السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
1.0 Pengenalan
Menurut
laporan Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010, Malaysia kini mempunyai
28.3 juta penduduk dengan bilangan lelaki melebihi wanita. Berdasarkan kepada
laporan tersebut bilangan penduduk lelaki kini adalah seramai 14.56 juta orang
dan wanita ialah seramai 13.77 juta orang.[1]
Daripada statistik tersebut ini menunjukkan bahawa kaum wanita mewakili
sebanyak 49% jumlah penduduk Malaysia. Butiran terperinci adalah seperti di Graf
1 dibawah:
Graf 1: Laporan Taburan Penduduk Dan Ciri-Ciri Asas
Demografi 2010[2]
Di
Malaysia, kita telah mengalami proses urbanisasi, industrialisasi dan
globalisasi yang mana ianya telah memberi impak penting ke atas peranan dan
sumbangan wanita dalam sektor pekerjaan. Akibat daripada ketiga-ketiga proses evolusi
ini bukan sahaja telah mewujudkan peluang pekerjaan tetapi juga telah
membuka ruang yang luas kepada kaum
wanita untuk beralih daripada ruang domestik (rumahtangga) ke ruang
perkhidmatan awam atau swasta. Namun
begitu, perubahan proses evolusi ini tidak pula mengurangkan peranan kaum
wanita dalam bidang domestik. [3]
Usaha
pihak kerajaan yang telah memperluaskan peranan wanita juga turut menyumbang
kepada penglibatan kaum wanita di dalam alam pekerjaan. Umpamanya kerajaan
sentiasa berusaha mengadakan kemudahan penjagaan kesihatan ibu dan kanak-kanak,
memberi perkhidmatan perancang keluarga serta menyediakan peluang pendidikan
bagi membolehkan wanita turut sama
terlibat dan menyumbang dengan aktifnya dalam pembangunan sosioekonomi negara.
Setakat ini, pihak kerajaan telah berjaya melatih 2,680 ushahawan wanita di
seluruh negara. Selain daripada itu, kerajaan juga telah menambah baik
kemudahan cuti bersalin bagi penjawat awam dengan memberikan fleksibiliti untuk
menentukan sendiri tempoh cuti bersalin bergaji penuh selama 90 hari berbanding
60 hari sebelum ini. Walau bagaimanapun, kemudahan cuti ini tertakluk kepada
tempoh perkhidmatan mereka. Langkah pihak kerajaan ini dilihat dapat
meningkatkan lagi kadar penyertaan tenaga buruh wanita dalam ekonomi. [4]
Selain
daripada itu, kerajaan terus memberi peluang kepada wanita yang berkelayakan
untuk memegang jawatan pengurusan tertinggi dalam perkhidmatan awam. Pada masa
ini, sejumlah 31.5% jawatan penting dalam sektor awam telah diisi oleh wanita.
Untuk meningkatkan lagi penyertaan wanita pada peringkat pembuat keputusan
dalam sektor korporat, pada 27 Jun 2011, kerajaan telah membuat satu keputusan
dasar bagi menggalakkan sektor korporat meningkatkan bilangan wanita
sekurang-kurangnya 30% dalam lembaga pengarah dan pengurusan tertinggi
menjelang tahun 2016. [5]
2.0 Peranan Wanita Di Dalam Al-Quran
Ada terdapat banyak ayat-ayat Al Quran mengenai peranan kaum
wanita dan kedudukannya di sisi
Allah SWT dan berikut adalah
sebahagian daripadanya:
a) Lelaki Dan Wanita Yang Beriman Dan Beramal
Soleh Adalah Sama Disisi Allah
Di dalam ayat ini, Allah SWT menerangkan bahawa lelaki dan perempuan
adalah sama ganjaran pahala di sisi Allah SWT dalam aspek ibadah.
Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang
perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang
perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang
perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang
perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan
yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta
orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki
yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang
lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang
lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang
memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah
banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah
banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan
pahala yang besar.[6]
b) Menyeru Kebaikan Dan Menegah Kemungkaran
Tanggungjawab sebagai untuk menyeru kebaikan dan menegah kemungkaran juga
adalah terpikul kepada kaum lelaki dan juga kaum wanita. Hukum melaksanakan
Amar Ma’ruf Nahi Mungkar adalah wajib.
Kewajipan ini merupakan satu daripada kewajipan asas dalam Islam. Terdapat banyak dalil Al-Quran dan Hadis Nabi
tentang kewajipan ini. Dalam karya fiqh
klasik, istilah Amar Makruf Nahi Mungkar, jihad dan dakwah sering kali
digunakan untuk merujuk kepada maksud yang sama. Dalam Al-Quran, perkataan Amar
Makruf dan Nahi Mungkar digunakan sekurang-kurangnya lapan kali[7]. Antaranya
ialah:
Maksudnya: Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan,
setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh
berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka
mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya.
Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi
Maha Bijaksana.[8]
c) Kisah Wanita Baik Dan Buruk
Al-Quran juga merakamkan kisah-kisah wanita yang baik dan buruk untuk
kita umat yang Islam mengambil iktibar akan kisah-kisah yang di angkat di dalam
Al-Quran. Ini kerana kisah-kisah di dalam Al-Quran adalah sebenar-benarnya
kisah. Umpamanya kisah isteri Nabi Lut a.s, isteri Nabi Nuh a.s, isteri Firaun
(Asiah) dan juga kisah ibu Nabi Isa a.s iaitu Maryam. Sebagaimana firman Allah
SWT:
Maksudnya: Dan sesungguhnya, Kami telah menurunkan kepada kamu, ayat-ayat
keterangan yang menjelaskan (hukum-hukum suruh dan tegah) dan contoh tauladan
(mengenai kisah-kisah dan berita) orang-orang yang telah lalu sebelum kamu,
serta nasihat pengajaran bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. [9]
Antara ayat-ayat Al-Quran tersebut ialah seperti berikut:
Maksudnya: Allah mengemukakan satu misal perbandingan (yang menyatakan
tidak ada manfaatnya) bagi orang-orang kafir (berhubung rapat dengan
orang-orang mukmin selagi mereka tidak beriman dengan sebenar-benarnya), iaitu:
perihal isteri Nabi Nuh dan isteri Nabi Lut; mereka berdua berada di bawah
jagaan dua orang hamba yang soleh dari hamba-hamba Kami (yang sewajibnya mereka
berdua taati); dalam pada itu mereka berlaku khianat kepada suami
masing-masing; maka kedua-dua suami mereka (yang berpangkat Nabi itu) tidak
dapat memberikan sebarang pertolongan kepada mereka dari (azab) Allah, dan
(sebaliknya) dikatakan kepada mereka berdua (pada hari pembalasan):
"Masuklah kamu berdua ke dalam neraka bersama-sama orang-orang yang masuk
(ke situ)".[10]
Al-Quran juga menceritakan perihal wanita yang solehah iaitu isteri
Firaun yang telah dijanjikan syurga oleh Allah SWT di atas keimanan beliau.
Sebagaimana firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan Allah mengemukakan satu misal perbandingan (yang
menyatakan tidak ada mudaratnya) kepada orang-orang mukmin (berhubung rapat
dengan orang-orang kafir kalau tidak terjejas keadaan imannya), iaitu: perihal
isteri Firaun, ketika ia berkata: "Wahai Tuhanku! Binalah untukku sebuah
rumah di sisiMu dalam Syurga, dan selamatkanlah daku dari Firaun dan
perbuatannya (yang kufur dan buas), serta selamatkanlah daku dari kaum yang
zalim";[11]
3.0 Peranan Wanita Di Zaman Dakwah Rasulullah SAW
Umat
Islam tidak pernah ketandusan contoh-contoh wanita yang agung ketika zaman
dakwah Rasulullah SAW untuk kita mengambil iktibar dalam mendepani kehidupan
yang serba moden ini. Penglibatan wanita pada zaman Rasulullah SAW dalam
aktiviti dakwah dan kemasyarakatan adalah lambang keimanan dan ketaqwaan yang
tinggi untuk kita teladani. Di antara contoh tersebut ialah:
a) Saidatina Khadijah binti Khuwailid r.a [12]
Saidatina Khadijah binti Khuwailid r.a adalah antara teladan dan ikutan
yang paling terbaik yang perlu dicontohi oleh setiap wanita muslimah. Sikap dan
teladannya adalah bersifat merentasi zaman. Beliau adalah isteri junjungan
besar baginda Rasulullah SAW yang mana telah dijanjikan Allah SWT istana
untuknya disyurga kelak.
Saiditina Aisyah r.a pernah meriwayatkan, Rasulullah SAW setiap kali
menyembelih kambing, Baginda berkata:
“Hantarkan daging kambing kepada sahabat-sahabat Khadijah”. Sahabat lalu
bertanya untuk apa Ya Rasulullah? Nabi berkata, “Aku kasih kepada
kekasih-kekasih Khadijah”.
Lihatlah betapa hebatnya Saiditina Khadijah r.a dikasihi oleh Rasulullah
SAW walaupun beliau telah meninggal dunia. Nabi SAW selalu mengenang kebaikan
dan curahan kasih sayang beliau terhadap Baginda SAW. [13]
b) Ummu Sulaim [14]
Ummu Sulaim r.a merupakan contoh wanita yang baik kepada mereka yang
aktif mengamalkan aktiviti di luar rumah. Di dalam hadith disebutkan apabila
Nabi SAW berselisih dengan Ummu Sulaim r.a, Baginda akan mengucapkan salam
kepada beliau. Apakah yang menjadikan Ummu Sulaim istimewa dan mulia di sisi
Rasullullah SAW? Ikuti kisahnya seperti berikut:
Ummu Sulaim memeluk Islam dan beriman kepada Allah pada ketika suaminya
Malik Bin Nadhr berusaha memujuknya supaya kembali kepada agama asal namun
beliau tetap dengan pendiriannya dan akhirnya suaminya meninggalkannya dan
menuju ke Syam, dan tidak lama selepas itu suaminya mati dalam kesyirikan.
Selepas kematian suaminya itu, Abu Talhah[15]
yang ketika itu belum memeluk Islam datang membawa emas dan perak untuk
meminangnya. Lantas beliau berkata, “Aku tidak berhajat kepada dua benda ini,
akan tetapi maharku adalah Islam, sekiranya engkau terima maka aku tidak
berhajat kepada perkara yang lain”.
Abu Talhah kemudian keluar dan kembali sebagai seorang Muslim, maka
beliau pun mengahwininya. Berkata seorang wanita Ansar, “Tidak pernah kami
mendengar hingga kini seorang yang lebih mulia maharnya dari Ummu Sulaim yamg
mana maharnya adalah Islam”.
Hasil perkahwinannya dengan Abu Talhah, beliau di kurniakan seorang anak
bernama Abu Umair. Suatu hari, ketika suaminya keluar bermusafir, anaknya telah
ditimpa sakit yang akhirnya membawa kepada ajalnya. Ummu Sulaim telah
memandikan dan mengkafankannya. Selepas itu beliau berkata kepada ahli
keluarganya, “Biarlah aku yang mengkhabarkan berita tentang kematian anakku ini
kepada suamiku”.
Dalam sebuah hadith dari Jabir bin Abdullah r.a: Rasulullah SAW bersabda:
Aku diperlihatkan ke dalam Syurga, aku melihat isteri Abu Talhah. Kemudian aku
mendengar hentakan orang berjalan, ternyata beliau adalah Bilal (HR Muslim:
4495)
c) Asma binti Umais
Peranan dan sumbangan Asma binti Umais di pada awal dakwah Nabi Muhammad
SAW ialah dengan beliau ikut serta di dalam rombongan bersama Nabi Muhammad SAW
berhijrah dari Habsyah dan Madinah. Asma binti Umais juga terlibat di dalam
pertermuan dengan Baginda Nabi SAW dan dengan para sahabat sejak sampai di Madinah.
Peranan dan sumbangan beliau juga adalah disanjung tinggi dengan
melibatkan diri merawat para pejuang Islam yang berperang menegakkan Islam pada
zaman awal dakwah Nabi Muhammad SAW. Antara sahabat yang beliau rawat ialah
Saidina Abu Bakar r.a. [16]
4.0 Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Wanita Berkerjaya
Terdapat
banyak kajian yang telah dilakukan ke atas faktor-faktor yang mempengaruhi
penyertaan wanita dalam tenaga kerja. Berikut diperturunkan hasil kajian yang telah dibuat oleh Yayasan Dakwah
Islamiyah Malaysia (YADIM) berkenaan dengan faktor-faktor yang mempengaruhi
wanita bekerja[17]:
a) Menyokong Ekonomi Rumah Tangga
Dengan bekerjanya si ibu, bererti sumber kewangan keluarga tidak hanya
satu, bahkan dua (suami dan isteri). Oleh hal yang demikian itu, pasangan
tersebut dapat berusaha untuk mencapai kualiti hidup yang lebih baik bagi
keluarga seperti dalam hal makan minum, pendidikan, tempat tinggal, serta
kemudahan kesihatan. Tambahan pula, bilangan wanita yang berkelulusan tinggi
adalah meningkat saban tahun.
b)
Meningkatnya
harga diri dan pemantapan identiti
Bekerja memungkinkan seorang wanita mengekspresikan dirinya sendiri
dengan cara yang kreatif dan produktif untuk menghasilkan sesuatu yang dapat
menimbulkan kepuasan terhadap diri sendiri, terutama jika prestasi tersebut
menerima penghargaan dan imbuhan yang positif.
Melalui bekerja, wanita berusaha mencari makna dan identiti dirinya; dan pencapaian tersebut menimbulkan keyakinan yang tinggi bagi mencapai kebahagiaan hidup. Wanita yang berpendidikan tinggi lebih cenderung mempamerkan mutu kerja berpasukan di dalam sesebuah organisasi.
Melalui bekerja, wanita berusaha mencari makna dan identiti dirinya; dan pencapaian tersebut menimbulkan keyakinan yang tinggi bagi mencapai kebahagiaan hidup. Wanita yang berpendidikan tinggi lebih cenderung mempamerkan mutu kerja berpasukan di dalam sesebuah organisasi.
c)
Hubungan
Yang Sihat Dan Positif Dengan Keluarga
Wanita yang bekerja cenderung mempunyai ruang lingkup yang lebih luas dan
beragam, sehingga cenderung memiliki pola fikir yang lebih terbuka, lebih
bertenaga, mempunyai wawasan yang luas dan lebih dinamik. Oleh hal yang
demikian itu, kewujudan isteri berupaya menjadi ‘partner’ bagi suami untuk
menjadi teman bertukar-tukar fikiran, saling berkongsi cita-cita dan harapan,
pandangan dan tanggungjawab.
d)
Memenuhi
Keperluan Sosial
Setiap manusia, termasuk para ibu, mempunyai keperluan untuk menjalin
hubungan sosial dengan orang lain. Dengan bekerja, seseorang wanita juga dapat
memenuhi keperluan dalam suasana ‘kebersamaan’ dan untuk menjadi sebahagian
daripada suatu kelompok atau komuniti. Walau bagaimanapun, sosialisasi adalah
penting bagi setiap orang untuk mempunyai wawasan dan cara berfikir yang luas,
untuk meningkatkan ‘kepekaan sosial’ dan yang terpenting, untuk dapat menjadi tempat
curahan rasa secara positif daripada berbagai-bagai masalah yang menimbulkan
“stress” sama ada masalah yang sedang dialami dengan suami, anak-anak mahupun
dalam pekerjaan. Dengan sejenak bertemu rakan-rakan, mereka dapat saling
berkongsi cerita dan masalah, juga bertukar-tukar fikiran.
e)
Peningkatan
‘Skill’ Dan Persaingan
Dengan bekerja, seseorang wanita dapat menyesuaikan diri dengan tuntutan,
baik tuntutan tanggungjawab mahupun tuntutan persaingan. Oleh hal yang demikian itu, seseorang wanita
dituntut untuk berfikir dan bertindak secara kreatif, mencari aspek-aspek yang
boleh dikembangkan demi kemajuan dirinya. Peningkatan ‘skill’ atau kemahiran
dan persaingan yang berterusan akan mendatangkan ‘nilai tambah’ atau value add
pada dirinya sebagai seorang pekerja, selain rasa percaya dan keyakinan diri
yang mantap.
5.0 Dilema Wanita Berkerjaya
Menurut
kajian oleh YADIM, faktor-faktor yang biasanya menyumbang kepada permasalahan
dilemma bagi wanita yang berkerjaya terdiri daripada faktor dalaman dan faktor
luaran. Perinciannya adalah seperti berikut[18]:
a)
Faktor
Dalaman
Apa yang dimaksudkan dengan faktor dalaman ialah persoalan yang timbul
dari dalam diri ibu itu sendiri. Ada di antara para ibu yang lebih senang jika
dia benar-benar hanya menjadi suri rumah tangga yang sehari-hari duduk di rumah
dan mengatur dan menjaga rumah tangga semata-mata. Bagaimanapun, keadaan telah
menuntutnya untuk bekerja, demi membantu menyokong sumber kewangan keluarga.
Keadaan tersebut mudah menimbulkan “stress” kerana bekerja bukanlah timbul
daripada keinginan diri, seolah-olah tidak punya pilihan lain demi membantu
ekonomi rumah tangga. Biasanya, para ibu yang mengalami masalah sedemikian,
cenderung merasa amat letih (terutama secara psikologi), kerana sehari-harian
‘memaksa diri’ untuk bertahan di tempat kerja. Selain itu, terdapat juga
tekanan yang timbul akibat daripada pelaksanaan ‘peranan berganda’ (sebagai
wanita berkerjaya, juga sebagai suri rumah) itu sendiri. Memang, kemampuan
‘pengurusan waktu dan rumah tangga’ merupakan salah satu kesukaran yang sering
dihadapi oleh para ibu bekerja. Mereka perlu memainkan peranan sebaik mungkin,
baik di tempat kerja mahupun di rumah. Mereka sedar, mereka perlu menjadi ibu
yang sabar dan bijaksana bagi anak-anak serta menjadi isteri yang baik bagi
suami serta menjadi suri rumah tangga yang bertanggungjawab terhadap keperluan
dan urusan rumah tangga. Di tempat kerja, mereka juga mempunyai komitmen dan
tanggungjawab terhadap pekerjaan yang telah diamanahkan kepada mereka sehingga
mereka perlu menunjukkan prestasi kerja yang baik. Sementara itu, dari dalam
diri mereka juga sudah ada keinginan ideal untuk berjaya melaksanakan kedua-dua
peranan tersebut secara seimbang. [19]
Bagaimanapun, kenyataan ideal tersebut cukup sukar untuk dicapai disebabkan
beberapa faktor, misalnya pekerjaan di pejabat sangat berat, sedangkan suami
ketika di rumah kurang memberikan ‘kerjasama’ untuk sama-sama menyelesaikan
tugas atau kerja rumah, manakala anak-anak juga turut menuntut perhatian.
Akhirnya, si ibu tersebut akan merasa amat letih kerana berasa dituntut untuk
terus memberi dan memenuhi keperluan orang lain. Jika ternyata suami dan
anak-anak merasa ‘kurang mendapat perhatian’, tidak hairanlah jika lama
kelamaan dirinya mulai ‘diserang’ rasa bersalah, kerana merasa tidak dapat
membahagiakan keluarganya. [20]
b)
Faktor
Luaran
Namun begitu, terdapat juga beberapa faktor luaran yang menyumbang kepada
dilemma wanita yang bekerja iaitu:
i.
Sokongan
Suami
Sokongan suami dapat diterjemahkan sebagai sikap penuh pengertian yang
ditunjukkan dalam bentuk kerjasama yang positif, turut membantu menyelesaikan
tugas rumah tangga, membantu mengurus anak-anak serta memberi sokongan moral
terhadap kerjaya atau pekerjaan isterinya. Di negara jiran, Indonesia
contohnya, sikap ‘outoritarian’ yang sangat kuat di pihak suami, turut menjadi
faktor yang membebani peranan ibu bekerja, kerana masih terdapat pemahaman
bahawa lelaki tidak boleh melakukan pekerjaan wanita, apatah lagi dalam hal
mengurus rumah tangga. Menurut mereka, masalah rumah tangga adalah kewajiban
sepenuhnya seorang isteri. Masalah yang kemudian timbul daripada isteri
bekerja, sepenuhnya merupakan kesalahan daripada isteri dan untuk itu dia harus
bertanggungjawab menyelesaikannya sendiri. Keadaan tersebut akan menjadi sumber
tekanan yang berat bagi isteri, sehingga dia juga akan sukar merasakan kepuasan
dalam bekerja.
Kurangnya sokongan suami membuatkan peranan si ibu di rumah juga tidak
secara optimum (kerana terlalu banyak yang perlu dilakukan, sementara dirinya
juga merasa letih sesudah bekerja) akibatnya, timbul rasa bersalah kerana
berasa diri bukan ibu dan isteri yang baik.
ii.
Kehadiran
Anak
Masalah pengasuhan anak biasanya dialami oleh para ibu bekerja yang
mempunyai anak kecil. Semakin kecil usia anak, maka semakin besar tahap
“stress” yang dirasakannya. Rasa bersalah kerana meninggalkan anak untuk
seharian di tempat kerja merupakan persoalan yang sering dipendam oleh para ibu
yang bekerja. Lebih-lebih lagi jika pengasuh yang ada tidak dapat dipercayai
sepenuhnya, sementara tidak ada ahli keluarga lain yang dapat membantu.
Dalam institusi kekeluargaan, wanita lazimnya akan berusaha untuk
melaksankan peranan-peranannya sebagai isteri dan ibu bagi mempertahankan
integrasi dan kelangsungan kekeluargaan. Ada di antara wanita-wanita yang
bekerja yang tidak dapat memainkan peranan-peranan ini dengan baik. Besar
kemungkinan mereka menghadapi “strain” atau gangguan psikologi, mental dan
emosi apabila mereka cuba menggabungkan peranan-peranan tradisional mereka
sebagai isteri dan ibu dengan peranan baru mereka sebagai pekerja. [21]
iii.
Masalah Di
Tempat Kerja
Pekerjaan boleh menjadi sumber ketegangan dan “stress” bagi para ibu
bekerja. Mulai daripada peraturan kerja yang ‘kaku’, bos yang tidak bijaksana,
beban kerja yang berat, ketidakadilan yang dirasakan di tempat kerja,
rakan-rakan yang sukar bekerjasama, waktu kerja yang sangat panjang, ataupun
ketidakselesaan psikologi yang dialami akibat daripada masalah ‘sosial-politik’
di tempat kerja. Keadaan sedemikian akan membuatkan si ibu menjadi amat letih,
manakala kehadirannya amat ‘dinantikan’ oleh keluarga di rumah. Keletihan
psikologi dan fizikal itulah yang sering membuat mereka sensitif dan emosional,
baik terhadap anak-anak mahupun terhadap suami.
Keadaan ini biasanya menjadi semakin meruncing apabila suasana di rumah
kurang kondusif dalam erti kata, suami (terutamanya) dan anak-anak (yang sudah
besar) kurang memberikan kerjasama untuk menjadi pembantu membantu si ibu, atau
sekadar meringankan kerja-kerja di rumah.[22]
iv.
Faktor Hubungan
Dengan bekerjanya suami dan isteri, maka secara automatik waktu (masa)
untuk keluarga menjadi singkat atau pendek. Memang tidak dapat dinafikan
bebanan terhadap kerja-kerja di rumah dapat diselesaikan dengan menggunakan
khidmat pengasuh serta pembantu rumah. Bagaimanapun, terdapat perkara-perkara
yang sukar dicari jalan penyelesaian seperti masalah bersama suami, juga
anak-anak. Padahal, ‘kebersamaan’ bersama suami dalam suasana santai dan
‘hangat’ merupakan elemen penting yang tidak boleh diabaikan demi untuk
membina, mempertahankan, dan menjaga keakraban hubungan serta keterbukaan
komunikasi antara satu dengan yang lain.
Kekerapan kurangnya masa berkualiti untuk keluarga membuatkan seseorang
ibu merasa dirinya tidak dapat berbicara secara terbuka dengan suaminya,
bertukar fikiran, mencurahkan perasaan, atau merasa suaminya tidak lagi
memahami akan dirinya, dan akhirnya merasa asing dengan pasangan sendiri
sehingga rela mengikut ‘bisikan syaitan dan hawa nafsu’ – mula mencari
alternatif bercakap dengan orang lain yang dianggap lebih mengerti, dan
sebagainya untuk meluahkan perasaan. Secara tidak langsung, tindakan sebegini
akan membawa selangkah kaki mereka ke pintu maksiat dan kemurkaan Allah.[23]
6.0 Transformasi Diri: Lapan Prinsip Wanita Berkerjaya Menurut Perspektif Islam
Di
dalam bab ini penulis akan mencadangkan beberapa langkah bagaimana kaum wanita
yang berkerjaya boleh mengatasi konflik ataupun bebanan tanggungjawab domestik
sebagai seorang isteri dan ibu serta tanggungjawab sebagai pekerja di organisasi.
Adalah sukar bagi seseorang wanita yang telah berumahtangga untuk mencapai
keseimbangan dalam dwi-peranan mereka dalam pembahagian tugas domestik seperti
memasak, mengurus rumahtangga di masa yang sama menuntut mereka menyumbangkan
tenaga dan fikiran dalam bidang kerjaya masing-masing. Untuk itu, penulis telah
mendapatkan beberapa pandangan dan idea daripada Ustaz Mohamad bin Abdullah Al-Amin (iaitu salah seorang panel TV9 program
“Tanyalah Ustaz”, tentang bagaimana seseorang wanita yang berkerjaya
lebih-lebih lagi bagi wanita yang sudah berumah tanga dapat mentransformasikan
diri mereka daripada masalah kepada situasi yang lebih positif dan produktif
dari perspektif Islam. Berikut adalah 8 prinsip wanita berkerjaya menurut
perspektif Islam:
a) Prinsip 1: Kenali Bentuk Pekerjaan
Bagi setiap wanita yang ingin berkerjaya, adalah dicadangkan agar membuat
penilaian (assessment) dan mengenali bentuk pekerjaan. Wanita Islam adalah
disarankan melihat bentuk-bentuk pekerjaan tersebut daripada aspek keharusan
dari segi syarak dan undang-undang negara. Jika kaum wanita memahami dan
mengenali bentuk dan jenis-jenis pekerjaan yang sah disisi syarak dan
undang-undang negara, maka ianya akan mengelakkan diri mereka daripada terjebak
dengan sendikit dadah (pengedar dadah), perjudian, dan pelacuran.
b) Prinsip 2: Kenali Peringkat Pekerjaan
Wanita Islam yang ingin berkerjaya juga adalah disarankan untuk mengenali
peringkat pekerjaan sebelum membuat keputusan untuk berkerjaya. Antara
peringkat pekerjaan tersebut ialah:
i.
Untuk Diri
Sendiri
Pada kebiasaannya jika wanita yang bekerja untuk diri sendiri adalah
untuk menyara dirinya sahaja. Dengan mempunyai pekerjaan akan dapat
menggelakkan diri daripada meminta-minta daripada keluarga dan ianya juga dapat
membina sifat berdikari. Kesannya pada negara pula ialah mengurangkan kadar
penganguran negara.
ii.
Untuk Keluarga
Ramai wanita yang sudah berumahtannga memilih untuk terus berkhidmat atas
pelbagai alasan antaranya ialah membangunkan ekonomi keluarga. Ianya dapat
meningkatkan pendapat isi rumah (household income), membasmi kemiskinan dan
juga meningkatkan ekonomi negara (daripada aspek cukai pendapatan individu).
iii.
Untuk Masyarakat
Pembangunan sesebuah negara itu bukanlah hanya semata-mata merujuk pada pembangunan ekonomi
tetapi meliputi pembangunan dari segi sosial, sahsiah, dan masyarakat.
Jelas, apabila kita membicarakan soal tanggungjawab wanita yang berkerjaya,
ianya juga bukan sekadar mendapatkan gaji untuk dibawa pulang, malahan
penglibatan kaum wanita juga harus dilihat juga dalam aspek sosial dalam
pembangunan negara. Sebagai contoh bagi wanita yang bertugas sebagai pakar
sakit puan, guru, anggota polis, jururawat dan sebagainya adalah merupakan
perkhidmatan yang disumbangkan untuk masyarakat. Pekerjaan sebagai seorang guru
misalnya berperanan sebagai pendidik dan juga berperanan sebagai ibu bapa
murid-murid di sekolah.
Penglibatan wanita secara aktif di dalam pertubuhan “Non Government
Organisation” (NGO) juga kian memberangsangkan. Antara NGO yang terdapat
penyertaan wanita ialah seperti Islam Relief Malaysia (IRM) dan Aqsa Syarif
Berhad yang terlibat aktif di dalam misi kemanusian seperti membantu rakyat
Palestin dan golongan yang tidak berkemampuan di dalam dan luar negara. Kedua-dua
pertubuhan ini dengan secara aktif mengumpul dana bagi membantu golongan yang
tidak berupaya di dalam misi kemanusian mereka.
iv.
Untuk Negara
Penyertaan wanita di dalam perkhidmatan keselamatan awam dan perubatan
juga adalah memberangsangkan dewasa ini. Terdapat kaum wanita yang bekerja
sebagai jururawat dan doktor perubatan untuk misi bantuan dan menyelamat
mewakili negara ketika peristiwa Tsunami di Acheh pada 26 Disember 2004 dan di
Jepun pada 11 Mar 2011. Penyertaan mereka di dalam misi kemanusiaan ini telah
mengharumkan nama Malaysia sebagai sebuah negara sahabat yang sentiasa membantu
negara jiran yang sedang ditimpa mussibah bencana alam.
v.
Untuk Ummah
Keistimewaan wanita berdakwah juga terserlah atas kapasiti mempunyai
sifat-sifat keperibadian, kejiwaan dan perasaan yang lebih mampu difahami oleh
wanita sendiri. Selain itu, sesetengah bidang yang didominasi oleh kaum wanita
juga menuntut kepada kehadiran pendakwah wanita. Pendakwah wanita bukan sahaja
menjadi role model, malah sumbangan mereka dalam menjana kemajuan ummah dapat
membantu mencorakkan pembangunan masyarakat Islam. Pengaruh dan peranan
pendakwah wanita sejak dahulu lagi tidak dinafikan telah mempengaruhi
perjalanan sejarah yang akhirnya mencorakkan keadaan sesebuah negara.
Melalui dakwah, kaum wanita menjalankan aktivitinya dalam kehidupan
masyarakat Islam serta bertindak sebagai satu komponen penting dalam sistem dan
tamadun serta memperkayakan sudut-sudut amali bagi tamadun Islam. Wanita
berdakwah telah berlaku sejak masyarakat Islam terawal. Contoh yang praktikal mengenai
peranan wanita di dalam dakwah ialah Ummu ‘Atiyyah al-Ansariyyah yang telah
menjadikan rumahnya tempat tumpuan kaum lelaki di dalam menimba ilmu. Dalam
medan berdakwahnya, beliau begitu terkenal kerana keaktifannya di dalam
berdakwah menyampaikan ajaran Islam di kalangan pelbagai qabilah pada
zaman Nabi SAW. Semangat dakwah beliau tidak pernah luntur walaupun pernah
diseksa dan dipenjarakan.[24]
c) Prinsip 3: Mencari Keredhaan
Islam sangat menitik beratkan keharmonian di dalam kehidupan umatnya.
Adalah disarankan kepada kaum wanita yang berkerjaya agar sentiasa meletakkan
Allah SWT sebagai sendi segala aktiviti di dalam kehidupan. Itulah kemuncak
perjuangan di dalam kehidupan insan. Bagi sesorang isteri, keredhaan suami
merupakan syarat bagi mendapat keredhaan Allah SWT. Oleh itu isteri perlulah
mendahulukan keredhaan suami. Dan bagi suami pula perlu mendahulukan keredhaan
Allah SWT.[25]
d) Prinsip 4: Kenali Kemampuan Diri
Secara biologinya, wanita itu adalah lebih lemah fizikalnya berbanding
lelaki. “Stress” di tempat kerja boleh menggangu emosi bagi wanita yang berkerjaya.
Persekitaran di pejabat yang tidak kondusif juga boleh mempengaruhi emosi
wanita. Contohnya hubungan dengan rakan sekerja, bebanan tugas yang semakin
bertambah dan sebagainya. Apabila pulang ke rumah, badan sudah menjadi terlalu
letih. Namun tugas di rumah harus juga di buat umpamanya memasak, menyemak
buku-buku sekolah anak-anak dan melayan suami. Apabila mengalami masalah
seperti ini, wanita terbabit perlu berbincang dengan suami untuk bersama
berkongsi tugas di rumah. Jika kita terus melakukan tugas di rumah dengan tidak
mempunyai kemampuan diri, maka akan wujudnya perasaan suka mengungkit-ungkit[26]. Ini sesuai dengan hadith Nabi Muhammad SAW:
“Tiga perkara orang yang Allah tidak akan berbicara dengan mereka pada
hari kiamat iaitu orang yang melabuhkan kainnya kerana sombong, orang yang
mengungkit-ungkit pemberiannya, dan orang yang bersumpah palsu”[27]
e) Prinsip 5: Kenali “Qurratul Ain” Pasangan
Bagi isteri yang berkerjaya disarankan untuk mengenali “qurratul ain”
atau penyejuk mata pasangannya. Apakah hobi suami, makanan yang disukai oleh
suami dan “soft-point” suami. Prinsip ini adalah mestilah berlandaskan "mutual understanding" dan atas rasa ihsan dan rasa timbal-balik di antara pasangan suami isteri. Suami juga dituntut untuk turut sama mengenali "qurratul ain" isteri. Ini adalah
untuk memastikan keharmonian rumahtangga terjaga. Kegagalan untuk mengetahui
dan mengenal kesukaan suami atau isteri akan boleh meretakkan keintiman hubungan suami
isteri. Manaafat daripada mengenali “qurratul ain” pasangan akan memudahkan
pasangan suami isteri untuk berkomunikasi dan mudah memahami hasrat pasangan. Firman
Allah SWT :
Maksudnya: Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang)
yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari
isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati
melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu)
bertaqwa.[28]
Inilah doa yang diajarkan kepada kita agar memohon kepada Allah SWT
setiap selepas solat agar mendapat “qurratul ain”, tetapi kita juga mesti
berusaha untuk mendapatkan kebahagian. Kalau kita suami, usahakan agar kita
disayangi isteri. Kalau kita isteri, usahakan agar kita disayangi suami. Kalau
kita guru sekolah, usahakan agar disayangi murid-murid. Kalau kita sebagai
pemimpin, wajib usahakan agar orang yang kita pimpin kasih kepada kita. Bila
ada usaha dari setiap pihak untuk mengisi keperluan fitrah masing-masing secara
dua hala, maka semua pihak akan mengecapi kesenangan dan ketenangan hidup. Dari
perasaan itu akan terbit pula rasa bersamaan dan sikap bekerjasama. [29]
f) Prinsip 6: Jaga Kesetaraan (kufu)
Prinsip kesetaraan atau sekufu juga adalah penting dalam menangani
masalah pertindihan bebanan tugas sebagai isteri dan pekerja. Walaupun konsep
sekufu adalah penting sebelum mendirikan perkahwinan, namun kesetaraan ini
perlulah dijaga selepas berumahtangga. Terdapat ramai pasangan yang sekufu
akhirnya bercerai kerana tidak ada persefahaman yang dibina selepas mendirikan
rumahtangga. Kita merasakan bahawa suami dan isteri sama-sama lepasan
universiti. Namun apabila mereka memasuki alam pekerjaan, mereka sebenarnya
sudah tidak sekufu lagi, lebih-lebih lagi bentuk kerjaya kedua-dua pasangan itu
adalah berbeza. Contohnya suami bertugas sebagai guru, tetapi isteri ialah
seorang pegawai korporat. Kedua-dua pasangan harus secara bersama untuk
memperbaiki diri dalam semua aspek terutamanya dalam aspek komunikasi. Adalah
disarankan isteri mengajak suami masuk ke dunia korporatnya dengan menghadiri
majlis makan malam (annual dinner), hari keluarga (family day) dan
sebagainya. [30]
g) Prinsip 7: Belajar Mengendali Emosi
Sebagai ibu yang normal kita juga tidak terlepas dari memarahi anak dan
suami, tidak mampu mengawal emosi akan memberi tindakbalas yang salah. Emosi
sukar dibendung tapi emosi boleh dikawal. Antara tips yang boleh dipraktikkan
untuk mengawal perasaan marah ialah:
i.
Diam
ii.
Lari dari punca kemarahan
iii.
Tarik nafas dalam-dalam, tahan dan lepaskan
perlahan-lahan, sambil beristighfar
h) Prinsip 8: Realisasikan Prinsip “Rumahku,
Syurgaku”.
Kebanyakkan kita pernah mendengar ungkapan Bahasa Arab بَيْتِيْ جَنَّتِيْ iaitu yang
membawa maksud rumahku syurgaku. Untuk
memupuk rumahtangga yang bahagia, kedua-dua pasangan suami isteri adalah
digalakkan untuk merealisasikan prinsip rumahku syurgaku. Semua orang
mendambakan rumah yang aman damai ibarat syurga tanpa gangguan dan ketakutan.
Segala kegembiraan, kebahagiaan, ketenangan, suka dan ceria terangkum dalamnya.
Hal ini digambarkan dalam sebuah harapan, 'Rumahku Syurgaku'.
Syurga tidak disediakan Allah untuk syaitan, tetapi disediakan untuk
orang beriman, yang sentiasa menyucikan dirinya dan membersihkan jiwanya dengan
taat kepada Allah. Antaranya ciri-ciri syurga dalam rumahtangga terdiri
daripada 2 kategori iaitu:
i.
Ciri-ciri Rumah
Di Syurga:
§
Rumahtangga yang bersih adalah antara ciri-ciri
keadaan di dalam syurga.
§
Wangi dan harum.
§
Besar, luas dan selesa untuk seisi keluarga dan
sesuai dengan bilangan ahli keluarga
§
Terdapat pokok-pokok. Digalakkan pasangan yang
mendirikan rumahtangga menanam pokok untuk merimbunkan rumah disamping sebagai
perhiasan, ianya juga boleh dijadikan sebagai aktiviti bersama pasangan suami
isteri seperti berkebun dan membaja. Rumah yang indah akan menerbitkan rasa
selesa dan nyaman untuk kita tinggal di dalamnya.
ii.
Ciri-ciri Akhlak
Ahli Syurga:
§ Rumah
yang penghuninya sentiasa bersikap benar, jujur dan memenuhi janji.
§ Rumah
yang penghuninya sentiasa menjaga punca pemakanan dan hanya mengambil yang
halal saja. Makanan halal dari segi penyediaannya menurut syariat, tidak
diambil daripada harta anak yatim, bukan hasil rampasan, penganiayaan,
penipuan, bukan hasil rasuah dan bukan hasil riba.
§ Rumah
yang penghuninya sentiasa menjaga dan menghubungkan tali silaturahim. Rumah
yang dipenuhi kecintaan, kasih sayang, kelembutan, tolak ansur, sabar, menjaga silaturahim. Menghubungkan silaturahim hukumnya wajib dan mendapat pahala. Manakala memutuskannya haram dan berdosa.
§ Rumah
yang penghuninya sentiasa menjaga adab dan berbakti kepada kedua orang tuanya.
Mereka menyayangi kedua ibu bapanya, tidak derhaka kepada keduanya, menghormati
keduanya, mendengar nasihat mereka dan bermesyuarat dalam sebarang keputusan
yang akan diambil. Apabila ibu bapa sudah tua, berikan perhatian terhadap diri
dan emosi, kesihatan, kewangan dan apa juga keperluan mereka.
§ Rumah
yang penghuninya terdiri daripada pasangan yang salih dan salihah, pencinta Al-Quran dan Sunnah, saling faham
memahami, bekerjasama serta bertolak ansur.
§ Rumah
yang penghuninya melaksanakan hak dan kewajipannya. Suami dan isteri
melaksanakan tanggungjawab dan menunaikan hak masing masing. Bukan suami curang
dan isteri derhaka.
7.0 Kesimpulan
Wanita hari ini
kian bergerak maju dalam pelbagai bidang seperti pendidikan, kemahiran
pekerjaan kepimpinan dan sebagainya. Keadaan wanita boleh dibanggakan
berbanding lebih lima puluh tahun dahulu. Kita harus membetulkan tanggapan
masyarakat hari ini yang meletakkan wanita sebagai pihak kedua dalam
pembangunan. Ini adalah kerana tuntutan untuk memperkemaskan generasi dan ummah
yang akan datang tidak lagi hanya dibebani pada bahu lelaki tetapi sebaliknya
memerlukan sokongan dan dokongan wanita. Apabila kita mengatakan wanita itu
amat penting dalam masyarakat dan negara ia boleh ditafsirkan sebagai
melengkapi antara satu sama lain. Memang kita akui wanita sendiri kadangkala
tidak dapat melakukan sesuatu kerja sepertimana lelaki namun dalam sesetengah
keadaan golongan lelaki juga tidak boleh melakukan sesuatu kerja yang boleh
dilakukan oleh wanita. Justeru itu kita harus ingat bahawa tanggapan ini harus
dibuat secara positif dan rational. Kita tidak harus meletak wanita sebagai
golongan lemah kerana mereka juga berkemampuan dan berkredibiliti. Wanita
sebagai isteri, ibu dan tidak kurang juga sebagai pemimpin.
Maka wanita
harus mengubah paradigma untuk melihat bahawa mereka juga mampu bersama-sama
setaraf dengan lelaki dalam semua keadaan. Dalam Islam ketokohan saidatina
Khadijah sebagai tokoh korporat dan ahli perniagaan yang berjaya menjadi
inspirasi wanita dan lelaki. Tidak kurang juga ketokohan Aisyah sebagai seorang
ilmuan dan pakar rujuk kepada sahabat dan keluarga Baginda Rasul SAW telah
membuktikan bahawa Islam meletakkan wanita pada tempat yang tinggi. Peranan
mendidik generasi serta kerjasama semua pihak samada dalam keluarga, tempat
kerja, jiran tetangga dan masyarakat setempat perlu diperhebat untuk menjadikan
wanita kepada penyumbang pembangunan negara.
Rujukan:
Buku Rujukan:
1.
Al-Quran dan Terjemahan
2.
Ahmad Khalil Jumuah (Penterjermah Ustaz Johari Yaman),
Peranan Wanita Pada Zaman Rasulullah, Nadi Minda Resourses, Selangor, 2010
3.
Fadhilah A. Alim & Muhammad A. Shahbudin, Konsep Pembentukan
Wanita, Isteri & Ibu Solehah, Percetakan Nasional Malaysia Berhad, Johor
Bahru, 1998
4.
Fatimah Abdullah, Wanita Dan Pekerjaan: Satu Analisis
Konflik Peranan, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1982/83, Akademika, No. 27
Julai 1985
5.
Fauwaz Fadhil Noor, Wanita Muslimah, As-Sohwah
Enterprise, Selangor, 2011
6.
Habsah Md. Nor, 1001 Wasiat Wanita Solehah, Darul
Nukman, Kuala Lumpur, 2000
7.
Laporan Ekonomi Malaysia 2011/2012, Kementerian
Kewangan Malaysia
8.
Majdi As-Sayyid Ibrahim, 50 Wasiat Rasulullah SAW Untuk
Wanita, Pustaka Syuhada, Kuala Lumpur, 2010
Keratan Akhbar
Jami’ah Shukri,
Negara rugi profesional akibat tekanan antara tugas suri rumah dan kerja,
Berita Harian, 26hb Julai 2012, (http://www.bharian.com.my/articles/Dilemawanitakerjaya/Article/)
[1] Sumber
dipetik daripada Jabatan Perangkaan Malaysia
[2] Ibid
[3]
Fatimah Abdullah, Wanita Dan Pekerjaan: Satu Analisis Konflik Peranan,
Universiti Kebanggsaan Malaysia, 1982/83, hlm 77
[4] Laporan
Ekonomi Malaysia 2011/2012, hlm 16
[5] Ibid
[6] Surah
Al-Ahzab 33:35
[7] Riyadhus
Shalihin (bab 23), hlm 239
[8] Surah
At-Taubah 9:71
[9] Surah
An-Nuur 24: 34
[10] Surah
At-Tahriim 66:10
[11] Surah
At-Tahriim 66: 11
[12] Kitab
Tahrir Al Mar ah Fi ‘asri Al-Risalah Siri 2, hlm 30
[13]
Butir terperinci berkenaan dengan perihal alam perkahwinan di antara Saiditina
Khadijah r.a dan Nabi Muhammad juga
boleh dirujuk di dalam buku Wanita Muslimah tulisan Ustaz Fauwaz Fadhil Noor,
hlm 7-8
[14]
Kisah lanjut berkenaan dengan Ummu Sulaim boleh dirujuk dalam Kitab Tahrirul
Mar’ah, hlm 31
[15]
Abu Talhah adalah salah seorang sahabat Rasulullah SAW yang kaya status
ekonominya
[16] Fauwaz
Fadhil Noor, Wanita Muslimah, hlm 10
[17] Dilema
Wanita (Ibu Bekerja), Yayasan Dakwah Islamiyah Malaysia
[18] Ibid
[19] Dilema
Wanita (Ibu Bekerja), Yayasan Dakwah Islamiyah Malaysia
[20] Ibid
[21] Fatimah
Abdullah, Wanita Dan Pekerjaan: Satu Analisis Konflik Peranan, Universiti
Kebanggsaan Malaysia, 1982/83, hlm 81
[22] Jami’ah
Shukri, Negara rugi profesional akibat tekanan antara tugas suri rumah dan
kerja, Berita Harian, 26hb Julai 2012
[23] Habsah
Md. Nor, 1001 Wasiat Wanita Solehah, hlm 59
[24] Ahmad
Khalil Jumuah, Peranan Wanita Pada Zaman Rasulullah, hlm 331
[25] Habsah
Md. Nor, 1001 Wasiat Wanita Solehah, hlm 45
[26] Ibid,
hlm 179
[27] Hadith Riwayat
Muslim
[28]
Al-Furqan 25: 74
[29]
Fadhilal A. Alim & Muhammad A. Shahbudin, Konsep Pembentukan Wanita, Isteri
& Ibu Solehah, hlm 8
[30] Fatimah
Abdullah, Wanita Dan Pekerjaan: Satu Analisis Konflik Peranan, hlm 83
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete