Pages

Wednesday 16 November 2011

مَنْ خَدَّ وَ خَدَ


Keputusan peperiksan akhir bagi semester 3 telahpun keluar. Agak kecewa kerana pencapaian kertas Bahasa Arab hanya A-. Memang ada beberapa ruang jawapan yang penulis tinggalkan ketika menjawab soalan tersebut. Kata pepatah Arab  مَنْ خَدَّ وَ خَدَ [for those who are struggle, he will succeed]. Penulis akui penulis kurang memberi tumpuan kepada subjek Bahasa Arab. Antara faktornya mungkin kerana ianya tidak diambil kira didalam pengiraan CGPA. Begitu juga untuk kertas Teks Pengajian Al-Quran, penulis hanya skor B. Alhamdulillah Teks Pengajian Al-Hadith dan Hadith Mawdu’I, penulis berjaya skor A.
Berkaitan dengan pepatah Arab   مَنْ خَدَّ وَ خَدَ  ini, bagi pendapat penulis setiap kejayaan bukanlah hanya terletak kepada kesungguhan. Kesungguhan mungkin salah satu faktor untuk mencapai kejayaan. Pencapaian sesuatu kejayaan adalah sangat subjektif. Yakni kejayaan diukur dengan pelbagai standard piawaian tertentu. Apabila kita melepasi standard tersebut, maka kita boleh dikatakan berjaya.
Dalam kaedah matematik sesuatu element penentu itu adalah bergantung kepada beberapa faktor lain yang boleh menyebabkan sesuatu perkara itu boleh terjadi. Ianya diukur dengan formula:
ƒ(χ) = χ1 + χ2 + χ3 + χ4 + χ n
Contohnya apabila kita mengkaji gelagat pengguna didalam aspek pembelian telefon mudahalih. Antara faktor mengapa pengguna membeli telefon mudahalih tersebut, mungkin disebabkan jenamanya, mungkin juga disebabkan harganya dan mungkin juga disebabkan ciri-ciri telefon mudahalih itu sendiri.
Di dalam kehidupan kita, akan ada ramai orang yang akan sentiasa bersedia untuk menjadi kayu pengukur untuk kita dari perspektif mereka. Adakala ianya boleh berfungsi sebagai cermin kepada kita, adakala ianya akan bersifat tidak seimbang. Ini kerana ukuran tersebut dibuat berdasarkan standard piawai orang tersebut sendiri. Berbalik kepada topik kita. kejayaan adalah satu bahasan yang sangat subjektif, penulis suka memetik hadith Rasulullah s.a.w :
 اَذَ أَمَرْتُكُمْ بِأمْرِ فَأتُو مِنْهْ مَا اْستطَعْتُمْ [HR Muaz r.a]
yang bermaksud “Apabila aku memerintahkan kamu mengerjakan sesuatu, maka lakukanlah mengikut kemampuan kamu.
Antara pengajaran daripada hadith diatas, tidak dinafikan bahawa kesungguhan merupa faktor kejayaan, dengan melakukan itu dan ini. Tetapi Islam tidak menyusahkan umatnya dengan menyuruh melakukan itu dan ini didalam sesuatu masa sehingga usaha itu tidak disertakan dengan kualiti. Paling parah jikalau banyaknya usaha yang kita lakukan tidak hadir keikhlasan dihati. Pada pendapat penulis, kita boleh mengikut standard sama ada formula matematik, tindakbalas kimia, nasihat orang ramai atau apa jua bentuk kayu ukuran yang lain. Namun garis sempadan yang paling sempurna yang harus kita letakkan sebagai standard piawaian di dalam kehidupan kita ialah sunnah Rasulullah s.a.w. Bagindalah pemimpin yang membimbing kita untuk mendapat redha Allah.

2 comments:

  1. Tahniah.. usaha lagi semester depan :D

    ReplyDelete
  2. Tak pe naik semester depan kita fokus betu-betul bahasa arab..dah nak kena buat karangan dah semester depan...ni arahan pun tak paham camana nak jawab soalan (ana la tu..based on exam bahasa arab semalam :P)

    ReplyDelete