السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
1- قَالَ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاَوَةَ
الإِِيْمَانِ مَنْ كَانَ اللَّهَ وَرَسُولَه أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا ،
وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْء لاَ يُحِبّهُ إِلاَّ لِلَّهِ ، وَأَنْ يَكْرَه أَنْ يَعُود
فِي الْكُفْر بَعْد أَنْ أَنْقَذَهُ اللَّه مِنْهُ كَمَا يَكْرَه أَنْ يُقْذَف فِي
النَّار .
Maksudnya:
Sabda Rasulullah – sallalhu alyhi wasallam-: Tiga perkara,
barangsiapa yang memilikinya, dia telah mendapati dengan tiga perkara itu
kemanisan iman. (Iaitu) barangsiapa yang adalah Allah dan Rasulnya lebih
dicintai olehnya dari selain kedua-keduanya. Dan bahawa dia menyayangi
seseorang hanya semata-mata kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kepada
kekufuran setelah di selamatkan Allah darinya sebagaimana dia benci dicampakkan
ke dalam neraka.
[HR Ahmad, al-Bukhari, Muslim dan al-Nasa'ei]
2- قَوْله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ذَاقَ طَعْم الْإِيمَان مَنْ رَضِيَ بِاَللَّهِ رَبًّا
وَبِالْإِسْلاَمِ دِينًا وَبِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَسُولاً
. [رواه مسلم]
Maksudnya:
Sabda Rasulullah – sallalhu alyhi wasallam-:
Telah merasai kemanisan iman barangsiapa yang telah reda Allah
sahaja sebagai Tuhannya, dan Islam sebagai peraturan hidupnya dan dengan Nabi
Muhammad – sallalhu alyhi wasallam-
sebagai Rasul.
[HR Muslim]
Pengajaran
hadis:
1.
Hadis yang pertama adalah asas yang besar kepada asas-asas Islam.
Kata ulama : Halawatul Iman ialah kemanisan Iman iaitu kelazatan ketika
melakukan ketaatan kepada Allah, dan seseorang yang memiliki halawatul iman
akan menanggung segala kesusahan demi untuk mendapat reda Allah serta reda Rasulullah
– sallalhu alyhi wasallam-. Ia
juga bermakna mengutamakan semua ini lebih daripada segala-galanya.
2.
Cinta hamba kepada Tuhannya hendaklah mengatasi cintanya kepada
diri sendiri, keluarga, harta benda dan kerehatannya. Ini dapat di buktikan dengan
dia sentiasa mendahulukan perintah Allah dalam kehidupanya daripada agenda
dirinya sendiri. Bahkan ia akan merasa seronok dan gembira apabila dapat
melaksanaka perintah Allah lebih dahulu dari kehendaknya.
3.
Begitu juga cinta hamba kepada Rasullulah – sallalhu alyhi
wasallam- hendaklah mengatasi (selepas cintanya kepada Allah) cintanya
kepada dirinya sendiri, keluarganya, orang lain dan harta benda. Bahkan ia juga
akan merasa seronok dan gembira apabila dapat melaksanakan sunnah dan ajaran
Rasulullah – sallalhu alyhi wasallam- dalam seluruh kehidupannya.
Sabda Rasulullah –
sallalhu alyhi wasallam- : Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah aku lebih
di kasihi daripada anaknya, bapanya dan orang lain. [HR al-Bukhari dan
Muslim]
Dalam riwayat
lain : ….dari ahli keluarganya, harta bendanya dan orang lain.
4.
Maksud cintakan Allah juga ialah mencintai apa-apa sahaja yang di
sukai oleh Allah dan membenci apa-apa sahaja yang di benci oleh Allah.
5.
Kata Maalik: Cintakan Allah adalah antara kewajipan agama.
6.
Maksud hadis kedua ialah dia tidak mencari selain dari Allah, dan
dia tidak berusaha melainkan pada jalan Islam, dan tidak beramal melainkan apa yang selaras
dengan dengan syariat dan sunnah Muhammad – sallalhu alyhi wasallam-. Maka tidak
syak lagi bahawa sesiapa yang memiliki sifat-sifat ini, ia akan merasai
kemanisan iman di hatinya.
7.
Kata ulama makna "Aku reda dengan sesuatu" ialah aku
yakin dan puas hati serta mencukupi dengan perkara itu sahaja, dan aku tidak
minta selain dari itu.
8.
Kata Al-Qaadi I'yaad- rahimahullah- Maksud hadis ialah: Iman itu benar-benar memberi ketenangan dalam dirinya dan sudah
sebati dengan batinnya. Barangsiapa yang reda dengan sesuatu, maka segala
perkara akan menjadi mudah baginya. Begitu juga bagi seorang mukmin, apabila
iman telah masuk kedalam hatinya, maka segala perintah dan ketaatan kepada
Allah menjadi mudah dan senang baginya. Bahkan ia akan merasai kelazatan dan
keseronokan khususnya ketika beribadah.
9.
Antara sebab untuk mendapat kemanisan iman ialah kita menyayangi
saudara kita semata-mata kerana Allah. Bukan kerana kepentingan duniawi.
10.
Kemanisan iman juga tercapai dengan kita membenci kepada
kemaksiatan dan kekufuran. Bahkan kita merasa terlalu tidak suka kepada
kekufuran sama seperti kita tidak suka dicampak kedalam api.
11.
Dari Abi Razin al-Uqaily: Telah berkata: Aku bertanya : Wahai
Rasulullah! Apakah iman? Jawab baginda: Bahawa engkau bersaksi tidak ada Tuhan
melainkan Allah Yang Esa Tidak ada sekutu baginya, dan Muhammad itu hamba-Nya
dan rasul-Nya, dan bahawa Allah dan rasul-Nya lebih dicintai kepada engkau daripada selain kedunya, dan bahawa engkau
terbakar dalam api lebih engkau sukai daripada engkau mensyirikkan Allah dengan
sesuatu. Dan engkau menyayangi seseorang yang bukan keturunan (keluarga) engkau dan engkau tidak cintai dia melainkan
kerana Allah semata-mata. Maka apabila engkau dalam keadaan demikian ,
sesungguhnya telah masuk kemanisan iman dalam hati engkau sebagaimana masuknya kelazatan air kepada
orang yang dahaga di hari yang panas terik. [HR Ahmad]
Antara
tanda-tanda iman telah meresap masuk dalam hati seseorang:
1.
Solatnya khusyuk, iaitu solatnya
memberi ketenangan dalam jiwanya dan menyejukkan hatinya. Firman Allah Ta'ala
yang bermaksud: "Sesungguhnya
berjayalah orang-orang Yang beriman, Iaitu mereka Yang khusyuk Dalam
sembahyangnya. [Al-Mukminun;23:1-2].
Sabda Rasulullah
-– sallalhu alyhi wasallam- : Aku dijadikan (secara fitrah) cintakan dunia
daripada wanita dan wangian, (akan tetapi) penyejuk hatiku ialah pada solat. [Hadis
hasan-Riwayat Ahmad dan al- Nasai'e]
2.
Apabila mendengar nama-nama Allah, hatinya gementar kerana merasai
dan menjiwai kebesaran dan keagungan Allah. Firman Allah ta'ala yang bermaksud:
"Sesungguhnya orang-orang Yang
beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka Yang apabila disebut nama
Allah (dan sifat-sifatnya) gementarlah hati mereka …." [Al-Anfaal;
8;2]
3.
Apabila membaca atau mendengar ayat-ayat al-Quran, imannya semakin
kuat dan meningkat. Firman Allah Ta'ala yang bermaksud: "……. dan apabila dibacakan
kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman…".
[Al-Anfaal;8 :2]
4.
Banyak berzikir dan berzikir diwaktu pagi dan petang. Firman Allah
Ta'ala yang bermaksud: ". Wahai orang-orang Yang beriman, (untuk
bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah Dengan ingatan serta
sebutan Yang sebanyak-banyaknya" [Al-Ahzab; 33:41]
5.
Apabila berzikir, hatinya menjadi tenang dan jiwanya tenteram.
Firman Allah Ta'ala yang bermaksud: 28. "(Iaitu) orang-orang Yang
beriman dan tenang tenteram hati mereka Dengan zikrullah". ketahuilah
Dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.
[Al-Ra'adu ; 13:28]
6. Setiap kali melakukan kebaikan, maka ia akan gembira dan seronok
dan setiap kali melakukan kejahatan, maka hatinya rasa gelisah dan bersalah. Dari
Umar –radiyallahu anhu:
Dari Nabi –
sallalhu alyhi wasallam- telah bersabda : Barangsiapa yang kebaikannya megembirakannya
dan kejahatannya menjadikannya gelisah dan rasa bersalah, maka dia adalah
mukmin. [Hadis sahih –Riwayat Ibn Majah, Ibn Hibban dan Ahmad]
7.
Orang yang beriman sentiasa beriman, tidak ragu-ragu dan sentiasa
berjihad dengan harta benda dan nyawanya untuk agama Allah. Sabda Rasulullah–
sallalhu alyhi wasallam- : Orang-orang beriman di dunia tiga bahagian: Beriman
dengan Allah dan rasul-Nya, kemudian tidak ragu, dan berjuang dengan harta
benda serta nyawanya pada jalan Allah. HR Ahmad]
8.
Sentiasa ada perasaan malu untuk melakukan maksiat. Sabda
Rasulullah – sallalhu alyhi wasallam- : Malu adalah sebahagian daripada
iman.[Muttafaqun alaih]
Cara untuk
mendapat kemanisan iman dan khusyuk dalam solat:
1.
Tinggalkan hubbuddunia (cintakan
dunia). Kata Jundub bin Abdullah al-Bujali: "Cintakan dunia adalah
punca kepada segala dosa".
2.
Segera bertaubat dan tinggalkan segala dosa yang dilakukan. Ini
kerana setiap dosa yang dilakukan akan meninggalkan titik hitam dalam hati dan
sekiranya tidak bertaubat, maka titik hitam itu akan semakin membesar
seterusnya menyebabkan hati keras dan mati.
3.
Barangsiapa yang berharap kepada rahmat dan keampunan Allah tetapi
terus melakukan maksiat dan dosa , maka ia adalah orang yang degil, bodoh dan
hina.
4.
Dosa-dosa sama seperti bebanan yang berat yang akan memberatkan
tuan punya dosa dari melakukan ibdah dan kebaikan. Kata al-Hasan : Sesungguhnya
seseorang hamba itu akan melakukan satu dosa, maka ia akan di haramkan dari
solat malam.
5.
Kata Sufyan al-Thauri: Sesungguhnya aku telah di haramkan dari
berpuasa (sunat) dan mendirikan solat
malam selama lima bulan dengan sebab satu dosa yang aku telah lakukan. Lalu
beliau ditanya: Apakah dosa itu? Aku melihat seorang lelaki menangis, lalu aku
berkata dalam diriku: Itu adalah riya'.
6.
Kata para solihin: Berapa
banyak makanan yang menghalang seseorang dari bangun solat malam?, dan berapa
banyak dari pandangan mata yang menghalang dari membaca surah al-Quran? Atau
dia melakukan sesuatu kesalahan, maka akibatnya dia diharamkan dari qiyamullail
selama setahun.
7.
Kata para solihin : Apabila engkau tidak mampu berpuasa (sunat) di
siang hari dan qiyamullail, maka ketahuilah bahawa engkau telah terhalang (dari
kebaikan), yang menghalangnya ialah dosa-dosa engkau.
8.
Ali Karz bin Wabrah telah menangis pada suatu hari. Lalu di tanya
apakah yang menyebabkan engkau menangis? Adakah disebabkan kematian ahli
keluarga kamu? Jawab beliau: Lebih daripada itu. Adakah kerana kesakitan yang
menimpa engkau? Jawab beliau: Lebih daripada itu? Apa dia? Jawab beliau: Pintu
bilikku dah tertutup, kain langsir (kelambuku) telah di labuhkan, tetapi aku
tidak membaca semalam satu hizib dari al-Quran, tidak berlaku demikian itu
melainkan disebabkan satu dosa yang aku lakukan.
9.
Kesemua salafussoleh –ridwanullah alaihim- kerana
ketakuatan mereka, mereka mendakwa bahawa diri-diri mereka sendiri dan
dosa-dosa merekalah punca kepada setiap kekurangan ibadah atau kemalasan mereka
untuk beribadah.
10.
Kurangkan makan. Di
riwayatkan bahawa Iblis telah muncul di
hadapan Nabi Yahya -alaihissalam- dan di atas bahunya ada bekas yang
di sangkut di belakang, lalu Nabi Yahya bertanya: Apakah dibelakang kamu? Jawab
Iblis: Ini adalah syahawat yang aku guna untuk menipu daya anak Adam. Kata Nabi
Yahya:Adakah engkau mendapati sesuatu padaku? Jawab Iblis: Ya, semalam engkau
telah kenyang, lalu kami telah menjadikan engkau berat dari melakukan solat
malam. Kata nabi Yahya: Sudah pasti lepas ini aku tidak akan kenyang
selama-lamanya. Jawab Iblis: Sudah pasti selepas ini aku tidak nasihatkan seorang
pun selama-lama.
No comments:
Post a Comment