السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
1.0 Pengenalan
Menurut
Kamus Dewan, telah mendefinisi remaja ialah dengan beberapa definisi iaitu “mulai dewasa, sudah akil baligh, sudah cukup umur utk
berkahwin; gadis-gadis dan pemuda-pemuda yang sudah mulai dewasa.
Menurut Dr.
Khaidzir Ismail dalam rencana yang ditulis oleh beliau berkenaan dengan
pengaruh black metal dikalangan remaja telah mentakrifkan remaja merupakan
individu yang berumur antara 13 hingga 20 tahun. Ia merupakan peringkat antara
alam kanak-kanak dengan alam dewasa. Pada ketika ini, berlaku proses perubahan
besar dari aspek fizikal, kognitif dan sosial selain kematangan seksual lebih
ketara dan mencabar dalam peringkat peralihan ini.
Menurut Islam,zaman remaja dikaitkan dengan
istilah baligh dan apabila seseorang itu baligh, wajib ke atasnya melakukan
segala hukum syarak dan meninggalkan perkara yang dilarang. Biasanya tanda
baligh bagi kanak-kanak lelaki apabila bermimpi, manakala bagi kanak-kanak
perempuan apabila keluar haid. Semua tanda itu menjadi penanda aras kepada
pertukaran zaman daripada alam kanak-kanak ke alam remaja. Tugas mendidik
golongan yang baru masuk ke alam remaja ini adalah tanggungjawab ibu dan bapa,
guru-guru, masyarakat dan pihak kerajaan. Ringkasnya tugas mendidik remaja
adalah tugas semua pihak.
Manakala pendidik dari kacamata Islam
merupakan murabbi, muallim, muaddib, 'alim atau ulamak. Mereka berfungsi bukan
sahaja untuk memberi kesedaran pada diri sendiri malah juga orang lain. Kedudukan
mereka ada hubungankait dengan sifat integriti, bertanggungjawab, amanah,
istiqamah dan beriman kepada Allah SWT.
Di Malaysia, bidang pendidikan adalah suatu
usaha yang berterusan ke arah memperkembangkan potensi manusia secara
menyeluruh bagi mewujudkan modal insan yang cemerlang, iaitu cerdas minda,
mantap rohani, stabil emosi dan sihat jasmani. Sebenarnya kecemerlangan
pendidikan tidak hanya dibebankan kepada para guru di sekolah, bahkan ia
bergantung kepada peranan ibubapa di rumah. Kedua-dua institusi ini iaitu
sekolah dan rumahtangga saling memerlukan dalam menentukan kecemerlangan
pendidikan.
Selari dengan kehendak semasa dalam aspek pendidikan,
saya telah memilih untuk menulis kertas kerja yang bertajuk “Pendidikan Remaja
Menurut Perspektif Al-Quran”. Tujuan kertas kerja di buat ialah untuk memenuhi
kehendak kerja kursus bagi subjek Tafsir Mawdu’I. Moga-moga ianya dapat
meningkatkan kefahaman saya peranan sebagai seorang ibu dalam mendidik
anak-anak yang kian semakin hari semakin pasti akan memanjat usia remaja di
alaf teknologi digital yang serba mencabar ini.
2.0 Aspek
Pendidikan Menurut Perspektif Al-Quran
Untuk mendapatkan gambaran yang jelas mengenai isu pendidikan
berdasarkan perspektif Al-Quran, kajian perlu ditumpukan kepada perincian dan
pemahaman kandungan serta tafsiran berautoriti terhadap ayat-ayat Al-Quran yang
berkait dengan isu-isu kasih sayang ibubapa kepada anak-anak, nasihat ibubapa
kepada anak-anak, anugerah Allah kepada ibubapa anak adalah sebagai ujian, pendidikan
anak, keutamaan dalam menuntut ilmu, menuntut ilmu dan mengamalkannya dan hubungkait
menuntut ilmu dengan kekeluargaan seperti amalan berdoa untuk mendapatkan
zuriat yang baik. Berdasarkan analisa terperinci terhadap kandungan Al-Quran,
ayat-ayat yang berkait dengan dengan isu-isu tersebut dapat dirumuskan seperti
jadual berikut:
Isu/Topik
|
Surah
|
Ayat
|
Pendidikan
Anak
ü Cinta
ibubapa kepada anak
ü Anak
sebagai ujian
ü Mendoakan
anak dengan keberkahan
ü Berlaku
adil di antara anak-anak
ü Nasihat
ibubapa untuk anaknya
ü Memerintahkan
anak untuk selalu berbuat baik
ü Perintah
Allah supaya menjaga anak dari api neraka
|
Yusuf
Ali-Imran
Al-Anfaal
Maryam
Al-Furqaan
Al-Ahqaaf
Yusuf
Al-Baqarah
Hud
Yusuf
Luqman
Luqman
At-Tahrim |
12, 64, 66, 67, 84, 85
3
28
19
74
15
12
132,133
42,43
67, 87
13, 16,17, 18, 19
17
6
|
Pengajaran
untuk anak
ü Mengajar
akhlak kepada anak
ü Mengajar
anak untuk beribadat
ü Doa
untuk zuriat yang baik
ü Memberi
makanan yang halal kepada anak
|
Luqman
Luqman
Al-An’naam
Ali-Imran
Ibrahim
Al-Baqarah
|
18
19
6
38,
37, 38, 39, 40
168
|
Keutamaan
Ilmu
|
Al-Baqarah
Ali-Imran
An-Nisaa’
Yusuf
|
247, 269,
7,
162
68
|
Jika dilihat pada perspektif Al-Quran, perbincangan
tentang pendidikan anak-anak termasuklah anak-anak remaja adalah diwajibkan
selagi ia bermatlamatkan kepada tujuan untuk mencari keredhaan Allah s.w.t.
Pembelajaran berpandukan Al-Quran dan Al-Sunnah dan kaedah pembelajaran yang
paling berkesan. Lantaran itu, perbincanganan tersebut mestilah berlandaskan
kepada pentafsiran ayat-ayat Al-Quran, Al-Sunnah dan juga pandangan ilmuan
Islam yang mempunyai berautoriti sama ada di kalangan ilmuan lampau atau
semasa.
3.0 Anak
Soleh Dan Solehah Idaman Ibubapa
Sesungguhnya anak-anak merupakan anugerah dari Allah s.w.t. yang cukup berharga kepada Ibubapa.
Mereka juga merupakan amanah daripada Allah untuk dijaga, dipelihara dan dididik
dengan sempurna disamping memastikan keselamatan di dunia dan akhirat. Amanah
ini akan ditanya oleh Allah diakhirat nanti, apakah kita telah menunaikannya
dengan sebaik-baiknya ataupun kita mengkhianatinya.
Justeru itu, Islam tampil sebagai model terbaik memberi
bimbingan dan panduan kepada manusia berpandukan kepada Al-Quran dan Al-Hadith dalam
melahirkan sebuah keluarga bahagia yang dirahmati serta diredhai Allah s.w.t.
Maka, sesusungguhnya anak yang soleh dan
solehan adalah merupakan idaman kepada semua ibubapa.
Kita semua sebagai adalah ibubapa atau bakal menjadi ibubapa
sudah pasti berharap supaya dikurniakan anak-anak yang baik dan soleh yang
bakal menjadi penyejuk mata dan penawar hati. Anak-anak bukan sahaja dapat
membantu kita sewaktu di dunia bahkan diharap dapat membantu kita sampai ke
alam akhirat.
Sabda Rasulullah
s.a.w:
" اِذَا مَاتَ
ابْنِ آدَمَ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ اِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ : صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ
عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ،
أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُوْلَهُ ".
Maksudnya : “ Apabila telah mati seorang anak Adam, maka
putuslah amalnya kecuali tiga perkara, iaitu : Sedekah jariah, atau Ilmu yang
bermanfaat atau anak yang soleh yang mendoakan kepadanya”.
Oleh itu, sekiranya kita berhasrat dan mengidamkan untuk
mendapat zuriat yang terbaik dan soleh, maka kita mestilah memberikan
pendidikan yang sempurna kepada mereka yang berkaitan dengan dengan fardhu ain
dan fardhu kifayah. Justeru itu, proses mendidik anak agar benar-benar menjadi
anak yang soleh merupakan suatu tugas dan tanggungjawab yang besar serta mencabar
kepada setiap ibubapa, terutamanya dalam
dunia hari ini yang serba canggih sedikit sebanyak telah mempengaruhi corak
kehidupan masyarakat terutamanya golongan remaja.
Maka dalam perkara ini, beberapa faktor penting perlu
diberi perhatian oleh ibu bapa bagi memastikan anak-anak menjadi insan yang
soleh dan terbaik serta mampu memberi manfaat kepada agama, bangsa dan negara.
Malahan, kita sebagai ibubapa wajib mendidik anak-anak semenjak dari dalam
kandungan lagi. Seperti kata pepatah Melayu, melentur buluh biarlah dari
rebung. Mendidik anak-anak semasa kecil adalah tidak sama dengan mendidik
anak-anak pada peringkat zaman remaja.
Anak-anak akan mengalami proses pembesaran dengan
mengalami 3 peringkat. Peringkat pertama ialah zaman bayi. Pada peringkat ini
ibubapa banyak perlu mendidik perkara-perkara asas iaitu membelai dengan kasih
sayang. Peringkat kedua pula ialah zaman kanak-kanak. Pada peringkat ini
ibubapa perlu mendidik anak-anak dengan pendekatan pembelajaran sambil bermain.
Pada peringkat ini ibubapa juga sudah wajib mengajar anaknya mendirikan solat
pada usia anaknya 7 tahun. Mengasingkan tempat tidur anak-anak yang berlainan
jantina apabila mencapai umur 10 tahun. Anak-anak orang mukmin sepatutnya
menerima pendidikan ini daripada ibubapa mereka. Kalau kita telitikan, Islam
sudah meletakkan satu tanda aras kepada ibubapa agar mendidik anak-anak mereka
sebelum mencapai usia remaja. Pada zaman kana-kanak inilah anak-anak perlu
didedahkan oleh ibubapa dengan ilmu tauhid iaitu Allah yang Esa. Perlu didik
dengan kefahaman bahawa perbuatan yang baik akan dibalas baik (ganjaran pahala)
dan perbuatan jahat (maksiat) akan dibalas dengan balasan yang sekeras-kerasnya
(dosa) oleh Allah s.w.t. Setidak-tidaknya pada peringkat kanak-kanak,
kanak-kanak tersebut sudah dididik untuk membezakan perkara-perkara yang baik
dan perkara-perkara yang buruk.
Pada peringkat remaja, kebanyakkan anak-anak akan
mencapai usia baligh. Pada ketika usia ini, sudah sampai masanya anak-anak
melaksanakan semua ibadat yang difardukan oleh Allah s.w.t seperti bersolat,
berpuasa, taat kepada ibubapa, menghormati guru-guru dan hak orang lain. Ringkasnya pada zaman remaja ianya merupakan
peringkat “execution”. Jikalau anak-anak yang sudah remaja meninggalkan solat,
ingkar perintah ibubapa, melakukan maksiat, maka dosa adalah balasannya.
Pendekatan mendidik anak-anak pada peringkat remaja adalah berbeza dengan
pendekatan semasa mereka di zaman bayi dan kanak-kanak. Remaja memerlukan
ibubapa yang menjadi “role model” kepada mereka. Ibubapa juga memerlu
pendekatan pemudahcara kepada anak-anak
sebagai “tool” mendidik anak-anak remaja.
4.0 Ibubapa
Penjana Pendidikan Anak-Anak
Tugas mendidik anak-anak adalah merupakan “Key
Performance Indicator” (KPI) utama kepada semua ibubapa. Ibubapa
bertanggungjawab penuh menggalas tugas mendidik anak-anak di rumah. Ibubapa
harus sentiasa memastikan pendidikan anak-anak termasuk anak-anak kategori
remaja terpelihara walau pun memerlukan pengorbanan tenaga, wang dan masa.
Sebagai ibubapa kita tidak boleh melepaskan diri dalam mendidik anak-anak walau
apa cabaran sekalipun. Jika tidak, anak-anak akan rosak pegangan akidah, hilang
kemurnian akhlak dan moral. Jikalau kita amati, rata-rata anak-anak yang
mengalami masalah akhlak, mereka adalah ketinggalan dalam arus pendidikan
Negara dan pencapaian didalam peperiksaan adalah tidak cemerlang.
Ibu bapa perlu memiliki kualiti bimbingan yang baik
supaya anak-anak tidak mengira peringkat umur termasuklah anak-anak remaja berada
dalam pengaruh budaya keluarga yang sihat. Jika tidak, pengaruh buruk di luar rumah
yang sedang menunggu akan mempengaruhi mereka. Ibubapa wajib membina asas
pendidikan yang kukuk (foundation) kepada anak-anak. Kita tidak mahu anak-anak
menjadi keliru dan tidak tahu memilih mana yang baik dan buruk dalam hidup
mereka. Dr Yusof al-Qardhawi mengatakan bahawa kesan paling menonjol akibat
dari tamadun hari ini ialah terpisahnya ikatan akhlak yang mendedahkan manusia
kepada pelbagai krisis dan gejala. Bimbang dengan tekanan ini, mimbar menyeru
ibubapa agar membimbing anak-anak secara serius terutamanya dari sudut rohani
atau bimbingan hati.
Allah SWT menegaskan seksaan yang sangat berat jika
ibubapa sengaja cuai atau bersifat khianat dengan amanah yang diberikan untuk
mendidik anak-anak. Firman-Nya dalam surah At-Tahrim ayat 6:
Maksudnya: " Wahai orang yang beriman! Peliharalah
diri kamu dan keluarga kamu api Neraka yang bahan bakarannya manusia dan batu;
Penjaganya malaikat-malaikat yang keras kasar; tidak menderhaka kepada Allah
dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan mereka pula tetap
melakukan segala yang diperintahkan."
Kita perlu sedar bahawa anak-anak kita sekarang ini
berdepan dengan cabaran dan pengaruh hiburan yang terlalu banyak. Bukalah
saluran TV manapun pasti program hiburan akan tersedia. Sesetengah program
hiburan amat diminati oleh anak-anak kita. Ini menyebabkan anak-anak sanggup
menghabiskan banyak masa terutama di musim cuti persekolahan menonton pelbagai
program hiburan di talivisyen dan internet dengan mengabaikan tugas sebenar
mereka sebagai pelajar. Implikasinya anak-anak bukan sahaja lemah pencapaiannya
dalam pelajaran, malah anak-anak juga berdepan dengan masalah keruntuhan akhlak
yang berpunca daripada pengaruh hiburan yang melampau.
Tidak mustahil anak-anak akan terikut-ikut dengan gelagat
ikon-ikon program reality TV yang berpakaian menjolok mata serta bergaul bebas
lelaki dan wanita tanpa batas. Oleh itu, kita bertanggungjawab mempastikan
anak-anak kita tidak menghabiskan masa cuti persekolahan dengan menonton
program-program hiburan begitu. Tugas ini bukan mudah, kerana media berada di
mana-mana, malah tidak ada rumah yang tidak di masuki media. Apa yang perlu
kita lakukan ialah memantau serta membimbing secara serius serta berterusan
kepada anak-anak remaja kita agar tidak menghabiskan masa menonton program
hiburan semata-mata. Kita sebagai ibubapa perlu setiap hari bertanyakan
anak-anak apa yang mereka telah buat sepanjang hari. Apakah mereka telah
bersolat dan apakah mereka telah mengulangkaji pelajaran? Dengan itu, insya
Allah, tugas mereka sebagai pelajar tidak akan dipersiakan.
Selain daripada cabaran hiburan, anak-anak kita juga
terdedah kepada pengaruh watak individu atau kumpulan yang tidak berakhlak
dalam masyarakat seperti pergaulan bebas, perlumbaan haram, melepak, merokok,
berpoya-poya dan sebagainya. Adalah menjadi kewajipan kita mengawal ketat
anak-anak kita daripada mendekati dan bergaul dengan watak-watak dan
kumpulan-kumpulan remaja yang rosak akhlak dan jelas membelakangkan petunjuk
Allah SWT. Sebagai ibubapa, kita perlu setiap hari bertanyakan anak-anak kita berkenaan
dengan aktiviti harian mereka. Contohnya dengan mengambil berat ke mana mereka
pergi, untuk apa mereka ke sana, dengan siapa mereka pergi, jam berapa mereka
pulang dan sebagainya. Dengan demikian, mudah-mudahan kita dapat mengawal
anak-anak kita daripada terjerumus kelembah kehancuran.
Hayatilah pesanan Nabi SAW agar kawan anak-anak kita
hendaklah dipilih dari kalangan mereka yang berakhlak dan mempunyai jatidiri.
Mafhumnya: “Sesungguhnya perumpamaan teman yang baik dan
teman yang jahat adalah seperti saudagar minyak wangi dan tukang besi. Peniaga
minyak wangi akan memercikkan minyak
wanginya atau dapat membeli daripadanya atau mencium bau wanginya. Manakala
tukang besi pula mungkin akan membakar bajumu atau engkau mencium bau busuk
daripadanya.” (Riwayat Bukhari & Muslim)
5.0 Tanggungjawab
Dan Kewajipan Ibubapa Dalam Pendidikan Anak-Anak
Keluarga adalah asas menentukan dasar pembinaan akhlak
anak. Bila tumpuan ibu bapa terhadap keluarga berkurangan, maka kadar keciciran
anak-anak semakin meningkat. Anak pada peringkat awal pembesaran dan
pendewasaan memerlukan ibu bapa sebagai orang terawal penunjuk jalan teladan
yang baik. Menurut prinsip pendidikan Islam, saat kritikal dalam proses membina
teras nilai murni, akhlak mulia, kasih sayang dan komunikasi yang mesra
sebenarnya bermula dari dalam perut ibu lagi sehinggalah anak itu mencapai akil
baligh.
Dengan demikian adalah amat penting para ibubapa dapat memahami bahawa dalam tempoh
kritikal ini, ibu bapa tidak boleh melepaskan diri dalam mendidik anak-anak
walau apa jua sekalipun. Antara tanggungjawab dan kewajipan ibubapa dalam
pendidikan anak-anak ialah:
i.
Menjaga
dan memastikan anak-anak selamat dari api neraka Allah.
Firman
Allah ta'ala yang bermaksud:
ٓأَيُّہَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ قُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَأَهۡلِيكُمۡ نَارً۬ا وَقُودُهَا
ٱلنَّاسُ وَٱلۡحِجَارَةُ عَلَيۡہَا مَلَـٰٓٮِٕكَةٌ غِلَاظٌ۬
شِدَادٌ۬ لَّا يَعۡصُونَ ٱللَّهَ
مَآ أَمَرَهُمۡ وَيَفۡعَلُونَ مَا يُؤۡمَرُونَ (٦)
Maksudnya: Wahai orang-orang Yang beriman!
peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka Yang bahan-bahan
bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh
malaikat-malaikat Yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada
Allah Dalam Segala Yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap
melakukan Segala Yang diperintahkan. [Surah
al-Tahrim: 6]
Di
riwayatkan sesungguhnya Umar telah berkata ketika turunnya ayat di atas: Wahai Rasulullah! Kami jaga diri-diri kami,
maka bagaimana pula kami menjaga ahli keluarga kami? Maka jawab Baginda s.a.w:
Kamu cegah mereka semua daripada melakukan apa yang Allah larang kepada kamu
dan kamu suruh mereka dengan semua apa yang Allah perintahkan kepada kamu, maka
itulah perlindungan kamu kepada ahli keluarga kamu daripada api neraka.
Sabda
Rasulullah s.a.w. : Sesungguhnya
umpama aku dan orang lain adalah sama
seperti seorang lelaki yang menyalakan
api, manakala api itu menerangi sekitarnya lalu datanglah kelkatu dan binatang
ini akan datang beramai ramai merempuh cahaya api tersebut sehingga jatuh ke
dalam api, maka aku adalah orang yang menahan kamu semua dari terjatuh ke dalam
api tersebut. [Muttafaqun alaiy]
ii.
Pra
syarat untuk menjadi ibubapa sebagai pendidik yang berkualiti ialah:
a.
Berhikmah (Ilmu agama)
b.
Bersyukur (bertaqwa)
c.
Contoh tauladan yang baik.
Firman Allah ta'ala melalui
Luqman al-Hakim yang merupakan pendidik terbaik sebelum dia mendidik anaknya:
وَلَقَدۡ ءَاتَيۡنَا لُقۡمَـٰنَ ٱلۡحِكۡمَةَ أَنِ ٱشۡكُرۡ لِلَّهِۚ
وَمَن يَشۡڪُرۡ فَإِنَّمَا يَشۡكُرُ لِنَفۡسِهِۦۖ
وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِىٌّ حَمِيدٌ۬ (١٢)
Maksudnya: " dan Sesungguhnya Kami telah
memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan
kepadanya): bersyukurlah kepada Allah (akan Segala nikmatNya
kepadaMu)". dan sesiapa Yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah
terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa Yang tidak bersyukur (maka
tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana Sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi
Maha Terpuji. [Luqman:12]
iii.
Pendidikan
hendaklah berterusan dan menggunakan pendekatan kasih sayang. Firman Allah
ta'ala melalui Luqman yang mendidik anaknya:
وَإِذۡ قَالَ لُقۡمَـٰنُ لِٱبۡنِهِۦ وَهُوَ يَعِظُهُ ۥ
يَـٰبُنَىَّ (١٣)
Maksudnnya: "
dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat
kepadanya:" Wahai anak kesayanganku,…..[Luqman:13]
iv.
Asas
utama dalam pendidikan ialah mengenal Allah dan tidak mensyirikkanNya. Firman
Allah ta'ala melalui Luqman sebagai seorang pendidik yang terbaik:
لَا تُشۡرِكۡ بِٱللَّهِۖ إِنَّ ٱلشِّرۡكَ
لَظُلۡمٌ عَظِيمٌ۬ (١٣)
Maksudnya:
" janganlah Engkau
mempersekutukan Allah (dengan sesuatu Yang lain), Sesungguhnya perbuatan syirik
itu adalah satu kezaliman Yang besar".
[Luqman:13]
Contoh-contoh
syirik kepada Allah ialah melakukan sesuatu amalan atau pekerjaan bukan kerana
Allah Azza wajalla.
Sabda Rasulullah s.a.w : Barangsiapa yang
mempelajari ilmu yang sepatutnya di mempelajarinya untuk mendapat keredhaan
Allah, tetapi ia tidak belajar melainkan hanya untuk mendapat habuan dunia,
maka ia tidak akan dapat mencium bau syurga. [Hadith sohih-
Riwayat Ahmad dan Ibn Hibban]
v.
Pemangkin
kepada pendidikan Islam setelah mengenal Allah ialah mendirikan solat dan
menyuruh yang ma'aruf serta mencegah kemungkaran. Firman Allah ta'ala melaui
pendikik terbaik Luqman al-Hakim :
يَـٰبُنَىَّ أَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ وَأۡمُرۡ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَٱنۡهَ
عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَٱصۡبِرۡ عَلَىٰ مَآ أَصَابَكَۖ
إِنَّ ذَٲلِكَ مِنۡ عَزۡمِ ٱلۡأُمُورِ (١٧)
"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah
sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan
perbuatan Yang mungkar, dan Bersabarlah atas Segala bala bencana Yang
menimpamu. Sesungguhnya Yang demikian itu adalah dari perkara-perkara Yang
dikehendaki diambil berat melakukannya. [Luqman:17]
Sabda
Rasulullah s.a.w. : Perintahlah anak
kecil dengan mengerjakan solat apabila ia berumur tujuh tahun, maka apabila
cukup umurnya sepuluh tahun, maka pukullah ia sekiranya ia masih tidak mengerjakan
solat. [HR Ahmad, Abu Daud dan Al-Tirmiziy]
6.0 Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Ibubapa Mendidik Anak Remaja
Dalam
usaha membentuk remaja yang berkualiti, maka kecemerlangan bidang pendidikan
tidak hanya dipikul oleh pihak sekolah semata-mata. Bahkan ianya bergantung
kepada ibubapa di rumah. Kedua-dua institusi ini iaitu rumahtangga dan sekolah
saling memerlukan dalam menentukan kecemerlangan anak-anak.
Diantara
Petunjuk Prestasi Utama (KPI) ibubapa dalam mendidik anak-anak remaja iaitu perkara-perkara
utama yang perlu diberi perhatian oleh ibubapa dalam proses melahirkan dan
mendidik remaja yang soleh ialah:
Pertama: Sentiasa
Berdoa Kepada Allah s.w.t.
Keinginan
untuk memiliki zuriat yang soleh dan cemerlang hendaklah dengan cara berdoa
kepada Allah s.w.t. kerana amalan ini merupakan amalan yang dilakukan oleh para
nabi dan rasul. Firman Allah dalam surah Ali - Imran ayat: 38
Yang
bermaksud : Wahai tuhan kami kurniakanlah kepadaku dari sisimu
zuriat keturunan yang baik, seseungguhnya engkau sentiasa mendengar (menerima)
doa permohonan.
Dalam
ayat ini menjelaskan kepada kita para nabi dan rasul mengutamakan zuriat yang
soleh dalam kehidupan mereka, walaupun zuriat itu belum dilahirkan lagi mereka
berdoa kepada Allah s.w.t. agar
dikurniakan zuriat keturunan yang baik. Ini memberi gambaran dan contoh kepada
manusia untuk diamalkan. Di samping kita berdoa hendaklah kita memberi
pelajaran yang sempurna dari segi fardhu Ain dan Fardhu Kifayah semoga mereka
dapat membangunkan diri, masyarakat dan negara.
Kedua: Hendaklah
Menanam Akidah Didalam Diri Anak-Anak
Akidah
merupakan asas yang perlu diberi perhatian dan keutamaan, kerana akidah yang
mantap sahaja mampu menjamin kebahagian dan kecemerlangan hidup manusia di
dunia dan di akhirat. Selain itu, anak-anak yang mempunyai pegangan akidah yang
mantap tidak akan mudah untuk menyeleweng atau diselewengkan. Lebih-lebih lagi
dapat melahirkan insan yang sentiasa dapat menjaga iman mereka serta menjauhi
perkara-perkara syirik yang boleh menyesatkan mereka.
Ketiga: Hendaklah
Diberi Penekanan Terhadap Tuntutan Syariah Khususnya Dari Sudut Ibadah
Penekanan
dari sudut ibadah yang sempurna melambangkan sifat kepatuhan dan ketaatan kepada Allah. Selain itu, sebagai tanda
penyempurnaan jalinan hubungan dengan
Allah s.w.t sepanjang masa dengan sentaisa menyerahkan segala jiwa dan raganya
terhadap setiap suruhan dan meninggalkan segala larangannya pada setiap masa.
Selain
itu, dengan melakukan ibadah kepada Allah dapat menyedarkan anak-anak tentang
sifat-sifat manusia sebagai hamba disisi Allah s.w.t. Ini bersesuaian dengan
firman Allah dalam surah Al-An’aam ayat 162 :
Yang
bermaksud: “
Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah
tuhan yang memelihara dan mentadbir sekelian alam ”.
Keempat: Hendaklah
Diberi Penekanan Dari Sudut Akhlak
Memiliki
akhlak terpuji merupakan lambang kecemerlangan dan keindahan terhadap
keperibadian seorang muslim sejati. Dengan memiliki akhlak yang terpuji
menyebabkan seseorang itu dihormati dalam sesebuah masyarakat berbanding dengan
orang yang memiliki akhlak yang tercela akan dibenci dan dikeji oleh
masyarakat. Kerana itulah, junjungan besar nabi Muhammmad s.a.w. diutuskan
untuk menyempurnakan akhlak manusia.
Selain
itu, dengan memiliki akhlak yang mulia merupakan amalan yang paling berat dalam
timbangan dihari akhirat berbanding dengan akhlak tercela yang akan melambatkan
proses hisab dihadapan Allah s.w.t. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. :
مَا مِنْ شَىْءٍ
أَثْقَلُ فِىْ مِيْزَانِ الْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ
( رواه أبو دأود والترمذي )
Maksudnya: “Tidak ada sesuatu yang lebih berat diatas
neraca timbangan seseorang hamba di hari kiamat selain dari akhlak yang mulia ”.
Menurut Yusuf al-Qardawi, Tokoh Maal Hijrah 1431H
bahawa kesan yang paling menonjol akibat kelemahan kualiti keibubapaan hari ini
adalah terpisahnya atau tercabutnya akhlak anak-anak yang memudahkan dan
mendedahkan mereka dalam krisis gejala sosial.
Kelima: Memastikan
Makanan Anak-Anak Dari Sumber Yang Halal
Setiap
ibubapa perlu memastikan setiap makanan yang diberikan kepada anak-anak
merupakan makanan dari sumber yang halal
serta menjauhi dari sumber-sumber yang subhah, apatah lagi dari sumber yang
haram seperti rasuah, riba, penipuan dan sebagainya.
Kerana
makanan yang bersumberkan dari rezeki yang halal bukan sahaja membawa
keberkatan tetapi sebenarnya dapat melahirkan zuriat yang pintar dan sihat. Dan
akhirnya mendorong seseorang ke arah melakukan kebaikan di dunia dan mendapat
rahmat Allah di akhirat. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 168 :
Yang
bermaksud: “Hai sekalian
manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan
janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan
itu adalah musuh yang nyata bagimu
Satu kisah pada zaman Rasulullah s.a.w, seorang
sahabat yang berjemaah bersama baginda kerap keluar dari jemaah awal sebelum
sempat berdoa. Baginda s.a.w bertanyakan kenapa balik tergesa-gesa sebelum
sempat berdoa. Sahabat itu menerangkan dia mempunyai anak kecil yang ibunya
baru meninggal dunia. Dia takut anaknya mengambil dan memakan buah tamar jiran
yang gugur di halaman rumahnya dan ditakuti akan menjadi darah dagingnya.
Sahabat itu menjelaskan daging yang disuburkan dari benda yang haram itu tidak
layak masuk syurga. Mendengarkan penjelasan itu, baginda terdiam dan tidak
berkata apa-apa, hanya memperhatikannya sahaja dia pulang ke rumah.
7.0 Anak-Anak Merupakan Aset Pelaburan Kepada Ibubapa
Sepertimana
yang kita telah ketahui bahawa setiap yang bernyawa pasti akan menemui mati.
Sebagaimana firman Allah setiap yang bernyawa pasti akan menemui kematian tanpa
terkecuali. Firman Allah ta'ala:
كُلُّ
نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِۖ ثُمَّ إِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ (٥٧)
Maksudnya: “
tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan
kepada Kami (untuk menerima balasan). [Al-Ankabut:57]
Ibn
Abi Hatim meriwayatkan dari Abu Darda' –raduyallahu anhu- bahawa dia
menceritakan: Ketika bersama Rasulullah kami pernah membicarakan tentang
bertambahnya umur, lalu baginda bersabda: Sesungguhnya Allah tidak akan
menangguhkan satu jiwa pun ketika ajalnya telah tiba. Akan tetapi yang di
maksudkan bertambahnya usia itu adalah bahawa Allah memberikan rezeki kepada hamba-Nya
berupa anak keturunan yang soleh yang mendoakan kebaikan untuknya sehingga doa
mereka menyertainya ketika ia berada di dalam kubur. [HR al-Haakim dalam kanzul-Ummal,
16/281. dan di sebut oleh Ibnu Katsir dalam tafirnya, 4/373 dan 2/573]
Daripada
hadith soheh di atas jelaslah kepada kita bahawa anak-anak zuriat yang kita
lahirkan merupakan rezeki kurniaan Allah yang berupa aset pelaburan kepada kita
yang mana dengan doa anak-anak yang soleh boleh membantu kita meringkankan azab
dalam kubur. Oleh itu, kita wajar mendidik anak-anak supaya mereka beramal
soleh dan meninggalkan perbuatan yang dilarang oleh Allah s.w.t. Kita sibuk
mengejar dunia. Insyaallah, jika sampai umur persaraan, kita akan menerima wang
saraan pencen di hari tua. Tetapi, pernahkah kita terfikir pencen kita ketika
di alam kubur? Jika kita berpandangan jauh ke hadapan, anak-anak adalah
pelaburan untuk kita. Doa anak-anak yang soleh dan solehan merupakan pencen
kita di alam kubur.
Semua
amalan soleh yang di lakukan oleh anak si mati,
akan di perolehi pahalanya oleh ibu bapa tanpa di kurang sedikit pun
walaupun tidak di niatkan untuk kedua-duanya. Ini kerana "anak
merupakan hasil dari usaha ibubapa". Sabda Nabi s.a.w:
إِنَّ أَطْيَبَ مَا أَكَلَ الرَّجُلُ مِنْ كَسْبِهِ
وَإِنَّ وَلَدَهُ مِنْ كَسْبِهِ
Maksudnya: Sesungguhnya
apa yang paling baik di makan oleh seseorang ialah hasil dari usahanya dan
seseunggunhnya anak adalah hasil usahanya.
[HR Ahmad, Al-Bukhari (al-Tarikh al-Kabir), Abu Daud,
Al-Nasai'e dan Ibn Majah]
Pendapat
mazhab Al-Syafei segala amalan manusia tidak akan sampai kepada orang yang
telah mati kecuali daripada anak-anak yang soleh dan yang telah tetap
dalil-dalilnya daripada al-Quran dan Sunnah. Ini berdasarkan firman Allah
ta'la:
وَأَن لَّيۡسَ لِلۡإِنسَـٰنِ
إِلَّا مَا سَعَىٰ (٣٩)
Maksudnya:”dan
Bahawa Sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa
Yang diusahakannya. [Al-Najm:39]
8.0 Kesimpulan
Kesimpulannya,
tugas ibubapa adalah amat berat dalam mendidik anak-anak terutamanya anak-anak
remaja. Marilah sama-sama kita memberikan pendidikan yang sempurna kepada
anak-anak kita, demi melihat generasi yang terbaik dimasa hadapan. Korbanlah
sedikit masa dan harta untuk mereka, berikan kasih sayang dan tunjukkanlah
contoh yang terbaik kepada mereka serta mengambil tahu hal-hal yang berkaitan
dengan kehidupan anak-anak seperti dengan siapa mereka berkawan, kemana mereka
pergi, jam berapa mereka keluar rumah dan sebagainya. Ini semua membuktikan
kita telah melaksanakan amanah Allah s.w.t. terhadap anak-anak dengan baik dan
sempurna.
Keluarga
adalah asas menentukan dasar pembinaan akhlak anak. Bila tumpuan ibu bapa
terhadap keluarga berkurangan, maka kadar keciciran anak-anak semakin
meningkat. Anak pada peringkat awal pembesaran dan pendewasaan memerlukan ibu
bapa sebagai orang terawal penunjuk jalan teladan yang baik. Menurut prinsip
pendidikan Islam, saat kritikal dalam proses membina teras nilai murni, akhlak
mulia, kasih sayang dan komunikasi yang mesra sebenarnya bermula dari dalam
perut ibu lagi sehinggalah anak itu mencapai akil baligh.
9.0 Rujukan
1. Al-Quran &
Terjemahan
2. Artikle: Kenalan Remaja Daripada Perspektif
Islam, Ghafani bin Awang Teh, http://www.scribd.com/doc/2677205/KENAKALAN-REMAJA-DARIPADA-PERSPEKTIF-ISLAM
3. Kamus
Dewan, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Edisi Baru, Kuala Lumpur
4.
Pengaruh Black Metal, Dr. Khaidzir Ismail, Utusan Malaysia, 21hb Oktober 2010
5. Prinsip Dasar Pembangunan Insan Terkandung
Dalam Al-Quran, Ibrahim Abdullah, Berita Harian, 20hb September 2010
6. Remaja Perlu Didedahkan Tanggungjawab Jadi
Orang Dewasa, Prof Madya Dr Ahmad Redzuwan Mohd Yunus, Berita Harian, 22hb
September 2010
7. The Power of Akhlak, Amru Khalid (Terjemahan:
H. Muhammad Zuhirsyan), Jasmin Publication, 2009
8. Wawasan Al-Quran: Tafsir Maudhu’i Atas
Pelbagai Persoalan Umat, Moh. Quraish Shihab, Mizan, 1996
Thanks Asma' Al-Banjari.....
ReplyDeleteInsyallah..antara yang paling penting yang perlu dinyatakan ialah sabar dalam tugas mendidik anak2.
ReplyDelete