercakap dengan setengahnya yang lain. (Larangan yang demikian) supaya
amal-amal kamu tidak hapus pahalanya, sedang kamu tidak menyedarinya. (2)
Sesungguhnya orang-orang yang merendahkan suaranya semasa mereka berada di sisi
Rasulullah s.a.w, merekalah orang-orang yang telah dibersihkan Allah hati
mereka untuk bertakwa; mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar. (3)
Sesungguhnya orang-orang yang memanggilmu dari luar bilik-bilik (tempat ahlimu,
wahai Muhammad), kebanyakan mereka tidak mengerti (adab dan tata tertib). (4)
Dan kalaulah mereka bersabar menunggu sehingga engkau keluar menemui mereka,
tentulah cara yang demikian lebih baik bagi mereka dan (ingatlah), Allah Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (5) Wahai orang-orang yang beriman! Jika
datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah
(untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum
dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya)
sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (6) Dan
ketahuilah! Bahawasanya dalam kalangan kamu ada Rasulullah (maka janganlah
kemahuan atau pendapat kamu mendahului pentadbirannya); kalaulah ia menurut
kehendak kamu dalam kebanyakan perkara, tentulah kamu akan mengalami kesukaran;
akan tetapi (Rasulullah tidak menurut melainkan perkara yang diwahyukan
kepadanya, dan kamu wahai orang-orang yang beriman hendaklah bersyukur kerana)
Allah menjadikan iman suatu perkara yang kamu cintai serta di perhiaskannya
dalam hati kamu dan menjadikan kekufuran dan perbuatan fasik serta perbuatan
derhaka itu: Perkara-perkara yang kamu benci; mereka yang bersifat demikian
ialah orang-orang yang tetap menurut jalan yang lurus. (7) (Mereka dijadikan
berkeadaan demikian) sebagai limpah kurnia dan nikmat pemberian dari Allah dan
(ingatlah), Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. (8) Dan jika dua puak
dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya;
jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang
zalim itu sehingga dia kembali mematuhi perintah Allah; jika dia kembali patuh
maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta
berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi
orang-orang yang berlaku adil. (9) Sebenarnya orang-orang yang beriman itu
adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang
bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. (10)
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki)
mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang
dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari
kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain,
(kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan
janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah
pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang
buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya
menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang)
sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada
perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. (11) Wahai
orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak
menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan
itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan
keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain.
Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati?
(Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh
itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada
Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (12) Wahai
umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan
perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak,
supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).
Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya
di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah
Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan
kamu). (13) Orang-orang "A`raab" berkata: Kami telah beriman.
Katakanlah (wahai Muhammad): Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian),
tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah
sahaja: Kami telah Islam dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah RasulNya
(zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala
amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha
Mengasihani. (14) Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman
hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka
(terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta
benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar
(pengakuan imannya). (15) Katakanlah (kepada orang-orang "A`raab" itu
wahai Muhammad): Patutkah kamu hendak memberitahu kepada Allah tentang agama
kamu (dengan berkata: Kami telah beriman)? Padahal Allah mengetahui segala yang
ada di langit dan yang ada di bumi dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap
sesuatu. (16) Mereka mengira dirinya berbudi kepadamu (wahai Muhammad) dengan
sebab mereka telah Islam (tidak melawan dan tidak menentang). Katakanlah
(kepada mereka): Janganlah kamu mengira keislaman kamu itu sebagai budi
kepadaku, bahkan (kalaulah sah dakwaan kamu itu sekalipun maka) Allah jualah
yang berhak membangkit-bangkitkan budiNya kepada kamu, kerana Dialah yang
memimpin kamu kepada iman (yang kamu dakwakan itu), kalau betul kamu
orang-orang yang benar (pengakuan imannya). (17) Sesungguhnya Allah mengetahui
segala rahsia langit dan bumi dan Allah Maha Melihat akan segala yang kamu
kerjakan. (18)
2.1 Penamaan Surah Al-Hujurat
Surah
Al-Hujurat di atas terdiri daripada 18 ayat dan ia tergolong daripada
surah-surah Madaniyah. Surah Al-Hujurat ini diturunkan sesudah surah
Al-Mujaadilah. Dinamakan ‘Al-Hujurat’ iaitu bermaksud ‘kamar-kamar’, bersempena
dengan kalimah yang terdapat pada ayat ke-4 dalam surah ini[4].
Ayat tersebut mencela para sahabat yang memanggil Nabi Muhammad SAW yang sedang
berada di dalam kamar rumahnya bersama isteri Baginda SAW. Para sahabat
memanggil Nabi Muhamad SAW dengan cara dan dalam keadaan yang demikian
menunjukkan sifat kurang hormat dan mengganggu ketenteraman Baginda SAW. Sebagaimana
Firman Allah SWT:
إِنَّ الَّذِينَ يُنَادُونَكَ
مِن وَرَاءِ الْحُجُرَاتِ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ ﴿٤﴾
Maksudnya:
Sesungguhnya orang-orang yang memanggilmu dari luar bilik-bilik (tempat ahlimu,
wahai Muhammad), kebanyakan mereka tidak mengerti (adab dan tata tertib).
2.2 Isu-Isu Penting Dalam Surah Al-Hujurat
Di
dalam surah Al-Hujurat ini, terdapat beberapa isu-isu yang telah dikemukakan
oleh Allah SWT iaitu:
a. Keimanan
Memeluk
Islam haruslah disempurnakan dengan iman yang sebenar-benarnya
b. Hukum-hukum
i.
Larangan mengambil keputusan yang menyimpang
dari ketetapan Allah SWT dan RasulNya
ii.
Keharusan meneliti sesuatu perkhabaran yang
disampaikan oleh orang-orang yang fasik
iii.
Kewajiban mengadakan islah antara orang
muslim yang bersengketa kerana orang-orang Islam adalah bersaudara
iv.
Kewajiban mengambil tindakan terhadap
golongan kaum muslimin yang menganiya golongan muslimin yang lain
v.
Larangan mencaci, mengumpat dan menghina
sesama manusia
vi.
Larangan berburuk sangka dan mencari kesalahan
orang lain dengan tujuan membuka keaiban orang tersebut
vii.
Larangan memfitnah orang lain
c. Isu-isu
Lain.
i.
Adab sopan berbicara dengan Rasulullah SAW
ii.
Allah menciptakan manusia dengan
bersuku-suku, berbangsa-bangsa untuk kenal-mengenal di antara satu sama lain
iii.
Setiap manusia adalah sama disisi Allah
iv.
Kelebihan orang-orang yang bertaqwa
v.
Sifat-sifat orang-orang yang benar-benar
beriman
2.3 Kolerelasi Diantara Surah Al-Hujurat Dengan Surah Al-Fat’h dan Al-Surah Al-Qaaf
Surah
Al-Hujurat tersusun diantara Surah Al-Fat’h dan Surah Al-Qaaf. Pada akhir Surah Al-Fat’h dijelaskan
bagaimana sifat-sifat orang yang telah beriman yang memegang teguh ajaran Nabi
Muhammad SAW. Mereka bersikap tegas
terhadap orang kafir yang mengingkari Nabi Muhammad SAW dan sebaliknya berkasih
sayang sesama Islam. Ini menunjukkan
perpaduan sesama Islam disandarkan kepada adalah berteraskan akidah
semata-mata. Selepas itu datanglah surah
Al-Hujurat yang menerangkan tentang peraturan dan adab sopan yang mesti diikuti
oleh orang-orang beriman. Surah
berikutnya iaitu Al-Qaaf pula yang diturunkan di Mekah mengingatkan kita
kembali tentang adanya kiamat dan hari pembalasan. Segala perlakuan di dunia ini akan dihisab
oleh Allah dan diberi pembalasan. Disebutkan
juga bagaimana tahap keimanan orang-orang Arab Badwi yang sebenarnya belum
mantap. Pada awal surah Al-Qaaf disebutkan beberapa sifat orang kafir yang
mengingkari kenabian dan hari kebangkitan[5]. Surah Al-Hujurat lebih menguraikan soal-soal
duniawi manakala surah Al-Qaaf lebih banyak menguraikan tentang ukhrawi.
3.0 Analisis Ayat-Ayat 11-13
3.1 Ayat 11 Surah Al-Hujurat
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا
يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا
نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
﴿١١﴾
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman!
Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak
lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada
mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan
merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang
dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu
menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu
panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk.
(Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi
fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia
beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan
fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.
Ayat
ini ditujukan kepada orang-orang yang beriman seperti yang terdapat pada
pangkal ayat “Wahai orang yang beriman…..” Ayat ini menerangkan tentang etika kehidupan
orang-orang yang beriman. Etika ini
adalah dalam bentuk peringatan daripada Allah SWT kepada orang-orang yang
beriman supaya sesuatu kaum ynag beriman itu tidak mengolok-olokkan kaum
beriman yang lain seperti dinyatakan dalam ayat kedua yang bermaksud,”Janganlah
sesuatu kaum mengolok-ngolokkan kaum yang lain.” Ini adalah kerana ada
kemungkinan kaum beriman yang diperolok-olokkan itu adalah lebih baik daripada
mereka yang memperolok-olokkan itu.
Peringatan
ini disampaikan dengan cara yang halus tetapi tepat. Orang yang beriman seharusnya sentiasa
muhasabah diri untuk melihat kekurangan pada dirinya. Orang yang tidak beriman
sahaja yang boleh menghina orang lain kerana mereka menganggap diri mereka
sempurna. Dengan demikian, tidak mungkin orang beriman boleh merendah-rendahkan
saudara sesama Islam yang lain.
Seterusnya
ayat berikut pula yang bermakna,” Dan jangan pula wanita-wanita
mengolok-olokkan wanita yang lain; kerana boleh jadi yang diperolok-olokkan itu
lebih baik dari mereka (yang memperolok-olokkan). Ayat ini mengingatkan
pula kaum wanita supaya tidak melakukan perkara yang sama iaitu
merendah-rendahkan wanita lain yang beriman.
Larangan ini tidaklah terbatas kepada lelaki yang beriman sahaja. Pentafsir menjelaskan lagi keterangan ayat–ayat
ini dengan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari yang berbunyi
seperti berikut:
“Kesombongan
itu ialah menolak kebenaran dan memandang rendah manusia.”
Berdasarkan
hadis ini mesej yang hendak disampaikan ialah perlakuan memperolok dan merendahkan
orang lain itu adalah sikap orang yang sombong.
Orang sombong merasa diri mereka sempurna dan tiada cacat celanya. Maka itu mereka tidak akan dapat menyedari
kekurangan mereka sedangkan sebenarnya merekalah yang punya banyak kelemahan
dan kekurangan.
Ayat
berikutnya yang bermaksud,” Dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri.” Ayat-ayat sebelum ini melarang keras orang
beriman mencela orang beriman yang lain sedangkan ayat ini menekankan tentang
pencelaan diri sendiri yang juga turut dilarang. Mengikut pentafsir perbuatan mencela dan
mengaibkan orang lain itu akan mengakibatkan orang yang dicela dan diaibkan itu
mencela dan mendedahkan keaiban mereka yang mencela pula sebagai tindak balas. Maka perbuatan mengaibkan orang lain itu
samalah seperti mengaibkan diri sendiri.
Pentafsir
seterusnya menjelaskan pula balasan bagi golongan ini dengan ayat al-Quran berikut:
“Neraka
wailun buat setiap orang yang suka mencedera orang dan mencela orang.” (
Surah 104. Al-Humazah : 1).
Humazah
diertikan
sebagai mencedera iaitu memukul dengan tangan sedangkan Lumazah pula
membawa makna mencela, iaitu degan mulut.
Humazah juga diartikan dengan sikap hidup yang tidak senang diam
kerana sibuk menjaga tepi kain orang .
Jika umpatan dan celaan itu ternyata fitnah dan tidak benar maka mereka
tergolong orang yang fasiq seperti dalam ayat 6 sbelum ini.
Ayat
seterusnya juga berkaitan dengan celaan iaitu memanggil orang lain dengan nama
yang buruk seperti terjemahan berikut:
“Dan
janganlah kamu panggil memanggil dengan gelar yang buruk.” Pentafsir memberi contoh mengenai kebiasaan
orang Arab Jahiliyyah yang gemar memberi gelaran kepada seseorang mengikut
perangai orang tersebut seperti gelaran yang diberikan kepada Zaid yang gemar
kepada kuda kenderaan yang indah. Maka Zaid
digelar Zaid Al Khail iaitu Zaid Kuda.
Nabi SAW menukarnya kepada Zaid Al-Khair iaitu Zaid Baik!. Nabi SAW menyarankan kepada orang-orang
jahilliyah supaya menukar nama kepada gelaran yang baik setelah mereka
beriman. Dalam konteks masa kini,
pentafsir memberi contoh keadaan yang sama iaitu apabila seorang kafir itu
memeluk Islam ada baiknya ia menukar namanya kepada nama yang baik, walaupun
tidak wajib. Pentafsir juga telah memberikan
contoh panjang lebar mengenai masyarakat Islam Indonesia yang gemar memberi
gelaran nama yang tidak baik dan mengaibkan.
Contoh-contoh yang diberikan adalah lebih kurang sama dengan apa yang
terjadi dalam masyarakat Islam Melayu di Malaysia.
Ayat
11 ini diakhiri dengan ayat yang bererti:
“Dan
barangsiapa yang tidak taubat, maka itulah orang-orang yang aniaya.”
Penggantian
nama yang buruk ketika fasiq kepada yang baik setelah beriman adalah petanda
baik sejak awal lagi. Pentafsir turut
memberi satu contoh iaitu tuntutan berkhitan atau bersunat bagi orang yang baru
masuk Islam, walaupun ia tidak wajib.
Namun dengan bersunat itu dia telah mengikuti sunnah semua Rasul sebagai ujian permulaan menerima Islam. Orang beriman yang telah fasiq diingatkan
supaya bertaubat. Ini adalah jalan penyelesaian bagi mereka kerana Allah SWT itu
Maha Mengasihanidan Maha Penerima Taubat.
Orang yang enggan bertaubat diingatkan pula bahawa mereka akan menganiaya diri mereka sendiri.
3.2 Ayat 12 Surah Al-Hujurat
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا
فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ ﴿١٢﴾
Maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu
tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari
sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari
kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya
yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah
mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya.
(Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu
kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.
Pangkal
ayat 12 yang terjemahannya berbunyi, “Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah
kebanyakan dari prasangka.” Pentafsir mendefinisikan
perasangka sebagai tohmahan yang tidak berasas langsung. Dalam ayat ini Allah memerintahkan supaya
orang beriman menjauhi kebanyakan perasangka, “Kerana sebahagian daripada
prasangka itu adalah dosa.” Prasangka boleh memutuskan silaturrahim
antara dua manusia. Pentafsir memberi
contoh seorang yang tidak mencuri dituduh mencuri. Bayangkan bagaimana kredibilitinya telah
terjejas dengan tuduhan itu sedangkan dia tahu dia tidak bersalah. Akibatnya sudah pasti dia akan membenci orang
yang memfitnahnya.
Pentafsir
seterusnya mengemukakan lima hadis Nabi mengenai perkara ini untuk menjelaskan
lagi keburukan prasangka ini seperti berikut:
“Sekali-kali
janganlah
kamu berburuk sangka, kerana sungguh buruk sangka adalah perkataan yang paling
bohong. Dan janganlah kamu
mengintai-intai, dan janganlah kamu merisik-risik, dan janganlah kamu
berganding-gandingan, dan janganlah kamu berdengki-dengkian dan janganlah kamu
berbenci-bencian dan janganlah kamu berbalik belakangan, dan jadilah kamu
seluruh hamba Allah bersaudara.” ( HR Bukhari, Muslim dan Abu Daud ).
Hadis
ini memberi perincian tentang perbuatan-perbuatan yang membawa kepada buruk
sangka yang boleh memecah belahkan umat sedangkan sepatutnya orang beriman
semuanya bersaudara.
Hadis
berikutnya menjatuhkan hukuman tidak halal iaitu haram bagi seorang Islam
menjauhi saudaranya atau tidak bertegur sapa lebih dari tiga hari,. Sabda Rasulullah:
“HR
Tidaklah halal bagi seorang Islam untuk menjauhi saudaranya lebih dari tiga
hari.” (Muslim ).
Buruk
sangka juga boleh menimbul krisis seperti yang sabda Nabi SAW berikut:
“Tiga
macam membawa krisis bagi umatku, memandang kesialan, dengki dan buruk sangka.”
( HR At-Tabarani ).
Pentafsir
seterusnya menjelas dengan panjang lebar implikasi jika pemerintah suka buruk
sangka terhadap rakyat dengan mengupas hadis-hadis berikut:
“Apabila engkau buntuti aurat manusia ( kesalahan-kesalahan mereka ),
nescaya engkau telah merosakkan mereka atau nyarislah engkau merosakkan
mereka.”
(HR Abu Daud ).
“Sesungguhnya
seorang pemegang pemerintah apabila dia telah suka menaruhkan ragu-ragu kepada
manusia, nescaya dirosakkannyalah manusia itu.”
( HR Abu Daud ).
HAMKA
telah memberikan tumpuan yang lebih kepada hal yang bersangkutan dengan
pemerintah ini kerana implikasinya sangat luas dan boleh merosakkan
Negara. Pemerintah yang sering mempunyai
prasangka yang buruk (HAMKA menggunakan istilah cemburu disini) terhadap rakyat
akan menubuhkan banyak badan penyelidik atau yang di zaman modern ini dipanggil
‘inteligent’. Menurut Nabi SAW keadaan
ini akan mengakibatkan penyebaran cemburu atau buruk sangka di kalangan
rakyat. Apabila keadaan ini telah
berleluasa maka rakyat akan berada dalam ketakutan kerana adanya tajasasu yang
bererti mengintip-ngintip dan tahasasu atau badan yang merisik-risik
atau meraba-raba untuk mencari kesalahan.
Semakin lama semakin ramai orang yang merisik-risik ini dan mereka
diberi pula penghormatan dan pujian kerana mendedahkan kesalahan orang. Akibatnya rakyat menjadi semakin takut dan
pemerintah juga semakin cemas kerana banyak kes yang timbul yang belum tentu
betul atau salahnya dan banyak pula penangkapan. Akhirnya rakyat dan pemerintah saling tidak percaya
mempercayai. Pada peringkat ini akan
rosaklah negara kerana banyak masa, tenaga dan sumber lain digunakan untuk
menjalankan aktiviti yang tidak produktif bahkan merugikan. Inilah yang dikatakan Rasulullah sebagai Afsadat-hum
yang bermaksud ‘pemerintah sendiri yang merosakkan rakyat.’
Ayat
seterusnya membawa maksud,’ Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan
orang lain.’ Berhubung ayat ini HAMKA
menjelaskannya dengan memberi contoh keadaan politik negara komunis. Pihak pemerintah akan mendapatkan dan
menyimpan semua maklumat peribadi termasuk sejarah hidup seseorang itu sama ada
yang baik dan yang buruk. Pencarian
maklumat ini dibuat melalui perisikan dan taktik yang kotor. Apabila orang itu diperlukan Negara atau atas
kepentingan politik maka sejarah hidupnya yang baik seperti jasa-jasanya,
sifat-sifatnya yang terpuji dan sebagainya akan didedahkan kepada rakyat. Sebaliknya, apabila dia tidak lagi diperlukan
atas apa jua sebab maka sejarah hidupnya yang hitam, sifat-sifatnya yang
tercela dan sebagainya akan digunakan
untuk mengaibkannya di muka ramai dan akhirnya menyingkirkannya. Inilah yang dinamakan ugutan atau black
mail.
Ayat
seterusnya bererti ,’Dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian
yang lain.’ Menggunjing
diertikan sebagai membicarakan aib dan keburukan seseorang sedang orang itu
tidak hadir pada masa itu. Maka tidak
berpeluanglah orang itu membela dirinya.
Perlakuan ini sering berlaku di kalangan masyarakat Islam khususnya
masyarakat Melayu. Sifat ini sangat
tercela di sisi Allah seperti yang digambarkan dalam ayat berikutnya yang bererti,’ Sukakah seorang kamu memakan daging
saudaranya yang sudah mati?”. Begitulah umpamanya orang yang suka
mencela orang lain di belakang orang tersebut iaitu umpama memakan daging
saudara kita yang sudah mati. Sudah
tentu amat menjijikkan dan begitulah hinanya sipenggunjing itu!. Ayat seterusnya menggambarkan kehinaan ini
iaitu, “Tentulah kamu merasa jijik kepadanya ‘’.
Pentafsir
seterusnya mengingatkan orang yang beriman bahawa sekiranya ia mempunyai
secebis iman sekalipun ia tentu yakin dengan perintah dan larangan Allah. Ia
akan bertanggungjawab memaklumkan kelemahan orang itu dihadapannya dengan niat
untuk membantu saudaranya memperbaiki dirinya bukan mencelanya di belakang sahaja. HAMKA seterusnya menggambarkan perangai jijik
ini dengan pantun berikut:
Elok umbutnya pandan singkil
Dilipat lalu dipekalang
Manis mulutnya sehingga bibir
Hatinya bulat membelakang.
Ayat
12 ini diakhiri dengan ayat berikut yang bermaksud, “Dan bertakwalah
kepada Allah; Sesungguhnya Allah itu sudi memberi taubat dan lagi Maha
Penyayang”.
Ayat
ini memberi peringatan dan harapan kepada manusia bahawa pintu taubat sentiasa
terbuka. Jika selama ini perangai yang
buruk ada pada diri seseorang maka segeralah bertaubat dengan penuh keinsafan
dan meninggalkan perangai buruk ini.
Insyallah Allah akan menerima taubat yang ikhlas ini.
3.3 Ayat 13 Surah Al-Hujurat
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا
خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ
لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّـهِ
أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿١٣﴾
Maksudnya:
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan
perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak,
supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).
Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya
di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah
Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan
kamu).
Ayat
ke 13 pula dimulai dengan ayat yang bermaksud seperti berikut, “Wahai
manusia, sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan
seorang perempuan.” Ayat
ini menyentuh tentang kejadian manusia supaya manusia ingat kembali
kedudukannya di sisi Tuhan yang menciptakannya daripada tiada kepada ada. Pentafsir mengemukakan dua pentafsiran kepada
ayat ini iaitu bahawa seluruh manusia itu dijadikan pada mulanya dari seorang
laki-laki iaitu Nabi Adam A.S dan seorang perempuan iaitu Siti Hawa. Ia juga boleh ditafsirkan sebagai setiap
manusia itu dari dahulu sampai sekarang terjadi daripada persetubuhan seorang
laki-laki dan seorang perempuan kecuali Nabi Adam A.S, Siti Hawa dan Nabi Isa
A.S. Pentafsir menjelaskan pula peringkat-peringkat
penciptaan manusia iaitu peringkat nutfah, ‘alaqah dan mudghhah sehingga
ditiupkan roh kepada jasadnya dan seterusnya ia dilahirkan ke dunia. Pada
peringkat ini janin yang terhasil belum menampakkan perbezaan kulit, rupa dan
sebagainya.
Dalam ayat berikutnya yang bermaksud seperti
berikut, ‘Dan
Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa, bersuku-suku, supaya kenal mengenallah
kamu.’ Allah memberitahu manusia bahawa Dia memang sengaja
mencipta manusia berbangsa-bangsa, berpuak-puak, bersuku-suku dan sebagainya
supaya mereka dapat mengenali satu sama lain dan mengiktiraf kelainan dan
perbezaan masing-masing bagi tujuan bersatu dan bukan berpecah-pecah. Perbezaan ini semua terjadi berdasarkan
perbezaan iklim tempat tinggal mereka, hawa udaranya, letak tanahnya, peredaran
musimnya dan seterusnya hingga lahirlah warna, wajah dan diri manusia serta
bahasa yang berlainan, terpisah di atas bumi kerana keluasannya dan membentu
kelompok-kelompok, kaum-kaum, bangsa-bangsa, suku-suku, keluarga dan unit-unit
yang lebih kecil.
Pentafsir menjelaskan ayat ini selanjutnya dengan
memberikan contoh orang Minangkabau yang mempunyai sistem persukuan. Suku-suku ini wujud berdasarkan tempat asal
mereka masing-masing dan apabila orang Minang bertemu mereka akan
menyelidik asal-usul mereka untuk
menentukan suku dan seterusnya persaudaraan antara mereka. Ini telah menjadi natijah manusia suka
mengeratkan silaturrahim berdasarkan keturunan.
Namun dremikian, melalui ayat ini manusia diingatkan bahawa pada
hakikatnya manusia berasal dari satu keturunan.
Mencari perbezaan antara satu sama lain tidak digalakkan kerana yang
lebih utama ialah menginsafi bahawa adanya persamaan keturunan.
Ayat seterusnya yang bererti, “Sesungguhnya yang
semulia-mulia kamu di sisi Allah adalah yang setaqwa-taqwa kamu”. Ayat
ini memberi penjelasan kepada manusia bahawa kemuliaan sejati yang dianggap
bernilai oleh Allah adalah kemuliaan hati, budi, perangai dan ketaatan kepada
Allah bukan berdasarkan keturunan, status dan pangkat dalam masyarakat. Melalui ayat ini Allah menghapuskan perasaan
sesetengah manusia yang menganggap diri mereka lebih tinggi darjatnya daripada
yang lain berdasarkan keturunan mereka contohnya seperti keturunan bangsawan dan
sebagainya. Dalam hal ini HAMKA
mengemukakan pula sebuah hadis seperti berikut:
Apabila datang kepada kamu orang yang
kamu sukai agamanya dan budi pekertinya, maka nikahkanlah dia. Kalau tidak maka akan timbullah fitnah dan
kerosakan yang besar.’ ( HR Al Tarmidzi )
Hadis ini jelas menunjukkan dalam hal mencari jodoh
mengikut panduan Allah dan RasulNya ialah agama dan budi kerana agama dan budi
timbul dari ketaqwaan kepada Allah dan bukan keturunan.
Pentafsir memberi penerangan lanjut tentang hal ini
dengan memberi contoh masalah yang timbul dalam masyarakat di Nusantara seperti
mereka dari keturunan Syed dan Syarifah tidak layak berkahwin dengan mereka
yang diluar dari keturunan ini yang dianggap orang biasa. Maka akhirnya apabila cinta terhalang maka
terjadilah pergaulan diluar nikah yang dilarang keras oleh agama. Ini berlaku dalam masyarakat apabila manusia
tidak mengendahkan tuntutan agama dan sebaliknya berpegang pada peraturan hidup
yang direka sendiri yang akhirnya merugikan umat Islam itu sendiri
Penghujung ayat 13 ini yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah adalah
Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal”. Ayat ini mengingatkan manusia yang terlalu
mengagung-agungkan suku, bangsa dan sebagainya sehingga membentuk semangat
kebangsaan yang mirip Asobiyyah Jahilliyah, bahawa Allah sebagai Pencipta
maha mengetahui bahawa semua itu adalah palsu.
Allah mengenal bahawa setiap bangsa ada kelebihan dan kekurangannya dan
yang penting ialah ketaqwaan kepada Allah.
4.0 Pengajaran Ayat
Surah
Al-Hujurat ayat 11-13 memiliki makna yang luas dan mendalam, membahaskan
tentang akhlak sesama kaum Muslim khususnya. Ayat ini dapat dijadikan pedoman
agar terciptanya sebuah kehidupan yang harmonis, tenteram, saling menghormati
dan mewujudkan rasa aman damai. Sebagai satu masyarakat yang mempunyai nilai
sosial positif, setiap manusia tentu tidak ingin haknya terganggu dan disakiti.
Oleh kerana itu, disinilah pentingnya bagaimana memahami agar hak (kehormatan
diri) setiap orang tidak terganggu sehingga tercipta kehidupan masyarakat
harmonis. Jelas Allah SWT memberi pedoman dan panduan melalui surah Al-Hujurat
ayat 11-13 ini yang merupakan salah satu surah yang mengupas tentang
nilai-nilai pendidikan akhlak. Antara isu yang diutarakan ialah seperti
berikut:
4.1 Pendidikan Memelihara Kehormatan Kaum Muslimin
Dalam ayat tersebut Allah SWT tidak hanya
memerintahkan untuk menjunjung kehormatan dan nama baik kaum Muslimin, tetapi juga
turut dijelaskan pula cara menjaga nama baik dan bagaimana seseorang Muslim
menjaga kehormatan kaum Muslimin yang lain. Seorang Muslim mempunyai hak atas
saudaranya sesama Muslim, dan hak ini berbagai-bagai. Perkara ini telah banyak dijelaskan oleh Nabi
Muhammad SAW dalam hadis-hadis yang mengingatkan bahawa seorang Muslim terhadap
Muslim lainnya adalah bersaudara. Oleh yang demikian Islam sangat menuntut supaya
sesorang Muslim iitu wajib menjaga kehormatan orang lain dan saling menolong
(dalam hal kebaikan) apabila ada saudaranya yang memerlukan bantuan.
Seseorang yang mengolok-olok saudaranya adalah
menghina dirinya sendiri dan memberikan panggilan yang buruk kepada saudara
seIslamnya berarti ia telah merendahkan orang tersebut dan sekaligus tidak
menjunjung kehormatan kaum Muslimin. Sedangkan menjunjung kehormatan sesama
kaum Muslimin merupakan kewajiban setiap umat seperti hadis berikut,
Dari Abu Hurairah r.a, ia
berkata, Rasulullah SAW bersabda, Sesama Muslim adalah bersaudara. Sesama
Muslim tidak boleh menghianati, mendustai, dan menghinakannya. Sesama Muslim
haram mengganggu kehormatan, harta, dan darahnya. Takwa itu ada di sini (sambil
menunjuk dadanya). Seseorang cukup dianggap jahat apabila ia menghina
saudaranya yang Muslim. (Diriwayatkan Timidzi dan ia berkata, hadith ini Hasan).
4.2 Muhasabah Diri
Orang Islam hendaklah sentiasa muhasabah diri dan melihat
serta mencari kelemahan dan kesalahan sendiri.
Hanya dengan cara ini akan timbul keinsafan untuk memperbaiki diri
sendiri. Perlakuan ini juga akan
menghindarkan kita daripada mencari kesalahan dan kelemahan orang lain.
4.3 Taubat
Melanggar
perintah Allah dalam berhubungan sesama Islam seperti yang terdapat dalam
ayat-ayat Surah al-Hujurat ini adalah dosa besar. Namun demikian, jika yang berdosa memohon
ampun dari Allah dengan tulus ikhlas, dan juga memohon ampun daripada orang
yang dikhianati, insyaAllah allah akan menerima taubat hambaNya. Ini menunjukkan setiap orang Islam yang fasik
masih boleh bertaubat kerana Allah itu Maha Penerima Taubat.
Kepada
pesalah-pesalah laku, hendaklah kita segera bertaubat kepada Allah dengan
beristigfar kepadaNya. Allah SWT telah mengajarkan hambaNya dengan doa-doa
taubat sebagaiman yang telah ternukil di dalam Al-Quran:
a. Doa
Nabi Adam a.s Dan Hawa (Surah Al-A’Raf, Ayat 23)
سُوۡرَةُ الاٴعرَاف
قَالَا رَبَّنَا ظَلَمۡنَآ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمۡ تَغۡفِرۡ لَنَا
وَتَرۡحَمۡنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ ٱلۡخَـٰسِرِينَ (٢٣)
Maksudnya: Mereka berdua
merayu: Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau
Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya
menjadilah kami dari orang-orang yang rugi. (23)
b. Doa
Nabi Yunus a.s (Surah Al-Anbiya Ayat 87)
سُوۡرَةُ الاٴنبیَاء
وَذَا ٱلنُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَـٰضِبً۬ا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقۡدِرَ
عَلَيۡهِ فَنَادَىٰ فِى ٱلظُّلُمَـٰتِ
أَن لَّآ إِلَـٰهَ إِلَّآ أَنتَ سُبۡحَـٰنَكَ
إِنِّى ڪُنتُ مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ (٨٧)
Maksudnya: Dan (sebutkanlah
peristiwa) Zunnun, ketika dia pergi (meninggalkan kaumnya) dalam keadaan marah,
yang menyebabkan dia menyangka bahawa Kami tidak akan mengenakannya kesusahan
atau cubaan; (setelah berlaku kepadanya apa yang berlaku) maka dia pun menyeru
dalam keadaan yang gelap-gelita dengan berkata: Sesungguhnya tiada Tuhan (yang
dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada
melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang
yang menganiaya diri sendiri. (87)
c. Doa
Nabi Ibrahim a.s (Surah Ibrahim, Ayat 41)
سُوۡرَةُ إبراهیم
رَبَّنَا ٱغۡفِرۡ لِى وَلِوَٲلِدَىَّ وَلِلۡمُؤۡمِنِينَ يَوۡمَ
يَقُومُ ٱلۡحِسَابُ (٤١)
Maksudnya:
Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi
orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan.
(41)
d. Doa
Nabi Muhamad SAW (Surah At-Tahrim, Ayat 8)
سُوۡرَةُ التّحْریم
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ
ءَامَنُواْ تُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ تَوۡبَةً۬ نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّكُمۡ أَن
يُكَفِّرَ عَنكُمۡ سَيِّـَٔاتِكُمۡ وَيُدۡخِلَڪُمۡ جَنَّـٰتٍ۬
تَجۡرِى مِن تَحۡتِهَا
ٱلۡأَنۡهَـٰرُ يَوۡمَ لَا يُخۡزِى ٱللَّهُ ٱلنَّبِىَّ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ
مَعَهُ ۥۖ نُورُهُمۡ يَسۡعَىٰ بَيۡنَ أَيۡدِيہِمۡ
وَبِأَيۡمَـٰنِہِمۡ
يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَتۡمِمۡ لَنَا نُورَنَا وَٱغۡفِرۡ لَنَآۖ إِنَّكَ عَلَىٰ
ڪُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدِيرٌ۬ (٨)
Maksudnya: Wahai orang-orang yang
beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan Taubat Nasuha, mudah-mudahan
Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke
dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak
akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya;
cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di
sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika
orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): Wahai Tuhan kami!
Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan limpahkanlah keampunan kepada kami;
sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (8)
4.4 Bersangka Baik (Positive Thinking)
Ayat-ayat
ini juga mengajar umat Islam supaya sentiasa bersangka baik terhadap orang lain
khususnya kaum Muslimin yang lain. Sikap
berburuk sangka terhadap seseorang itu sangat buruk akibatnya. Ia boleh memecah belahkan kaum keluarga,
masyarakat dan juga Negara iaitu apabila pemerintah sendiri berburuk sangka
terhadap rakyat. Sikap berburuk sangka
dikalangan umat Islam ini akan
menimbulkan sikap saling tidak mempercayai antara satu dengan yang lain,
curiga mencurigai dan seterusnya akan terjejaslah perpaduan ummah. Bersangka baik terhadap satu sama lain adalah
dituntut kerana kalau pun seseorang Muslim itu memang melakukan dosa, Allah
sentiasa mengetahuinya dan ia tidak akan terlepas daripada balasan yang
setimpal dengan dosa tersebut.
Sebaliknya sikap bersangka baik akan menghalang daripada berlakunya
ketidakadilan terhadap seseorang yang difitnah tanpa bukti yang nyata
4.5 Persamaan Taraf
Walaupun
manusia dilahirkan berlainan rupa, wajah, warna kulit dan keadaan fizikal yang
lain serta berlainan bangsa, bahasa dan sebagainya, hakikatnya mereka berasal
dari nenek moyang yang sama iaitu Adam dan Hawa
Mereka juga dilahirkan dengan tujuan yang sama iaitu menghambakan diri
kepada Allah. Oleh yang demikian, yang membezakan mereka disisi Allah hanyalah
taqwa. Maka hakikat ini akan mengingatkan orang beriman supaya tidak menghina
satu sama lain kerana mereka semua adalah setaraf dari segi kemanusiaan.
4.6 Saling Ta’aruf
Manusia adalah makhluk sosial yang akan sunyi jika hidup
sendiri. Oleh itu setiap individu yang sempurna akalnya dan seimbang emosinya
memerlukan orang lain untuk hidup saling bergantung antara satu dengan
lain. Dengan ta’aruf keakraban dan keharmonian dalam kehidupan
akan terjalin di antara sesame Muslim. Allah
SWT menciptakan manusia dengan berbagai bangsa dan keturunan. Bagaimanapun, apa yang mulia disisi Allah SWT bukanlah keturunan
atau keagungan sesuatu bangsa itu, tetapi ketaatan dan keihklasan dalam ibadah
manusia kepadaNya.
Dalam mengaplikasikan ta’aruf sesama manusia
disamping dapat kita ambil manfaat daripada hubungan silaturrahim ini, maka
hendaklah kita mengambilkira akhlak dan adab sopan perhubungan yang disarankan Islam. Antaranya adalah seperti berikut:
a.
Menggunakan
bahasa yang baik dan sopan ketika berkomunikasi
b.
Jangan sampai
menyinggung perasaan orang atau orang disekitarnya.
c.
Sesekali diselangi
dengan humor yang boleh membuat suasana lebih
harmoni bagi orang yang baru kita kenali
d.
Tidak berbohong
5.0 Kesimpulan
Kesimpulannnya
teknik dan methode yang digunapakai oleh HAMKA dalam menafsir ayat 11-13
daripada Surah Al-Hujurat ini banyak dipengaruhi latarbelakang beliau. Beliau
mempunyai pendidikan agama dan dari keluarga yang memperjuangkan agama Islam di
Indonesia. Mahir dalam penguasaan bahasa Arab dan meminati sastera Melayu
terutama syair dan pantun. Penggunaan syair dan pantun amat jelas dalam
penyampaian dakwah beliau melalui Tafsir Al-Azhar. Beliau berkecimpung dalam
tugas pendakwah dan juga guru agama
semenjak tahun 1927 sehingga dilantik menjadi rektor di Perguruan Tinggi Islam
pada 1959.
HAMKA
lahir ketika Indonesia sedang giat menuntut kemerdekaan dari Belanda. Beliau
juga turut aktif dalam bidang politik dan menggunakan kemahiran pidatonya untuk
memperjuangkan tanahairnya. Walaubagaimanapun selepas era pasca merdeka, HAMKA
telah pernah diberi kata dua oleh Presiden Indonesia Bung Soekorno pada tahun
1960 sama ada untuk terus bergiat cergas dalam politik ataupun untuk terus
kekal sebagai guru agama. HAMKA memilih
untuk berhenti dan meneruskan perjuangan politiknya. HAMKA telah dipenjarakan
oleh pemerintah Indonesia pada tahun 1964-1966 kerana disyaki penglibatan
politiknya yang dikatakan pro Malaysia.
Semasa
dipenjaralah HAMKA telah menulis Tafsir Al-Azhar yang mana pemikiran terhadap
situasi politik di Indonesia ketika banyak mempengaruhi gaya penulisan karya
beliau disamping minat beliau di dalam bidang kesusasteraan, pengetahuan dalam
selok belok dalam bidang agama dan juga latarbelakang keturunan beliau yang
datang daripada suku kaum Minangkabau telah digunapakai untuk menghuraikan
ayat-ayat 11-13 surah Al-Hujurat ini. Secara
keseluruhan HAMKA menggunakan kombinasi method bi-mathur dan bi-ra’ yi di dalam
pentafsiran ayat 11–13 surah Al-Hujurat dalam karyanya Tafsir Al-Azhar ini. Method
bi-mathur ialah mentafsirkan ayat dengan ayat Al-Quran serta hadith-hadith
Rasulullah SAW. Sementara method bi-ra ‘yi pula ialah HAMKA sentiasa menerapkan
kesenian dalam menginterpretasi agama dan kesenian tersebut menjadi gaya penafsiran
dalam mentafsir al-Quran serta menggunakan pengalaman semasa beliau dipenjara
dan pengaruh alam persekitaran. Umpamanya di dalam ayat 13, beliau telah
menggunakan adat perpatih Minangkabau sebagai contoh penafsirannya.
Kumpulan
kami membuat rumusan bahawa surah Al-Hujurat ayat 11–13 menerangkan tentang
akhlak yang baik yang berhubungan dengan sikap orang-orang mukmin terhadap saudara-saudara
mereka seagama dan seakidah dengan mereka serta sopan santun dalam pergaulan
antarabangsa.
Akhlak
yang mulia merupakan cermin keperibadian seseorang, selain itu akhlak yang
mulia akan mampu meningkatkan martabat seseorang ke tahap yang tinggi. Penilian
baik dan buruknya seseorang individu adalah sangat ditentukan melalui
akhlaknya. Pada masa kini, akhlak yang mulia (soft skill) adalah merupakan nilai
yang mahal dan sukar dperolehi. Dengan memahami nilai-nilai akhlak yang terkandung
dalam Al-Quran orang Islam akan dapat memperbaiki keperibadian masing-masing supaya
menjadi umat yang berakhlak tinggi. Untuk membentuk peribadi yang mulia, pendidikan
akhlak harus diberi keutamaan dalam pembentukan dan pembangunan modal insan. Surah
Al-Hujurat ayat 11-13 membahas tentang menciptakan suasana yang harmonis di
antara lingkungan masyarakat serta menghindari terjadinya permusuhan. Sehingga
akan tercipta peribadi yang santun sesuai dengan tuntutan yang digariskan di
dalam Al-Quran.
Apa
yang berlaku di dunia politik di Malaysia pada masa ini adalah sangat releven
dengan ayat-ayat Surah Al-Hujurat yang dibahas dalam kertas ini. Segala yang dilarang dalam ayat-ayat ini
nampaknya berlaku pada masa ini. Korek
mengorek tentang hal-hal yang sangat peribadi yang berlaku dalam bilik tidur
contohnya, sudah menjadi perkara biasa. Pendedahan demi pendedahan mengenai keaiban
orang dibuat melalui media masa secara berleluasa. Begitu juga fitnah memfitnah sudah menjadi
asam garam dunia politik.
Sudah
tiba masanya alim ulamak kita melaksanakan nahi mungkar dengan mengingatkan
kembali umat Islam serta kerajaan tentang ajaran Al-Quran seperti ayat-ayat
yang dibincangkan ini. Jika perkara
buruk ini berleluasa dan tidak boleh disekat lagi, berkemungkinan besar rakyat
Islam di Negara ini akan dilaknat Allah dengan laknat yang tidak dijangka sama
sekali. Wallahu A’lam.
6.0 Rujukan
1. Al-Quran
2. Al-Quran
& Terjemahan, Yayasan Penyelenggara Penterjemah/Pentafsir Al-Quran, Jakarta,
1971
3. Al-Quran
& Tafsirnya (Jilid 4), Proyek Pengadaan Kitab Suci Al-Quran Deparment Agama
Republik Indonesia, Jakarta, 1977/78
4. Al-Misbah
Al-Munir fi Tahzib Tafsir Ibnu Kasir, 1999, 1032-1034
5. Generasi Penyelamat Ummah, Hilmy Bakar
Almascaty, Kuala Lumpur: Berita Publishing Sdn Bhd, 1995.
6. Kamus
Al-Quran Rujukan Lengkap Kosa Kata Dalam Al-Quran, Dato’ Dr. Zulkifli Mohd
Yusoff, PTS Islamika Sdn Bhd, Kuala Lumpur, 2010
7. Tafsir
Al-Azhar, Juz 26, 27 & 28, Prof Dr Haji Abdul Malik Karim Amrullah (HAMKA),
Surabaya, 1984
8. Tafsir
At-Tabari, Jilid XXI, 2001 : 373 – 382
9. Sejarah
dan Perkembangan Ulama Tafsir Mengenai tafsir Ilmiy, Mazlan Ibrahim, Shah Alam:
Karisma Publication Sdn. Bhd., 2002
10. Syamil
Al-Quran Miracle, Miracle The Reference, Bandung, 2007
11. Suatu
Contoh Tentang Huraian Metodologi, Abdul Halim bin Mat Diah, Universiti Malaya,
Kuala Lumpur, , 1987
12. Wawasan
Al-Quran: Tafsir Maudhu’i Atas Pelbagai Persoalan Umat, Moh. Quraish Shihab,
Mizan, Bandung, 1996
hi
ReplyDeleteAlhamdulillah
ReplyDeleteAlhamdulillah
ReplyDelete