السلام عليكم ورØمة
الله وبركاته
بسم الله الرØمن
الرØيم
1.0 Pengenalan
Di dalam esei yang ringkas ini, penulis membincangkan aspek-aspek utama
dalam hubungan diplomatik yang dijalinkan di antara sesebuah negara dengan
negara yang lain. Aspek-aspek tersebut ialah:
a. Membincangkan kenapa perlu dan pentingnya sesebuah negara untuk menjalin hubungan
diplomatik dengan negara lain dalam pentas antarabangsa; dan
b. Membincangkan bagaimana hubungan diplomatik tersebut dapat memberi
manafaat dalam bentuk kemakmuran dan kesejahteraan terhadap sistem antarabangsa
dan globalisasi
Menggarap penulisan yang ditulis oleh Robert Jackson dan Georg Sorensen
di dalam buku mereka “Introduction to International Relations” menyatakankan
bahawa tujuan utama subjek Hubungan Antarabangsa (HA) diadakan adalah untuk
mendedahkan orang-ramai dan juga para pelajar agar dapat memahami struktur
populasi dunia yang terdapat pelbagai bangsa yang berbeza agama, ideologi
politik, bahasa, budaya, warna kulit, kedudukan ekonomi, kestabilan dan
kekuatan pertahanan negara tersebut yang telah mempengaruhi cara penduduk
sesuatu negara itu berfikir dan berinterasi dengan dunia luar. [1]
Menurut Karen Mingst di dalam bukunya “Approaches to the study of
international relation”, beliau berpendapat bahawa terdapat tiga pendekatan di
dalam membentuk hubungan antarabangsa, iaitu hubungan tradisional, perlakuan
(behavioral) dan alternatif[2].
Karen menerangkan hubungan tradisional adalah satu bentuk hubungan tradisi
merentasi masa iaitu satu bentuk hubungan diplomasi yang telah sedia ada
terjalin. Manakala hubungan antarabangsa atas sebab perlakuan (behavioral) pula
adalah satu bentuk hubungan yang dijalin atas sebab-sebab ekonomi, sosiologi,
sains politik dan phychology. Sementara
itu menurutnya lagi hubungan antarabangsa juga boleh terbentuk atas sebab
alternatif yang terdapat beberapa faktor yang mendorong sesuatu negara
mengadakan hubungan diplomatik antaranya ialah menunjukkan kerjasama dan
usahasama dalam sesuatu dasar, konsep atau objektif yang ingin dicapai secara
bersama[3].
Di alam nusantara pula, hubungan antarabangsa
dalam bentuk hubungan antrabangsa tradisional ialah apabila urusan perdagangan
dan politik yang telah dijalin oleh Sultan Melaka, Parameswara dengan Maharaja
Cina, Yung Lo pada 28 Oktober 1403 merupakan perhubungan dengan negara luar
pertama pernah dibuat oleh seorang sultan di Tanah Melayu. Laksamana
Yin Ching yang diutuskan oleh Maharaja Yung Lo dari Dinasti Ming menjadi
pengutus yang bertanggungjawab memeteraikan persetujuan dagangan dua hala itu.
Catatan sejarah menyebut, Parameswara (Sultan Iskandar Shah) merasa perlu
menjalinkan persahabatan dengan negeri China yang terkenal dengan kuasa
besarnya bagi mengelakkan negeri Melaka dari serangan neger-negeri yang
berhampiran. Sultan Melaka sendiri telah meminta Negeri China menjadi
penaungnya. Oleh itu, Melaka aman dari sebarang ancaman, terutama Siam.
Perkahwinan Sultan Mansur Shah dengan Puteri Hang Li Po merupakan titik mula
perkahwinan campur di negeri Melaka. Ia telah melahirkan suku kaum yang ada
pada hari ini dikenali sebagai Baba Melaka yang kebanyakannya beragama Islam. [4]
2.0 Faktor-faktor Yang Membawa Jalinan Hubungan Diplomatik
Di dalam konteks moden, hubungan
antarabangsa alaf ini adalah sangat kompleks. Berdepan dengan cabaran polemik
pertembungan tamadun di antara barat dan dunia Islam, masalah perkaumanan, budaya,
bahasa, kepentingan pertahanan serta ekonomi telah mendorong kebanyakkan
negara-negara di dunia untuk mewujudkan jalinan persahabatan dalam bentuk
hubungan diplomatik yang boleh membawa manafaat kepada kedua-dua negara.
Antaranya faktor-faktornya ialah:
2.1 Kepentingan Keselamatan
Kebanyakkan negara-negara
menjalin hubungan diplomatik dengan negara lain adalah atas kepentingan menjaga
keselamatan negara. Sebagai contoh menyingkap tirai sejarah Jerman pada tahun
1870 – 1890, iaitu selepas penyatuan negara Jerman, Bismarck
iaitu pemimpin negara Jerman ketika itu telah mengambil langkah strategik dengan
mengadakan hubungan diplomatik di peringkat antarabangsa iaitu di antara Jerman-Austria-Hungary
dan juga negara Russia. Ini kerana Bismarck beranggapan bahawa selepas Perancis
tewas di tangan Prusia pada 1870-1871, (sebuah wilayah sebelum penyatuan negara
Jerman dibentuk), Perancis ingin menyerang balas terhadap Jerman. Dengan
membentuk satu pakatan di antara Jerman-Austria-Hungaray dan Russia, Bismarck
berjaya menjaga kepentingan negara Jerman daripada aspek keselamatan supaya
tidak diserang balas oleh Perancis. [5]
2.2 Kepentingan Pertahanan
Terdapat juga negara-negara yang
menjalin persahabatan dengan negara yang mempunyai kekuatan ketenteraan supaya
negaranya mendapat perlindungan daripada diserang oleh negara yang lebih kuat
pengaruhnya. Contoh yang jelas ialah apabila negara Arab Saudi, Kuwait dan
Bahrain dilihat menjadi rakan baik kepada Amerika Syarikat dikala terdapat
negara-negara Arab yang lain seperti Iraq dan Afghanistan yang telah diserang
oleh Amerika Syarikat. Amerika
2.3 Kepentingan Dan Kebergantungan Sumber Semulajadi
Terdapat juga sesebuah negara
yang menjalinkan hubungan dengan negara luar atas dasar menjaga kepentingan
kebergantungan sumber semulajadi seperti air dan minyak. Sebagai contoh yang
paling klasik ialah tentang Perjanjian Bekalan Air Johor-Singapura. Kedudukan
Singapura dianggap sebagai “water-stressed country” kerana mengalami kekurangan
sumber bekalan air yang mana Singapura amat bergantung kepada Johor bagi mendapatkan
bekalan air tambahan untuk menampung keperluan negara tersebut dari segi
kepesatan ekonomi dan bagi menampung peningkatan populasi. Justeru itu pihak
Jabatan Air, Public Utilities Board, Singapore (PUB) telah merangka strategi untuk
memastikan bekalan air Singapura mencukupi untuk menampung keperluan masa depan
dan mengurangkan pergantungan kepada bekalan air Johor. [6] PUB
merupakan agensi yang terlibat sepenuhnya dalam menguruskan perbekalan dan sumber
air di Singapura seperti mengintergrasikan sumber air termasuk penyediaan kolam
air, sistem pengaliran, kerja-kerja pengairan, sungai dan penambakan.
Pergantungan ini dilihat sebagai
liabiliti kepada kedua-dua negara Singapura dan juga Malaysia. Ini kerana ia
melibatkan beberapa isu politik yang menyebabkan hubungan diplomatik antara
Malaysia dan Singapura pernah tegang pada era pemerintahan Tun Dr. Mahathir
Mohamed. Namun begitu, kedua-dua negara terus menjalinkan hubungan diplomatik
yang baik bagi menjamin kepentingan ini tercapai serta keharmonian semangat
kejiranan diantara dua negara dapat dijayakan. Malaysia kini pada era
pemerintahan Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak sedang dalam usaha membuat kajian
semula dalam perjanjian air Johor-Singapura. Malaysia berkepentingan menarik
pelabur Singapura untuk melabur di Malaysia dan sebaliknya Singapura masih
bergantung kepada Johor untuk membekalkan air kepada republik itu.
2.4 Kepentingan Untuk Mendapat Pengiktirafan Diperingkat Antarabangsa
Menurut Juegen Kleiner di dalam
bukunya”Diplomatic practice between tradition and innovation” kedaulatan dan
pengiktifaran sesebuah negara itu dapat dicapai apabila negara tersebut
mendapat pengiktirafan hasil daripada mengadakan hubungan diplomatik dengan negara lain.
Menurutnya lagi sebagaimana yang terkandung di dalam “Article 14 of the Charter
of the Organisation of American States” yang telah dipinda pada tahun 1997,
pengiktirafan adalah apabila sesebuah negara yang menjalin hubungan diplomatik
itu diterima oleh masyarakat antarabangsa dengan mematuhi undang-undang
antarabangsa sebagaimana seperti yang ternukil didalam perjanjian bilateral
kedua-dua negara[7].
Dengan
ini jelas bahawa antara faktor yang membawa kepada hubungan diplomasi adalah
apabila sesebuah negara itu menginginkan negaranya mendapat pengiktirafan
daripada masyakat antabangsa yang mungkin atas sebab-sebab politik mahunun
ekonomi. Contohnya kewujudan negara
Israel yang mana pemimpin Israel yang meraih simpati masyarakat antarabangsa khususnya
Britain dan Amerika Syarikat bagi menyokong penempatan kaum Yahudi di Palestin
agar dapat ditubuhkan satu negara yang berdaulat. [8]
2.5 Kepentingan Mewujudkan Aspek Keseimbangan Kuasa
Terdapat juga hubungan diplomatik
yang dijalinkan atas dasar mewujudkan kesimbangan kuasa. Memetik sejarah
berkenaan dengan sumbangan Bismarck dalam menjamin keselamatan Jerman selepas
penyatuan negara tersebut antaranya ialah Bismarck tindakannya bagi memastikan
bahawa Perancis tidak mempunyai rakan sekutu di kalangan negara-negara Eropah. Stategi
Bismack dengan memencilkan Perancis ini adalah bagi memastikan Perancis tidak
membalas dendam selepas kalah dalam peperangan terhadap Jerman. Pada masa yang
sama Bismack telah mengadakan hubungan yang baik dengan negara-negara Eropah
yang lain seperti Rusia, Austria-Hungary. Pihak British ketika itu iaitu pada
tahun 1872, melihat terdapat peralihan dalam aspek keseimbangan kuasa di Benua
Eropah. Ini kerana Kerajaan British berpendapat bahawa Bismarck adalah seorang
yang lebih berpengaruh berbanding Napoleon III dan Odo Russell. [9]
3.0 Manafaat Yang Boleh Dicapai Melalui Hubungan Diplomatik
Seterusnya penulis akan
membincangkan manafaat yang boleh diperolehi dari aspek kemakmuran dan
kesejahteraan hasil daripada hubungan diplomatik yang dijalin oleh sesebuah
negara dengan negara yang lain. Antaranya ialah:
3.1 Aspek Keselamatan dan Keamanan
Hasil daripada jalinan diplomatik
yang telah diwujudkan diantara dua negara, aspek keselamatan dapat dicapai
dengan strategi mengadakan hubungan berbaik-baik diantara dua negara tersebut.
Contohnya dalam kejayaan dan peranan Bismarck mengekalkan keselamatan Jerman dengan
mengadakan polisi luar negara dengan mengadakan hubungan diplomasi dengan
Rusia, Austria-Hungary. Bismarck juga mempromosikan bahawa Jerman adalah sebuah
negara yang sukakan keamanan dengan menawarkan Berlin sebagai “hub” rundingan
damai kepada konflik negara-negara Balkan dengan Kerajaan Uthaminyah di Turki. Hasilnya Bismarck mendapat manafaat hasil
daripada usahanya dan strategi beliau dengan dalam menjamin keselamatan Jerman
sebagai sebuah negara yang baru diwujudkan selepas penyatuannya pada tahun 1890
an.
3.2 Aspek Ekonomi
Selepas Peperangan Dunia ke-2,
terdapat pertumbuhan ekonomi yang pesat terutama sekali selepas tahun 1973.
Pada ketika itu dunia menghadapi krisis minyak yang teruk kesan daripada perang
teluk. [10]
Oleh sebab permintaan minyak yang menjana kepentingan dan keperluan ekonomi
sesebuah negara, maka kerjasama ekonomi dibentuk dengan tujuan untuk mengawal
selia kestabilan harga minyak dunia.
Kerjasama ekonomi juga dapat
dilihat dengan mengadakan perjanjian “Free Trade Agreement” (Perjanjian
Perdagangan Bebas) diantara negara-negara terbabit. Contohnya Malaysia telah
mengecapi pertumbuhan ekonomi yang memberangsangkan dengan mengadakan Perjanjian Perdagangan
Bebas dengan negara-negara maju seperti Jepun. Jepun menjadi rakan pelabur yang
utama di era Tun Dr. Mahathir Mohamed menjadi Perdana Menteri Malaysia. Berikut
adalah senarai-senarai perjanjian yang telah dicapai oleh Malaysia melalui
hubungan diplomatik:
Sumber: Kementerian
Perdagangan Antarabangsa
3.3 Aspek Pendidikan dan Pemindahan Teknologi
Ukuran kesejahteraan
dan kemakmuran hasil hubungan diplomatik yang baik juga dapat dilihat dengan
terdapatnya peluang-peluang melanjutkan pelajaran oleh rakyat daripada
negara-negara membangun ke negara-negara maju seperti UK, Australia, Amerika
Syarikat, Jepun dan Korea Selatan. Umpamanya Malaysia telah mengorakkan langkah
dengan mengadakan “Dasar Pandang Ke-Timur” oleh Tun Dr Mahathir Mohamed. Idea
Dasar Pandang Ke Timur adalah bertujuan menjadikan Jepun dan Korea Selatan
sebagai model kejayaan Malaysia. Apatah lagi kedua buah negara tersebut
mempunyai ciri-ciri yang seakan sama dengan Malaysia iaitu lokasinya yang
terletak di Asia. Negara-negara tersebut
juga adalah merupakan negara pertanian pada peringkat awalnya. Melalui evolusi pendidikan,
kedua-dua buah negara tersebut telah mampu menyediakan rakyatnya dengan
pelbagai kemahiran yang diperlukan di samping mengubah mereka menjadi lebih
progresif. Apa yang menarik ialah sikap taat setia kepada negara yang menjadi
sasar pembangunan di samping penghargaan kepada nilai budaya tradisional yang
menjadi jati diri kepada kedua-dua bangsa di Timur Jauh itu. [11]
Melalui hubungan baik ini, Jepun
dan Malaysia mendapat manafaat bersama dalam bentuk:
a)
Jepun
mendapat bekalan sumber bahan mentah untuk sektor pembuatannya seperti getah,
bijih timah dan petroleum;
b) Malaysia
dapat menarik minat pelabur-pelabur Jepun untuk melabur di Malaysia.
Manafaatnya, Malaysia dapat meningkatkan pertumbuhnan ekonomi melalui
peningkatan KDNK negara dan menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia
Hubungan bilateral ini secara
tidak langsung melatih rakyat Malaysia untuk mempelajari teknologi Jepun dan
Korea Selatan untuk mencapai impian Malaysia menjadi negara maju menerusi
wawasan 2020.
3.4 Aspek Membenteras Isu Keganasan
Dengan adanya hubungan diplomatik
yang terjalin erat antara negara-negara di peringkat global, ianya dapat
membenteras isu kegananasan. Aspek membenteras kegananasan ini telah
dipromosikan oleh Amerika Syarikat bahawa keganasanan perlu dihapuskan. Dengan
adanya kerjasama daripada negara-negara yang menyokong idea Amerika Syarikat
tersebut ianya dapat dijayakan demi kesemalatan negara tersebut. Idea untuk
menyekat kegiatan keganasan ini adalah rentetan daripada peristiwa 11 September
iaitu selepas dua bangunan World Trade Center dibom oleh pengganas. Baru-baru
ini adalah dilaporkan bahawa agen perisikan Amerika Syarikat telah berjaya
membunuh Osama bin Laden yang dikatakan dalang disebalik peristiwa 11 September
itu. Osama dikaitkan dengan keganasan sejak pemerintahan Geoge Bush Sr dan
dikatakan dibunuh ketika Obama menjadi Presiden Amerika Syarikat. [12]
Malahan banyak negara didunia juga menikmati kesejahteraan yang sama.
Negara-negara ASEAN contohnya menikmati keamanan daripada lanun ialah dengan
adanya perjanjian dengan semua negara ASEAN untuk secara bersama menjaga
perairan negara masing-masing daripada masalah lanun dan penceberohan oleh puak
pengganas.
3.5 Aspek Menanggani Isu Imigrasi dan Aliran Tenaga Buruh Asing
Mendepani isu
imigrasi diperingkat antarabangsa adalah amat rumit. Antara faktor yang
menyebabkan aliran imigrasi adalah kerana tarikan peluang pekerjaan oleh
negara-negara maju. Malaysia umpamanya mengalami masalah kedatangan golongan
imigran yang tidak mendapat passport perjalanan yang sah ataupun imigran yang
tinggal melebihi tempoh yang ditetapkan. Ini termasuklah kepada warga asing
terutamanya dari Indonesia dan Bangladesh yang menyalahgunakan pas perjalanan
sebagai pelancong untuk bekerja di Malaysia. Masalah kedatangan warga asing
tanpa permit yang sah ini dapat diselesaikan dengan wujudnya hubungan dua hala
yang baik diantara kedua-dua pihak. Demi menjaga keamaanan negara, Malaysia
telah mengambil pendekatan dengan berunding dengan kerajaan Indonesia bagi menanggani
isu ini. [13]
4.0 Pelan Tindakan Kearah Mencapai Kemakmuran Dan Kesejahteraan Melalui Hubungan Diplomatik
Menjawab soalan bagaimanakah
hubungan diplomatik dapat memakmurkan dan memberi kesejateraan kepada sistem
hubungan antarabangsa, berikut ditelesuri beberapa langkah ataupun pelan
tindakan yang digunapakai oleh kebanyakkan negara dapat mencapainya iaitu:
4.1 Kerjasama (Cooperation)
Pada kebiasaannya setiap negara
yang ingin menjaga kepentingan nasional (national interest) umpamanya aspek keselamatan
ataupun pertahanan, sesebuah negara akan berusaha untuk mempertahankan
kedaulatan negaranya dengan menjaga kepentingan-kepentingan sistem pemerintahan
dan rakyatnya dari digangu gugat oleh anasir luar seperti ideologi komunisme,
pencerobohan ataupun dari serangan ketenteraan negara yang lebih kuat darinya[14].
Maka, bagi memastikan keselamatan
negara tidak tergugat, kebanyakkan negara termasuklah Malaysia mengambil
langkah dengan mewujudkan kerjasama erat dengan negara-negara jiran bagi
membentuk rangka kerja dan pelan tindakan bagi semua kelompok negara ASEAN
bersama-sama berganding bahu dalam menjaga keselamatan perairan, perkapalan dan
pencerobohan secara bersama. [15]
4.2 Usahasama (Partnership)
Bagi menjamin kesejahteraan dan
kemakmuran dari segi ekonomi pula, terdapat banyak galakkan dan
insentif-insentif yang ditawarkan oleh negara
yang ingin menrik pelaburan asing untuk melabur dinegaranya. Ruang untuk
usahasama diantara syarikat-syarikat luar dan syarikat tempatan terbuka luas
dengan adanya “G to G talk” (government to government talk) bagi membincangkan
flexibiliti untuk perniagaan luar memasuki pasaran tempatan dengan membuka gerbang globalisasi termasuklah isu persaingan
secara terbuka daripada syarikat-syarikat bertaraf Multinational Corporation
(MNCs). [16]
Bagi negara sedang membangun contohnya,
Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) adalah diwujudkan atas dasar semangat
kerjasama diantara dua negara bagi memastikan kepentingan negara (national
interest) tidak terjejas dan pada masa yang sama dapat menikmati pertumbuhan
ekonomi dengan kemasukkan syarikat asing atau barangan import dipasaran
tempatan supaya ianya tidak bersifat “cannibalization” iaitu apabila barangan
atau syarikat asing memasuki pasaran tempatan, produk tempatan akan hilang
permintaan serta syarikat tempatan tidak mampu bersaing dengan syarikat asing
sehingga perniagaan tersebut terpaksa dibubarkan. Manakala bagi negara-negara maju, usahama
adalah dilihaat daripada perspektif yang berbeza. Organisasi dari negara maju
sentiansa mencari alternatif untuk mencari pasaran yang lebih besar, kos buruh
yang lebih murah, dan mencari negara yang mempunyai kurang sekatan pelaburan
dan tarif.[17]
Di Malaysia banyak perniagaan
berbentuk usahama dijalin seperti DRB-Hicom dan dua buah syarikat dari Jepun iaitu
Kawasaki Heavy Industri Ltd dan Nissho Iwai Corporation bagi menghasilkan
motosikal Modenas.
4.3 Pakatan (Alliance)
Sejarah telah membuktikan bahawa
pakatan antara negara dapat menjamin keselamatan dan kemakmuran dalam sistem
hubungan antarabangsa. Menyingkap kejayaan dan peranan Bismarck dalam menjamin
keselamatan Jerman iaitu selama 3 tahun berturut-turut iaitu
dari tahun 1870 – 1872, Bismarck dilihat sentiasa konsisten untuk menjalin
hubungan diplomasi yang baik di kalangan negara-negara Eropah terutama sekali
dengan rakan sejawatnya. Beliau telah berjaya menjalin ikatan dengan William I
iaitu Emperor Francis Joseph of Austria
dan Czar Alexander II dari Russia.
Ikatan perjanjian ini dikenali sebagai “The League of The Three Emperor”.[18] Antara isi kandungan utama perjanjian
tersebut adalah pernyataan kerjasama ketiga-tiga maharaja tersebut yang
mewakili negara masing-masing untuk secara bersama bagi:
i.
mempertahankan institusi sistem
pemerintahan beraja daripada ancaman revolusi sosialis dari Perancis;
ii.
untuk saling berhubung di antara satu
sama lain bagi mengelakkan perbalahan di antara Russia dan Austria-Hungary
berhubung dengan isu krisis di Balkan ataupun mana-mana wilayah dibawah naugan
Kerajaan Uthmaniyah; dan
iii.
Ketiga-tiga maharaja tersebut bersetuju
untuk mengadakan rundingan damai bagi mencapai keamanan dan kestabilan di Eropah
5.0 Kesimpulan
Kesimpulannya
ialah hubungan antarabangsa adalah penting bagi sesebuah negara sama ada dari
segi keselamatan, pertahanan, sosial politik, dan ekonomi. Oleh itu, sesebuah
negara perlulah menjaga kepentingannya. Kita semua ingin menjalankan tugas
rutin harian tanpa diganggu atau diancam oleh pihak-pihak tertentu. Begitu juga
sesebuah negara perlu mengekalkan kedaulatannya serta menjamin keselamatannya
daripada serangan musuh. Hal ini lebih diutamakan bagi sesebuah negara yang
kecil seperti Malaysia. Kadangkala negara-negara kecil ini terpaksa mencari
perlindungan daripada kuasa-kuasa besar, atau bekerjasama dengan negara lain
untuk mempertahankan kepentingan bersama. Antara keperluan asas negara yang
berikutnya ialah mencari sumber pendapatan. Berdasarkan hal ini, sesebuah negara
perlulah menjamin kepentingan ekonomi perdagangan yang menjadi punca pendapatannya.
Negara-negara yang bergantung kepada perdagangan tentu akan memelihara hubungan
yang baik dengan negara-negara lain bagi memasarkan barangannya atau bagi
mendapatkan bahan mentah yang diperlukannya. Oleh itu, sekiranya sesebuah
negara ingin memahami dasar luar sesebuah negara, kita mesti mengetahui
keperluan asas negara itu dari segi keselamatan ekonomi dan politik. Di samping
itu pula, latar belakang sejarah dan kebudayaan masyarakat juga akan
mempengaruhi negara terbabit menjalin hubungan antarabangsa dengan negara lain.
Bibliografi
1.
Antony
Wood, Europe 1815-1960, Second Edition. 1984. Longman Group UK Limited,
2.
Chandar
Muzaffar . 2007. “Politik Penguasaan
Dunia & Isu Selainnya”, Selangor, Arah Publications Sdn Bhd.
3.
Diane
Siegal. 2002. “Singapore’s Water Trade with Malaysia and Alternatives, (Harvard
University: John F. Kennedy School of Government).
4. H.L
Peacock M.A. 1980. A History of Modern Europe 1789-1978, Six Edition, New York
5.
Juergen
Kleiner. 2010. Diplomatic Practice between Tradition and Innovation. World
Publishing Co. Pte. Ltd, USA
6.
Joseph
S. Nye Jr. Understanding International Conflicts – An introduction to theory
and history. 2007. Pearson Longman, New York
7.
Karen
Mingst. 1998. Essenstials of International Relations. Norton & Company Inc,
New York
8.
Keith
L. Shimko. 2005. “International Relations, Perspective and Controversies”. New York. Houghton Mifflin Company, USA
9.
Robert
Jackson, George Sorensen. 2007. “Introduction to International Relations,
Theories and approaches. Third Edition. Bath, United Kingdom, Oxford University
Press
10. Scott M. Cutlip, Allen H. Center,
Glen M. Broom. 1999. “Effective Public
Relations”. Prentice Hall International Inc.
11. Zulkifli
Mohamad Al-Bakri
& Fatimah Syarna Mohd. Noordin 2008.
“Palestin tak pernah gentar,
fatwa kotemporari dan penyelesainya”– Sejarah Yahudi. DBP, KL
[1] Robert Jackson & Georg
Sorensen. 2007. Introduction to International Relations, Theories and
approaches, Third Edition. Bath, United Kingdom, Oxford University Press, hlm 2
-26
[2] Karen Mingst. 1998. Essenstials
of International Relations. Norton & Company Inc, New York, hlm 14
[3] Ibid, hlm 15
[4] Buku Rekod Malaysia, Edisi Khas
1/Ghulam Jie M Khan,1977
[5]
Antony Wood, Europe 1815-1960, Second Edition, Longman Group UK Limited, 1984,
hlm 271
[6] Diane Siegal, Singapore’s
Water Trade with Malaysia and Alternatives, (Harvard University: John F.
Kennedy School of Government), hlm 7.
[7] Juergen Kleiner. 2010. Diplomatic
Practice Between Tradition and Innovation. World Publishing Co. Pte. Ltd, USA,
hlm 100
[8] Zulkifli Mohamad
Al-Bakri & Fatimah
Syarna Mohd. Noordin 2008.
“Palestin tak pernah gentar,
fatwa kotemporari dan penyelesainya”– Sejarah Yahudi, hlm 27
[9]Joseph S. Nye Jr. Understanding
International Conflicts – An introduction to theory and history. 2007. Pearson
Longman, New York, hlm 59
[10] Ibid, hlm 195
[11] Ahmad Sohaim Lazim, Pengaruh
Jepun Terhadap Bidang Pendidikan di Tanah Melayu (Malaysia) 1941-1990-an, hlm 1
- 24
[12] Utusan Malaysia 5hb May 2011
[13] Dasar Luar Negara – Kementerian Luar Malaysia
[14] Alan C. Lamborn. Joseph Lepgold.
2003. World Politics Into Twenty First Century. Pearson Education Inc. New
Jersey, hlm 93
[15] ASEAN website
[16]
Karen Mingst. 1998. Essenstials of International Relations. Norton &
Company Inc, New York, hlm 213
[17] Ibid, 213
[18] H.L Peacock. 1980. A History of
Modern Europe 1789-1978, Six Edition,
New York, hlm 193-194
alhamdulillah... penulisannyua banyak membantu,
ReplyDeletealhamdulillah... penulisannyua banyak membantu,
ReplyDeletenice
ReplyDelete