Pages

Friday 13 January 2012

و تيسمك فى وجه أخيك صدقه


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرحمن الرحيم

Dalam melaksanakan tugas seharian, sudah pasti kita berdepan dengan pelbagai rintangan dan cabaran yang memerlukan kesabaran dan kebijaksaan. Tugas yang dipertanggungjawabkan perlu ditangani sebaik mungkin sehingga selesai dan hasilnya dinikmati oleh pelanggan kita. Pada 10hb Jan 2012, penulis telah ditugaskan untuk menjadi juruacara majlis (master of ceremony selepas ini akan ditulis MC) untuk satu bengkel kerja ditempat penulis bertugas. Sebenarnya penulis telah dimaklumkan akan menjadi MC sejak bulan Disember 2011 lagi. Untuk menjadi MC adalah satu tugas yang berat bagi penulis, jadi penulis telah bersiap siaga mempersiapkan skrip dan diri untuk menjadikan benkel kerja tersebut berjalan lancar - dengan lebih tepat penulis akan lancar bertutur semasa majlis berlangsung.

Ini adalah pengalaman penulis kali kedua menjadi MC. Penulis akui masih gugup pada 5 minit yang pertama, Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan penulis. Maklumlah penulis masih lagi berstatus amateur dalam arena pengacaraan majlis Korporat. Berada dipentas hadapan menyebabkan dada penulis berdegup kencang dan bedebar-debar. Selepas majlis selesai, ada seorang sahabat mendekati penulis dengan memberi maklumbalas bahawa "You bagus as an emcee, jadi time keeper pun bagus,. tapi tak senyum..." سُبْحَانَ الله, kerana ingin memastikan lidah lancar bertutur dan tiada apa-apa yang tersilap penulis lupa terseyum...Inilah yang dikatakan kadang-kadang tanggungjawab kerja boleh menyebabkan tekanan dan stress. 

Oleh itu wahai saudara pembaca yang dirahmati Allah sekalian, salah satu petua bagi mengekalkan suasana persekitaraan kerja atau majilis yang kondusif ialah dengan sentiasa memberikan perkhidmatan yang diiringi dengan senyuman.  Majlis akan menjadi lebih relax dan kelihatan mesra dan tidak tegang. 

Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri. Kajian juga menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manafaat kardiovaskular sama seperti bersenam selama 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa tekanan darah dan degupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum kita ketawa. Ia harus dijadikan amalan seharian dan dipraktikkan secara berterusan. Selain daripada memberi impak kepada kesihatan fizikal, senyum juga merupakan satu sedekah sebagaimana sunnah Nabi Muhammad s.a.w. 
و تيسمك فى وجه أخيك صدقه
Kepada sahabat yang memberi maklumbalas, terima kasih banyak kerana sudi menegur kelemahan penulis. Penulis akan memperbaikinya pada majlis yang akan datang. Insyaallah. 

No comments:

Post a Comment