السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
الحمد لله رب
العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، سيدنا محمد وعلى آله
وصحبه أجمعين ، ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين
1.0 Pendahuluan
Tujuan esei ini di buat ialah untuk memenuhi kehendak
kerja kursus bagi subjek Fiqh Sunnah II. Penulis memilih tajuk LGBT: Keburukan Dan Bahaya Dalam Masyarakat
Hari Ini kerana topik ini sangat menarik untuk dikupas memandangkan ramai
dikalangan masyarakat Islam di Malaysia khasnya yang telah terpengaruh dan
terjerumus ke dalam kancah yang hina ini. Dalam usaha penulis untuk memahami dan
berkongsi ilmu tentang isu-isu yang berkaitan Lesbian Gay Biseksual dan
Transgender (LGBT), penulis merujuk beberapa bahan yang relaven dengan topik. Isu
LGBT seringkali menjadi bahan berita di akhbar-akhbar perdana. Kes paling
terbaru ialah masyarakat kita telah dikejutkan dengan berita pelajar perubatan
tajaan Petronas yang bernama Ariff Alfian Rosli yang telah berkahwin dengan
pasangan yang juga seorang lelaki di Ireland setelah dilaporkan hilang oleh
keluarganya sejak tahun 2009. [1]
Isu homoseksual di tanah air kita bukan baru dalam
masyarakat, kerana saban hari media massa akan memaparkan kisah-kisah yang
sering memeranjatkan kita. Tanpa kita sedari, jika isu LGBT ini tidak ditangani
dengan bijaksana, ia akan menghakis dan menggugat keharmonian hidup
bermasyarakat serta boleh meruntuhkan institusi keluarga. Kesan jangka masa
panjang pula ialah masyarakat Islam akan mengalami krisis genetik kerana tiada
lagi institusi perkahwinan yang boleh melahirkan zuriat untuk meneruskan
kelangsungan generasi manusia. Selain daripada itu, penulisan ini juga boleh
dilihat sebagai usaha penulis untuk berdakwah kepada masyarakat khususnya
kepada golongan LGBT.
1.1 Sumber
Sumber
primer di dalam analisis dan penulisan tentang topik LGBT ini adalah Al-Quran.
Manakala sumber sekundernya adalah buku-buku pendidikan yang relevan dengan tema
pembahasan dan keratan-keratan akhbar. Sebenarnya, penulis dapati adalah tidak
banyak penulisan tentang isu LBGT oleh ahli-ahli akademik di dunia Islam
seperti buku-buku dan jurnal. Jika ada penulisan tentang isu ini, ianya adalah
ditulis di akhbar-akbar tentang gejala tersebut. Namun penulis dapati, terdapat
banyak penulisan tentang isu LGBT yang telah dibuat oleh penulis-penulis barat
iaitu di dalam segmen Seksual dan Identiti (sexsual and indentity) dibawah
kategori kajian sains sosial.
1.2 Pendekatan Kajian Penulisan Ini
Pendekatan
penulis barat adalah bersifat kombinasi kajian perubatan sainstifik secara
klinikal dan trend ke atas kajian sains sosial mengapa seseorang individu itu
boleh mempunyai kecenderungan seks terhadap jantina yang sama sejenis dengannya.
Malah, esei ini juga turut memaparkan beberapa penemuan kajian yang didapati
oleh penulis dan pengkaji barat tentang mengapa seseorang yang lahir secara sempurna
sifatnya sebagai lelaki (atau perempuan), ingin menukar jantina kepada
perempuan (atau sebaliknya lelaki). Tetapi kekurangan penulisan barat ialah
menghubungkaitkannya dengan aspek ketuhanan dan hukum-hukumNya.
Manakala
artikel-artikel yang ditulis oleh penulis Islam pula adalah lebih bersifat
kepada pemaparan gejala-gejala sosial seperti penukaran jantina, perkahwinan
sesama sejenis, tempat-tempat maksiat yang sering dikunjungi oleh golongan
LGBT, mengupas apakah yang telah diperkatakan oleh Allah SWT di dalam Al-Quran
tentang amalan songsang di dalam topik perbahasan ini. Penulisan artikel
Islamik adalah lebih berbentuk literasi yang tidak mengaitkannya dengan kajian
perubatan secara klinikal.
Maka,
penulisan ini adalah sebagai usaha untuk mengharmonikan di antara pendekatan
barat yang berbentuk sainstifik dan menggabungkannya dengan pendekatan Islam
supaya masyarakat memahami kedua-dua persepektif ini. Manafaat daripada usaha
ini ialah, kita dapat memahami mengapa seseorang individu tersebut mempunyai
kecenderungan dan berperasaan seperti kewanitaan (jika beliau seorang lelaki)
dan kecenderungan berperasaan kelelakian (jika beliau seorang wanita). Adakah
perasaan itu lahir secara fitrah atau ianya merupakan proses pendidikan
semenjak mereka kecil. Penulisan ini juga akan membincangkan punca-punca
dalaman dan juga punca-punca luaran yang mempengaruhi kecenderungan tersebut.
Selepas itu, kita boleh membincangka adakah masalah ini boleh dirawat? Jika ia
boleh dirawat, apakah perbezaan dan persamaan diantara kaedah barat dan
Islam.
Definisi
berikut adalah sekadar maklumat umum yang berkaitan dengan isu semasa yang
sedang hangat melanda masyarakat Islam Malaysia. Definisi ini merujuk kepada
Kamus Dewan, terbitan Dewan Bahasa & Pustaka.[2]
a. Homoseksual
– adalah merujuk kepada seseorang individu yang tertarik atau mempunyai
kecenderungan dari segi seks kepada orang yang sama jenis jantina;
b. Gay
– merujuk kepada lelaki yang mempunyai tarikan seksual terhadap kaum
sejenisnya, iaitu homoseksual;
c. Lesbian
– merujuk kepada perempuan yang mempunyai tarikan seksual terhadap kaum
sejenisnya, iaitu perempuan homoseksual;
d. Biseksual
– kecenderungan untuk melakukan hubungan seks dengan kedua-dua jantina iaitu
lelaki dan wanita
e. Transeksual
– seseorang lelaki atau perempuan yang berperasaan seperti perempuan atau
sebaliknya dan menampilkan perasaannya secara nyata sama ada melalui
pertuturan, gerak badan, cara berpakaian dan sebagainya
Rumusan bagi bab pengenalan ini, penekanan akan diberikan
kepada fakta-fakta yang berkaitan dengan masalah LGBT, punca-punca mengapa
ianya terjadi dan kesan buruk kepada masyarakat Islam khasnya masyarakat Islam
di Malaysia.
2.0 Takrifan LGBT Dari Sudut Sains Sosial
Menurut
Lerner di dalam bukunya “Genders Issues and Sexuality” telah menghuraikan
bahawa golongan LBGT atau lebih dikenali sebagai golongan “transgendereds” dan “transsexual”
ialah individu atau kumpulan individu yang mengalami ketidakstabilan jantina dan
kerumitan seksualiti. Golongan ini menganggap bahawa identiti jantina mereka
adalah sepatutnya berbeza daripada apa yang sepadan dengan alat seks mereka
secara fisiologi. [3]
Menurut
Lerner lagi, golongan “transgendereds”
dan “transsexual” ini sering
merasakan jika mereka seorang perempuan, mereka sepatutnya adalah lelaki. Jika
mereka seorang lelaki, maka mereka sepatutnya adalah seorang perempuan.
Golongan ini juga seringkali mengalami masalah untuk bersosial kerana stigma pemikiran
masyarakat terhadap mereka yang beranggap bahawa mereka menjalani kehidupan
secara songsang. [4]
Laporan yang dikeluarkan oleh Bailey & Benishay pada tahun
1993[5],
gejala homoseksual selalunya bermula dirumah. Berikutan dengan itu, ia
selalunya berlaku kepada pasangan kembar seiras berbanding dengan kembar tidak
seiras. Kajian tersebut juga mendedahkan bahawa anak yang bongsu adalah lebih
cenderung kepada masalah “transgendereds”
ataupun “transsexual” berbanding
dengan anak sulung di dalam keluarga.
2.1 Punca-Punca
Berlakunya Masalah LGBT
a)
Biologi
Homoseksual
adalah keadaan pernyataan perasaan yang semulajadi menyebabkan seseorang itu
mempunyai nafsu terhadap kaum sejenis. Perasaan dan nafsu tersebut terhasil
disebabkan oleh bahan kimia dan hormon yang dikeluarkan dalam badan (luar
kawalan). Pendapat ini masih lagi dalam perbincangan dan tidak dapat dibuktikan
secara menyeluruh oleh pakar dalam bidang ini.
Terdapat
juga teori bahawa aturan kelahiran menentukan sama ada seseorang homoseksual
atau tidak. Suatu kajian oleh Ray Blanchard memperolehi data bahawa semakin
bongsu seseorang anak, semakin besar kemungkinan dia homoseksual. Alasan-alasan
di belakang pemerhatian ini belum ditentukan. Ianya dipercayai bahawa dengan
setiap kehamilan, badan ibu mempunyai lebih hormon androgen yang boleh
mempengaruhi orientasi seksual seseorang anak. [6]
Alasan
ini disokong oleh pemerhatian bahawa hanya anak-anak lelaki yang lebih bongsu,
dan bukan anak-anak perempuan yang lebih bongsu, yang menunjukkan kemungkinan
yang lebih besar untuk menjadi homoseksual. Alasan sosial bahawa adik-adik
bongsu mungkin dipengaruhi oleh abang-abang mereka disangkal kerana apabila
eksperimen ini dijalankan dengan anak-anak angkat, kemungkinan anak-anak angkat
merupai homoseksual tidak menjadi apabila mereka semakin besar.
b)
Dorongan individu
Rentetan dari proses pembelajaran
sewaktu kecil. Umpamanya seorang ibu yang amat teringin untuk mempunyai seorang
anak perempuan tetapi sebaliknya mempunyai bayi lelaki. Bayi lelaki ini
semenjak dia kecil dipakaikan dengan pakaian seorang perempuan, diberi
permainan kanak-kanak perempuan, berambut panjang dan dilayan sebagai seorang
kanak-kanak perempuan. Proses ini akan membentuk kepercayaan di dalam dirinya
bahawa dia yang seorang lelaki adalah merupakan seorang perempuan. Apabila dia
dewasa, beliau akan mengalami kecelaruan identiti lalu merasakan bahawa dirinya
adalah terperangkap di dalam tubuh seorang lelaki.
c)
Trauma Masa Lampau/Kanak-Kanak
Apabila
seseorang mengalami trauma masa lampau yang sangat teruk, akan mendorong mereka
tidak menyukai jantina yang berbeza dengan mereka. Sebagai contohnya ialah
mangsa pemerkosaan. Menurut laporan Statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM)
menunjukkan jumlah kes rogol yang melibatkan mangsa bawah umur adalah lebih
tinggi bagi tempoh 2000 hingga 2010 berbanding kes yang melibatkan mangsa bukan
bawah umur. Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata,
bagi tempoh lima tahun sejak 2005, sebanyak 9,575 kes rogol melibatkan mangsa
di bawah umur direkodkan oleh PDRM.[7]
Penulis berpendapat bahawa
jika mangsa rogol iaitu daripada aspek hubungan sumbang mahram (inses) di
antara bapa (termasuklah saudara mara lelaki) dengan kanak-kanak perempuan akan
menimbulkan berkurangnya rasa kepercayaan terhadap bapa (atau saudara mara
lelaki). Ini kerana orang yang sepatutnya menjaga dan memelihara mereka dengan
penuh kasih sayang telah merogol dan merosakkan kehormatan mereka. Rasa ketidakpercayaan ini akan boleh
menyebabkan kanak-kanak perempuan cederung untuk menjadi seorang lesbian.
Pendapat penulis ini adalah konsisten
dengan Prof Madya Dr. Harlina Halizah Siraj, Ketua Jabatan Pendidikan Perubatan
HUKM[8] bahawa
hubungan di antara bapa dan anak-anak juga boleh menjadi faktor penyebab kepada
gejala LGBT ini.
Sebaliknya bagi kanak-kanak lelaki yang
tidak mendapat kasih sayang bapa kerana terlalu sibuk bekerja, anak-anak lelaki
ini akan bersama ibu dalam tempoh masa
yang panjang berbanding dengan bapa. Ini akan mewujudkan kanak-kanak lelaki
tersebut rasa kurang percaya pada potensi seksual yang ada pada diri sendiri.
Selain itu tarikan individu terhadap homoseksual, menjadi keinginan perasaan
yang menyetujui untuk mendominasi hawa nafsu. Harga diri tidak boleh diperolehi
dari hubungan lain. Ketakutan pada kaum bertentangan jenis menyebabkan
tindak-balas erotik yang pasif. [9]
d)
Peluang dan ruang
Dewasa ini terlalu banyak peluang dan ruang untuk anak-anak muda
untuk terjerumus ke dalam gejala LGBT. Pembangunan berbentuk material yang
pesat di ibu kota terutama di kawasan Bukit Bintang dengan kemudahan
hotel-hotel, pusat membeli belah, SPA, kelab-kelab malam (termasuklah kelab
malam untuk golongan gay) dengan mengadakan perniagaan hingga ke awal pagi
menyebabkan banyak wujudnya ruang dan peluang kepada golongan remaja dan belia
terjebak dengan najis dadah, pelacuran serta termasuklah gejala LGBT ini. [10]
e)
Pendidikan Seks Yang Salah
Faktor pendidikan seks yang salah
ini memerlukan susunan ayat yang tepat kerana dibimbangi sebarang salah faham
akan menjadi sumber fitnah kepada diri saya sendiri. Ibubapa perlu memberikan
didikan seks yang betul kepada anak-anak mereka. Maksud betul di sini ialah
seorang anak lelaki dididik agar cenderung dan minat kepada perempuan dan
demikianlah sebaliknya terhadap anak perempuan. Pada waktu yang sama, anak-anak
dididik cara perhubungan yang betul agar tidak terjadi sesuatu yang dilarang
oleh agama. Islam menuntut hubungan seksual antara lelaki dan wanita
(heteroseksual) dan hubungan ini ada syarat-syaratnya. Kesongsangan berlaku
apabila anak-anak dididik seolah-olah semua hubungan antara lelaki dan wanita
adalah haram. Didikan yang melampaui batas inilah yang menyebabkan anak-anak
membesar dengan kecenderungan seks yang berlawanan dari fitrah ciptaan mereka. Penyelesaian
kepada punca ini tidak sahaja disandarkan kepada proses pendidikan ibubapa,
tetapi meluas kepada para penjaga, guru, pensyarah, penceramah, peranan masjid
dan masyarakat.
f)
Salah Faham Terhadap Takdir
Ramai dikalangan pengamal LGBT apabila ditegur tentang
kecenderungan jantina dan seksual yang berlawanan dari fitrah manusia, ada yang
menjawab bahawa itu adalah takdir Allah ke atas diri mereka dan mereka redha
terhadapnya. Ini adalah kefahaman yang salah terhadap takdir. Ketahuilah bahawa
keredhaan terhadap takdir yang tidak disukai oleh Allah SWT pada ukuran manusia
terbahagi kepada dua kategori iaitu:
i.
Kategori pertama adalah takdir
yang berupa musibah seperti penyakit dan kemiskinan. Maka kita dianjurkan untuk
redha dan pada waktu yang sama berusaha untuk mencari takdir lain yang lebih
baik, seperti kesembuhan dari penyakit dan kecukupan sesudah kemiskinan.
ii.
Kategori kedua ialah takdir yang
berupa sesuatu yang dilarang oleh agama, seperti kecenderungan jantina dan seks
yang berlawanan dari fitrah manusia. Maka tidak ada dalil yang menganjurkan
kita untuk redha dengannya. Sebaliknya semua dalil-dalil agama mewajibkan kita
untuk membencinya dan berusaha ke arah takdir yang selari dengan tuntutan
agama.
g)
Media Electronic dan ICT
Teknologi
moden dan media terkini seperti televisyen, CD, video, sistem audio, komputer,
modem, video kamera dan telefon bimbit mempunyai kesan yang besar terhadap
masyarakat. Internet adalah salah satu daripada media canggih yang mana semakin
ramai orang menggunakannya dengan harganya yang semakin murah dan kemudahan
capaian produk-produk teknologikal seperti komputer, modem, video kamera dan
telefon bimbit kebanyakannya kini dilengkapi dengan capaian Internet.
Di
Malaysia, sepanjang tahun 2009, jumlah pengguna Internet adalah seramai 16,902,600
pengguna berbanding tahun 2000, hanya sekitar 3,700,000 pengguna daripada
populasi masyarakat Malaysia yang mencecah 26,160,256 orang. Ringkasnya,
peratusan peningkatan pengguna Internet sejak tahun 2000 hingga 2009, jumlahnya
adalah 356.8%[11].
Berdasarkan data daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia, pengguna
Internet di rumah sahaja telahpun mencapai lebih 2.5 juta pengguna. Daripada
statistik yang dikemukakan oleh sumber yang sama, pengguna Internet di rumah
pada tahun 2008 adalah seramai 51.9% lelaki dan 48.1% wanita. Kategori umur
dewasa iaitu yang berumur 20 hingga melebihi 50 tahun adalah sebanyak 75.3%
manakala umur 19 dan kebawah adalah 24.7%. Seramai 55% pengguna adalah belum
berkahwin manakala 44.3% telah berkahwin. Kebanyakan pengguna telah bekerja
(51.5%)[12].
Data
ini menunjukkan penggunaan Internet yang sangat meluas di negara Malaysia.
Perkataan ‘seks’ adalah merupakan salah satu daripada topik yang paling
digemari untuk dilayari di Internet[13].
Dijangkakan sebanyak 4.2 juta (12%) daripada kesemua laman web dalam Internet
adalah yang berunsurkan seks/lucah atau pornografi, di mana 25% daripada jumlah
tersebut adalah hangat terutamanya di kalangan golongan muda di Malaysia[14].
Ternyata walaupun dari segi peratusannya nampak kecil, tetapi, jika dilihat
dari segi hakikatnya, ia adalah jumlah yang agak membimbangkan. Berdasarkan
kajian lepas, daripada 31% golongan yang melayari laman web berunsurkan lucah,
5.5% menunjukkan ciri-ciri ketagihan manakala 17% adalah berisiko untuk menjadi
ketagih.
Menurut
statistik yang diperolehi melalui Suruhanjaya Multimedia dan Komunikasi
Malaysia (2010), kekerapan penggunaan Internet di rumah yang melebih 15 jam
adalah 29.6%. Angka ini perlu dikaji untuk menilai samada wujud masalah
ketagihan Internet, khususnya seks siber, dalam kalangan pengguna.
3.0 Isu LGBT Dari Perspektif Islam
Berikut
adalah beberapa dalil daripada Al-Quran dan hadis yang menerangkan pengharaman
seks bebas (zina), gay dan lesbian:
Firman
Allah di dalam Surah Al-Isra’, ayat 32:
Yang
bermaksud: Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah
satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).[15]
Allah
SWT mengulangi lagi laranganNya di dalam Surah An-Nur, ayat 2:
Yang
bermaksud: Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat
tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu
dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan
hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan
hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh
sekumpulan dari orang-orang yang beriman.[16]
Manakala
berkenaan dengan hubungan sesama sejenis pula Allah SWT berfirman di dalam
Surah As-Syu’araa’, ayat 165 dan 166
Yang
bermaksud: “Patutkah kamu melakukan hubungan jenis dengan lelaki dari kalangan
manusia”[17]
Yang
bermaksud: “Dan kamu tinggalkan apa yang diciptakan oleh Tuhan kamu untuk kamu
(melakukan hubungan yang halal) dari badan isteri-isteri kamu? (kamu
orang-orang yang bersalah) bahkan kamu adalah kaum yang melampaui batas
(keinginan kebanyakan haiwan)!”[18]
3.2 Dalil Hadith Rasulullah
SAW Tentang Pengharaman Amalan LGBT
Hadis
Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Hakim, daripada Abu Hurairah RA:
Maksudnya:
Barang siapa yang berzina dan meminum arak, Allah mencabut daripadanya iman
sepertimana seseorang manusia menanggalkan baju daripada kepalanya.
Manakala
hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim, daripada Ibnu
Abbas RA:
عن ابن عباس رضي الله عنهما، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : «من وجدتموه يعمل عمل قوم لوط فاقتلوا الفاعل والمفعول به»
Maksudnya:
Sesiapa yang kamu dapatinya mengamalkan maksiat kaum Nabi Luth, maka bunuhlah
peliwat dan yang diliwat.
Dalil
yang ketiga berkenaan dengan isu LGBT ini ialah hadis Nabi SAW yang
diriwayatkan oleh Al-Baihaqi, daripada Abu Musa:
إذا أتى الرجلُ الرجلَ فهما زانيان وإذا أتت المرأةُ المرأةَ فهما زانيتان
Maksudnya:
Jika seorang lelaki mendatangi lelaki lain (meliwatnya) maka mereka berdua
adalah penzina, dan jika seorang wanita mendatangi wanita lain (lesbian) maka
mereka berdua adalah penzina.
Daripada
dalil-dalil yang tersebut diatas, menunjukkan bahawa perbuatan LGBT ini adalah
haram disisi Islam. Isu LGBT yang membawa kepada fahaman budaya songsang
melawan arus sistem agama, kemanusiaan dan keluarga sering menjadi berita
paling panas ketika ini di negara kita. Malahan perlakuan LGBT ini adalah
perlakuan yang songsang yang ditolak oleh semua agama sawawi.
3.3 Kesan Keburukan Dan Bahaya Dalam
Masyarakat
Kesan
yang paling ketara kepada pengamal hubungan sesama sejenis ini ialah seperti
berikut:
a. Penyakit HIV AIDS
Penyakit
AIDS mulai
menjadi tumpuan ramai apabila pada 5 Jun 1981, doktor
mulai mengambarkan wabak paru-paru berair yang biasanya sukar terjadi, yang
menular dikalangan lima orang homoseksual di Los Angeles.
Semenjak itu, AIDS dan homoseksual menjadi bagaikan seerti. Pada awal-awal
penyakit merebak, San Francisco merupakan kawasan gay paling
teruk dijangkiti, di mana hampir separuh daripada populasi homoseksualnya telah
dijangkiti.[19]
Kini
selepas penurunan kadar jangkitan AIDS dalam kalangan homoseksual pada
tahun-tahun kebelakangan, peningkatan jangkitan AIDS kembali meningkat dalam
kalangan gay melalui tempat mandi umum, tempat popular bagi kalangan gay
mencari seksual bebas, kini menjadi tempat utama penyebaran AIDS dalam kalangan
homoseksual. [20]
b. Penyakit Siflis
Antara
penyakit lain kerana aktiviti seks yang songsang ialah penyakit siflis. Penyakit jangkitan seks mempengaruhi
organ seks dan juga organ lain. Gonorea dan sifilis ialah penyakit seks yang
paling biasa. AIDS ialah penyakit yang
paling berbahaya kerana masih tiada penawar. Penyakit jangkitan seks juga
dikenali sebagai penyakit kelamin atau venereal (VD – Venereal Disease). Penyakit
jangkitan seks telah mencapai taraf epidemic. Sifilis dan gonorea mempunyai
bilangan kes yang paling tinggi antara
penyakit berjangkit yang
dilaporkan. Walau bagaimanapun
bilangan kes sebenar dianggarkan tiga hingga lima kali ganda bilangan kes yang
dilaporkan.[21]
c.
Timbul
Masalah Kecelaruan Dalam Hubungan Keluarga
Jika
kita meneliti masalah LGBT di negara-negara barat yang membenarkan perkahwinan
sesama sejenis[22],
terdapat masalah kecelaruan dalam hubungan keluarga. Ini kerana bagi wanita
yang berkahwin dengan wanita, mereka tidak boleh melahirkan anak kerana tiada
sperma. Bagi lelaki yang berkahwin sesama lelaki juga turut mengalami masalah
yang sama kerana tiada telur untuk mengandung. Untuk menyelesaikan masalah
mendapatkan anak, mereka memilih untuk mengadakan persemanian beradas untuk
mendapatkan anak. Kaedah ini amat bertentangan dengan syariah Islamiah kerana
kita tidak dapat menentukan kesahihan nasab keturunan.
Rentetan
dari itu, timbul pula pelbagai masalah kerana matlamat rumahtangga yang kabur.
Islam menggalakkan perkahwinan kerana untuk mendapatkan keredhaan Allah SWT, mengikuti
sunnah Nabi Muhammad SAW, mengawal hawa nafsu dengan cara yang halal, mengembangkan
zuriat keturunan dengan cara pernikahan yang sah disisi syarak. Perbuatan
perkahwinan sesama sejenis ini bukan sahaja dilaknat oleh Allah SWT, malahan
bertengangan dengan fitrah manusia itu sendiri.
4.0 Kaedah Penyelesaian Secara Islam
Berikut adalah beberapa cadangan oleh penulis untuk mengatasi
masalah LGBT menurut perspektif Islam:
i.
Kesedaran
dari dalam hati untuk berubah
Golongan
LGBT muslim adalah pada asasnya Islam. Walaupun mereka melakukan dosa yang
terkutuk ini, ruang dan peluang harus diberikan kepada mereka untuk kembali ke
panggal jalan. Walaupun mereka sedar mereka terjebak dalam kancah maksiat,
tetapi penulis sangat percaya jauh disudut hati mereka, mereka sedar apa yang
mereka lakukan adalah tidak normal dan bertentangan dengan ajaran Islam. Maka,
kepada golongan LGBT yang mahu berubah, setiap perbuatan mestilah dimulakan
dengan niat terlebih dahulu. Iaitu niat untuk berubah.
Selari
dengan ajaran Islam, setiap perbuatan mestilah dimulai dengan niat, lafaz dan
perbuatan. Insya Allah, penulis yakin golongan LGBT ini boleh dipulihkan pemikiran
mereka untuk kembali menjadi normal. Kemudian, barulah diubah penampilan mereka
seperti cara berpakaian, cara percakapan dan perlakuan mereka kepada normal.
ii.
Mendirikan
Solat
Seterusnya,
ibadah solat yang sempurna pula akan dapat menghalang umat Islam daripada
berbuat dosa. Solat itu sendiri telah menjadi benteng pertahanan kepada kita
daripada nafsu yang mendorong untuk berbuat maksiat. Ini adalah berdasarkan
kepada dalil Al-Quran firman Allah SWT:
Maksudnya:
Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang
diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun);
sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan
sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan
(ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.[23]
Jika
diperhatikan sungguh-sungguh kita akan dapati bahawa manusia cukup suka
melakukan perkara-perkara yang negatif yang menyeronokkan, meskipun perkara
yang dilakukan itu memudharatkan dirinya. Untuk mengaitkan kelebihan ini dengan
tajuk kertas kerja ini, maka difahami bahawa mereka yang mendirikan solat, maka
Allah SWT akan membuka mata hati mereka sehingga mampu menilai sesuatu
perbuatan itu apa kategorinya. Apakah
ianya baik di sisi agama, di mata orang atau ianya keji pada hukum agama dan
mata masyarakat? Jadi, manusia yang
dianugerahi Allah akan kelebihan ini akan terpandu perjalanan hidupnya agar
tidak terjebak dengan aktiviti tidak bermoral seperti LGBT ini.
Allah
SWT telah memerintah supaya mendirikan solat dan juga telah menerangkan kesan
solat kepada mereka yang mendirikannya. Solat itu mencegah perbuatan keji iaitu
perbuatan yang haram dan kata-kata mungkar. Perbuatan yang keji dan perkataan
yang mungkar, kedua-duanya menghasilkan dosa.
iii.
Mendapatkan
Perkhidmatan Kaunseling/Khidmat Nasihat
Dewasa
ini terdapat banyak perkhidmatan kaunseling yang disediakan untuk membantu
golongan LGBT supaya dapat menyelesaikan kemelut identiti gender ini secara
klinikal dan kognitif. Malahan,
perkhidmatan nasihat yang sama juga ada disediakan dimana-mana pejabat agama di
seluruh negara. Penulis juga menyokong penuh usaha pihak kerajaan yang telah
menubuhkan pusat perlindungan “Ilaj Home” untuk golongan LGBT untuk mendapatkan
rawatan dan kaunseling kaedah Islam. [24]
iv.
Peranan
Ibubapa, Pendidik dan Masyarakat
Ibubapa
harus lebih berperanan untuk memantau anak-anak remaja agar tidak terjebak
dengan masalah LGBT ini. Ibu bapa perlu memiliki kualiti bimbingan yang baik
supaya anak-anak tidak mengira peringkat umur termasuklah anak-anak remaja berada
dalam pengaruh budaya keluarga yang sihat. Jika tidak, pengaruh buruk di luar rumah
yang sedang menunggu akan mempengaruhi mereka. Ibubapa wajib membina asas
pendidikan yang kukuh (foundation) kepada anak-anak. Kita tidak mahu anak-anak
menjadi keliru dan tidak tahu memilih mana yang baik dan buruk dalam hidup
mereka. Dr Yusof al-Qardhawi mengatakan bahawa kesan paling menonjol akibat
dari tamadun hari ini ialah terpisahnya ikatan akhlak yang mendedahkan manusia
kepada pelbagai krisis dan gejala. Bimbang dengan tekanan ini, penulis menyeru
ibubapa agar membimbing anak-anak secara serius terutamanya dari sudut rohani
atau bimbingan hati.
v.
Peranan
Masjid
Penulis
juga menggesa agar pihak kerajaan untuk terus memperkasakan institusi masjid di
seluruh negara. Masjid bukan sahaja dijadikan tempat beribadah tetapi ia juga
berperanan sebagai pusat pembangunan sosial dan komuniti umat Islam di negara
ini. Pihak masjid adalah digesa untuk turut melaksanakan program pencegahan
seperti kempen menjauhi zina, anti Valentines days dan program untuk golongan
Lesbian, Gay, Biseksual dan Transeksual (LGBT) melalui kutbah Jumaat, ceramah,
kuliah magrib dan melalui aktiviti-aktiviti masjid sepanjang tahun.
5.0 Kesimpulan
Isu berkaitan
LGBT ini yang membawa kepada fahaman budaya songsang melawan arus sistem agama,
kemanusiaan dan keluarga sering menjadi berita paling panas ketika ini di
negara kita. Mereka yang memilih serta terjebak dalam budaya songsang ini
dengan jelasnya telah melakukan sesuatu yang tidak normal serta tidak
menghormati institusi keluarga, agama dan aspek moral. Jika dilihat dari
perspektif yang lebih besar, budaya ini merosakkan sistem sosial dan keluarga.
Budaya songsang ini bukan lahir daripada kehendak normal, tetapi dibudayakan
melalui cara hidup songsang yang jauh terpesong daripada sistem kemanusiaan
sejagat.
Akibat
daripada pembudayaan negatif ini akan membawa kemusnahan sistem sosial dengan
pencangahan nilai dan perkosaan adat budaya kita sebagai orang Timur. Ibu bapa
kepada Gay dan Lesbian, terpaksa menghadapi tekanan yang datang dari pelbagai
sudut sama ada keagamaan, kemasyarakatan dan undang-undang sosial dunia yang
berlandaskan nilai-nilai murni. Dalam usaha untuk membangunkan dan mengekalkan
nilai murni yang baik, anak yang terjerumus ke dalam budaya LGBT perlu melihat
tanggungan orang yang menyanyangi mereka untuk sedar bahawa pembabitan mereka
dalam budaya LGBT itu sebenarnya adalah salah. Institusi keluarga adalah
benteng terakhir untuk melahirkan keluarga dan insan berintegriti melalui
pembinaan keluarga bahagia, peningkatan integriti dalam pengurusan kesihatan
jasmani dan rohani serta pemantapan nilai-nilai murni sebagai asas dalam
pembentukan identiti.
Oleh itu, janganlah
kita bersikap berdiam diri dengan alasan hal ini tidak melibatkan diri secara
langsung. Perlu diingatkan kerosakan yang berlaku ini akan tetap menimpa kita,
jika tidak sekarang mungkin pada masa akan datang.
Firman
Allah di dalam Surah Ar-Rum, ayat 41 yang bermaksud:
Telah
timbul berbagai-bagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan
sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian)
kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan
perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali
(insaf dan bertaubat).
Firman
Allah di dalam Surah Al-Anfal, ayat 25 yang bermaksud:
Dan
jagalah diri kamu daripada (berlakunya) dosa (yang membawa bala bencana) yang
bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara khusus
(tetapi akan menimpa kamu secara umum). Dan ketahuilah bahawa Allah Maha berat
azab seksaNya.
Di
dalam konsep menegah kemungkaran, sama-samalah kita memelihara diri, keluarga
dan masyarakat daripada terjatuh ke dalam lembah kemaksiatan. Tindakan kita
pada hari ini akan menentukan masa depan kita pada hari esok. Allah akan
bertanya apakah yang telah anda lakukan demi menyelamatkan anak bangsamu?
Semoga
penjelasan di atas dapat membantu segelintir yang menghadapi cabaran
kecenderungan jantina dan seks yang berlawanan dari fitrah manusia. Yakinilah
bahawa setiap cabaran ada penyelesaiannya, bergantung sama ada kita ingin
mencarinya dan berusaha untuk menyelesaikannya. Tidak ketinggalan, jangan
berputus asa dari pertolongan Allah kerana Allah bersedia membantu sesiapa yang
sentiasa mengharapkan rahmat-Nya.
Rujukan:
Buku Rujukan:
1. Al-Quran
dan Terjemahan
2.
Elizabeth Reis, American Sexual Histories, 2nd
Edition, Wiley Blacwell Publication, USA, 2012
3.
L. Lee Lerner, Brenda Wilmoth Lerner &
Adrienne Wilmoth Lerner, Thomson Gale, USA, 2006
4.
Kamus Dewan Edisi Ke-4, Terbitan Dewan Bahasa
& Pustaka, Kuala Lumpur, 2002
5.
Ski Hunter, Collen Shannon, Jo Knox, James I.
Martin, Lesbian, Gay and Bisexual Youths and Adults, Knowledge for human
services practice, Sage Publication Ltd, London, 1998
Keratan
Akhbar:
1.
JMM Puji Kerajaan Anjur Seminar Tangani Isu
LGBT, Utusan Malaysia, 1hb Mar 2013
2.
Siti Naquiah Abdullah, LGBT bunuh keturunan,
musnah institusi keluarga, Berita Harian, 3hb Julai 2012
3. Sokong
sekat laman pornografi, Berita Harian, 28/7/2010. Diambil daripada http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Sokongsekatlamanpornografi/Article/
4. MAIM tidak mahu remaja terlanjur terus hanyut.
Berita Harian, 8/8/2010. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/MAIMtakmahuremajaterlanjurterushanyut/Article
[1] Siti
Naquiah Abdullah, LGBT bunuh keturunan, musnah institusi keluarga, Berita
Harian 3hb Julai 2012
[2] Kamus
Dewan, Edisi 4, Dewan Bahasa & Pustaka
[3] Lihat L.
Lee Lerner, Brenda Wilmoth Lerner & Adrienne Wilmoth Lerner, hlm 181
[4] Ibid
[5] David H.
Barlow & V. Mark Durand, Abnormal Psychology, hlm 341
[6] David H.
Barlow & V. Mark Durand, Abnormal Psychology, hlm 341
[7] Statistik
kes rogol bawah umur lebih tinggi, Utusan Malaysia, 15hb Mac 2011
[8] Dr
Harlina telah membentangkan Kertas Kerja beliau yang bertajuk “Memahami Isu Gender – LGBT: Perspektif Perubatan dan Biologi pada
Muzakarah Pakar yang berlangsung di Dewan Besar IKIM pada 4hb September 2012
[9] Ibid
[10] http://www.hmetro.com.my/articles/Gejalasosialmakinserius/Article
[11] Mohd.
Amirul Akhbar Mohd. Zulkifli, 2011
[12] Suruhanjaya
Komunikasi dan Multimedia Malaysia, 2010
[13] Internet
Surveys, 2001
[14] Mohd.
Azis, 2008; Syamsul Anuar, 2003
[15] Al-Israa'
17:32
[16] An-Nuur
24:2
[17] Asy-Syu'araa'
26:165
[18] Asy-Syu'araa'
26:167
[19] http://www.sfgate.com/health/article/AIDS-AT-20-Disease-that-changed-our-world-2914460.php
[20] http://msnbc.msn.com/id/5158153
[21] Ibid
[22] France,
UK, Ireland, Canada dan baru-baru ini President Barak Obama membenarkan
perkahwinan sejenis di Amerika Syarikat
[23] Surah
Al-Ankabut, 29:45
[24] Sumber
Bernama, bertarikh 20hb Nov 2012 artikel bertajuk JAKIM buka pusat rawatan
HIV/AIDS
Assalam. Nk mohon izin utk mengambil sedikit info utk kerja khusus :)
ReplyDeletesilakan..
DeleteNice info
ReplyDeleteminx kbnran tuk ambil sdikit info kt blog ni
ReplyDeleteSila kan..
Deletesalam. .blh sy tahu nama sebenar penulis .. sy student upm yg sedang membuat assignment berkenaan tjuk in,, jd, sy memerlukan nama pnulis sbgai bhan rjukan ..
ReplyDeleteSalam. Saya Asma Hj Isa. Penuntut Fakulti Pengajian Islam (Usuluddin & Falsafah), UKM. Saya boleh dihubungi melalui myasmaisa@gmail.com
DeleteAssalam..mohon kebenaran untuk guna artikel ini sebagai sumber untuk teks pengucapan umum saya..mohon halalkan ye
ReplyDeletesilakan..
Deletemohon kebenaran gunakan sedikit info dari artikel ini
ReplyDeleteassalam. mohon kebenaran utk mgunakan info dari artikel ini ...
ReplyDeletemohon kebenaran gunakan sedikit info dari artikel ini
ReplyDeleteAs Salam. Kupasan yang baik. Mohon share/ tq
ReplyDeleteAssalam. Nk mohon izin utk mengambil sedikit info utk kerja khusus :)
ReplyDeleteAssalamualaikum, mohon kebenaran untuk saya jadikan rujukan assignment ye :)
ReplyDeleteAssalamualaikum. mohon izin dari penulis utk mengambil sedikit info dan dijadikn rujukan utk assignment :)
ReplyDeleteNk mohon izin utk mengambil sedikit info utk kerja khusus:D
ReplyDeleteNk mohon izin utk mengambil sedikit info utk kerja khusus:D
ReplyDeleteAs salam.. mohon diberi izin pada sya untuk ambil sedikit sebagai bahan ilmiah kajian sya..
ReplyDeletemohon izin untuk guna isu ini dalam kerja kursus
ReplyDeleteAssalammualaikum.. saya nak Minta izin untuk jadi kan rujukan assignment... Terima kasih
ReplyDeleteAssalammualaikum.. saya nak Minta izin untuk jadi kan rujukan assignment... Terima kasih
ReplyDeletePenulisan yang sangat baik. Dapat membantu remaja lebih memahami tentang LGBT. Semoga usaha ini Di Berkati oleh Yang Maha Esa.
ReplyDeletePenulisan yang sangat baik. Dapat membantu remaja lebih memahami tentang LGBT. Semoga usaha ini Di Berkati oleh Yang Maha Esa.
ReplyDeletesaya mohon keizinan untuk menggunakan bahan ini sebagai rujukan assignment saya ya. :D
ReplyDeleteassalamualaikum, saya mohon keizinanan untuk menggunakan bahan ini untuk assignment saya ya?
ReplyDeleteAssalammualaikum saya nak Minta izin untuk jadi kan rujukan assignment saya ya.. Terima kasih
ReplyDeleteAssalamualaikum...saya minta izin untuk menjadikan artikel ini sebagi sumber rujukan saya. Sukran
ReplyDeleteAssalamualaikum Mintak kebenaran nk ambik sikit info ye
ReplyDeleteassalam... saya minta izin untuk ambil sedikit sebanyak artikal ini ye...syukran
ReplyDeleteassalamualaikum, minta izin untuk jadikan sebagai sumber rujukan terima kasih
ReplyDelete