السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
الحمد لله رب
العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، سيدنا محمد وعلى آله
وصحبه أجمعين ، ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين
1.0
Pendahuluan
Islam menggariskan dengan jelas mengenai tatacara hidup
dengan meletakkan akhlak dan adab sebagai panduan. Tanpa akhlak yang baik,
kehidupan manusia menjadi kucar-kacir. Allah SWT telah mengutuskan Nabi
Muhammad SAW sebagai model terbaik dan contoh akhlak yang terpuji kepada
seluruh umat Islam. Dalam Islam akhlak adalah bersumber dari dua sumber yang
utama iaitu al-Quran dan al-Sunnah.
Ini ditegaskan oleh Rasulullah SAW dalam sepotong hadith
yang bermaksud :
... اَلْمُؤْمِنِيْنَ
اِيْمَانًا أحْسَنُهُمْ
Maksudnya: Daripada Abu Hurairah r.a. katanya, Sabda
Rasulullah SAW “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah mereka yang
mempunyai akhlak yang terbaik….[1]
Allah SWT telah memuji Rasulullah SAW kerana akhlaknya yang
baik seperti yang terdapat dalam al-Quran, firman Allah SWT di dalam Al-Quran:
Maksudnya:
"Sesungguhnya engkau seorang memiliki peribadi yang agung (mulia)." [2]
Rasulullah
SAW adalah insan yang mempunyai akhlak yang terbaik dikalangan kaumnya dan
paling menjauhi kejahatan dan akhlak yang rendah. Baginda SAW adalah orang yang
paling menjaga maruah, paling baik pergaulan, sebaik-baik jiran, paling lemah
lembut, paling bercakap benar dan paling amanah. Oleh itu, Baginda SAW digelar
oleh kaumnya dengan gelaran Al-Amin. Gelaran tersebut diberikan kerana Baginda
SAW memiliki sifat lemah lembut, sabar, bersyukur, adil tawadhu’, menjaga
kesucian diri, permurah, berani dan pemalu. [3]
Akhlak
itu sebagai keadaan jiwa yang mendorong ke arah melahirkan perbuatan tanpa
pemikiran dan penelitian. Imam Ghazali r.a mengatakan [4]:
“Akhlak
ialah suatu keadaan yang tertanam di dalam jiwa yang menampilkan
perbuatan-perbuatan dengan senang tanpa memerlukan pemikiran dan penelitian.
Apabila perbuatan yang terkeluar itu baik dan terpuji menurut syara’ dan aqal, perbuatan
itu dinamakan akhlak yang mulia. Sebaliknya apabila terkeluar perbuatan yang
buruk, ia dinamakan akhlak yang buruk”.
Maka
dengan itu, pendekatan yang diguna pakai di dalam esei ini ialah pendekatan yang
telah digariskan oleh Islam dengan menggunakan dalil-dalil daripada Al-Quran
dan Al-Sunnah supaya kita sama-sama dapat menghayati tuntutan akhlak supaya
kita berbuat baik terhadap jiran tetangga sebagaimana yang dituntut oleh agama.
1.1 Definisi Jiran
Berdasarkan kamus dewan, jiran ialah orang yang berada dekat dengan rumah
kita manakala mengikut tesarus bahasa dewan jiran ialah jiran: tetangga, orang
sebelah, orang sekampung, teman; berjiran: bertetangga, berhampiran,
sebelah-menyebelah, berdekatan, sekampung, sedesa, setempat; kejiranan: kemuafakatan,
kerjasama, kesepakatan. [5]
1.2 Jiran Menurut
Syarak
Berdasarkan syarak, jiran ialah orang yang
berdekatan dengan rumah kita sama ada di kanan, kiri, di depan atau belakang
mahupun di tingkat atas ataupun bawah hingga 40 rumah dari setiap sudut.[6]
Dalam perkataan Arab, jiran membawa maksud
orang yang tinggal sebelah menyebelah atau tetangga. Oleh itu, dapat
disimpulkan bahawa semangat kejiranan membawa erti satu suasana dan perhubungan
yang positif dalam satu-satu kawasan kejiranan. Ini menunjukkan bahawa Islam menitik beratkan hubungan harmoni dan
persaudaraan di antara satu sama lain dan agama Islam ialah sebaik-baik agama
yang menghubungkan pertalian dan kebaikan di antara sesama manusia.
Menetapkan lingkungan jiran dan had jiran dalam sesuatu kawasan
berbeza-beza menurut keadaan tertentu dan suasana. Bahkan menurut Al-Alusi
dalam Kitabnya Ruhul Ma’ani Fi tafsiril Qur’an Al-Azim Wa Sab’ul Masani bahawa
penetapan jiran ini dan lingkunganya secara zahir kembali kepada uruf (adat
setempat). Ini pendapat yang agak tepat kerana dalam kaedah syarak menyebutkan
setiap yang datang dari perintah syarak ialah mutlak dan sekiranya tidak ada
penerangan jelas dari kaedah melaksanakannya juga tidak dapat dijelaskan dari
pemahaman zahir bahasa maka dikembalikan kepada adat kebiasaan dalam
melaksanakannya.[7]
2.0
Konsep Jiran Di Dalam Islam
Manusia secara fitrah hidup bermasyarakat dan
berkelompok kerana setiap orang harus saling memerlukan di antara satu sama
lain dalam menjalani kehidupan. Tidak
mungkin seorang manusia boleh hidup seorang diri tanpa perlu berurusan
dengan orang lain selama dia tinggal dalam sebuah masyarakat. Memiliki tempat
tinggal termasuk di antara salah satu rezeki dan nikmat kerana padanya manusia
tinggal dan huni serta menetap untuk melindungi diri dan meneruskan kehidupan
dengan teratur dan selesa. [8]
Tempat tinggal itu berbeza-beza
menurut situasi dan keadaan seseorang ada yang mampu memiliki rumah yang mewah
dan selesa dan ada yang hanya sekadar mampu menghuni rumah teres dan rumah
beratapkan zink dan diperbuat dari kayu dan papan. Walaubagaimana sekalipun
keadaan penempatan seseorang itu maka sudah menjadi lumrah dia tidak akan berseorangan sebaliknya
pasti memiliki jiran baik bagaimana jenis keadaan rumah penempatannya. [9]
Disebut di dalam hadith dari
riwayat Ismail ibn Muhammad ibn Saad ibn Abi Waqas daripada bapanya daripada
datuknya yang berkata telah bersabda Rasulullah SAW:
اربع من السعادة, المراة الصالحة والمسكن الواسع والجار الصالح
والمركب الهنيء واربع من الشقاوة الجار الشوء والمراةالسوء والمسكن الضيق والمركب
السوء
Maksudnya: “Empat perkara daripada tanda
kebahagiaan ialah perempuan yang solehah, tempat tinggal yang lapang dan jiran
yang baik serta memiliki kenderaan yang selesa dan empat tanda daripada
keburukkan (kesusahan atau derita) ialah memiliki jiran yang jahat, isteri yang
tidak baik, serta tempat tinggal yang sempit dan kenderaan yang buruk” .[10]
Jiran muncul apabila penempatan
itu dihuni oleh manusia yang lain yang juga tinggal berhampiran dengan rumah
yang dihuni oleh kita. Maka Islam dalam memelihara hak sesama manusia serta
memandu manusia untuk mencapai harmoni dan bahagia di dunia dan akhirat turut
memasukkan aspek-aspek penting yang memandu hubungan kejiranan supaya manusia
dapat hidup dalam keadaan aman dan selesa serta mendapat kebahagiaan seperti
yang disebut di dalam hadith tadi.
Untuk mengupas esei ini dengan lebih lanjut, selain merujuk
kepada beberapa buku yang berkaitan dengan tema perbincangan di dalam kertas
kerja ini, penulis akan menghuraikan adab-adab dan hak jiran dari perspektif
Islam sebagaimana yang dihuraikan oleh Imam Al-Ghazali di dalam kitabnya ‘Ihya
‘Ulumuddin.
3.0 Jiran Tetangga Di
Dalam Islam
Muslim
yang bertimbang rasa dan menyedari serta memahami hukum-hukum agama, adalah
merupakan manusia yang paling baik hubungannya terhadap jiran-jirannya. Mereka
akan sentiasa menghormati dan menimbulkan perasan ihsan apabila berinterasi
sesama jiran. Islam banyak menggariskan agar umatnya sentiasa menjaga dan
memelihara hubungan dengan jiran.
3.1 Kategori Jiran
Jiran mendapat tempat yang tinggi di dalam strata kedudukan bermasyarakat
di dalam ajaran Islam. Islam mengangkat peranan jiran dan sumbangan bakti
mereka adalah sangat penting dalam kehidupan kemanusiaan sebagaimana firman
Allah SWT di dalam al-Quran;
Maksudnya; “Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan
sesuatu pun dan berbuat baiklah terhadap kedua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak
yatim, orang-orang miskin yang terdekat dan tatangga yang dekat dan tetangga
yang jauh, teman sejawat dan ibnu as-sabil.”[11]
Allah menghimpunkan sekali dalam ayat di atas perintah untuk beribadah
kepada Allah dengan perintah untuk berlaku baik kepada hamba-hamba-Nya sebagai
tanda Islam ini bukan sahaja menjalin hubungan dengan pencipta sebaliknya juga
menyatukan manusia di dalam satu kewajipan untuk berlaku baik sesama manusia
sebagai termasuk menunaikan ketaatan kepada Allah SWT.
Allah menyebut (( وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى)) : iaitu yang bermaksud
jiran yang padanya terdapat hubungan kekeluargaan atau pertalian darah. Ini
merupakan pendapat yang disebut oleh Ali Ibn Talhah daripada Ibn Abbas ra
manakala yang disebut dari riwayat Ikrimah dan Mujahid dan selain mereka yang
mengatakan ianya ialah jiran muslim yang satu agama. Juga ada yang mengatakan
dimaksudkan dengan ayat ini ialah jiran yang rumahnya berdekatan. [12]
Allah menyebut juga ((وَالْجَارِ الْجُنُبِ )) : iaitu yang bermaksud
lawan kepada ayat sebelumnya yang sebahagian ulama tafsir menyebut ianya ialah
jiran yang tidak memiliki hubungan darah atau kekeluargaan seperti pendapat Ali
ibn Talhah dari Ibn Abbas ra, juga yang mengatakan ianya bukan muslim seperti
jiran yahudi dan nasrani seperti yang disebut dalam riwayat dari Ikrimah dan
Mujahid dan yang lain mengatakan yang dimaksudkan ialah jiran yang berjauhan
rumahnya. [13]
Hadith Rasulullah
SAW juga ada menyebut bahawa terdapat beberapa kategori jiran di dalam hadith
Baginda SAW iaitu:
اَلْجِيْرَانُ
ثَلاَثَةٌ جَارٌلَهُ حَقٌ وَاحِدٌ وَجَارٌلَهُ حَقًانِ وَجَارٌلَهُ ثَلَاثَةٌ
حُقُوْقِ فَااَلْجَارُلَهُ ثَلَاثَةُ حُقُوقٍ اَلْجَارُ اَلْمُسْلِمُ ذُو
اَلْرَّحِمِ فَلَهُ حَقُّ اَلْجَوَارِ وَحَقَّ اَلاءِسْلَامِ وَحَقُّ اَلْرَّحِمِ
وَأَمَّا اَلّذِى لَهُ حَقَّانِ فَالْجَارُ اَلْمُسْلِمُ فَلَهُ حَقُّ اَلْجَوَارِ
وَحَقُّ اَلاءِسْلَامِ وَأَمَّا الَّذِى لهُ حَقٌ وَاحَدٌ فَالْجَارُ اَلْمُشْرِكُ
Maksudnya: “Jiran itu ada tiga golongan, ada
jiran yang hanya mempunyai satu hak dan ada jiran yang mempunyai dua hak dan
ada jiran yang mempunyai tiga hak. Jiran yang mempunyai tiga hak itu ialah
jiran yang Muslim dan yang mempunyai hubungan kekeluargaan. Maka ia mempunyai
hak sebagai jiran, hak sebagai Muslim dan hak sebagai keluarga. Jiran yang
mempunyai dua hak ialah jiran yang Muslim. Ia mempunyai hak sebagai seorang
Muslim. Jiran yang mempunyai satu hak ialah jiran yang musyrik”[14]
Merujuk kepada hadith yang sama, berkata Syeikh
Dr Abd Aziz Ibn Fauzan ibn Soleh Al-Fauzan dalam kitabnya “Fiqh Ta’amul Ma’an
Nas” bahawa kedudukan jiran itu terbahagi 3 jenis iaitu[15]:
a.
jiran
yang muslim dan memiliki hubungan darah,
b.
jiran
yang muslim yang tidak ada hubungan darah; dan
c.
jiran
yang kafir.
Berdasarkan hadith di atas, Rasulullah SAW
menjelaskan bahawa kewajiban kita sebagai anggota masyarakat untuk memberi
hak-hak yang sewajarnya terhadap jiran. Malahan jika jiran kita seorang yang
bukan Islam sekalipun, kita wajib menghormati dan menjaga hak-hak tersebut.
3.2 Hak-Hak Jiran Di Dalam Islam
Sebagai jiran kita, masing-masing ada kewajipan dan ada hak. Abdullah
Nasih `Ulwan dalam bukunya Pendidikan Anak-Anak Dalam Islam, ada memberikan
empat asas yang semua pihak patut fahami, malah mengamalkannya:
a. Jangan menyakiti jiran
Dasar ini memberi erti tidak boleh sama sekali melakukan zina, mencuri,
mengutuk dan mencampakkan sampah sarap ke rumah jiran atau membuang perut ikan
di dalam longkang ketika proses memasak sehingga bau busuk melepasi hingga ke
rumah jiran, lalat dan langau yang datang menghurung sampah sarap dan perut
ikan juga boleh menggangu ketenteraman jiran . Jadi perbuatan buruk terhadap
jiran anda itu amatlah salah. Leih dasyat lagi apabilan terdapat jiran yang sanggup
melakukan zina atau melakukan pencurian terhadap jiran adalah sepuluh kali
ganda lebih buruk daripada melakukannya kepada pihak lain. Hingga terdapat
sebuah hadith Rasulullah SAW dalam riwayat Muslim r.a. mengatakan bahawa:
وَفِي رِوَايَتٍ لِمُسْلِمِ : لَا يَدْ خُلُ اَلْجَنَّةَ مَنْ لَا
يأمَنُ جَارُهُ ئِقَهُ
Maksudnya: Di dalam riwayat Muslim dikatakan : Tidaklah masuk syurga
orang yang tetangganya tidak aman kerana gangguannya”.[16]
Betapa rugilah kita menjadi mukmin yang beriman dan taat kepada Allah SWT
dan RasulNya untuk memasuki syurga ganjaran yang paling hebat yang tidak tergambar
oleh fikiran kita, tetapi kita gagal menjalankan KPI (Key Performance
Indicator) kerana hanya semata-mata menyakiti hati jiran.
b.
Memelihara jiran
Setiap daripada kita wajib memelihara kepentingan jiran. Sikap ini
menandakan hati yang bersih. Sekali lagi Nabi SAW mengingatkan umatnya agar
sentiasa
مَنْ اَقرَّ
عَيْنَ مُؤْمِنِ اَقَرَّ اللهُ عَيْنَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ
Maksudnya: “Barang siapa memberikan kegembiraan kepada seorang mukmin,
maka Allah akan memberikan kegembiraan kepadanya pada hari kiamat”.[17]
Jika kita menjaga kepentingan mereka umpamanya memantau rumahnya ketika
jiran tetangga pulang ke kampung halaman semasa musim perayaan atau cuti
panjang daripada diceroboh oleh pencuri dengan memaklumkan jiran tersebut lalu
terus melaporkan kejadian tersebut kepada pihak polis, kita sebenarnya telah
berbuat baik kepada jiran dengan menjaga kepentingan mereka. Bayangkan situasi
ketika hari kiamat, tiada siapa yang boleh membantu kita kecuali Allah SWT.
Dunia menjadi kelam kabut, manusia dan alam seluruhnya menjadi seperti
debu-debu yang berterbangan. Pada saat itulah kita mengharapkan pertolongan
Allah. Penulis sangat yakin dan percaya bahawa Allah SWT tidak pernah
memungkiri janjiNya
c. Berbuat
baik kepada jiran
Dengan maksud jika jiran bergembira seperti
dapat menantu, anak-anak lulus dengan baik dalam peperiksaan atau pelajaran,
maka ikutlah sama memberikan tahniah dan jika mereka berduka kerana kematian
keluarganya, berilah takziah, walaupun bukan seagama. Malah jika mereka
ditimpai sakit ziarahilah mereka. Jika anda bertemu berilah salam atau sapalah
mereka. Ertinya, jika ada keperluan mereka kepada pertolongan, mereka hendaklah
dibantu. Dalam hal ini nabi Muhammad s.a.w. meletakkan mereka yang menghormati
jiran itu sebagai tanda orang yang beriman.
Maksudnya: “Barang siapa yang melapangkan seorang Mukmin yang dalam
kesusahan atau menolong orang yang dianiaya, maka dosanya akan diampunkan
Allah”.[18]
Mengulas perkara yang sama
Nabi Muhammad SAW mengingatkan umat Islam supaya memulia dan menghormati jiran termasuk
memualiakan mereka sebagaimana layanan kita terhadap kaum kerabat kita sendiri.
Ini selaras dengan sabda Baginda SAW:
مَا
زَالَ جِبْرِيْلُ يُوْصِيْنِى بِالجَار حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَيُوَرّثَهُ
Maksudnya: “Jibril sentiasa mewasiatkan kepadaku supaya
berbuat baik kepada jiran sehinggalah aku merasakan jiran itu kerabatku.”[19]
Oleh itu, adalah satu kerugian besar kepada umat Islam dan masyarakat
jika kita mengabaikan dan tidak mempedulikan jiran yang di anggap sebagai harta
yang bernilai tinggi itu.
Berbuat baik kepada jiran tidak terhad dengan hanya perkara-perkara yang
disebutkan di atas. Malahan hak jiran ke atas kita juga ialah mengurus dan
mengiringi jiran kita yang meninggal dunia hingga ke tanah perkuburan. Ini
selari dengan hadith Rasulullah SAW:
أَنَّ
أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ شَهِدَ الْجَنَازَةَ حَتَّى
يُصَلِّيَ فَلَهُ قِيرَاطٌ وَمَنْ شَهِدَ حَتَّى
تُدْفَنَ كَانَ لَهُ قِيرَاطَانِ قِيلَ وَمَا الْقِيرَاطَانِ قَالَ مِثْلُ
الْجَبَلَيْنِ الْعَظِيمَيْن
Maksudnya:
sesungguhnya Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah SAW bersabda: sesiapa yang
menyaksikan jenazah sehinggalah jenazah disembahyangkan maka baginya qirat dan
sesiapa yang menyaksikan sehingga dikebumikan maka baginya 2 qirat. Dikatakan
apakah yang dimaksudkan dengan dua qirat. Rasulullah menjawab seumpama dua buah
bukit yang besar.[20]
4.0 Adab Jiran Tetangga
Menurut Imam Al-Ghazali
Dewasa
ini, kesuntukkan waktu demi mengisi keperluan hidup membuatkan antara kita
tidak mengamalkan semangat kejiranan kerana tidak sempat untuk bertegur sapa
sesama jiran. Hal ini akan membuatkan perhubungan sesama ahli masyarakat
menjadi kurang mesra. Selain itu, kegagalan sesetengah individu memahami konsep
kejiranan dengan baik juga akan membuatkan berlakunya perselisihan faham dan akan
mewujudkan aura perhubungan yang negatif. Keadaan ini pasti akan memperlahankan
proses perpaduan dan boleh menimbulkan perasaan kekok apabila sesakali bersua
muka ditempat awam sama ada di pasar malam, surau atau masjid bahkan ketika di
kenduri perkahwinan dikawasan kejiranan.
Kepentingan
adab berjiran amat penting dan dititik beratkan di dalam agama Islam. Adab
semasa pergaulan sesama jiran bermaksud segala sikap, percakapan di dalam
perbualan, senyuman, budi, pekerti, perangai, tingkahlaku dan tabiat mestilah
ikhlas semata-mata kerana Allah SWT dan ianya mestilah bersendikan Al-Quran dan
Al-Sunnah. Islam telah menggariskan beberapa adab yang perlu dipatuhi di dalam
kehidupan berjiran. Antara yang paling ditekankan ialah ketika berbicara sesama
jiran. Hal ini kerana, setiap apa yang dibicarakan oleh seseorang, ia
menggambarkan apa yang ada didalam kotak fikirannya serta perangainya. Bagi
setiap muslim, semasa bersosial perlu mengelak membicarakan sesuatu yang tidak
berfaedah.
Imam
Al-Ghazali menukilkan kisah di dalam kitabnya Ihya’ ‘Ulumuddin’ bahawa hak
jiran bukanlah sekadar mencegah diri kita daripada menyakiti atau perbuatan
yang tidak menyenangkan hati jiran sahaja, tetapi hendaklah bersabar menahan
perasaan jika disakiti bahkan lebih daripada itu. Hendaklah kita memberi
pertolongan kepada jiran dan menunjukkan rasa kasih sayang. [21]
Diceritakan
bahawa Ibnu Muqaffa’ pada suatu hari mendengar bahawa jirannya akan menjual
rumah yang didiaminya kerana hendak membayar hutang yang sudah banyak
ditanggungnya. Pada waktu itu, Ibnu Muqaffa’ berkata “Sekiranya dijual, tentu
saya tidak memperolehi kerhormatan bernaung di bawah rumahnya”. Tidak lama
kemudian, dia menemui jirannya itu dan memberikan wang mengikut kadar rumah itu
sebagai sedekah dan berkata, “Janganlah saudara menjual rumah saudara ini”. [22]
Imam
Al-Ghazali juha telah turut menyenaraikan hak-hak seseorang muslim terhadap
jirannya[23] untuk
kita sama-sama mengambil iktibar dan pengajaran yang berguna sebagai panduan
bersama ketika berinteraksi dengan jiran tetangga iaitu:
§
Hendaklah mendahulukan
ucapan salam kepadanya setiap kali bertemu
§
Jangan terlalu banyak
bertanya kepadanya tentang keadaannya sehari-hari
§
Menziarahi dirinya atau kaum
keluarganya apabila sakit ataupun ditimpa musibah
§
Tunjukkan bahawa kita turut
berdukacita dan bersimpati jika mereka ditimpa musibah dan bersegera memberikan
pertolongan jika perlu sekalipun tanpa diminta
§
Menyatakan perasaan gembira
apabila mereka memperoleh kesenangan atau kurniaan Allah SWT
§
Ampunilah segala
kesalahan-kesalahan atau keburukkannya, baik dengan apa-apa cara sekalipun
§
Jangan membuat sesuatu yang
tidak menyenangkan jiran kita umpamanya meletakkan batang kayu di dinding
rumahnya
§
Jangan menyempitkan jalan
menuju ke rumahnya
§
Jangan mengintai-ngintai
apa yang dibawa olehnya ke dalam rumahnya
§
Tutuplah kecacatan atau
kekurangan yang nampak di matamu dan jangan hebohkan kepada sesiapapun
§
Berikanlah dia semangat
untuk terus berusaha menghadapi kesukaran apabila kesukaran menimpanya
§
Jangan lalai menjaga
rumahnya pada waktu dia tiada atau sedang bermusafir
§
Jangan mendengar kata-kata
orang lain yang mengeji dirinya, yang berupa umpatan atau berita-berita yang
tidak menyenangkan
§
Tundukkan matamu sewaktu
melihat isteri/suaminya
§
Jangan selalu memandang
hamba/pembantu rumahnya
§
Bersikap lemah lembut
terhadap anak-anaknya baik dalam percakapan atau lain-lain
§
Tunjukkan sesuatu yang
tidak diketahui oleh saudaranya, baik yang dalam urusan keduniaan atau keakhiratan.
Rumusan
bagi bab ini ialah hendaklah kita sedar bahawa jiran tetangga itu mempunyai
hak-hak yang tertentu sesuai dengan status mereka di dalam strata masyarakat
seperti yang telah kita bincangkan di halaman 10 di atas. Ini termasuklah
dengan berlemah-lembut dengan mereka iaitu menegur sapa dengan ucapan salam,
senyum, tidak berlebih-lebihan ketika bertanya khabar mereka sehingga boleh
menimbulkan rasa tidak senang jiran terhadap soalan yang kita ajukan, tidak
meninggikan suara sehingga menyakiti hati jiran, menerima teguran jiran
terhadap kesilapan kita dengan bersikap berlapang dada, sentiasa berfikiran
positif dengan sentiasa bersangka baik terhadap jiran, memberi buah tangan atau
hadiah dengan tujuan untuk mengeratkan perhubungan sesama jiran tetangga.
5.0 Kesimpulan
Perpaduan antara kaum adalah kunci kemakmuran dan
kesejahteraan negara kita. Tanpa perpaduan, negara akan berada dalam keadaan
kucar kacir dan masyarakat tidak lagi dapat hidup dalam aman damai. Bagi
mempastikan perpaduan dan kemakmuran ini kekal ianya
perlu dimulai dengan hubungan baik sesama jiran. Jiran yang baik adalah jiran
yang berjaya memupuk semangat tolenrasi, percaya mempercayai dan perkongsian
bijak antara mereka. Sekiranya ini diabaikan maka lambat-laun ia akan mencetuskan
bibit-bibit permusuhan dan perkauman yang akhirnya merebak kepada huru-hara,
perpecahan dan perbalahan.
Kesimpulannya
ialah, ajaran Islam menuntut kita bercampur gaul dan bermesra dengan
masyarakat. Salah satu kumpulan manusia yang memainkan peranan besar
meningkatkan kebahagiaan keluarga ialah jiran. Jiran yang tinggal dalam
lingkungan rumah kita adalah orang yang paling hampir dan yang paling layak
untuk memberi bantuan dan pertolongan. Berdasarkan besar peranan jiran ini,
maka suka penulis cadangkan agar kita kembali kepada Al-Quran dan Al-Sunnah
dalam menjaga silaturarahim dan adab-adab terhadap jiran tetangga. Dalam hal
ini Islam memberi penghargaan yang tinggi kepada jiran.
Rujukan
Buku-Buku Ilmiah:
Al-Quran &
Terjemahan
Kamus Dewan.
1994. Edisi Ke-3. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka
Ibnu Hajar al-‘Asqalani (Penterjermah: Abu Ihsan al-Atsari). 2010.
Fathul Bahri – Syarah Shahih al-Bukhari. Yogyakarta, Indonesia. Penerbit:
Pustaka Imam Asy-Syafti.
Imam
Al-Ghazali. 2009. Ihya Ulumuddin. Shah
Alam, Selangor. Penerbit: Illuison Network Sdn Bhd
Imam
Al-Nawawi. 1981. Riyadhus Salihin.
Kuala Lumpur. Penerbit: Hizi Print Sdn Bhd
Imam
Asy-Syaukani (Tahqiq & Tkahrij: Sayyid Ibrahim). Tafsir Fathul Qadir. Penerbit: Pustaka Azzam
Syeikh
Muhammad al-Khudari Bik Tahkik & Komentar: Samir Ahmad al-‘Athor –
Terjemahan Ustaz Hj Mohd Asri Hj. Hashim). “Kitab
Sirah Rasulullah SAW”. 2009. Kuala Lumpur : Prospecta Printer Sdn Bhd
Ustaz
Ishak Din, Prof. Dato’ Dr Haron Din & Dato’ Abu Hassan Din Al-Hafiz. 1992. Soal Jawab Fiqh Harian. Shah Alam.
Penerbit : Hizbi Sdn Bhd
Pautan Luar:
“Jiran
sebagai harta yang bernilai tinggi”, Khutbah Jummat di Masjid Negara. 17 Julai
2009/24 Rejab 1430, Masjid Negara, Kuala Lumpur di capaian http://www.islam.gov.my/khutbah-online
“Konsep
akhlak”, dipetik dari artikel Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),
dicapaian http://www.islamgrid.gov.my/articles/akhlak/akhlak.php
“Hukum
kejiranan”, E-Buletin Persatuan Penduduk Jentayu, Bandar Enstek, Nilai, Negeri
Sembilan dicapaian http://enstekjentayu.webs.com/documents/firdausiV1.pdf
[1] Hadith
Riwayat At-Tirmidzi dan Ibnu Hibban
[2] Surah Al-Qalam
68:4
[3] Syeikh
Muhammad al-Khudari Bik Tahkik & Komentar: Samir Ahmad al-‘Athor, Kitab
Sirah Rasulullah SAW, hlm 41
[4]Konsep
Akhlak, dipetik dari artikel Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), dicapaian
http://www.islamgrid.gov.my/articles/akhlak/akhlak.php
[5] Kamus
Dewan. 1994. Edisi ke-3.
[6] Lihat
Imam Al-Ghazali, ‘Ihya ‘Ulumuddin, Adab-adab bergaul dalam masyarakat, Bab 15,
hlm 496
[7] Lihat Imam
Syaukani, Fathul Qadir, Jlid 1, hlm 743
[8]
Dipetik dari E-Buletin Persatuan Penduduk Jentayu, Bandar Enstek, Nilai, Negeri
Sembilan di capaian http://enstekjentayu.webs.com/documents/firdausiV1.pdf
[9]
Ibid
[10] Hadith
sahih riwayat Ibn Hibban dalam sahihnya no. 4032 dan Abu Nuaim dalam Hilyatul
Auliya no. 388 Jilid 8 dan isnad hadith ini sahih dengan menepati syarat
Syaikhain diriwayatkan juga oleh Ahmad m/s 1445 Jilid 1 dan Hakim no. 2640 dan
Bazzar serta Tibrani dengan lafaz yang hampir sama).
[11] Surah
An-Nisaa' 4:36
[12] Lihat
Tafsir Tabari, Jilid 5, hlm 175-180, lihat juga Tafsir Qurtubi, Jilid 5, hlm
183, lihat juga Tafsir Ibn Kathir, Jilid 1, hlm 495 dan Tafsir Syaukarni, Jilid
1, hlm 743
[13] Ibid
[14] Hadith
Riwayat : Abu Na’im dan Ibnu ‘Adiy
[15] Lihat
juga Tanbihul Ghafilin, Jilid 1, hlm 153, Tafsir Al-Qurtubi, Jlid 5, hlm 183 serta
Fathul Bari, Jilid 10, hlm 441
[16] Imam
Nawawi, Riyadhus Shalihin, Jilid 1, hlm 176
[17] Hadith
Riwayat Ibnu Mubarak
[18] Hadith
riwayat Al-Thabrani
[19] Hadith
Riwayat Bukhari dan Muslim
[20] Hadith
Riwayat Bukhari dan Muslim
[21] Ibid,
hlm 497
[22] Ibid
[23] Ibid
Saya ingin bertanya, apakah hukum jika kita sebagai jiran, bertandang ke rumah jiran setiap hari, makan dan minum seolah-olah berada di rumahnya sendiri?
ReplyDelete