السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
الحمد لله رب
العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، سيدنا محمد وعلى آله
وصحبه أجمعين ، ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين
1.0 Latarbelakang Bangsa Yahudi
Sejarah tentang kaum Yahudi ini amat panjang. Fuad
Sayid Abdul Rahman al-Rifa dalam bukunya Hakikat al-Yahud menjelaskan bahawa
orang Yahudi ialah pengikut nabi yang mulia iaitu Nabi Musa a.s. dan Nabi Musa
ialah keturunan Nabi Yaakub bin Ishaq bin Ibrahim a.s. Manakala nama Israel
ialan nama gelaran yang diberi oleh Allah SWT kepada Nabi Yaakub. [1]
Perkataan Yahudi itu sendiri melambangkan suatu bangsa, yang
jika dikaji susur galurnya dalam kitab-kitab samawi menunjukkan bahawasanya
bangsa ini lahir dari keturunan Nabi Ibrahim a.s. melalui anaknya Nabi Yaakub
a.s.. Manakala agama Yahudi itu atau Judaism merupakan agama amalan bangsa itu
sendiri secara eksklusif. Bangsa Yahudi itu semestinya beragama Yahudi dan
penurunan keturunan di kalangan bangsa Yahudi ini berlaku dari sebelah ibu,
yang bererti sekiranya seseorang itu ibunya adalah Yahudi, maka dia secara
automatik akan diiktiraf sebagai seorang yang berbangsa Yahudi oleh
komunitinya. Masyarakat Yahudi secara amnya mengamalkan agama mereka secara
introvert dan tidak sesekali mengembangkan fahaman mereka kepada bangsa-bangsa
lain, dan kita hampir tidak pernah mendengar akan individu dari subset bangsa
lain “masuk” agama Yahudi[2].
Rata-rata masyarakat Yahudi hidup dengan mengasingkan diri
daripada masyarakat. Oleh yang demikian, keturunan mereka tidak bercampur gaul
dengan masyarakat daripada bangsa lain. Orang Yahudi selalu berwasiat dalam
kalangan mereka bahawa mereka semua mesti mewujudkan cara hidup yang tersendiri
dan berbeza dengan manusia lain. Tujuannya supaya mereka boleh berbangga dengan
kelebihan keturunan mereka berbanding keturunan lain, kerana Yahudi menganggap
diri mereka adalah keturunan para nabi[3].
Keadaan ini telah memberi kesan yang mendalam dalam cara
mereka berfikir, perasaan dan pandangan mereka terhadap golongan lain di dunia
ini sehingga terbentuklah personaliti di dalam diri mereka sebagai satu bangsa
pendendam dan pembunuh terhadap bangsa mana sekalipun[4].
2.0 Eksklusiviti Terhadap
Agama Judasim Menurut Kaum Yahudi
Skop
penulisan pada bab ini membincangkan dua daripada tiga konsep di dalam ajaran
agama Judaism (Yahudi) iaitu:
i.
Konsep The Chosen People
(Kaum/bangsa terpilih); dan
ii.
Konsep The Promised of Land (bumi
yang dijanjikan)
Penulis
tidak membincangkan konsep Tuhan menurut ajaran agama Yahudi kerana faktor
pertama ialah kepercayaan asas
yang dipercayai oleh Yahudi, Kristian dan Islam ini mempercayai bahawa Tuhan
telah membuat perjanjian dengan Abraham (Nabi Ibrahim) untuk menyakini dan
mengimani kepercayaan kepada Tuhan yang satu. [5]
Faktor kedua ialah rata-rata pengkaji Muslim dan Barat mengiktiraf
agama Yahudi, Kristian dan Islam berasal daripada Nabi Ibrahim. Ini
diperkukuhkan lagi dengan kisah-kisah historis dalam kitab suci masing-masing.[6]
Kedua-dua konsep kaum terpilih dan bumi yang dijanjikan inilah yang
menjadi sendi dan dokongan kepada bangsa Yahudi dalam membina doktrin-doktrin
ajaran dan pemikiran-pemikiran bahawa agama Yahudi adalah eksklusif untuk kaum
Yahudi sahaja.
2.1 Konsep The Chosen People (Kaum/bangsa terpilih)
Orang
Yahudi percaya bahawa mereka adalah kaum “Pilihan Tuhan”. Disebabkan itu mereka
menerima Taurat yang perlu dipatuhi. Oleh yang demikian, bagi orang Yahudi
penerimaan Taurat adalah sebagai satu perjanjian (covenant) dengan Tuhan. Untuk
menunaikan janji itu, orang-orang Yahudi dikehendaki mematuhi sebanyak 613
peraturan seperti yang disebutkan dalam kitab mereka. Justeru, mereka
mengatakan bahawa mereka dipilih kerana tanggungjawab yang berat berbanding
dengan kaum atau bangsa lain.[7]
Kaum
Yahudi juga menggunakan dalil yang dipetik daripada kitab suci mereka untuk
berhujah dan menegakkan sememangnya mereka adalah benar-benar kaum pilihan.
Antaranya ialah:
Levant
20:22-27: Aku adalah Rabb Tuhan kamu, yang telah memilih kamu daripada
kaum-kaum lain. [8]
Deutronomy
7: 6-13: Bahawa kamu adalah kaum-kaum yang suci bagi Rabb Tuhan kamu; Rabb
Tuhan kamu telah memilih kamu untuk menjadi hartaNya yang berharga daripada
semua manusia yang berada di bumi. [9]
Minhnah
3:14: Kaum Israel adalah dicintai, kerana kepada mereka telah diberikan suatu
alat yang amat berharga (Tawrat).[10]
Genesis 27:29: Siapa yang mengutuk engkau,
terkutuklah dia, dan siapa yang memberkati engkau, diberkatilah dia.” [11]
Menurut
Victor E. Marsden, kaum Yahudi adalah berbeza dengan manusia lain hanya kerana
mereka sungguh setia dengan agama mereka. Setiap Yahudi tetap seorang Yahudi
dan selagi beliau kekal di dalam tradisinya yang tidak tercemar, beliau adalah
tetap seorang Yahudi. Seorang Yahudi juga sentiasa mempunyai hak untuk
merasakan bahwa menjadi seorang Yahudi bermakna termasuk dalam satu bangsa yang
unggul.[12]
Kaum
Yahudi juga menggelarkan bahawa bangsa yang bukan berasal dari susur galur
Yahudi adalah Goyim. [13]
Menurut
Tarcey Rich, Goyim ialah “The most commonly used word for a non-Jew is goy. The
word "goy" means "nation," and refers to the fact that
goyim are members of other nations, that is, nations other than the Children of
Israel”.[14]
2.2 Konsep
the Promised of Land (bumi yang dijanjikan)
Berhubung
dengan konsep “bumi yang dijanjikan”[15] kaum Yahudi
memetik beberapa sumber daripada kitab mereka sendiri untuk membina gagasan
bahawa bumi yang dijanjikan telah diberi oleh Tuhan. Antaranya ialah:
Genesis
17:1-8: Dan Aku akan menyerahkan kepada kamu, dan kepada keturunan kamu bumi
untuk tempat tinggal kamu, keseluruhan bumi Kana’an, bagi pemilikan yang
berkekalan dan Aku akan menjadi Tuhan kamu. Dia telah memilih Bumi Kana’an
sebagai warisanNya dan juga bagi kaumNya, Tanah Suci yang akan berkekalan
menjadi tempat di mana Dia akan menzahirkan diriNya dengan sangat jelas.[16]
Genesis
28: 13-15: Tuhan menjelaskan kepada Nabi Yaakub, Aku Tuhan Ibrahim bapa kamu
dan Tuhan Ishak; tanah yang kamu diami Aku beri kepada kamu dan keturunan kamu.[17]
Di
dalam Genesis 15:18: Untuk keturunanmu Aku telah berikan tanah ini, dari sungai
Mesir (Nil) sehinggalah ke sungai besar Euphrates.[18]
Genesis
12:7 : Dan kepada keturunanmu akan kuberikan tanah ini.[19]
Menurut
kaum Yahudi, pemberian oleh Tuhan Yahweh[20] ini adalah
muktamad sehingga bila-bila walaupun mereka telah diusir dan hidup dalam
diaspora (buangan) semenjak tahun 70 Masehi. Bagi kaum Yahudi, tanah yang
dijanjikan itu adalah bumi Kana’an (Palestine) atau pun dalam konteks kacamata
kaum Yahudi bumi tersebut ialah Israel. Ini ternyata dengan kenyataan-kenyataan
penulis berbangsa Yahudi yang bernama Tracey
Rich iaitu:
Jews
were exiled from the land of Israel by the Romans in 135 C.E., after they
defeated the Jews in a three-year war, and Jews did not have any control over
the land again until 1948 C.E. The Jewish people never gave up hope that we
would someday return to our home in Israel. [21]
Menurut
kaum Yahudi, bumi Israel ini dikatakan paling suci sebagaimana brit dengan Nabi
Ibrahim, Nabi Ishak dan seterusnya Nabi Musa sebagaimana tercatat di dalam
Tawrah dan Injil. Kaum Yahudi juga menegaskan bahawa Tuhan Yahweh tidak pernah
membuat brit dengan Nabi Ismail. [22]
Bumi
Israel juga menurut kaum Yahudi sebagai pusat agama Yahudi dengan bersandarkan
Ziniosm sebagai gerakan politik untuk membina negara bangsa Yahudi. Pada masa
kini penduduk penduduk Israel adalah terdiri daripada 1/3 berbangsa Yahudi dan
hanya 20% penduduknya bukan berbangsa Yahudi [23]
2.3 Aspek
Kemasyarakatan Kaum Yahudi
Dalam bandar
raya purba yang penting seperti catatan sejarah, wujud koloni orang-orang
Yahudi dan agama-agama dari Timur. Kedua-duanya mempunyai pengaruh terhadap
orang-orang iaitu masyarakat ketika itu yang sama ada tidak berpuas hati
ataupun meragui agama-agama rasmi dari Yunani dan Rom. Ramai yang memeluk agama Judaisme di Empayar
tersebut dan juga di Rusia selatan. Pada mulanya agama Kristian mungkin telah
menarik perhatian orang-orang Yahudi atau separuh Yahudi. Walau bagaimanapun
Judaisme menjadi bertambah ortodoks dan semakin sempit selepas kejatuhan
Baitulmuqaddis.[24] Kaum Yahudi diseksa
ketika zaman Kristian menjadi teguh di Eropah, ini menyebabkan kehidupan kaum
Yahudi menjadi semakin terpencil. Namun begitu kita akan telusuri kehidupan
masyarakat kaum Yahudi di dalam beberapa aspek penting kehidupan. Ianya boleh
dibahagikan kepada beberapa aspek iaitu:
a.
Aspek Ibadah
Kaum
Yahudi dikatakan kaum yang unggul kerana agama anutannya. Maka seluruh
kehidupan kaum Yahudi adalah terikat dengan agama bermula dari kanak-kanak
hinggalah dewasa. Antaranya ialah:
Pada
hari ke-8, seorang bayi lelaki yang dilahirkan, mesti berkhatan. Berkhatan
ialah sebagai tanda brit dan juga kaum yang terpilih.
Kaum
Yahudi juga berpuasa. Namun puasa mereka adalah berbeza dengan puasa bagi umat
Islam. Puasa bagi agama Yahudi ialah tanpa bersahur dan ianya berlangsung
selama 25 jam.
Sementara
dalam aspek ibadah solat, kaum Yahudi juga mendirikan solat sebanyak 3 waktu
iaitu pada waktu pagi, tengahari dan petang. Mereka melakukan perbuatan rukuk
dan sujud dan bilangan rakaatnya tidak dapat penulis temui catatannya. Malah
ibadah solat mereka juga ada yang dikerjakan secara berjemaah. Rumah ibadat
mereka disebut Synagogue/Sinagog.
Manakala
di dalam aspek perkahwinan, penganut Yahudi hanya dibenarkan untuk berkahwin
dengan masyarakat di kalangan komuniti yang sama iaitu sesama Yahudi. Ini
kerana untuk menjamin akan kelangsungan bahawa kaum mereka adalah kaum pilihan.
b.
Aspek Pendidikan
Semua
kaum Yahudi wajib menerima pendidikan awal menurut disiplin agama Yahudi.
Pendidikan yang diajar adalah tentang keagamaan Judaism supaya anak-anak Yahudi
berupaya membina tamadun dan peradaban manusia. Mereka mempelajari Holy
Scriptures (kitab-kitab suci seperti the Old Testament dan Talmud). Malah
mempelajari sejarah para nabi bermula dari Nabi Ibrahim, Yaakub, Musa dan Isa
serta menjadikan tauladan para Nabi
dalam kehidupan mereka. [25]
Orang-orang
Yahudi pada asalnya merupakan masyarakat petani. Mereka bercucuk tanam dan
menternak binatang peliharaan. Tetapi mereka telah mempelajari cara-cara
berniaga daripada orang-orang Babylon ketika dalam tahanan. Ramai di antara
mereka yang terus tinggal di Babylon selepas zaman Ezra dan Nahemiah[27] dan ada diantara
mereka sangat kaya dan terlibat di dalam perniagaan peminjaman wang. Konsep
pinjaman wang oleh kaum Yahudi adalah meletakkan riba kepada Goyim dan tanpa
riba kepada sesama Yahudi.
Selepas
penubuhan Alexandria, ramai orang Yahudi menetap di bandar raya. Mereka
mempunyai tempat tinggal yang istimewa yang berlainan dari kehidupan desa. Tujuannya
ialah untuk menjauhkan mereka daripada pencemaran akibat perhubungan dengan
orang-orang yang bukan Yahudi.
Di
dalam konteks zaman moden, kebanyakan Yahudi juga mendiami kota raya-kota raya
besar seperti di Las Vegas sebagai pusat hiburan, New York sebabagi pusat perniagaan
dan Washington DC sebagai pusat pentadbiran.
3.0 Eksklusiviti
Agama Yahudi Menurut Perspektif Islam
Di dalam bab ini,
penulis memperincikan pandangan kaum Yahudi tentang ekslusiviti agama Judasime
daripada perspektif Islam. Penulis menggunakan dalil-dalil yang terdapat dalam
Al-Quran supaya penulisan ini benar-benar dapat dipertanggungjawabkan sebagai
satu tulisan ilmiah.
Ketaksuban kaum
Yahudi yang mendakwa bahawa agama Yahudi adalah ekslusif hanya kepada kaum
Yahudi adalah tidak benar. Ini terbukti dengan firman Allah:
Kemudian Kami
utuskan sesudah Rasul-rasul itu, Nabi Musa dan Nabi Harun, kepada Firaun dan
kaumnya dengan membawa ayat-ayat Kami; lalu mereka (Firaun dan kaumnya) berlaku
sombong takbur (enggan menerimanya), dan mereka adalah kaum yang biasa
melakukan dosa.[29]
Menurut catatan
sejarah, Firaun adalah berbangsa Qibti yang menjadi pemerintah bagi kerajaan
Mesir purba. Jelas menurut ayat al-Quran di atas bahawa perutusan Nabi Musa a.s
dan Nabi Harun a.s bukan sahaja untuk membebaskan kaum Yahudi daripada diseksa
kejam oleh Firaun tetapi juga turut berdakwah kepada raja yang zalim itu. Ayat
ini juga menolak akan keangkuhan bahawa agama yang dibawa oleh Nabi Musa a.s
hanya terhad untuk kaum Yahudi sahaja.
Allah s.w.t juga
turut mengatakan bahawa perutusan Nabi Musa a.s sebagaimana yang ternukil di
dalam al-Quran bahawa Nabi Musa a.s diutus sebagai seorang Rasul untuk makluk
sekalian alam termasuklah kaum-kaum yang bukan datangnya dari jalur keturunan
Yahudi. Firman Allah s.w.t:
Dan berkatalah
Nabi Musa: "Hai Firaun! Sesungguhnya aku ini adalah seorang Rasul dari
Tuhan sekalian alam.[30]
Dalil yang ke-3
ialah berkenaan dengan ketidakbenaran tentang ekslusiviti agama Yahudi yang
untuk kaum Yahudi adalah tentang dialog yang dilafazkan oleh Firaun ketika
hampir mati lemas dengan menyatakan keimanan kepada Tuhan Bani Israil semasa
insiden mengejar Nabi Musa a.s dan kaumnya melintasi laut Merah. Mengapa Allah
s.w.t mengangkat kisah Firaun yang berbangsa Qibti dengan menyatakan keimanan
kepada Tuhan Bani Israel (Yahweh)? Sesungguhnya Allah s.w.t tidak menukilkan
sesuatu kisah dengan sia-sia tanpa pengajaran yang boleh diambil iktibar supaya
kita berfikir.
Dan Kami bawakan
Bani Israil ke seberang Laut Merah, lalu dikejar oleh Firaun dan tenteranya,
dengan tujuan melakukan kezaliman dan pencerobohan, sehingga apabila Firaun
hampir tenggelam berkatalah ia (pada saat yang genting itu): "Aku percaya,
bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku adalah
dari orang-orang yang berserah diri (menurut perintah)".[31]
Bukti seterusnya
ialah berkenaan dengan dakwah Nabi Yunus a.s sebagaimana firman Allah s.w.t:
(Dengan kisah
Firaun itu) maka ada baiknya kalau (penduduk) sesebuah negeri beriman (sebelum
mereka ditimpa azab), supaya imannya itu mendatangkan manfaat menyelamatkannya.
Hanya kaum Nabi Yunus sahaja yang telah berbuat demikian - ketika mereka
beriman, Kami elakkan azab sengsara yang membawa kehinaan dalam kehidupan dunia
dari menimpa mereka, dan Kami berikan mereka menikmati kesenangan sehingga ke
suatu masa (yang Kami tentukan).[32]
Hujah seterusnya
ialah perutusan Nabi Yunus a.s.. Nabi Yunus a.s yang disebut namanya sebanyak 4
kali di dalam al-Quran tidak sebanyak yang dikisahkan oleh al-Quran tentang
Nabi Yunus sebagaimana yang telah dikisahkan tentang nabi-nabi; Musa, Yusuf dan
lain-lain. Dan sepanjang yang dapat dicatat dan diceritakan oleh para sejarawan
dan ahli tafsir tentang Nabi Yunus ialah bahawa beliau bernama Yunus bin Matta.
Baginda telah diutuskan oleh Allah s.w.t untuk berdakwah kepada penduduk di
sebuah tempat bernama "Ninawa" yang bukan kaumnya dan tidak pula ada
ikatan darah dengan mereka. Ia merupakan seorang asing mendatang di
tengah-tengah penduduk Ninawa itu. Baginda menemui mereka berada di dalam kegelapan,
kebodohan dan kekafiran, mereka menyembah berhala menyekutukan kepada Allah. [33]
4.0 Kesimpulan
Menurut Bertrand
Russel, hanya dalam zaman Nabi Muhammad s.a.w, orang-orang Yahudi dilayan
dengan lebih berperikamunusiaan dan telah berpeluang untuk mengkaji falsafah
dan spekulasi ilmu. Sepanjang zaman pertengahan, pengikut Nabi Muhammad s.a.w
lebih bertamadun dan lebih berperikamanusiaan daripada orang-orang Kristian
yang telah menyeksa orang-orang Yahudi terutama sekali semasa ketengangan
agama, perang salib telah dikaitkan dengan pembunuhan yang kejam. Sebaliknya di
dalam negara orang Islam, orang Yahudi tidak mendapat layanan yang buruk dalam
apa keadaan sekalipun. Di Sepanyol Arab (Andalusia), terutamanya orang Yahudi
telah memberi sumbangan kepada ilmu pengetahuan terutamanya falsafah Aristotles
dan usaha-usaha terjemahan buku-buku falsafah Yunani, ilmu kimia dan astrologi
banyak dilakukan oleh orang-orang Yahudi. Selepas zaman pertengahan orang-orang
yahudi terus memberikan sumbangan kepada tamadun secara individu dan tidak lagi
sebagai sautu kaum. [34]
Kesimpulannya bagi
esei ini, penulis berpendapat bahawa kepercayaan dan keyakinan bahawa Agama
Yahudi (Judaisme) ialah agama eksklusif bagi bangsa Yahudi adalah tidak benar
sama sekali berdasarkan kepada dalil-dalil al-Quran yang telah disebutkan
diatas.
Sesungguhnya tidak
ada pendapat manusia yang benar melainkan jika ianya bersendikan kepada
al-Quran dan as-Sunnah. Hasil daripada perbincangan di atas, menunjukkan bahawa
Nabi Musa a.s dan Nabi Harun a.s juga diutuskan kepada semua manusia termasuk
Firaun yang berbangsa Qibti.
Sejarah juga
mencatatkan bahawa perutusan Nabi Yunus a.s bertketurunan Yahudi membawa
risalah kenabian dan berdakwah kepada bangsa Ninawa yang terletak di Mosul
(Iraq). Sejarah juga turut mencatatkan bahawa perutusan Nabi Sulaiman a.s. yang
diutus kepada bangsa Yahudi juga turut berdakwah kepada bangsa lain. Umpamanya
Baginda Nabi Sulaiman a.s berdakwah kepada Permaisuri Balqis yang berkuturunan
Saba’. Malahan perutusan Nabi Sulaiman juga adalah untuk kepada semua makhluk
termasuk manusia, binatang dan jin.
Rujukan
Al-Quran
dan terjemahan
Arthur
Hertzerbg. 1961. Judaism. The Easton Press, Connecticut.
Bertrand Russell.
1993. Sejarah falsafah barat. Penerbit: Dewan Bahasa Pustaka, Kuala
Lumpur.
Bernard
Wasserstein. 2008. The history of Europe. New York: Oxford Press
University
Dr. Shauqi Abu
Khalil. 2003. Atlas of the Quran. Darussalam, New York
Ghazali bin Basri. 2013. Ilmu perbandingan
agama. Penerbit: Akademi Kajian Ketamadunan. Kajang, Selangor
Jacob Neusner. 1975. First-century Judaism in
crisis. Abingdon Press, New York
Jerome
A. Chanes. Antisemitism: A Reference Handbook, ABC-CLIO, 2004
Richard L. Rubenstein, John K. Roth.
2003. Approaches to Auschwitz: the Holocaust and its legacy. Westminster
John Knox Press
Manfred F. Boemeke, Gerald D.
Fekdman and Elisabeth Glaser. 2010. The treaty of versailles: a reassessment
after 75 years. Publications of the German Historical Institute.
Peter
Stanford. 2010. 50 ideas you really need to know religion. Quercus,
United Kingdom
Victor E. Marsden (Terjemahan: Ummu
Muhamad). 1934. Protokol-protocol mesyuarat para pemimpin ilmuwan Zionis.
Thinker Library Sdn Bhd, Selangor
Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Fatimah
Syarha Mohd. Noordin. 2009. Palestin tak pernah gentar. Telaga Biru Sdn Bhd: Kuala Lumpur.
[1] Zulkifli
Mohamad Al-Bakri, Fatimah Syarha Mohd. Noordin. Palestin tak pernah gentar,
fatwa kotemporari dan penyelesainya. Sejarah Yahudi bab 1, hlm1. Rujuk juga Surah A-li'Imraan
3:93
[2]
Lihat rencana yang ditulis oleh Dr.
Heazar Ismail bertajuk “Yahudi, Zionis
dan Israel: Apa bezanya”? di http://mstar.com.my
bertarikh 18/5/2010
[4] Dalam
Al-Quran Allah swt telah menggambarkan bahawa kaum Yahudi telah diseksa ketika
zaman Firaun menjadi pemerintah Mesir. Allah telah mengutuskan Nabi Musa a.s
dan Nabi Harun a.s untuk menyelamatkan kaum Yahudi dari terus ditindas dan
dizalimi oleh Firaun.
[5] Susan
Douglas. (8 Ogos 2012) Historical Background: The Abrahamic Faiths http://www.muslimlibrary.com/download,2090,0.html
[6] Suhaida
Shaharud-din dan Khadijah Mohd Khambali @ Hambali. 2012. Analisis
keterkaitan status Abrahamic Faiths dengan fahaman pluralisme agama.
Prosiding Seminar Pemikiran Islam III. Kuala Lumpur: Universiti Malaya. 26-27
September 2012
[7] Ghazali
bin Basri. 2013. Ilmu perbandingan agama- suatu pengenalan, hlm 95.
[8] Ahmad
Mohamad Said. 5/10/2013. Nota kuliah, hlm 5
[9] Ibid
[10] Ibid
[12] Victor
E. Marsden. Protokol-protokol mesyuarat para pemimpin Zionis, hlm 11
[13] Means
cattle. How the jews and the Zion master sees all non jews in particular
whites. Said with contemption. Dipetik dari http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Goyim
[15]
Perjanjian (brit) merupakan komponen utama dalam pembentukan bangsa dan negara
di bawah kekuasaan Tuhan. Brit pertama dibuat dengan manusia ialah Nabi Adam,
dan brit ini gagal dipenuhi sehingga semua ciptaan dan manusia dimusnahkan
kecuali Nabi Noh, segelintir pengikutnya dan pasangan hidupannya. Selepas itu
Tuhan mengadakan brit yang kedua dengan Nabi Noh
[16] Ahmad
Mohamad Said. 5/10/2013. Nota kuliah, hlm 5
[17] Ahmad
Mohamad Said. 5/10/2013. Nota kuliah, hlm 6
[18]Maszlee
Malek. Palestin: Janji Tuhan kepada bangsa Yahudi. Dipetik dari http://palestinkini.info/?p=403
[19] Ibid
[20] Dalam
bahasa Ibrani nama Tuhan disebut YHWH (Yahweh) dan bahasa moden disebut Yehovah
[22] Ibid
[23] Ibid
[24]
Bertrand Russel. 1993. Sejarah falsafah barat, hlm 388
[25] Jacob
Neusner. 1975. First century Judaism in Crisis, hlm 32
[26]
Bertrand Russel. 1993. Sejarah falsafah barat, hlm 387
[27] Ezra
dan Nahemiah ialah rabai Yahudi semasa diaspora pertama
[28] Ibid
[29] Surah Yunus
10:75
[30] Surah Al-A'raaf
7:104
[31] Surah Yunus
10:90
[32] Surah Yunus
10:98
[33] Dr.
Shauqi Abu Khalil. 2003. Atlas of the Quran
[34]
Bertrand Russel. 1993. Sejarah falsafah barat, hlm 388-389
Menurut catatan sejarah, Firaun adalah berbangsa Qibti
ReplyDeletemana sumber rujukan nya ?
ini sgt penting bagi mengetahui adakah nabi Musa as hanya tuk bangsa israel atau untuk sekelian umat manusia
Dipetik dari tafsir surah al-A'raf. Cuba saudara buat kajian tentang Firaun yang memerintah Mesir.
ReplyDelete