السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
1.0
Pengenalan
Perkataan
“fitnah” berasal daripada bahasa Arab yang bermaksud bencana, cubaan dan
penyesatan. Manakala kamus Dewan menterjemahkan fitnah sebagai tuduhan, kabar
atau kisah yang diadakan atau dibuat untuk memburukkan seseorang. Fitnah secara
umumnya adalah pencetus sengketa kerana ia membabitkan tuduhan tanpa bukti, prasangka
tanpa asas dan persepsi yang salah. Malah fitnah sering beriringan dengan
dendam atau sekurangnya rasa tidak puas hati terhadap pihak yang lain.
Kata ‘fitnah’ di
dalam Al Qur’an membawa makna yang beragam sesuai dengan konteks kalimatnya.
Ada yang bermakna bala bencana, ujian, cobaan, musibah, kemusyrikan, kekafiran,
dan sebagainya. Maka kata ‘fitnah’ haruslah dipahami secara keseluruhan dari
latar belakang turunnya ayat dan konteks kalimat, dengan memperhatikan
pemahaman ulama tafsir terhadap kata tersebut.
1.1 Asbab Nuzul
Firman Allah:
ۚ وَٱلۡفِتۡنَةُ
أَڪۡبَرُ مِنَ ٱلۡقَتۡلِۗ
Ertinya:
“… fitnah itu besar (dasyat) dari melakukan pembunuhan……”
(al-Baqarah:217)
Asbab turunnya
ayat tersebut adalah dimana seorang musyrik yang dibunuh pada bulan Rejab atau pun
bulan haram. Orang muslimin menyangka bulan itu masih bulan Jumadil Akhir.
Melihat kawannya dibunuh, kaum musyrikin memprotes dan mendakwa bahawa Nabi
Muhammad saw. telah menodai bulan haram.
Maka turunlah ayat yang menjelaskan bahawa kemusyrikan dan menghalangi
muslimin untuk beribadah di Baitullah itu lebih besar dosanya daripada
pembunuhan yang dilakukan oleh orang-orang beriman.
1.2 Fitnah Di Zaman Rasullulah
Fitnah bukanlah ancaman baru, malah Nabi
s.a.w, sahabat baginda dan pejuang Islam tidak terlepas daripada ancaman ini.
Baginda Rasullulah saw
dilanda fitnah yang sengaja dicetuskan musuh Islam. dimana isteri
baginda, Saidatina Aishah r.a dituduh melakukan perbuatan keji dengan Safwan
bin al-Maa’thal selepas perang umat Islam dengan Bani Mush Thalaq pada tahun
kelima hijrah. Cerita yang mengemparkan seluruh Kota Madinah ini tersebar luas
dan di dalangi oleh Abdullah b Ubai yang bergelar ‘King of Munafiq’. Akibat
kejadian itu, lebih sebulan Aishah sakit dan diasingkan Rasullulah sehingga
turun ayat 11-20 Surah An-Nur dimana Allah telah
menegaskan kesucian Saidatina Aishah.
سُوۡرَةُ النُّور
إِنَّ ٱلَّذِينَ جَآءُو بِٱلۡإِفۡكِ عُصۡبَةٌ۬ مِّنكُمۡۚ لَا
تَحۡسَبُوهُ شَرًّ۬ا لَّكُمۖ بَلۡ هُوَ
خَيۡرٌ۬ لَّكُمۡۚ لِكُلِّ ٱمۡرِىٍٕ۬ مِّنۡہُم مَّا
ٱكۡتَسَبَ مِنَ ٱلۡإِثۡمِۚ وَٱلَّذِى تَوَلَّىٰ كِبۡرَهُ ۥ
مِنۡہُمۡ لَهُ ۥ عَذَابٌ عَظِيمٌ۬ (١١) لَّوۡلَآ
إِذۡ سَمِعۡتُمُوهُ ظَنَّ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ
وَٱلۡمُؤۡمِنَـٰتُ بِأَنفُسِہِمۡ خَيۡرً۬ا وَقَالُواْ
هَـٰذَآ إِفۡكٌ۬ مُّبِينٌ۬ (١٢) لَّوۡلَا
جَآءُو عَلَيۡهِ بِأَرۡبَعَةِ شُہَدَآءَۚ فَإِذۡ لَمۡ يَأۡتُواْ
بِٱلشُّہَدَآءِ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ عِندَ ٱللَّهِ
هُمُ ٱلۡكَـٰذِبُونَ (١٣) وَلَوۡلَا
فَضۡلُ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ وَرَحۡمَتُهُ ۥ فِى ٱلدُّنۡيَا
وَٱلۡأَخِرَةِ لَمَسَّكُمۡ فِى مَآ أَفَضۡتُمۡ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (١٤) إِذۡ
تَلَقَّوۡنَهُ ۥ بِأَلۡسِنَتِكُمۡ وَتَقُولُونَ بِأَفۡوَاهِكُم مَّا لَيۡسَ
لَكُم بِهِۦ عِلۡمٌ۬ وَتَحۡسَبُونَهُ ۥ
هَيِّنً۬ا وَهُوَ عِندَ ٱللَّهِ
عَظِيمٌ۬ (١٥) وَلَوۡلَآ
إِذۡ سَمِعۡتُمُوهُ قُلۡتُم مَّا يَكُونُ
لَنَآ أَن نَّتَڪَلَّمَ بِہَـٰذَا سُبۡحَـٰنَكَ
هَـٰذَا بُہۡتَـٰنٌ عَظِيمٌ۬ (١٦) يَعِظُكُمُ
ٱللَّهُ أَن تَعُودُواْ لِمِثۡلِهِۦۤ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ
(١٧) وَيُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمُ ٱلۡأَيَـٰتِۚ
وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (١٨) إِنَّ
ٱلَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ ٱلۡفَـٰحِشَةُ فِى
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِيمٌ۬ فِى ٱلدُّنۡيَا
وَٱلۡأَخِرَةِۚ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا
تَعۡلَمُونَ (١٩) وَلَوۡلَا فَضۡلُ ٱللَّهِ
Maksudnya:
Sesungguhnya orang-orang
yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu;
janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia
baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan
dengan kesalahan yang dilakukannya itu dan orang yang mengambil bahagian besar
dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia
dan di akhirat). (11) Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang-orang
yang beriman lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri (orang-orang)
mereka sendiri. dan berkata: Ini ialah tuduhan dusta yang nyata. (12)
Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan
itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka mereka itu
pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta. (13) Dan kalaulah tidak
kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu di dunia dan di
akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan kamu turut
campur dalam berita palsu itu. (14) Iaitu semasa kamu bertanya atau
menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut
kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya
dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah
adalah perkara yang besar dosanya. (15) Dan sepatutnya semasa kamu
mendengarnya, kamu segera berkata: Tidaklah layak bagi kami memperkatakan hal
ini! Maha Suci Engkau (ya Allah dari mencemarkan nama baik ahli rumah
Rasulullah)! Ini adalah satu dusta besar yang mengejutkan. (16) Allah memberi
pengajaran kepada kamu, supaya kamu tidak mengulangi perbuatan yang sedemikian
ini selama-lamanya, jika betul kamu orang-orang yang beriman. (17) Dan Allah
menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan (hukum-hukumNya); kerana Allah
Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. (18) Sesungguhnya orang-orang yang suka
terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman,
mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di
akhirat dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak
mengetahui (yang demikian). (19) Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia
Allah dan rahmatNya kepada kamu, dan juga (kalaulah tidak kerana) bahawa Allah
Amat melimpah belas kasihanNya, (tentulah kamu akan ditimpa azab dengan
serta-merta). (20) (An-Nur: 11 - 20)
Bilal
bin Rabah mengalami fitnah berupa siksaan dimana beliau telah diseret di atas
padang pasir yang panas, dijemur dan ditindihkan batu besar. Begitu juga dengan
Yasir dan Sumayyah yang akhirnya mati kerana mengalami siksaan yang amat berat.
Penyebaran fitnah turut menjadi penyebab kepada peperangan sesama Islam
atau perang saudara ketika zaman pemerintahan Saidina Ali dan zaman selepas
itu. Perbuatan memfitnah juga turut meruntuhkan kekuatan Bani Umaiyah dan menyebabkan kematian khalifah ketiga Islam
diMadinah iaitu Uthman Affan, yang disebarkan olih golongan ekstremis
agama.
1.3 Fitnah Di Zaman Sekarang
Negeri Iraq
hancur lebur karena fitnah yang disebarkan oleh George W Bush yang menuduh
Almarhum Saddam Hussein mengeluarkan dan menyimpan senjata pemusnah. Dunia yang
termakan oleh fitnah yang dilemparkan menyokong tindakan yang dilakukan oleh
Amerika dan Britain, maka tercetuslah penyerbuan
dan peperangan terhadap rakyat Irak sehingga menyebabkan negeri itu porak
poranda dan terbunuhnya ribuan nyawa manusia.
Begitu juga
fitnah yang dilemparkan oleh Geert Wilders dalam filem ‘Fitna’ dimana dia telah
memperlecehkan Islam dan AlQuran , fitnah tentang Al-Quran dan Rasullulah yang
dilemparkan oleh Salman Rushdee dalam bukunya ‘Satanic Verse’, Propaganda Barat
bahawa Islam dikaitkan dengan terrorist pada tragedi 11 September dan perbuatan
kartun Nabi Muhammad s.a.w oleh
Lars Vilks. Kesemuanya menyamai propaganda negatif tentang Islam itu sudah ada
sejak zaman Abu Lahab.
Maka tepatlah
ayat Allah yang memperingatkan kita bahawa fitnah itu lebih besar bahayanya
dari pembunuhan (QS 2: 191).
2.0
Bentuk-Bentuk Fitnah
Dalam hadith Rasulullah SAW daripada Abi Hurairah menerangkan secara jelas
pengertian fitnah: “Tahukah kamu apakah memfitnah?” Sahabat berkata: “Allah dan
Rasul-Nya lebih mengetahui.”
Baginda bersabda: “Memfitnah adalah mengatakan sesuatu mengenai saudara
(Muslim) ketika tiada yang dia tidak suka.” Ditanya: “Wahai Rasulullah, jika kekurangan
itu sungguh ada dalam diri seorang Muslim, maka apa yang harus kami katakan?”
Baginda menjawab: “Jika apa yang dikatakan itu benar, maka itu adalah
mengumpat.” (Riwayat Muslim).
Ada ulama menafsirkan penabur fitnah sebagai memakan daging orang mati.
Suatu keitka
Rasullulah s.a.w melalui dua kubur lalu baginda bersabda, maksudnya
“Sesungguhnya penghuni dua kubur ini diseksa. Seorang daripadanya tidak bersuci
daripada kencingnya dan yang satu lagi suka memfitnah” lalu Rasullulah s.a.w.
mengambil pelepah kurma yang basah dan memotong dua, lalu dipacakkan pada kedua
dua nya daun tersebut sambil berkata “semoga Allah meringankan seksaan atas
keduanya.
Masyarakat Islam
dizaman Rasullulah beramal dengan ajaran Islam dengan sebenarnya menyebabkan
mereka berhati hati dalam percakapan dan membawa berita bimbang jika walaupun
berita itu benar walaupun khabar berita itu benar apa lagi sekiranya berita
berita itu memang salah dan bohong semata mata.
Terdapat beberapa bentuk fitnah dan saya hanya mampu membincang tiga bentuk
fitnah seperti tertera dibawah.
3.0
Fitnah Harta Dan Anak
Terdapat dua ayat di dalam Al-Qur’an yang menyebut harta dan anak sebagai
fitnah. Allah SWT banyak menerangkan keadaan apabila banyaknya harta seseorang
dan anak boleh menimbulkan fitnah.
Seperti Firman-Nya dalam surah
Al-Anfal ayat 28:
سُوۡرَةُ الاٴنفَال
وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّمَآ أَمۡوَٲلُڪُمۡ وَأَوۡلَـٰدُكُمۡ فِتۡنَةٌ۬ وَأَنَّ ٱللَّهَ عِندَهُ ۥۤ أَجۡرٌ عَظِيمٌ۬ (٢٨)
وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّمَآ أَمۡوَٲلُڪُمۡ وَأَوۡلَـٰدُكُمۡ فِتۡنَةٌ۬ وَأَنَّ ٱللَّهَ عِندَهُ ۥۤ أَجۡرٌ عَظِيمٌ۬ (٢٨)
“Dan ketahuilah bahawa harta benda
kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian dan sesungguhnya di sisi
Allah jualah pahala yang besar. (28)
Allah SWT juga ada menyebut dalam Firman-Nya yang lain iaitu dalam Surah Al-Taghabun
ayat 15,
سُوۡرَةُ التّغَابُن
إِنَّمَآ أَمۡوَٲلُكُمۡ
وَأَوۡلَـٰدُكُمۡ فِتۡنَةٌ۬ۚ وَٱللَّهُ عِندَهُ ۥۤ
أَجۡرٌ عَظِيمٌ۬ (١٥)
Maksudnya: “Sesungguhnya hartamu
dan anak-anakmu adalah fitnah (bagimu), dan di sisi Allah-lah pahala yang
besar” bahawa fitnah harta dan anak akan
menjebakkan diri ke dalam kemaksiatan. Fitnah
di sini juga membawa erti menyibukkan atau memalingkan seseorang dari mengingat
dan mengerjakan amal taat kepada Allah.
Firman Allah dalam dua surah Al-Munafiqun: 9
سُوۡرَةُ المنَافِقون
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُلۡهِكُمۡ أَمۡوَٲلُكُمۡ
وَلَآ أَوۡلَـٰدُڪُمۡ عَن ذِڪۡرِ
ٱللَّهِۚ وَمَن يَفۡعَلۡ ذَٲلِكَ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ
ٱلۡخَـٰسِرُونَ (٩)
Maksudnya: “Hai orang-orang beriman, janganlah hartamu dan anak-anakmu
melalaikan kamu dari mengingat Allah. Barangsiapa yang berbuat demikian maka
mereka itulah orang-orang yang merugi”. (menjadi pengingat jika kemudian
terjadi harta dan anak justru menjauhkan pemiliknya dari Allah SWT.
Al-Kahfi: 46
سُوۡرَةُ الکهف
ٱلۡمَالُ وَٱلۡبَنُونَ زِينَةُ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَاۖ
وَٱلۡبَـٰقِيَـٰتُ ٱلصَّـٰلِحَـٰتُ خَيۡرٌ عِندَ رَبِّكَ
ثَوَابً۬ا وَخَيۡرٌ أَمَلاً۬ (٤٦)
Maksudnya: “Harta dan anak-anak
adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh
adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi
harapan”
Allah SWT telah menjelaskan kepada kita bahawa harta kekayaan dan anak
adalah menjadi perhiasan dunia yang mententeramkan pemiliknya kerana pada harta
ada keindahan dan manfaat, sedangkan pada anak ada kekuatan dan sokongan.
Walaubagaimanapun kedudukan keduanya sebagai perhiasan dunia hanyalah bersifat
sementara serta boleh menjerumuskan
pemiliknya ke neraka.
Rasulullah SAW juga menyebut kedua kemungkinan ini dalam
hadits Aisyah ra ketika beliau memeluk seorang bayi, ”Sungguh mereka
(anak-anak) dapat menjadikan seseorang kedekut dan pengecut, dan mereka juga
adalah termasuk dari haruman Allah SWT”.
Dalam konteks ini, Nabi Muhammad sendiri pernah mendoakan
harta dan anak yang banyak kepada sahabat Anas bin Malik ra, “Ya Allah
perbanyaklah untuknya harta dan anak, dan berkahilah setiap apa yang Engkau
anugerahkan kepadanya”
Demikian keseimbangan yang diajarkan oleh Allah SWT demi
untuk mengingkap fitnah harta dan anak. Harta dan anak memiliki pkedudukan yang
sama dalam kepada kebaikan atau menjerumuskan seseorang kepada dosa dan
kemaksiatan. Sudah jelas peringatan Allah dalam konteks fitnah harta dan anak agar
kita umat manusia sentiasa mengimbanginya dan mensyukuri nikmat harta dan anak
agar lebih mengingati Allah. Inilah kuasa-Nya yang mencerminkan kasih sayang-Nya
yang layak untuk diingat dan disembah.
Firman
Allah dalam Surah At-Tahrim:
سُوۡرَةُ التّحْریم
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ قُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ
وَأَهۡلِيكُمۡ نَارً۬ا وَقُودُهَا
ٱلنَّاسُ وَٱلۡحِجَارَةُ عَلَيۡہَا مَلَـٰٓٮِٕكَةٌ غِلَاظٌ۬ شِدَادٌ۬
لَّا يَعۡصُونَ ٱللَّهَ مَآ أَمَرَهُمۡ وَيَفۡعَلُونَ مَا يُؤۡمَرُونَ (٦)
Maksudnya: “Hai orang-orang yang beriman, peliharalah
dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan
batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai
Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan
apa yang diperintahkan”. (At-Tahrim:6).
4.0 Fitnah Kaum Wanita
Fitnah
wanita adalah fitnah yang sangat dahsyat yang menimpa banyak umat Islam. Ia
menimpa siapa saja dari seluruh
tingkatan manusia baik dari kalangan pemimpin mahupun rakyat biasa.
Sejarah telah membuktikan kenyataan tersebut. Ramai para pemimpin dunia yang
jatuh kerana faktor fitnah wanita.
Fitnah
wanita terjadi jika wanita itu isteri maka ramai para isteri dapat memalingkan
suaminya dari ibadah, dakwah dan amal soleh yang dilakukannya. Jika wanita itu
wanita selain isterinya, maka fitnah dapat terjadinya maksiat, zina dan
pembuangan bayi. Malah syarikat mempromosikan
produk dengan menggunakan khidmat model, yang mendedahkan aurat bagi
tujuan mempromosikan produk mereka masing masing.
Dahsyatnya fitnah
wanita telah disebutkan dalam Al-Qur’an dan Hadits. Bahkan surat ‘Ali Imran 14:
سُوۡرَةُ آل عِمرَان
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَٲتِ مِنَ ٱلنِّسَآءِ
وَٱلۡبَنِينَ وَٱلۡقَنَـٰطِيرِ ٱلۡمُقَنطَرَةِ مِنَ
ٱلذَّهَبِ وَٱلۡفِضَّةِ وَٱلۡخَيۡلِ ٱلۡمُسَوَّمَةِ
وَٱلۡأَنۡعَـٰمِ وَٱلۡحَرۡثِۗ ذَٲلِكَ مَتَـٰعُ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَاۖ
وَٱللَّهُ عِندَهُ ۥ حُسۡنُ ٱلۡمَـَٔابِ (١٤)
Maksudnya: “Dihiaskan
(dan dijadikan indah) kepada manusia: Kesukaan kepada benda-benda yang diingini
nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak
bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi
terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu
ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat
kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga) dimana ayat ini menempatkan wanita
sebagai urutan pertama yang banyak dicintai oleh manusia dan pada saat yang
sama menjadi fitnah yang paling berbahaya untuk manusia.
Rasulullah saw.
bersabda, ” Tidaklah aku tinggalkan fitnah yang lebih besar bagi kaum lelaki
melebihi fitnah wanita” (HR Bukhari dan Muslim).
5.0
Fitnah Di Zaman Sekarang
Gosip istilah
terbaru mengantikan fitnah pada zaman
sekarang seakan-akan sudah jadi barah dalam masyarakat. Semua orang tidak
mengira tua atau muda semuanya bergosip dan menfitnah. Fitnah bukan saja tersebar melalui
lisan, bahkan keadaannya lebih meluas iaitu melalui media massa dan internet
dan dipermudahkan lagi dalam era teknologi komunikasi. Dalam
sekelip mata, fitnah boleh tersebar keseluruh dunia. Teknologi yang sepatutnya
dimanfaatkan disalah gunakan untuk menyebar fitnah. SMS, facebook, friendster,
twitter, blog dan email membolehkan penyebaran maklumat tanpa memerlukan
bertemu secara berdepan, lebih mudah, cepat, meluas dan murah. Begitu juga kita disogokkan dengan bermacam rancangan hiburan berbentuk gosip di kaca TV termasuk
Melodi, Fuhh, Galaksi, Diva, dan macam-macam lagi. Ramai anak-anak muda
yang terpengaruh dengan rancangan hiburan yang disajikan dikaca-kaca TV.
Anak-anak lebih berminat untuk menonton TV berbanding dengan menziarahi sanak
saudara ketika perayaan Aidil Fitri. Inikah generasi pelapis yang kita
tinggalkan untuk meneruskan perjuangan Rasullullah SAW? Peranan kita sebagai
ibubapa bukan sahaja mendidik, memberikan tempat tinggal, makan, pakai malahan
tugas yang lebih berat ialah membina “faundation” iman di jiwa anak-anak.
Seperti yang kita
ketahui melalui laporan akhbar, kita dapat melihat seorang pemimpin yang handal
boleh jatuh, rumah tangga bahagia bergoncang dan berkecai atau orang berwatak
baik boleh tercemar maruahnya angkara fitnah. Natijah akibat
perbuatan itu boleh mencetus persengketaan dan mungkin berakhir dengan tragedi
kerugian harta benda dan nyawa.
Sebenarnya pihak yang
turut terbabit menyebar fitnah sebenarnya tidak mempunyai sebarang kepentingan
berkaitanya, tetapi disebabkan amalan menyebar fitnah sudah menjadi kebiasaan,
banyak yang turut serta menyertainya dan sepeti mendapat kepuasaan daripada
melakukannya.
Larangan mencari dan
membocorkan rahsia orang lain jelas dilarang Allah seperti dijelaskan dalam
firman-Nya
سُوۡرَةُ الحُجرَات
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱجۡتَنِبُواْ
كَثِيرً۬ا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعۡضَ
ٱلظَّنِّ إِثۡمٌ۬ۖ وَلَا
تَجَسَّسُواْ وَلَا يَغۡتَب بَّعۡضُكُم بَعۡضًاۚ
أَيُحِبُّ أَحَدُڪُمۡ أَن يَأۡڪُلَ
لَحۡمَ أَخِيهِ مَيۡتً۬ا فَكَرِهۡتُمُوهُۚ
وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ
تَوَّابٌ۬ رَّحِيمٌ۬ (١٢)
Maksudnya: “Dan
janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain”
(Surah al-Hujurat, ayat 12)
6.0 Kesimpulan
Fitnah biasanya
disebarkan bertujuan memburukkan individu atau kumpulan. Pada masa sama,
perbuatan itu dapat menonjolkan diri seseorang itu sebagai lebih baik dan lebih
layak berbanding orang yang diburukkan itu. Mungkin ramai menyangka perbuatan
menyebarkan berita fitnah hanyalah satu kesalahan kecil. Sebab itu, perbuatan
seumpamanya dilakukan seperti sewenangnya. Hakikatnya dosa membuat fitnah
digolongkan sebagai dosa besar dan dosa
sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan
orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu.
Dosa membuat
fitnah menjauhkan diri dari syurga. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak
masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan
Muslim). Dosa menyebar fitnah umpama api membakar ranting kering kerana ia
cepat merebak dan akan menjadi abu sepenuhnya. Dosa menyebar fitnah menyebabkan
pahala terdahulu dihilangkan sehinggakan penyebar fitnah akan menjadi muflis di
akhirat nanti.
Setiap Muslim perlu
menjauhi diri daripada perbuatan terkutuk itu. Untuk menjauhkan diri
daripada semua bentuk fitnah dunia ini,
maka kita harus senantiasa mendekatkan diri kepada Allah dan memohon
perlindungan berlindung dari keburukan fitnah dunia. Disamping itu kita harus
mengukuhkan pemahaman kita tentang hakekat dunia, risalah manusia dan keyakinan
tentang hisab dan hari akhirat.
Fenomena Fitnah akan
sentiasa berlegar dalam masyarakat kita. Mintalah petunjuk dari Allah agar kita
dijauhkan dari tipu daya syaitan dan manusia dan agar kita tidak termasuk dalam
golongan-golongan manusia yang suka menabur fitnah. Marilah kita segera bertaubat dan kembali
kepada hukum Allah sementara nyawa masih ada di badan dan memperbanyakkan
berdoa. Salah satu doa yang boleh diamalkan ialah:
سُوۡرَةُ یُونس
فَقَالُواْ عَلَى ٱللَّهِ تَوَكَّلۡنَا رَبَّنَا لَا تَجۡعَلۡنَا
فِتۡنَةً۬ لِّلۡقَوۡمِ ٱلظَّـٰلِمِينَ (٨٥)
وَنَجِّنَا بِرَحۡمَتِكَ مِنَ ٱلۡقَوۡمِ ٱلۡكَـٰفِرِينَ (٨٦)
Maksudnya: Lalu mereka
berkata: Kepada Allah jualah kami berserah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau
jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan bagi kaum yang zalim ganas. (85) Dan
selamatkanlah kami dengan rahmatMu dari angkara kaum yang kafir. (86) (Yunus:
85 – 86)
7.0
Rujukan
1. Al-Quran Dan Terjemahan
2. Keajaiban Hati dan Keunikannya, Iman Al Ghazali, Amelia
Surabaya, 2007
3. Jangan Bersedih, Dr ‘Aidh Bin Abdullah Al-Qarni, Berlian
Publications, 2009
4. Penenang Jiwa – Pengubatan & Rawatan, Imam Al-Ghazali, WM, 2008
5. Menjadi Kekasih Allah, Syaikh Abdul Qadir al-Jailani,
Citra Media, Yogyakarta, 2008
No comments:
Post a Comment