السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
Pada ruangan kali ini, penulis akan membawa satu ulasan daripada sebuah kajian yang telah dibuku yang ditulis oleh Dr Fatimah Ibrahim iaitu bertajuk "Membongkar Fakta-fakta Saintifik Disebalik Solat". Sebenarnya buku Dr Fatimah ini telah dijadikan sebagai bahan rujukan oleh seorang rakan iatu Hajah Zaidah Othman meminta penulis untuk menyemak kertas kerja beliau. Setelah mendapat keizinan daripada rakan terbabit, berikut penulis kongsikan intipati dan rumusan daripada kertas kerja beliau yang mengulas sumbangan wanita terhadap perkembangan tafsir Al-Quran menurut perspektif sains untuk manafaat bersama.
Syukur
penulis ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurniaNya dapat penulis
menghasilkan esei ini yang bertajuk “Sumbangan waniata dalam tafsir Al-Qur’an.
Sukacita penulis menjelaskan bahawa didalam memenuhi tugasan esei bagi subjek
Usul Tafsir ini, penulis telah mengenengahkan sumbangan wanita dalam bidang
pentafisiran Al-Quran dari Malaysia. Beliau ialah Fatimah Ibrahim yang telah
membuat kajian dan akhirnya telah menulis buku tentang solat iaitu “Solat dari
aspek kebaikannya dari perspektif sains”.
Secara ringkasnya Fatimah Ibrahim telah menggunakan kaedah pentafsiran
yang berbentuk tematik dengan membawakan ayat-ayat Al-Quran dan hadith-hadith sohih
Rasulllulah SAW sebagai hujah dalam menyokong tafsirannya.
Di dalam esei
yang ringkas ini, penulis akan membincangkan method tafsir yang telah
digunapakai oleh Fatimah Ibrahim berkaitan ilmu tafsir Al-Quran dan kajian
saintifik keatas pergerakkan komposisi tubuh badan dan anggota dalam solat dan
kebaikan beramal dengan nya secara sempurna yang telah di amalkan oleh Rasulullah
SAW.
Hasil kajian
oleh Fatimah Ibrahim mendapati bahawa amalan-amalan solat yang sempurna dan
khusyuk sifatnya dapat memberi manafaat kepada orang-orang mukmin dari segi
mental, fizikal dan spiritual.
2.0 Latarbelakang Fatimah Ibrahim
Latarbelakang Fatimah Ibrahim adalah seperti berikut:
2.1
Fatimah Ibrahim memperoleh Ijazah
Sarjana Muda dalam kejuruteraan Electrik daripada Marquette University,
Winsconsin USA tahun 1989, dianeguerahkan Sarjana Sains Electronik (Sistem
Perubatan) daripada University of Herdfordshire, UK tahun 1994 dan Ijazah Doktor
Falsafah dalam kejuruteraan Bioperubatan Universiti Malaya (UM) pada tahun 2005
dibawah tajaan bersama UM dan Yayasan Sultan Iskandar Johor. Beliau telah berkhidmat sebagai Pensyarah
sejak tahun 1990 sehingga 1999 di Universiti Teknologi MARA. Pada masa ini, beliau menjawat jawatan
sebagai Professor Madya di Jabatan Kejuruteraan Bioperubatan dan Sistem
Mikro-Elektro mechanical (CMIMEMS) di UM.
Bidang penyelidikan beliau adalah memantau dan mengenal pasti penyakit
pengukuran dan model physiologi, BIOMEMS dan applikasi kecerdikan buatan dalam
perubatan. Biodata beliau telah
disenaraikan dalam “Who’s Who in the World.”
3.0 Method Pernafsiran Yang Digunakan
3.1 Para ulama
membahagikan tafsir kepada tiga bahagian iaitu[1]:
i. Tafsir al-Riwayah atau disebut juga dengan tafsir al-Naql
dan lebih terkenal dengan tafsir bi al-Ma’thur.
ii. Tafsir al-Dirayah atau lazimnya disebut Tafsir bi
al-Ra’yi.
iii. Tafsir al-Isyarah dan kebiasaannya lebih dikenali dengan
Tafsir al-Isyari.
3.2 Method penafsiran yang di gunakan oleh Fatimah Ibrahim ialah beliau
menggunakan ayat Al-Quran dan menafsirkan dengan Hadith Rasulullah SAW. Penafsiran ini dikenali dengan nama tafsir bi
al-Mathur.
3.3 Para ulamak berpendapat Nabi adalah pentafsir Al-Qur’an
memandangkan Bagindalah yang menerima Al-Quran, memahaminya dan bertanggung
jawab menyebarkannya kepada manusia sebagaimana yang ditegaskan oleh Muhammad
bin Idris al-Shafi. Para sahabat kembali
merujuk kepada Rasulullah SAW apabila mereka menghadapi kemusykilan dalam
memahami atau menghuraikan ayat-ayat Al-Qur’an[2].
3.4 Fatimah Ibrahim telah memantapkan tafsiran ayat Al’Quran berkaitan
solat dan kesihatan tubuh badan dengan menyandar kepada hadith-hadith yang terperinci menerangkan kebaikkan amalan dan sunnah-sunah
Rasullullah, suruhan dan perbuatan Rasulullah yang terperinci keatas perbuatan
dan pergerakkan solat dari segi fisikal dan mental manusia. Beliau juga membuktikan kebenaran ayat Al-Quran
dan Hadith dengan kaedah membuat kajian sainstifik terhadap
pergerakkan-pergerakan dalam solat dengan menjalankan kajian kesan solat
sempurna tehadap komposisi badan dan faedahnya serta kesan tabiat solat dari setiap tabiat lazim sempurna, keatas
tabiat pemahaman maksud nya, tabiat solat berjemaah atau bersendirian, tabiat
mengerjakan rukuk 90 darjah dan tabiat keadaan jari kaki ketika sujud dan duduk
semasa tahiyat.
3.4 Beliau juga mengkombinasikan tafsir bi al-Ma’thur dan tafsir
bi al-Ra’yi (itjtihad akal) menggunakan kaedah yamg melibatkan kajian saintifik
dengan memberi penekanan kepada tabiat lazim sempurna solat dalam menghasilkan
kebenaran tafsiran Al-Quran dengan hasil kajian beliau.
4.0 Ayat-Ayat Al-Quran dan
Hadith-Hadith Tentang Solat
Dalam agama
Islam, sembahyang atau solat adalah tiang agama dan merupakan ibadah wajib yang
perlu dilakukan pada masa, keadaan, serta mengikut tertibnya. Solat wajib merupakan satu kegiatan rutin
harian orang Islam yang mesti dilakukan secara berkala, lima kali sehari
semalam. Di samping itu ada solat-solat
tambahan yang digalakkan orang-orang Islam melakukan pada bila-bila masa
tertentu.
Perkara ini di sebutkan melaui firman Allah:
سُوۡرَةُ العَنکبوت
ٱتۡلُ مَآ أُوحِىَ إِلَيۡكَ مِنَ
ٱلۡكِتَـٰبِ وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَۖ إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ تَنۡهَىٰ عَنِ
ٱلۡفَحۡشَآءِ وَٱلۡمُنكَرِۗ وَلَذِكۡرُ ٱللَّهِ أَڪۡبَرُۗ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ
مَا تَصۡنَعُونَ (٤٥)
Maksudnya:“Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan
apa yang diwahyukan kepada mu daripada al-Qur’an, dan dirikanlah sembanyang
(dengan tekun): sesungguhnya sembahyang itu mencegah daripada perbuatan yang
keji dan mungkar.” (Q, 29:45)
Allah SAW berfirman:
سُوۡرَةُ الاٴعلی
قَدۡ
أَفۡلَحَ مَن تَزَكَّىٰ (١٤) وَذَكَرَ ٱسۡمَ
رَبِّهِۦ فَصَلَّىٰ (١٥)
Maksudnya: “Sesungguhnya berjayalah orang yang – setelah
menerima peringatan itu – berusaha membersihkan dirinya (dengan taat dan amal
yang soleh), dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan nama tuhannya
serta mengerjakan sembahyang (dengan khusyu’).
(Surah al-A’la: 14-15)
Allah SWT telah menciptakan manusia dalam rupa yang paling mulia dan bentuk yang paling baik. Allah memberitahu hal itu kepada kita dalam Al
Qur’an:
سُوۡرَةُ التِّین
لَقَدۡ
خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ فِىٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِيمٍ۬ (٤)
Maksudnya: “Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia
dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan
keadaannya).”
(Surah at-Tin: ayat 4)
Dalam Al Quran
Allah berfirman di dalam surah Al-Fusilat: 43:
سُوۡرَةُ حٰمٓ السجدة / فُصّلَت
مَّا
يُقَالُ لَكَ إِلَّا مَا قَدۡ قِيلَ لِلرُّسُلِ مِن قَبۡلِكَۚ إِنَّ رَبَّكَ
لَذُو مَغۡفِرَةٍ۬ وَذُو عِقَابٍ أَلِيمٍ۬ (٤٣)
Maksudnya: “Kelak akan kami perlihatkan kepada mereka
tanda-tanda kekuasaan Kami di ufuk-ufuk (langit) dan pada diri mereka sendiri,
sehingga teranglah bagi mereka bahawa al Qur’an ini sebenarnya (daripada
Allah). Tidakkah cukup bahawa tuhanmu
menjadi saksi atas tiap-tiap sesuatu.”
Nabi Muhammad tidak menjelaskan ayat-ayat yang berkaitan
dengan kejadian alam, langit dan bumi secara mendalam adalah merupakan satu
bentuk kemujizatan al Qur’an itu sendiri.
Kebenaran ini dapat dirasai apabila lahirnya golongan tertentu yang
mahir dalam berbagai bidang ilmu seperti astronomi, perubatan dan zoology yang dapat menentukan kebenaran menerusi
kenyataan al-Qur’an semenjak 14 kurun yang lalu. [3]
Ayat diatas boleh kita kaitkan kesesuaian solat dengan sains kesihatam tubuh
badan manusia yang telah disumbangkan dengan kaedah kajian saitifik yang telah
dibuat oleh Fatimah Ibrahim.
Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
“Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat” (HR al
Bukhari).
Dalam hadith ini terdapat perintah dari Rasulullah SAW
kepada kaum muslimin untuk mengerjakan solat sebagaimana Baginda
mengerjakannya. Dan kedudukan Rasulullah
telah di firmankan oleh Allah:
سُوۡرَةُ النّجْم
وَمَا
يَنطِقُ عَنِ ٱلۡهَوَىٰٓ (٣) إِنۡ هُوَ إِلَّا وَحۡىٌ۬ يُوحَىٰ (٤) عَلَّمَهُ ۥ
شَدِيدُ ٱلۡقُوَىٰ (٥)
Maksudnya: “Dia tiada mengucapkan sesuatu menurut
kemahuan hawa nafsunya. Ucapan itu tiada lain adalah wahyu yang diwahyukan. Yang
diajarkan kepadanya oleh (Jibril) yang sangat kuat. (Surah an-Najm: 3-5)
Dari hadith diatas Allah-lah yang telah mengajar kepada
kita tata cara solat berasal dari wahyu Allah kepada RasulNya yang mulia. Allah SWT pencipta manusia. Dan dia jugalah yang telah memerintahkan kita
untuk solat dengan cara demikian. Maka
wajib keatas kita untuk mengetahui bahawa Allah memiliki tujuan dalam gerakan-gerakan
solat, dan bahawa gerakan gerakan solat merupakan cara terbaik untuk menjaga
tubuh manusia. [4]
4.1 Pergerakan-Pergerakan Solat
Jika senaman tai Chi melibatkan pergerakan angota tubuh
badan, namun solat melebihi daripada itu kerana ianya juga memerlukan pelakunya
untuk membaca ayat ayat al Quran dan doa yang tertentu. Ayat ayat al Quran dan
doa ini mesti dibaca ketika pelakunya berada dalam postur atau posisi badan
tertentu serta melakukan gerakan-gerakan di atara postur. Postur atau gerakan utama
dalam solat adalah berdiri (qiyam), membongkok (rukuk) sujud, dan duduk
(tahiyat). Manakala postur melutut juga berlaku seketika dalam gerakan solat di
antara dua daripada postur utama iaitu dari postur duduk ke berdiri.
Pergerakan solat yang sempurna melibatakan pergerakan
yang sama untuk beberapa rakaat (kitaran).
Satu rakaat dalam solat terdiri daripada beberapa postur seperti berdiri
, rukuk,sujud, dan duduk diantara dua sujud.
Rakaat kedua dan terakhir pula mempunyai penambahan postur duduk tahiyat.
4.2 Berikut ialah
petikan menghuraikan setiap postur utama dalam solat yang telah disarankan oleh
Islam:
a)
Qiyam
Dalam konteks solat, qiyam yang dimaksudkan
disini bererti tegak, Islam member kelonggaran atau keringanan untuknya harus
melaksananakan ibadah solat secara duduk.
Kiranya tidak mampu duduk, dibolehkan bersolat secara mengiring. Hal hal ini ada dinyatakan melalui hadith
Nabi, seperti yang berikut.
Rasulullah SAW bersabda: “Solatlah dalam
keadaan berdiri. Jika anda tidak mampu berdiri, solatlah dalam keaadaan duduk. Jika anda tidak mampu duduk solatlah dalam
keadaaan mengiring”. (HR Bukhari)
Semasa berdiri tegak melakukan solat, tangan
perlu bersedekap, iaitu kedudukkan tangan kanan berada diatas tangan kiri, dan
kedua-dua tangan tersebut berada atas dari paras pusat. Perlakuan ini diamalkan oleh Rasulullah SAW.
Perbuatan melipatkan tangan sebegitu
merupakan kedudukan santai atau rehat yang paling sempurna bagi kedua dua
tangan. Mengikut teori ahli fisiologi,
dari posisi dan kedudukan ini, sendi siku dan dan sendi pergelangan tangan
serta otot dari kedua dua tangan berada dalam keadaan rehat penuh. Keadaan ini akan melancarkan pergerakan sendi
dan menghindarkan dari timbulnya perbagai penyakit persendian seperti penyakit
kekakuan sendi.
b)
Rukuk
Rukuk didalam ibadah solat dimulai dengan
takbir (mengangkat tangan sehingga teliga atau bahu) sambil membaca
“Allahuakbar” diikuti dengan menundukkan badan sebanyak 90% darjah, tangan memegang
lutut dan ditekankan supaya anggota belakang badan lurus. Mata pula tetap memandang ke arah tempat
sujud atau pun kaki.
Ketika rukuk, kepala tidak boleh berada pada
paras lebih tinggi atau rendah daripada paras bahu. Pada masa yang sama, tulang
belakang perlu lurus dan rata. Tangan
juga perlu dijarakkan dan diletakkan di lutut. Antara anjuran Islam agar umat
Islam melakukan perbuatan-perbuatan tersebut menurut tatacara tertentu adalah
berdasarkan hadith dan huraian yang berikut:
i.
Mengangkat tangan sebelum dan ketika bangun dari rukuk;
Hadith diriwayatkan al-Bukhari dan Muslim
dari Ibnu Umar r.a. (maksudnya):
“Nabi SAW, apabila hendak memulakan solatnya,
Baginda mengangkat tangannya ke paras bahu. Tatkala mengucapkan takbir untuk
rukuk dan tatkala ingin mengangkat kepalanya daripada rukuk Baginda berbuat
demikian. Dan membaca: “Allah Maha
Mendengar sesiapa yang memujiNya.”
Baginda tidak berbuat demikian tatakla sujud.” (HR Bukhari dan Muslim)
ii.
Keadaan Tangan dan Jari Ketika Rukuk
Nabi SAW meletakkan kedua-dua telapak
tangannya pada kedua-dua lututnya.
Baginda meletakkan tangannya pada lutut (seolah-olah mengengam kedua-dua
lututnya). Baginda juga merenggangkan jari-jari tanganya berdasarkan sebuah
hadith (maksudnya):
“sesungguhnya Nabi SAW, apabila rukuk,
Baginda membuka (merengangkan) jari-jari nya , dan apabila sujud, Nabi
merapatkan jari-jarinya.” (HR al-Baihagi dan Darqutni).
iii.
Meluruskan Tulang Belakang Ketika Rukuk
Nabi Muhammad SAW menyuruh meluruskan tulang
belakang ketika rukuk seperti sabdanya yang bermaksud:
“Jika kamu rukuk, letaklah kedua-dua tangan
mu pada kedua-dua lututmu, kemudian renggangkanlah jari-jarimu, kemudian
tenanglah sampai ruas tulang belakang mu mantap di di tempatnya.” (HR Ibn
Khuzaimah dan Ibn Hibban).
Apabila Baginda rukuk, Baginda meluruskan dan
meratakan tulang belakang (dalam keadaan 90 darjah) sehingga apabila segelas
air diletakkan diatasnya, air tesebut tidak akan bergerak. Baginda tidak
menundukkan kepala dan tidak pula mengangkatnya (tidak meninggikan kepala dari
paras bahunya).
Ruas tulang belakang secara lazimnya terdiri
daripada tulang punggung, tulang leher, dan tulang pinggang. Penyakit yang biasa menyerang ruas tulang
belakang ialah senggal pinggang yang mendadak, sakit pinggang, radang tulang
bahu dan senggal otot. Gerakan rukuk
yang diajar oleh Nabi SAW, boleh menghindari dan menyembuhkan penyakit yang
menyerang ruas tulang belakang.
iv.
Tamakninah Atau Bertenang Sebentar Ketika Rukuk
Tamakninah atau berhenti seketika merupakan
satu perkara yang perlu dilakukan dalam beberapa solat iaitu rukuk, iktidal,
sujud dan duduk diantara dua sujud.
Semasa melakukan posisi ini seseorang itu perlu berhenti seketika
sekurang-kurangnya dengan kadar satu tasbih. Keadaan ini dipercayai memberikan
ketenangan kepada seseorang yang bersolat.
Keadaan ini dapat dibuktikan dalam kajian Dr Fatimah Ibrahim sebagaimana
yang telah diajar oleh Nabi SAW (maksudnya):
“…….kemudian hendaklah kamu rukuk dan
berhenti sekejap dalam keadaan itu, dan kemudian bangun dan berdiri tegak
(iktidal serta tamakninah).” (HR al- Bukhari).
c)
Sujud
Pergerakan sujud di dalam solat dimulai
dengan meletakkan lutut dan tangan di lantai. Postur sujud sepenuhnya
melibatkan persentuhan antara tujuh anggota (dahi, kedua-dua tapak tangan
kedua-dua lutut, kedua – dua hujung kaki/jari kaki yang dibengkokkan) dengan
permukaaan lantai.
Hal ini disebut dalam sebuah hadith Nabi
(bermaksud); “Aku diarahkan untuk sujud diatas tujuh anggota sujud: diatas dahi
dan Nabi SAW menunjukkan kearah dahinya
(termasuk hidung) dan kedua-dua belah tangan, dan kedua-dua lutut, dan
kedua-dua hujung kaki.” (HR al-Bukhari & Muslim).
Keadaan tangan ketika sujud adalah seperti
berikut:
i.
Tangan hendaklah direngang dari tubuh badan
Hal ini disebutkan didalam hadith (maksudnya):
“Sesungguhnya Nabi SAW merenggangkan kedua belah tangan nya dari sisinya
sehingga kelihatan putih ketiak Baginda.” (HR al-Bukhari & Muslim).
ii.
Siku Diangkat iaitu Tidak Menyentuh Lantai
Nabi SAW mengangkat siku dari tanah
sebagaimana hadith (bermaksud): “apabila sujud, letaklah kedua-dua telapak
tangan kamu, dan angkatlah siku kamu” (HR Muslim, Ahmad)
iii. Dahi dan Muka Berada diantara kedua-dua Tangan
Maksud Hadith: Sesungguhnya Nabi SAW apabila
sujud maka baginda meletakkaan wajahnya di antara kedua – dua tangannya.”
iv.
Jari-jari Dirapatkan
Sebuah hadith menyebutkan (maksudnya);
‘Sesungguhnya Nabi SAW apabila rukuk Nabi membuka (merenggangkan) jari-jarinya,
dan apabila sujud Nabi merapatkan jari-jarinya.” (HR al Baihaqi dan Darqutni).
Kajian beliau mendapati bahawa keadaan ketika
seseorang itu sujud bukan sahaja menjadikan otot-otot besar dan kuat tetapi
saluran darah seperti arteri dan vena serta urat limfa akan terurut. Fenomena ini dapat menghidarkan pengecilan
dinding-dinding pembuluh darah (arterioskerosis). Hal ini akan membantu melancarkan pengaliran
dan limfa keseluruh anggota badan.
Selain itu, beliau menyatakan rongga dada akan bertambah besar dan paru-paru
akan dapat berkembang dengan baik bagi menghirup lebih udara bersih ke dalamnya
bagi mengelakkan penyakit yang boleh menyerang paru-paru.
d) Duduk antara dua
sujud dan Tahiyat Awal
Duduk antara dua sujud dinamakan duduk
iftirash, kerana tapak kaki kiri diduduki dan menjadi alas (firash). Tapak kaki
ditegakkan diatas lantai sementara jari kaki mengadap kearah kiblat (duduk bersimpuh).
Disebutkan di dalam Sahih Bukhari sebuah
hadith (maksudnya): “Apabila Nabi duduk diantara dua rakaat, maka Baginda duduk
diatas kaki kiri dan menegakkan kaki kanannya”.
Ketika duduk sebegini, kedua-dua tapak tangan
berada diatas peha dan Nabi SAW juga meletakkan sikunya diatas pehanya sambil
hujung jari-jarinya memegang hujung bahagian lutut. Kajian beliau mendapati pada kedudukan ini,
tumit menekan otot-otot pangkal peha yang besar dimana posisi ini dapat
melancarkan pengaliran darah kembali ke jantung. Selain itu juga, posisi ini juga dapat
menghidarkan dan menjadi penawar penyakit saraf pangkal paha.
e) Duduk Tahiyat Akhir
Ketika duduk tahiyat akhir, punggung didudukkan
diatas lantai, kaki kiri dimasukkan kebawah kaki kanan dan kaki kanan
ditegakkan (dengan jari kaki dibengkokkan menghadap kiblat).
Hadith yang mengambarkan keadaan ini ialah
(maksudnya): sehinggalah tatkala Nabi SAW berada pada sujud (terakhir) yang ada
padanya taslim (memberi penutup solat) Baginda mengeluarkan kakinya (tidak
duduk diatas kakinya) dan duduk diatas sebelah kirinya bersimpuh.” (HR
al-Bukhari dan Ibn Hibban).
Dr Fatimah mengatakan ketika pergerakan dari
sujud ke tahiyat akhir, otot lantai pelvik akan diaktifkan. Sama seperti duduk
tahiyat awal, duduk tahiyat akhir ini juga akan melancarkan pengaliran darah
kembali ke jantung.
5.0 Sumbangan Fatimah Ibrahim Dalam Tafsir al-Qur’an
Kelebihan dan kebaikan solat daripada sudut kesihatan
atau perspektif sains yang telah menjadi fokus kepada kajian Fatimah Ibrahim:
5.1 Daripada kajian Fatimah Ibrahim beliau telah mendapati, untuk
menzahirkan suatu nilai komposisi badan yang lebih baik, solat yang diwajibkan
didalam Al-Quran, tabiat-tabiat lazim wajib yang telah diamalkan dan disunatkan
oleh Rasullullah SAW melalui amal dan perbuatannya dan diriwayatkan di dalam
hadith-hadith yang disebut didalam penulisannya dan kajiannya perlu dicontohi
dan dipraktikkan untuk mengetahui akan kebaikannya kepada kesihatan fizikal dan
mental kita sebagai umat Islam.
5.2 Tabiat lazim sempurna yang patut di diamalkan dalam solat
selain menyempurnakan solat lima waktu sehari semalam ialah berusaha memahami
sepenuhnya makna bacaan didalam solat, menunaikan solat secara berjemaah,
memastikan kedudukan tulang belakang yang lurus ketika rukuk (90 darjah) dan
membengkokkan jari kaki ketika sujud dan duduk tahiyat.
a) Jika seseorang dapat mengamalkan empat atau lima tabiat
lazim tersebut mereka akan mempunyai tahap kesihatan yang terbaik dan melepasi
aras optimum sihat. Malah tubuh badan
juga akan menjadi tinggi dan mantap serta dapat menghindarkan mereka daripada
dijangkiti perbagai penyakit fizikal dan
mental.
b) Menyempurnakan solat lima waktu sehari semalam selain
daripada ibadah, juga dapat mengurangkan lemak didalam badan.
c) Tabiat mengamalkan kedudukan tulang belakang yang lurus
melintang ketika rukuk (rukuk 90 darjah) dapat melambatkan proses penuaan
dimana tabiat mengamalkan kedudukan tulang belakang yang lurus melintang ketika
rukuk (rukuk 90 darjah) dapat melambatkan proses penuaan dimana peningkatan tisu
aktif berlaku serta proses imbangan air dalam badan menjadi lebih baik dan
melancarkan fungsi buah pinggang.
d) Tabiat mengamalkan jari kaki yang membengkok ketika
sujud, duduk di antara dua sujud dan tahiyat akhir dapat meningkatkan kadar
pembakaran lemak didalam badan, disampingmembuang lemak badan. Ini boleh merendahkan risiko penyakit
jantung. [5]
e) Kajianya juga mendapati bahawa posisi sujud adalah yang
terbaik untuk kesihatan jantung, sebagaimana yang telah disarankan oleh
Islam. Oleh yang demikian, seseorang
yang mengalami masalah tekanan darah tinggi amat digalakkan untuk sujud dengan
lebih kerap dan lebih lama agar dapat mengurangkan kadar denyutan jantung dan
menurunkan tekanan darah. Hadith Rasulullah
SAW berkenaan sujud bermaksud: “Sedekat-dekat hamba kepada tuhannya ialah waktu
ia sujud, oleh itu perbanyakkan doa ketika itu.” Dalam hal ini , Nabi SAW sendiri sentiasa
memperbanyakkan doa di dalam sujudnya. [6]
Rasullullah SAW bersabda yang bermaksud:
“seburuk-buruk orang yang mencuri ialah mereka yang mencuri daripada solat
mereka. Maka sahabat pun bertanya: Wahai
Rasulullah bagaimana mereka mencuri daripada solat mereka? Maka Rasulullah
menjawab: Mereka yang tidak sempurna rukuk dan sujud mereka,” (Riwayat Ahmad,
Thabrani dan Ibn Khuzaimah).
5.3 Keputusan kajian-kajian saintifik yang dijalankan diatas tabiat lazim sempurna ke atas komposisi badan
semasa solat boleh didapati secara terperinci
dan telah dirakam dalam penulisan buku
solat sains itu sendiri.
5.4 Profession beliau sebagai seorang doktor, Dr. Fatimah telah
dapat membuktikan dan mengangkat solat sebagai sebagai bukti syariat Allah SWT yang
terdapat didalam Al-Quran dan Al-Sunnah Rasulullah di dalam riwayat hadith
hadith sohih merupakan satu kebaikan dan kebajikan untuk manusia itu sendiri
dari segi kesihatan fizikal dan mental disamping selain beribadah kepada Allah
SAW bagi mendapat kerehaan dan keberkatan hidup di dunia dan akhirat jika di
praktikkan dengan sempurna.
6.0 Kesimpulan
Ibadah solat diberi penekanan di dalam agama Islam kerana
solat mendatangkan banyak kebaikan kepada
rohani dan jasmani manusia. Kebaikan
solat juga telah dibuktikan dengan kajian scientific muthakir
dan kajian telah menunjukan bahawa solat membawa banyak kebaikan kepada
jasad manusia termasuk keadaan fizikal dan mental.
Kebaikan dan faedah daripada kajian saintifik solat sains
yang telah mampu dihasilkan oleh wanita Islam yang professional ini patut di
terjemahkan kepada bahasa- bahasa antarabangsa seperti bahasa Inggeris dan
diketengahkan untuk dimanfaatkan oleh semua bangsa di dunia sebagai medan
dakwah Islamiyah.
Kajian saintifik solat sains ini membolehkan membantu
menolak pendapat orang bukan Islam yang
menentang Al-Qur’an dan Islam, dimana kajian kajian yang telah dibuat juga
melibatkan orang – orang bukan Islam.
Islam telah memuliakan wanita dengan menjadikan manusia
sama kedudukannya dengan kaum lelaki dalam setiap kehidupan, kecuali ynag
berhubung dengan tugas dan karier yang tidak sesuai dengan fitrah dan sifatnya
sebagai wanita
Wanita professional Malaysia kini mampu melahirkan
kajian-kajian scientific yang memerlukan akal dan kebijaksanaan dalam
mentafsir, memahami dan menyelidik serta mengeluarkan fakta-fakta kajian bagi
memperkukuhkan Islam dan Al-Quran sebagai ugama yang benar-benar sesuai untuk
umat manusia.
Wanita Islam di Malaysia mendapat sokongan yang kuat dari
masyarakat dalam mengenengahkan pendapat mereka. Ini menunjukkan keadilan dalam ugama Islam terhadap
wanita untuk bersuara dan memberi
pendapat, pandangan serta sumbangan tenaga dan pemikiran yang baik.
Rujukan
5.1
Al-Qur’an
5.2
Membongkar
Fakta-Fakta Saintifik Disebalik Solat.
Solat: kebaikan dari perspektif sains / oleh Fatimah Ibrahim, Wan Abu Bakar,
Ng Siew Cheok, Universiti Malaya.
5.3
Konsep dan Pengamalan
Solat: Satu Kajian Di Zaman Rasulullah, Sahabat & Tabi’in / oleh Dr. Anisah
Bt. Ab Ghani.
5.4
Kuasa di sebalik
Solat (The Power of Solat): Terapi Membina Kesihatan Jasmani Dan Rohani Melalui
Gerakan Solat oleh Syaikh Jalaj Muhammad Syafi’iI / Terjemahan Norhassanuddin.
5.5
Pengantar Usul Tafsir
/ oleh Dr. Fauzi Deraman dan Mustaffa Abdullah, Akedemi Pengajian Islam UM.
[1] Rujuk
Mustafa Abdullah, Usul Tafsir, hlm 61
[2] Ibid,
hlm 72-73
[3] Ibid,
hlm 20
[4] Lihat
Sheikh Jalal Muhammad Shafi’i - Kuasa di sebalik solat – hlm 85-86
[5] Solat
Sains, hlm 36-37
[6] Ibid hlm
50
No comments:
Post a Comment