السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
Bertemu kembali
kita diruangan kali ini di dalam keadaan sihat sejahtera. Kita akan menyambut
tahun baru 2012 dalam beberapa hari lagi. Maka pada ruangan kali ini, suka
penulis menyentuh sedikit berkenaan dengan isu semasa iaitu “Islam
dan Wanita”. Sebenarnya, penulis tertarik untuk berkongsi sedikit maklumat
dengan para pembaca berkenaan dengan topik ini dengan tujuan supaya para wanita
di negara kita terutama yang beragama Islam dapat memperseimbangkan di antara desakan-desakan
NGO tentang hak kebebasan wanita dengan tuntutan agama Islam menurut Al-Quran
dan Al-Sunnah.
Negara-negara
Timur hari ini sibuk dengan persoalan hak-hak wanita dan persoalan menuntut
hak-hak persamaan dengan lelaki. Di tengah-tengah kesibukan yang seakan-akan
diserang wabak demam itu, suara lantang pejuang hak wanita telah menggunakan
nama Islam ketika mengemukakan dakwaan-dakwaan mereka. Setengahnya dengan
ekstrim mendakwa bahawa Islam telah menetapkan hak-hak yang sama di antara dua
jenis itu di dalam segala perkara dan setengahnya dengan penuh kejahilan
menuduh bahawa Islam adalah musuh wanita, Islam menjatuhkan taraf dan
kehormatan wanita, Islam menghancurkan perasaan wanita yang ingin berbangga
dengan keperibadiannya, malah Islam meletakkan wanita pada status yang hampir
sama dengan binatang, Islam menganggap wanita sebagai semata-mata alat untuk
lelaki memenuhi nafsu berahinya dan sebagai alat untuk melahirkan keturunan
tidak lebih dari itu.
Berdasarkan beberapa buku rujukan
yang penulis baca, perkembangan wanita di dalam masyarakat dapat dibahagikan
kepada tiga (3) kategori iaitu:
a) Wanita
dikalangan umat terdahulu;
b) Wanita
setelah kedatangan Islam; dan
c) Wanita
di dunia barat kini
Saudara pembaca
yang dirahmati Allah sekalian, tahukah saudara bahawa orang-orang Athen pada
masa dahulu meletakkan taraf wanita sebagai alat kesoronokkan dan sebagai
pelepas nafsu. Mereka meletakkan wanita terlalu rendah tarafnya yang hanya
layak mengurus rumahtangga dan anak-anak sahaja.
Di dalam undang-undang
India lama pula ada mengatakan bahawa wabak, maut, api dan racun adalah lebih
baik daripada wanita.
Pandangan taurat
sendiri tidak jauh bezanya dengan pandangan undang-undang India di mana taurat
mengatakan bahawa wanita adalah kejadian yang lebih pahit dari mati. Malahan di
dalam taurat versi safar jenesus ada menyebut sebanyak 82 tempat yang
mengatakan bahawa perempuan itu adalah makhluk celaka.
Bagi orang-orang Rome
lama, mereka telah mengadakan suatu perhimpunan besar untuk mengkaji kedudukan
wanita. Perhimpunan itu telah bersetuju mengatakan bahawa wanita adalah mahkluk
yang tidak berjiwa dan dengan sebab itu mereka tidak akan mewarisi kehidupan
akhirat. Orang-orang Rome menetapkan polisi bahawa kaum wanita tidak boleh
memakan daging, tidak boleh ketawa, malah tidak ada kebebasan suara dalam
melahirkan pendapat dan pemikiran mereka. Wanita dilayan dengan buruk sama ada
wanita terbabit lahir dari kalangan aristokrat ataupun dari kalangan miskin.
Di Perancis, pada
tahun 586 Masehi, telah diadakan suatu persidangan di salah sebuah wilayah di
negeri itu untuk mengkaji tentang wanita di negara terbabit iaitu untuk
mendapat persetujuan tentang kedudukan wanita sama ada mereka boleh dikira
sebagai manusia atau pun bukan manusia. Saudara bayangkanlah bagaimana
masyarakat Eropah pada ketika itu menilai wanita sangat rendah tarafnya.
Di England, semasa
pemerintahan King Henry yang Ke VIII, telah mengeluarkan perintah mengharamkan
wanita dari membaca kitab suci. Demikian juga undang-undang Inggeris dalam masa
lebih kurang tahun 1850 mengganggap wanita sebagai bukan warganegara England.
Kaum wanita di England ketika itu dinafikan hak-hak peribadi, seperti hak
memiliki harta, pakaian walaupun hasil titik peluh mereka sendiri.
Pada zaman
jahilliyyah sebelum kedatangan Nabi Muhammad s.a.w wanita-wanita adalah sasaran
penghinaan, wanita hanya sekadar pemuas nafsu seks lelaki, kekejaman malahan
anak-anak perempuan turut dinafikan hak untuk hidup dengan wujudnya budaya
membunuh anak perempuan hidup-hidup dengan alasan anak perempuan membawa celaka
kepada keluarga.
Apabila datangnya
agama Islam dengan Nabi Muhammad s.a.w bersama rahmat telah membawa kebebasan
yang diberi oleh Islam kepada wanita. Islam datang membawa sinar cahaya dengan
membebaskan wanita dari kelaziman dan tindakan liar yang dilakukan ke atas
mereka. Malah Islam meninggkat darjat mereka ke taraf yang tinggi dan ianya
tidak dapat ditandingi oleh tamadun-tamadun terdahulu sebelum kedatangan Islam.
Dikala tamadun
lain menganggap wanita sebagai manusia kelas kedua, Islam datang
mengisytiharkan bahawa wanita adalah salah satu unsur yang membiakkan manusia
sebagai satu nikmat dan rahmat kepada kehidupan manusia itu sendiri. Firman
Allah s.w.t: (An-Nisa: 1)
Maksudnya: Wahai
sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu
(bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu
pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat
keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang
kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan
(silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati
(mengawas) kamu.
Pada pendapat
penulis, dunia barat kini sebenarnya ketinggalan daripada Islam dalam memberi
hak kepada wanita untuk bergiat cergas dalam kehidupan bermasyarakat
termasuklah dalam konteks wanita berpolitik. Ini jelas apabila Nabi Muhammad
s.a.w melibatkan wanita di kalangan Kaum Ansar dalam peristiwa Bai’ah Al-Aqabah
bagi mendirikan negara Islam di Madinah pada 622 Masehi. Manakala Barat membuka
ruang kepada wanita untuk melibatkan diri berpolitik pada tahun 1869 di Wyoming,
Amerika Syarikat. Seterusnya barat membenarkan wanita mengundi pada tahun 1890,
kemudian baru lah menular ke wilayah-wilayah yang lain. Lalu terbentuklah
pindaan dalam perlembagaan Amerika Syarkat pada tahun 1920 yang tidak
membenarkan diskriminasi dalam pihanraya kerana perbezaan jantina. Sejak itu
wanita diberi hak keluar mengundi.
Berikut dinyatakan
beberapa hak utama dalam kehidupan manusia yang telah diangkat oleh Islam dalam
memuliakan kaum wanita. Antaranya ialah:
1.
Hak
terhadap dirinya sendiri
Islam
sangat menghormati wanita. Ini jelas apabila wanita berkahwin, mereka masih
lagi menggunakan nama meraka sehinggalah ke akhir hayat. Berbanding dengan
wanita barat, apabila mereka berkahwin, maka hilanglah nama meraka menjadi Mrs
Smiths dan sebagainya.
2.
Hak
sebagai warganegara
Sebagai
warganegara, wanita Islam bebas untuk mendapat haknya sebagai individu negara terbabit.
Sebagai contoh hak untuk menutup aurat, hak untuk mengundi di dalam pilihanraya,
hak untuk mendapatkan perkhidmatan kesihatan, keselamatan dan sebagainya.
3.
Hak
untuk memililh calon suami
Islam
telah menggariskan kepada kaum wanita untuk bebas memilih calon suami tetapi
mestilah bersendikan agama. Malahan Islam menyarankan bahawa bagi wanita yang
ingin mendirikan rumahtangga mestilah memilih lelaki yang baik pegangan
agamanya. Dalam konteks hari ini, kita boleh lihat dengan jelas adanya
anak-anak gadis yang “mencadangkan” calon suami dengan memperkenalkan mereka kepada kedua
ibubapa. Jelas, di Malaysia tiada kahwin paksa. Kalau ada pun mungkin ianya kes-kes yang terpencil.
4.
Hak
untuk menuntut ilmu
Terdapat
banyak hadith-hadith yang menuntut kedua-dua jantina sama ada lelaki atau
perempuan untuk menimba ilmu. Islam tidak menyekat kaum wanita daripada
mendapatkan ilmu pengetahuan berbanding lelaki.
5.
Hak
untuk membantu dalam pekerjaan
Maksudnya:
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi
penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan
melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan
memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat
oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana
At-taubah
71: ayat ini menentukan bidang kuasa mukmin lelaki dan perempuan antara satu
sama lain dan bidang kuasa ini bermakna mereka tolong-menolong untuk kebaikan.
Begitu juga ayat ini menerangkan bahawa tanggungjawab mencegah kemungkaran dan
berbuat amal salih adalah dipikul oleh kedua-dua gender. Ini membuktikan bahawa
wanita diberi peranan yang sama rata dalam kegiatan sosia-masyarakat
6.
Hak
untuk memberi pendapat
Islam
juga turut tidak menolak daripada kaum wanita member pendapat. Pada ketika
Khalifah Umar Al-Khatab r.a menjadi Amirul Mukminin, beliau telah mendengar
keluh kesah seorang isteri angkatan perang mengeluh tidak mendapat nafkah batin
lantaran berjauhan dengan suami kerana penglibatan suaminya di dalam peperangan
untuk menyebarluaskan agama Islam. Lalu Khalifah Umar r.a telah bertanya kepada
anaknya Hapsah berkenaan dengan berapa lamakah kaum wanita boleh berjauhan
dengan suami. Lalu Hapsah memberi maklumat bahawa wanita boleh menahan hawa
nafsunya selama 6 bulan. Maka Khalifah Umar r.a telah membuat satu polisi bahawa
setiap angkatan perang akan dipanggil selepas 6 bulan di medan pertempuran dan
digantikan dengan angkatan tentera yang lain demi menjaga hak wanita terhadap
suaminya. Tidakkah Islam itu syumul?
7.
Hak
pemilikan harta
Maksudnya:
Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah
yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan
membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar.
Al-isra:
31 – orang-orang Arab tidak memberi hak pusaka kepada kaum wanita dan anak-anak
perempuan untuk mempusakai harta mereka. Sebaliknya harta-harta itu boleh dipusakai
oleh pejuang-pejuang yang menentang Islam. Islam bangkit menerangi kegelapan
dengan memberi hak kepada wanita dalam harta pusaka. Ianya termasuklah, ibu,
isteri, anak perempuan, saudara perempuan yang boleh mewarisi harta si mati.
Berkenaan
dengan isu ini, Allah s.w.t mengulangi lagi didalam surah An-Nisa 7:
Maksudnya:
Orang-orang lelaki ada bahagian pusaka dari peninggalan ibu bapa dan kerabat,
dan orang-orang perempuan pula ada bahagian pusaka dari peninggalan ibu bapa
dan kerabat, sama ada sedikit atau banyak dari harta yang ditinggalkan itu;
iaitu bahagian yang telah diwajibkan (dan ditentukan oleh Allah).
8.
Hak
menjadi saksi
Didalam Islam hak persaksian bagi
wanita ialah 2: 1 berbanding lelaki. Hak ini adalah terkhusus kepada hukum hudud
iaitu sesuatu isu berkaitan dengan jenayah yang berlaku diluar rumah. Umpamanya untuk menjadi saksi
kepada kes khalwat. Untuk menjadi sah persaksian kaum wanita mestilah
disertakan dengan 2 orang wanita yang boleh dipercayai dan memadai seorang
lelaki. Secara logiknya, memang jarang wanita berminat ingin menyaksikan
aksi-aksi lucah dan porno berbanding dengan kaum lelaki.
Maka tidak usahlah
kita wanita Islam terpedaya dengan tuntutan-tuntutan NGO untuk menuntut hak
sama rata. Suka penulis mencadangkan bahawa hak sama rata yang boleh kita pertimbangkan mestilah bersendikan
Al-Quran dan Al-Hadith. Sekian, semoga kita bertemu lagi
diruangan akan datang dalam topik perbincangan yang lain pula. Insyaallah.
No comments:
Post a Comment