السلام
عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم
الله الرحمن الرحيم
1.0 Menginfakkan
harta di jalan Allah merupakan bukti iman, jalan bagi kehidupan umat, kejayaan
Negara dan kesejahteraan umat manusia.
Islam adalah amal, perbuatan yang lahir yang biasa
saja hanya merupakan gaya, tidak keluar dari keikhlasan dan tidak bersumber
dari ketaatan, sedangkan iman adalah keyakinan hati yang dinyatakan dalam
tindakan Islam. Akan tetapi perbuatan
(Islam) sebagai gaya yang terbit lantaran menganggap bahawa perbuatan itu baik,
bukan lantaran munafik, lebih dekat sebagai jalan kepada keyakinan iman. Katakanlah, amal gaya itu sudah merupakan
modal untuk sampai kepada amal yang bukan sebagai sekadar gaya. Adapun dasarnya ialah firman Allah:
قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَـٰكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا
وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ۖ وَإِن تُطِيعُوا اللَّـهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ
أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿١٤﴾ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ
يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ
Maksudnya:
“Orang-orang
Arab berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah (wahai Muhammad):
"Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian), tetapi sementara iman
belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: “kami telah
Islam”. Dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah dan RasulNya (zahir dan
batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu,
kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".
Sesungguhnya
orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya
kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak
ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada
jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya). (Q.
49:14, 15)
Dalam
ayat itu jelas sekali jihad dengan harta
didahulukan daripada jihat dengan jiwa sebagai bukti kebenaran iman dan
kesungguhan pengakuan.
Ayat
yang semakna sebagai bukti dengan ayat itu ialah ayat yang menerangkan bahawa
mengelurkan harta itu haruslah dengan kemahuan sendiri dan harta yang
dikeluarkan itu haruslah yang dicintainya: perbuatan tersebut merupakan bukti iman yang pertama, yang diikuti dengan
mendirikan solat dan mengelurkan zakat sebagai kewajiban yang harus ditunaikan,
dan kemudian diikuti dengan melaksanakan semua pokok keutamaan dan budi pekerti
yang mulia. Firmannya:
لَّيْسَ الْبِرَّ
أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـٰكِنَّ الْبِرَّ
مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ
وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ
وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ
الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ
الْبَأْسِ ۗ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ﴿١٧٧
Maksudnya:
Bukanlah
perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat,
tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat,
dan segala malaikat, dan segala Kitab, dan sekalian Nabi; dan mendermanya
seseorang akan hartanya sedang ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan
anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam
perjalanan, dan kepada orang-orang yang meminta, dan untuk memerdekakan
hamba-hamba abdi; dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan
zakat; dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka
membuat perjanjian; dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan,
dan dalam masa kesakitan, dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang
sabil. Orang-orang yang demikian sifatnya, mereka itulah orang-orang yang benar
(beriman dan mengerjakan kebajikan; dan mereka itulah juga orang-orang yang
bertaqwa. ( Q. 2:177)
Tentang
firman Allah yang diterjemahkan dengan “dan memberikan harta yang dicintainya”;
ada dua pendapat:
Pertama: Memberikan harta yang yang dicintai dan
disayangi itu sendiri, seperti juga tercantum dalam firman Allah:
“kamu sekali-kali tidak akan mencapai
kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu menafkahkan harta yang kamu cintai”
(Q.3:92).
Kedua: Kata ganti orang yang ketiga (iaitu “nya”)
pada yang “dicintainya” itu ganti dari Allah, ertinya: dicintai Allah, seperti
firmannya:
“Dan
mereka memberikan makanan atas cintaNya, kepada orang miskin, anak yatim dan
orang yang tertawan.” (76:8)
Sehubungan
dengan itu, bahawa mencintai Allah dan RasulNya adalah lebih utama dan lebih
mulia daripada mencintai harta dan kesenangan dunia lainnya. Orang akan dinilai sejauh mana kecintaan
kepada Allah apabila ia berhadapan dengan segala yang diluar Allah dan
RasulNya.
Firman
Allah keterangan Nya dibawah ini:
قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ
وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ
تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ
اللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ
اللَّـهُ بِأَمْرِهِ ۗ
وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ ﴿٢٤﴾
Maksudnya:
Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan
saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum
keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu
bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika
semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan
RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah
mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi
petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka). (Q. 9:24).
Salah
satu ayat yang menerangkan keutamaan orang mukmim yang suka menginfakkan
hartanya, mengungguli yang lain-lainnya itu, ialah firmanNya:
لَّا يَسْتَوِي
الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي
سَبِيلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِينَ
بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا
وَعَدَ اللَّـهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى
الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿٩٥﴾
Maksudnya:
Tidaklah sama keadaan orang-orang yang duduk (tidak turut berperang) dari
kalangan orang-orang yang beriman - selain daripada orang-orang yang ada
keuzuran - dengan orang-orang yang berjihad (berjuang) pada jalan Allah (untuk
membela Islam) dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang
berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang-orang yang tinggal duduk
(tidak turut berperang kerana uzur) dengan kelebihan satu darjat. Dan tiap-tiap
satu (dari dua golongan itu) Allah menjanjikan dengan balasan yang baik
(Syurga), dan Allah melebihkan orang-orang yang berjuang atas orang-orang yang
tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada sesuatu uzur) dengan pahala
yang amat besar; (Q. 4:95)
Kemudian
firmanNya:
وَمَا لَكُمْ أَلَّا
تُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَلِلَّـهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ ۚ لَا يَسْتَوِي مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ
وَقَاتَلَ ۚ أُولَـٰئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِينَ أَنفَقُوا مِن
بَعْدُ وَقَاتَلُوا ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّـهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَاللَّـهُ
بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿١٠﴾
Maksudnya:
Dan mengapa kamu tidak membelanjakan harta benda kamu pada jalan Allah? -
Padahal Allah jualah yang mewarisi langit dan bumi (serta segala isinya).
Tidaklah sama di antara kamu, orang-orang yang membelanjakan hartanya serta
turut berperang sebelum kemenangan (Nabi menguasai Makkah). Mereka itu lebih
besar darjatnya daripada orang-orang yang membelanjakan hartanya serta turut
berperang sesudah itu. Dan tiap-tiap satu puak dari keduanya, Allah janjikan
(balasan) yang sebaik-baiknya. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam
PengetahuanNya akan apa yang kamu kerjakan. (Q. 57:10).
Ayat-ayat
Al-Quran ada menerangkan infak harta dilihat dari berbagai segi kebaktian dan
kebaikan, berisi perintah, larangan dan pensifatan: juga keterangan mengenai
sedekah dan sebagainya, baik perbuatan maupun sifatnya. Demikian pula keterangan mengenai zakat
tercantum dalam ayat-ayat Al-Quran.
Pengambaran yang paling tinggi tentang sedakah dan infak ialah digunakan
ungkapan “memberi pinjaman kepada Allah”,
dan Dia menjanjikan kepada orang yang memberi pinjaman itu pahala yang berlipat
ganda sebagai ganjaran, umpamanya surah 57:11 dan surah 64:17.
مَّن ذَا الَّذِي
يُقْرِضُ اللَّـهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ ﴿١١﴾
Maksudnya:
Siapakah orangnya yang mahu memberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman
yang baik (ikhlas) supaya Allah melipat-gandakan balasannya? Dan (selain itu)
ia akan beroleh pahala yang besar! (Q.
57:11).
إِن تُقْرِضُوا اللَّـهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَيَغْفِرْ
لَكُمْ ۚ وَاللَّـهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ ﴿١٧﴾
Maksudnya:
Dan kalau kamu memberi pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik
(ikhlas), nescaya Allah akan melipat gandakan balasanNya kepada kamu serta
mengampunkan dosa-dosa kamu; dan Allah amat memberi penghargaan dan balasan
kepada golongan yang berbuat baik, lagi Maha Penyabar (untuk memberi peluang
kepada golongan yang bersalah supaya bertaubat). (Q. 64:17)
2.0 Celaan terhadap kebakhilan, kesombongan
dengan harta, riak dalam menginfakkannya
Allah
berfirman:
وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّـهُ مِن
فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُم ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ ۖ
سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَلِلَّـهِ مِيرَاثُ
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿١٨٠﴾
Maksudnya:
Dan jangan sekali-kali orang-orang yang bakhil dengan harta benda yang telah
dikurniakan Allah kepada mereka dari kemurahanNya - menyangka bahawa keadaan
bakhilnya itu baik bagi mereka. Bahkan ia adalah buruk bagi mereka. Mereka akan
dikalongkan (diseksa) dengan apa yang mereka bakhilkan itu pada hari kiamat
kelak. Dan bagi Allah jualah hak milik segala warisan (isi) langit dan bumi.
Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan segala yang kamu
kerjakan. (mukjizat) yang nyata dan dengan (korban) yang katakan, maka membunuh
mereka, jika kamu orang-orang yang benar (dalam apa yang kamu dakwakan
itu)?" (Q. 3:180)
Kemudian
firmanNya dalam rangka menganjurkan untuk menginfakkan di jalan Allah harta
benda hasil usaha yang baik ikhlas dan larangan riak, larangan menyebut-yebut
infak agar di dengar dan di puji orang, larangan mengungkit yang biasa
menyakitkan hati si penerima:
الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ ۖ
وَاللَّـهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ
عَلِيمٌ ﴿٢٦٨﴾
Maksudnya: Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan)
kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan
ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut);
sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan
kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa
Meliputi PengetahuanNya. (Q. 2:268).
Dan seterusnya ulama ahli tafsir mengertikan “al-fahsya”
yang secara umum biasanya diterjemahkan dengan kejahatan, dengan makna
bakhil. Erti ayat itu ialah bahawa syaitan
menghalang-halangi kamu menginfakkan harta di jalan Allah dengan jalan
mengancam kamu dengan kemiskinan. Agar
tidak jatuh dalam kemiskinan, syaitan
menyuruh kamu berbuat bakhil yang biasa berakibat buruk dan berbahaya.
Setelah Allah memerintahkan supaya berbuat baik terhadap
kedua orang tua, kerabat dekat, anak yatim, orang miskin dan tetangga, Dia berfirman:
إِنَّ اللَّـهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا
فَخُورًا ﴿٣٦﴾ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ
بِالْبُخْلِ
Maksudnya: Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong
takbur dan membangga-banggakan diri; Iaitu orang-orang yang bakhil dan menyuruh
manusia supaya bakhil………………” (Q. 4:36, 37)
Tentang orang yang berikrar pada Allah, jika diberi kurnia, kebaikkan dan
kekayaan , ia akan bersedekah, Dia berfirman:
فَلَمَّا
آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ ﴿٧٦﴾
فَأَعْقَبَهُمْ
نِفَاقًا فِي قُلُوبِهِمْ إِلَىٰ يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّـهَ
مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ ﴿٧٧﴾
Maksudnnya:
Kemudian setelah Allah memberi kepada mereka dari limpah kurniaNya, mereka
bakhil dengan pemberian Allah itu, serta mereka membelakangkan janjinya; dan
sememangnya mereka orang-orang yang sentiasa membelakangkan (kebajikan).
Kemudian setelah Allah memberi kepada mereka dari limpah kurniaNya, mereka
bakhil dengan pemberian Allah itu, serta mereka membelakangkan janjinya; dan
sememangnya mereka orang-orang yang sentiasa membelakangkan (kebajikan). (Q. 9:76,
77) dan firmanNya lagi:
هَا أَنتُمْ
هَـٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَمِنكُم مَّن
يَبْخَلُ ۖ وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ ۚ
وَاللَّـهُ الْغَنِيُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاءُ ۚ وَإِن تَتَوَلَّوْا
يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُم ﴿٣٨﴾
Maksudnya:
(Ingatlah), kamu ini adalah orang-orang yang bertabiat demikian - kamu diseru
supaya menderma dan membelanjakan sedikit dari harta benda kamu pada jalan
Allah, maka ada di antara kamu yang berlaku bakhil, padahal sesiapa yang
berlaku bakhil maka sesungguhnya ia hanyalah berlaku bakhil kepada dirinya
sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha kaya (tidak berhajat kepada sesuatupun),
sedang kamu semua orang-orang miskin (yang sentiasa berhajat kepadaNya dalam
segala hal). Dan jika kamu berpaling (daripada beriman, bertaqwa dan berderma)
Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain; setelah itu mereka tidak akan
berkeadaan seperti kamu. (Q. 47:38).
Ertinya:
Jika kamu membantah, yakni tidak mau menginfakkan harta mu pada jalan Allah,
Dia akan menghancurkan kamu dengan memusnahkan Negara dan kedaulatanmu, lalu
Dia akan mengganti kamu dengan kaum, bangsa lain yang suka menafkahkan hartanya
untuk kemaslahatan umum, dalam bentuknya yang beragam, antaranya untuk
mempertahankan agama dan menegakkan kebenaran serta keadilan dikalangan umat. Firmannya lagi:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم
بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan)
harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan
sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama
suka…..(Q. 4:29)
Tentang penimbun harta Allah berfirman:
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ
لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ
اللَّـهِ ۗ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا
يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿٣٤﴾ يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ
فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ ۖ هَـٰذَا مَا
كَنَزْتُمْ لِأَنفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ ﴿٣٥﴾
Maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara pendita-pendita
dan ahli-ahli ugama (Yahudi dan Nasrani) memakan harta orang ramai dengan cara
yang salah, dan mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah (ugama Islam).
Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak
membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan
(balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (Q.9:34, 35).
Ini
adalah ancaman atas penimbunan harta, tidak dibiarkan beredar supaya manfaatnya
dapat diambil secara umum, juga ancaman atas harta yang hak-haknya ditahan,
tidak dikeluarkan sebagaimana mestinya.
3.0
Zakat dan Sedekah
Allah
swt berfirman:
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ
اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ
مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ
وَاللَّـهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ
Maksudnya: Bandingan (derma) orang-orang
yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih
yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi
seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa
yang dikehendakiNya, (Q. 2:261)
Rasullullah saw bersabda “Binasalah
kebanyakan orang kecuali orang yang memandang hartanya sedemikian dan
demikian”.
Ketahuilah bahawa orang yang menginfakkan
harta ke jalan kebaikkan merupakan salah satu rukun agama. Rahsia pembebanan kewajipan terhadapat harta
adalah kerana ianya berhubung dengan kemasyalahatan negara dan masyarakat,
menutup keperluan dan kekurangan. Sesungguhnya
harta itu disukai oleh setiap orang. Padahal mereka diperintahkan untuk
mencintai Allah serta menyeru cinta pada keimanan itu sendiri, maka penyerahan
harta dijadikan ukuran kecintaan mereka dan ujian terhadap pengakuan
mereka. Sesungguhnya segala yang disukai
semua akan diserahkan demi yang paling dicintai oleh hati. Dalam hal ini manusia terbahagi kepada tiga
tahap:
1.
Golongan yang kuat.
Mereka ini adalah orang-orang yang menafkahkan kesemua yang dimilikinya,
serta tidak menyimpan sesuatu untuk diri mereka sendiri. Mereka telah sebagaimana dilakukan oleh Abu
Bakar as-Siddiq r.a. saat mempersembahkan semua hartanya. Rasullullah s.a.w.
bertanya kepada nya: “apakah yang kamu tinggalkan untuk diri mu?” Abu Bakar
menjawab: “Allah dan Rasul-Nya.” Nabi bertanya kepada Umar r.a.: “apakah yang
kamu tinggalkan untuk diri mu?”. Umar
menjawab: Yang sama seperti itu.” Yakni
sama seperti disedekahkannya. Kemudian
Rasullulllah s.a.w. bersabda: “Perbezaan antara kamu berdua, sama seperti
perbezaaan antara perkataan kamu berdua”.
2.
Golongan pertengahan.
Mereka adalah orang-orang yang tidak mampu untuk mengosongkan tangan
dari harta dengan sekaligus. Akan
tetapi, mereka menahannya bukan untuk dinikmati, melainkan untuk disedekah pada
saat diperlukan. Mereka berasa cukup
untuk diri mereka dengan sesuatu yang menguatkanmya dalam menjalankan ibadah, Apabila datang orang yang memerlukan, mereka
segera menutup kefakiran dan keperluannya serta tidak membatasi dengan jumlah
wang zakat. Tujuan mereka yang jelas
dalam menahan harta adalah menyisihkan untuk menutup segala keperluan.
3. Golongan yang lemah. Yakni orang-orang yang membatasi
pada menunaikan zakat yang wajib. Mereka
tidak menambah dan mengurangkannya. Ini
adalah tahap mereka. Sesaorang
mengeluarkan harta sebanding dengan kecintaannya kepada Allah. Aku tidak melihatmu mampu pada tahap golongan
pertama dan kedua. Akan tetapi,
bersungguh-sungguhlah sehingga dapat melampaui golongan ketiga sampai akhir
tahap orang-orang yang pertengahan.
Tambahlah disamping zakat ynag wajib, walaupun dengan sesuatu yang
sedikit. Sebab, hanya menunaikan zakat
wajib adalah termasuk orang-orang yang kedekut.
Allah berfirman:
إِن يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا
وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ ﴿٣٧﴾
Maksudnya:
(Tabiat kamu wahai manusia) jika Tuhan meminta kepada kamu harta benda kamu
serta mendesak kamu memberikanNya, nescaya kamu akan berlaku bakhil kedekut,
dan kebakhilan itu akan melahirkan kemarahan dan kebencian kamu. (Q 47: 37)
Maka,
bersungguh-sungguhlah kamu untuk bersedekah setiap waktu untuk urusan selain
yang wajib, walaupun dengan sepotong roti sehingga dengan itu kamu dapat naik
dari kedudukan orang-orang yang kedekut.
Apabila kamu tidak memiliki sesuatu, maka tidak semua sedekah harus
dengan harta., Akan tetapi, dengan kata-kata yang santun, menolong keperluan
orang lain, meziarahi orang sakit, dan menghantarkan jenazah (juga merupakan
sedekah). Intinya, kamu mencurahkan
sesuatu yang mampu kamu lakukan, baik dari segi kedudukan, jiwa, mahupun
perkataan untuk melegakan hati seorang muslim.
Semua itu dicatat sebagai sedekah bagimu.
Islam
menuntut kita agar sentiasa memelihara solat, zakat dan sedekah kerana terdapat
manafaar yang besar. Manafaat yang besar tersebut terbahagi kepada lima
perkara.
1. Rahsia.
Sebab, disebutkan dalam sebuah hadith bahawa sedekah yang dilakukan
secara sembunyi-sembunyi dapat meredakan kemarahan tuhan. Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah
dengan tangan kanan, sedangkan tangan kirinya tidak mengetahuinya, dia termasok
dalam salah satu tujuh golongan yang akan di beri oleh Allah pada saat tiada
naungan selain naungan- Nya.
Sesungguhnya Allah swt telah berfirman:
وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۚ
وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ ۗ
Dan kalau pula kamu sembunyikan
sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka
itu adalah baik bagi kamu. (Q2:271)
Dengan itu, kamu terbebas dari riak. Sesungguhnya riak itu boleh menguasai jiwa
sesaorang dan membinasakan. Riak di
dalam hati berubah saat sesaorang diletakkan didalam kuburnya menjadi seekor
ular. Yakni, menyakiti seperti seekor
ular. Sedangkan kebakhilan menjelma
dalam bentuk kala jengking.
Maksudnya dalam setiap berinfak sesaorang
hendaklah bebas dari kehinaan sifat bakhil.
Apabila dia mencampurinya dengan riak, maka dia seakan-akan menjadi kala jenking sebagai
santapan ular. Dia lepas dari sengat
kala jenking, tetapi menguatkan badan ular.
Sebab, setiap sifat yang merosak yang ada di dalam hati, santapan dan
makanan asasnya adalah menurut tuntutannya.
1.
Janganlah sekali-kali kamu mengungkit
(sedekahmu). Hakikat sifat ini adalah
kamu memandang dirimu sebagai orang yang berbuat baik kepada fakir dan
menganggap lebih unggul daripadanya.
Tanda-tandanya adalah kamu menuntut terima kasih darinya atau mencelanya
kerana dia tidak menunaikan hakmu atasnya.
Akibat kerana celaanmu kepadanya, dia lebih memusuhi mu dibandingkan
dengan sebelum kamu bersedekah kepadanya.
Hal itu menunjukkan bahawa kamu memandang dirimu mempunyai keutamaan
yang lebih daripadanya.
Pengubatannya adalah, hendaklah kamu
mengetahui bahawa dialah yang berbuat baik kepada mu dengan menerima hak Allah
dari mu. Ini kerana sesungguhnya di
antara rahsia-rahsia zakat adalah mennyucikan hati dan membersihkannya dari
kehinaan bakhil dan keburukkan sifat tamak. Oleh kerana itu zakat membersihkan, yang
dengannya boleh dicapai kesucian.
Seakan-akan dia adalah pencuci najis.
Alasan ini pula, Rasullulah saw dan
keluarganya dilarang untuk mengambil zakat.
Rasullulah saw bersabda: “Zakat adalah kotoran harta manusia.” Apabila seorang fakir mengambil dari mu,
bererti dia telah membersihkan mu. Maka
dia telah melakukan keutamaan kepada mu.
2.
Hendaklah kamu mengeluarkannya dari harta
mu yang paling bagus dan baik.
Allah berfirman:
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ
مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ
Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang yang
beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora (Nasrani), dan
orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah (Q2;62)
Allah swt berfirman:
وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ
Dan janganlah kamu sengaja memilih yang
buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat),
padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang buruk itu (kalau
diberikan kepada kamu), (Q 2:267).
Nabi saw bersabda: sesungguhnya Allah itu
baik, Dia tidak menerima kecuali yang baik.”
Yakni, yang halal. Maksudnya adalah menampakkan tahap
kecintaan. Manusia mementingkan yang
dicintainya dengan yang lebih bernilai, bukan dengan yang lebih buruk.
3. Hendaklah kamu memberi (sedekah) dengan wajah berseri-seri dan suka
cita. Kamu bergembiralah, tidak cemberu
(keluh kesah).
Rasullulah saw bersabda: “satu dirham mendahului seratus ribu dirham.”
Yang dikehendaki adalah satu dirham yang
diberikan dengan kelapangan hati dan jiwa yang menawan, serta dari hati yang
paling berharga dan terbaik yang dimilikinya, maka lebih utama dari seratus
ribu yang disertai dengan kebencian.
4. Hendaklah kamu memilih tempat dimana kamu bersedekah. Iaitu pada orang yang bertakwa dan yang
berilmu yang kamu boleh meminta pertolongan dengannya untuk melakukan ketaatan
dan bertakwa kepada Allah, atau orang soleh tiang keluarga dan masih memiliki
hubungan kekeluargaan. Apabila
sifat-sifat ini tidak terdapat dalam diri sesaorang, maka bersedekahlah dengan
salah satunya. Dengan memelihara
kebaikan merupakan asas kepada segala urusan.
Sesungguhnya dunia hanyalah apa yang cukup untuk kehidupan bagi
sesaorang dan bekalan menuju akhirat.
Rasullulah saw bersabda: “Janganlah kamu makan kecuali makanan
orang-orang yang bertakwa; dan janganlah memakan makananmu kecuali orang-orang
yang bertakwa.”
Kesimpulan
Allah
SWT mewahyukan didalam Al-Quran dan kepada Nabi saw dan sangat menganjurkan
berinfak dan menjanjikan pahala yang besar bagi orang-orang yang beriman
kepadaNya. Islam adalah satu-satunya agama yang memberi pencerahan kepada umat
Islam. Islam datang membawa rahmat dengan datang membawa penyelesaian kepada
isu-isu sosial masyarakat.
Salah
satu mala petaka yang jelas sekali, kita lihat bangsa bangsa beragama Islam pada akhir abad ini, dilihat
dari segi pergorbanan, sudah sangat tertinggal dibandingkan dengan bangsa
bangsa lain (Bangsa yang kini besar dan kukuh).
Bangsa Islam sangat terbatas dalam kesedian dan kemahuan untuk
mengorbankan harta demi berjihat di jalan Allah, padahal dengan itu kemerdekaan
mereka terpelihara, kerajaan atau Negara
mereka tetap jaya dan kalimah Allah tetap mulia. Bangsa Islam juga kalah oleh bangsa lain dalam
mengeluarkan dana kepentingan-kepentingan lain saperti usaha-usaha meningkatkan umat islam dalam aspek
kehidupannya, bahawa ugama Islam adalah umat terhormat berkat agamanya, bahawa
ugama Islam mengungguli agama-agama lain di dunia ini, juga membawa bukti
bahawa semua bangsa menghendaki Islam untuk membersihkan peradaban manusia dari
ketamakkan para hamba harta, kaum kapitalis yang fahamnya telah membuat berjuta
umat manusia tidak berharga pada pandangannya, membersihkan peradaban manusia
dari faham komunis yang mengacau kehidupan umat manusia, baik di bidang
keagamaan, maupun dibidang etika.
Rujukan
1. Al-Quran
2. WAHYU ILAHI KEPADA MUHAMMAD oleh MUHAMMAD RASYID RIDLA
Diterjemahkan dari bahasa Arab oleh J. Saifuddalat Al-Firdausy, Pustaka
National Pte Ltd Singapura Cetakan kedua 1989
3. Iman Al Ghazali 40 Prinsip Agama Penyucian Rohani untuk
Meraih Akhlak Terpuji Al Hidayah House of Publishers Sdn Berhad, penterjemah
Ustaz Mohd suhail. Cetakan Pertama 2012.
4. Imam Nawawi (Terjemahan Drs Muclis Shabir, MA) Riyadhus
Shalihin, Jilid 1 & 2, PT, Krya Toha Putra, Jakarta, Indonesia
No comments:
Post a Comment