السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ،
سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ، ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ رَسُولِ
اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فِيمَا يَرْوِى عَنْ رَبِّهِ تَبَارَكَ وَتَعَالَى
قَالَ:
)) إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الْحَسَنَاتِ
وَالسَّيِّئَاتِ ثُمَّ بَيَّنَ ذَلِكَ فَمَنْ هَمَّ بِحَسَنَةٍ فَلَمْ يَعْمَلْهَا
كَتَبَهَا اللَّهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً كَامِلَةً وَإِنْ هَمَّ بِهَا فَعَمِلَهَا
كَتَبَهَا اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عِنْدَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ إِلَى سَبْعِمِائَةِ
ضِعْفٍ إِلَى أَضْعَافٍ كَثِيرَةٍ وَإِنْ هَمَّ بِسَيِّئَةٍ فَلَمْ يَعْمَلْهَا كَتَبَهَا
اللَّهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً كَامِلَةً وَإِنْ هَمَّ بِهَا فَعَمِلَهَا كَتَبَهَا
اللَّهُ سَيِّئَةً وَاحِدَةً(( .]متفق
عليه[
Daripada Ibnu Abbas RA, daripada Rasulullah SAW mengikut apa
yang di riwayat daripada Tuhannya Tabaraka
wa Ta’ala: “Sesungguhnya Allah telah
menulis segala perkara kebaikan dan keburukan, kemudian Dia menerangkan perkara
tersebut. Barangsiapa yang
bercita-cita (berazam) untuk melakukan kebaikan, (tetapi) dia tidak membuatnya, Allah akan menulis di
sisinya satu kebaikan yang sempurna. Sekiranya dia bercita-cita dan melakukan
perkara kebaikan tersebut, Allah Azza wa Jalla akan menulis di sisinya 10
kebaikan hingga 700 kali ganda bahkan berganda-ganda lagi. Dan sekiranya dia bercita-cita untuk melakukan
keburukan sedangkan, (tetapi) dia tidak membuatnya, Allah akan menulis di
sisinya satu kebaikan yang sempurna. Dan sekiranya dia bercita-cita untuk
melakukan kejahatan serta melakukan perkara kejahatan tersebut, Allah akan
menulis di sisinya satu keburukan sahaja.”
[Muttafaqun ‘alayh]
Pengajaran hadith:
1. Dalam
hadith yang lain, daripada Abu Hurayrah, daripada Nabi SAW, baginda bersabda: “Allah berfirman: Apabila hamba-Ku hendak
membuat keburukan, maka janganlah kamu menulisnya (keburukan) sehinggalah dia
melakukannya. Sekiranya dia melakukannya, maka tulislah yang semisal dengannya.
Sekiranya dia meninggalkan keburukan tersebut kerana-Ku, maka tulislah baginya
satu kebaikan. Dan apabila dia ingin melakukan perkara kebaikan sedangkan dia
belum melakukannya, maka tulislah baginya satu kebaikan. Sekiranya dia
melakukannya, tulislah baginya 10 kebaikan hingga 700 kali ganda.” [HR
al-Bukhariy]
2. Daripada
Abu Zar, daripada Nabi SAW, baginda bersabda: “Allah berfirman: Barangsiapa yang melakukan satu kebaikan, maka dia
akan mendapat 10 kebaikan atau Aku akan tambah. Dan barangsiapa yang melakukan
satu keburukan, maka balasannya setimpal dengan keburukan yang dilakukan atau
Aku akan mengampuninya.” [HR Muslim]
3. Mengikut
nas daripada hadith-hadith di atas, catatan kebaikan dan keburukan terbahagi
kepada empat:
Pertama: Amalan kebaikan.
1. Pahala amalan ini akan digandakan
daripada 10 hingga 700 kali ganda dan berganda-ganda lagi. Gandaan pahala
amalan kebaikan adalah lazim untuk apa-apa sahaja kebaikan yang kita lakukan,
mengikut dalil firman Allah Ta’ala: “Dan
barangsiapa yang membuat satu kebaikan, dia akan mendapat 10 kali ganda
(balasan pahalanya)…” [Al-An’am: 160]
2. Adapun tentang pergandaan lebih
daripada sepuluh kali ganda, ianya mengikut dalil firman Allah Ta’ala: “Perumpamaan (derma) orang-orang yang
membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang
tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi
seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa
yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi meliputi
ilmu pengetahuan-Nya.” [Al-Baqarah: 261]
3. Daripada Ibnu Mas’ud, katanya: Seorang lelaki datang kepada
Rasulullah SAW dengan membawa seekor unta yang telah ditindik hidungnya, lalu
dia berkata: Wahai Rasulullah, unta ini aku infaqkan pada jalan Allah. Maka
baginda bersabda: “(Disebabkan engkau
infaqkan unta tersebut), bagi engkau pada hari kiamat 700 ekor unta.” [HR
Muslim]
4. Daripada Sahl bin Mu’az daripada
ayahnya, daripada Nabi SAW, baginda bersabda: “Sesungguhnya solat, puasa dan zikir digandakan sehingga 700 kali ganda
melebihi nafkahkan pada jalan Allah.” [HR Abu Dawud]
5. Mengikut sebuah riwayat daripada Ibnu
Hibban, daripada Ibnu ‘Umar, katanya: Ketika turunnya ayat ini: “Perumpamaan (derma) orang-orang yang
membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang
tumbuh menerbitkan tujuh tangkai...” [Al-Baqarah: 261] Rasulullah SAW
bersabda: “Wahai Tuhanku, tambahkanlah
buat umatku.” Lalu Allah Ta’ala menurunkan ayat: “Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai
pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan
berganda-ganda banyaknya?” [Al-Baqarah: 245] Maka baginda bersabda: “Wahai Tuhanku, tambahkanlah buat umatku.” Lalu
Allah menurunkan ayat: “…Sesungguhnya
orang-orang yang bersabar akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak
terkira.” [Al-Zumar: 10]
6. Daripada Abu Hurayrah daripada Nabi
SAW, baginda bersabda: “Setiap amalan
anak Adam akan berganda: Satu kebaikan akan digandakan daripada 10 hingga 700
kali ganda, Allah ‘Azza wa Jalla berfirman: Kecuali puasa, kerana sesungguhnya
ia untuk-Ku dan Aku akan memberi balasan kepadanya. Dia meninggalkan
syahwatnya, makan dan minumnya kerana-Ku.” [Muttafaqun ‘alayh]
7. Hadith ini menunjukkan bahawa puasa
tidak diketahui ganjaran pahalanya kecuali Allah ‘Azza wa Jalla, kerana puasa
adalah tingkatan sabar yang paling utama. Firman Allah Ta’ala: “Sesungguhnya orang-orang yang bersabar akan
disempurnakan pahala mereka tanpa hisab". [Al-Zumar: 10]
8. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Daripada tanda kebaikan Islam seseorang itu
ialah dia meninggalkan perkara yang tidak penting baginya.” [Hadith Hasan –
Riwayat al-Tirmiziy]
Jikalau mengikut hadith di atas, sesungguhnya
gandaan kebaikan akan bertambah sehingga sepuluh kali ganda disebabkan kebaikan
Islam dan kesempurnaan sifat ikhlas seseorang itu, serta dia melebihkan amalan
itu dalam hidupnya dan berhajat kepada pahala daripada Allah.
Sabda
Rasulullah SAW: Barangsiapa yang memasuki pasar lalu berkata:
لا إله إلا الله وحدَه لا شريكَ له ، له الملكُ ، وله الحمدُ ، يُحيي
ويُميتُ ، وهو حيٌّ لا يَمُوتُ ، بِيَدِهِ الْخَيرُ ، وَهُوَ علي كلِّ شيءٍ قديرٌ
(Maksudnya: Tiada Tuhan melainkan
Allah Yang Esa Tidak ada sekutu bagiNya, bagi-Nya kerajaan, dan bagi-Nya segala
pujian, Dia berkuasa menghidup dan mematikan (sesiapa), dan Dia sentiasa hidup
dan tidak akan mati, di tangan-Nya segala kebaikan, dan Dialah Maha berkuasa
atas segala sesuatu) . Maka Allah akan tulis untuknya beribu-ribu kebaikan dan
memadamkan darinya beribu-ribu kejahatan dan mengangkat untuknya beribu-ribu
darajah. [HR Al-Tirmiziy- Kata AL-Baani : Soheh]
Kedua: Amalan keburukan.
1. Amalan ini akan ditulis sebagai
keburukan seumpamanya (mengikut kadar keburukan itu sendiri) dan ianya tidak
akan digandakan, sebagaimana firman Allah Ta’ala: “… Dan barangsiapa yang membawa amal kejahatan, maka ia tidak akan
dibalas melainkan (kejahatan) yang sama dengannya; sedang mereka tidak dianiaya
(sedikitpun).” [Al-An’am: 160]
“Allah
akan menulis baginya satu kejahatan…” membawa maksud bahawa ianya tidak
akan digandakan sebagaimana di dalam hadith.
2.
Akan
tetapi kadang-kadang dosa itu boleh menjadi besar, sesuai dengan keadaan semasa
atau tempat sebagaimana firman Allah Ta’ala: “Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas
bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa ia menciptakan langit
dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu
ialah agama yang betul dan lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu
dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya)…” [Al-Taubah:
36]
Daripada
Aliy bin Abi Talhah, kata Ibnu Abbas tentang ayat “maka janganlah kamu menganiaya diri sendiri…”: Janganlah kamu
menganiaya diri sendiri dalam setiap keadaan dan waktu, kemudian Allah
mengkhususkan empat bulan tersebut dan menjadikannya haram (untuk menumpahkan
darah). Kehormatannya besar, dan Allah menjadikan dosa yang dibuat pada waktu
tersebut sebagai besar serta ganjaran amalan soleh yang dilakukan juga besar.
3.
Sebahagian
para sahabat Nabi SAW, mereka mengelak daripada tinggal di tanah Haram kerana
takut melakukan dosa-dosa yang akan berganda di situ. Antara mereka ialah Ibn
Abbas, Abdullah bin Amru bin Al-‘As. Antara mereka juga Umar bin Abdul Aziz. Kata Abdullah bin Amru: Dosa di tanah Haram
adalah lebih besar. Kata Umar: Aku lebih rela melakukan 70 dosa di luar Makkah
daripada aku buat 1 dosa di Makkah.
Firman Allah Ta’ala yang bermaksud: “ (Masa untuk mengerjakan ibadat) Haji itu
ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah
mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) Ibadat Haji itu, maka tidak boleh
mencampuri isteri, dan tidak boleh fusuq (membuat maksiat), dan tidak boleh
bertengkar, dalam masa mengerjakan Ibadat Haji.” [Al-Baqarah: 197] Kata
Ibnu ‘Umar: Fusuq ialah berbuat maksiat kepada Allah dalam tanah haram.
Ketiga: Bercita-cita untuk membuat
kebaikan.
1.
Allah
akan menulis baginya satu kebaikan yang sempurna walaupun dia tidak mengamalkannya
sebagaimana di dalam hadith yang bermaksud: “Apabila
seorang hamba-Ku berkata-kata untuk berbuat kebaikan, maka aku akan menulis
baginya satu kebaikan.” [HR Muslim]
Maksud
‘berkata-kata’ ialah: Berkata-kata di dalam hati, iaitu bercita-cita/terdetik
di dalam hati. ‘Bercita-cita’ pula membawa maksud: Azam yang kuat dan disertai
dengan semangat yang bersungguh-sungguh untuk beramal, bukan semata-mata
lintasan yang terlintas di dalam hati.
2.
Kata
Abu Darda’: Barangsiapa yang mendatangi tempat tidurnya, kemudian dia berniat
untuk solat pada waktu malam, lalu dia tertidur sehingga ke waktu pagi, akan
dituliskan untuknya ganjaran pahala mengikut apa yang dia niatkan.
3.
Diriwayatkan
daripada Sa’id bin al-Musayyib, katanya: Barangsiapa yang bercita-cita untuk solat,
atau puasa, atau haji, atau umrah, atau pergi berperang, lalu ada sesuatu yang
menghalanginya untuk melakukan ibadat tersebut, Allah SWT akan menunaikan apa
yang dia niatkan.
4.
Kata
Abu Imran al-Juniy: Allah menyeru kepada malaikat: Tulislah untuk si fulan
begini begini. Lalu malaikat berkata: Wahai Tuhanku, sesungguhnya dia belum
melakukannya. Allah berfirman: Sesungguhnya dia telah berniat.
5.
Sabda
Nabi SAW: “Sesungguhnya dunia ini hanya
untuk empat jenis manusia. Yang pertama ialah seorang hamba yang diberi rezeki
oleh Allah harta dan ilmu, lalu ia bertaqwa kepada Tuhannya, dan dia menyambung
hubungan silaturrahim, dan dia mengetahui hak Allah ke atasnya. Maka ini adalah
yang paling baik. Yang kedua ialah hamba yang diberi rezeki oleh Allah ilmu tetapi
tidak diberikan harta, dan dia mengikhlaskan niatnya sambil berkata: Jikalau
aku memiliki harta, sudah pasti aku akan melakukan amalan seperti si fulan.
Maka ia dengan niatnya itu mendapat pahala sama seperti orang yang pertama.
Yang ketiga ialah seorang hamba yang diberi rezeki oleh Allah harta tetapi
tidak diberikan ilmu. Lalu ia membelanjakan hartanya tanpa panduan ilmu dan dia
tidak bertaqwa kepada Tuhannya, tidak menyambung hubungan silaturrahim dan dia
tidak tahu hak Tuhan ke atasnya. Maka inilah seburuk-buruk manusia. Yang
keempat ialah hamba yang tidak diberi rezeki oleh Allah harta dan ilmu. Ia
berkata: Jikalau aku mempunyai harta, sudah pasti aku akan melakukan amalan
seperti fulan (amalan yang tidak baik). Maka ia dengan niatnya dan dosa kedua-duanya
adalah sama (dosa yang asal, bukan dosa yang berganda).” [HR al-Tirmiziy,
Ahmad, Ibnu Majah dan al-Tabrani. Kata Abu Isa: Hadith Hasan Sahih]
Keempat : Bercita-cita untuk membuat
kejahatan tetapi tidak melakukannya.
1.
Dalam
hadith Ibnu ‘Abbas: “Sesungguhnya ia akan
ditulis satu kebaikan yang sempurna.” Dan di dalam hadith Abu Hurayrah: “Sesungguhnya ia meninggalkannya (perkara
keburukan tersebut) kerana mengharapkan ganjaran pahala daripada-Ku.” Hadith
ini menunjukkan bahawa orang yang bercita-cita untuk membuat maksiat, lalu dia
meninggalkannya kerana Allah Ta’ala, tidak ragu lagi bahawa dia akan dituliskan
satu kebaikan yang sempurna, kerana meninggalkan maksiat dengan tujuan mencari
keredhaan Allah adalah suatu amalan yang soleh.
2.
Adapun
orang yang bercita-cita untuk membuat maksiat, kemudian dia meninggalkan amalan
tersebut kerana takut kepada makhluk lain atau kerana riya’ , maka dia akan
dibalas kerana meninggalkannya dengan niat kerana makhluk. Ini disebabkan mendahulukan
takut kepada makhluk daripada takut kepada Allah adalah haram. Begitu juga niat
untuk tujuan riya’ kepada manusia adalah haram.
3.
Kata
‘ulama’: Takut engkau kepada angin yang boleh membuka tirai pintu rumah engkau
ketika kamu melakukan maksiat sedangkan hati kamu tidak takut dan risau kepada
pemerhatian Allah adalah lebih besar dosanya daripada maksiat yang kamu
lakukan.
4.
Kata
Syeikh al-Fudhayl bin ‘Iyadh: Orang berkata: Meninggalkan amalan kerana manusia
adalah riya’, dan beramal kepada mereka adalah syirik.
5.
Adapun
jika dia berusaha untuk melakukannya, kemudian takdir menghalangnya untuk
melakukan amalan tersebut, maka akan di catat sebagai dosa, kerana Nabi SAW
bersabda: “Sesungguhnya Allah tidak
mengambil kira apa yang terdetik di hati umatku, selagi mana dia tidak bercakap
atau beramal dengannya.” [Muttafaqun ‘alayh]
6.
Begitu
juga kepada orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk melakukan
maksiat, kemudian dia menjadi lemah dari meneruskannya, maka seolah dia telah
melakukannya (di catat sebagai dosa). Sabda Nabi SAW: “Apabila dua orang Muslim bertemu dengan senjata mereka, maka orang
yang membunuh dan orang yang dibunuh berada di dalam neraka.” Para sahabat
bertanya: Wahai Rasulullah! Ini orang yang membunuh, tetapi mengapa orang yang
dibunuh juga masuk neraka? Nabi SAW menjawab: “Sesungguhnya orang yang dibunuh
itu sangat bersungguh-sungguh untuk membunuh sahabatnya.” [Muttafaqun
‘alayh]
7.
Sabda
Nabi SAW: “Selagi mana dia tidak bercakap
atau beramal dengannya.” Ini menunjukkan apabila seseorang itu bercita-cita
untuk melakukan maksiat kemudian dia bercakap dengan lidahnya, dia akan dibalas
ketika itu juga disebabkan cita-citanya itu, kerana sesungguhnya dia telah
melakukan maksiat dengan anggota badannya iaitu bercakap dengan lidah.
Golongan Mutaakhirin ada berkata: Orang yang
bercakap setelah dia bercita-cita untuk membuat maksiat tidak akan dibalas
selagi mana dia tidak bercakap perkataan yang haram, seperti qazaf, mengumpat dan menipu. Adapun
sekiranya ia melakukan dengan anggota badan, maka ia tidak berdosa disebabkan
bercakap dengan apa yang dia niatkan. Hadith Abu Hurayrah yang lepas: “Apabila hamba-Ku bercakap untuk melakukan
kejahatan, maka Aku akan mengampuninya selagi mana dia tidak melakukannya.” Maksud
bercakap di sini ialah bercakap di dalam hati, seperti dalam hadith: “Selagi mana dia tidak bercakap atau beramal
dengannya.”
minta izin nak copy yer
ReplyDelete