Pages

Thursday 1 February 2018

التعبير القرآني

لاخلاف بين أهل العلم أن التعبير القرآني تعبير فريد في علوه وسموه وأنه أعلى كلام وأرفعه. وأنه بهر العرب فلم يستطيعوا امداناته والإتيان بمثله مع أنه تحدَّاهم أكثر من مرة.

لقد تحدى القرآنُ العرب ثم جميع الخلق بأتوا بمثله ثم أخبر أنهم لن يأتوا بمثله ولو كان بعضهم لبعض ظهيراً. فقد تحداهم أولاً بأن يأتوا بعشر سور مثله إن كانوا يرون أنه مفترى فَقال: أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ ۖ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّـهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿١٣﴾ فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا أُنزِلَ بِعِلْمِ اللَّـهِ وَأَن لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿١٤﴾    [هود] 

فلما انقطعوا وقامت الحجة عليهم تحداهم بأن يأتوا بسورةٍ من مثله وأخبر أنهم لن يفعلوا فانقطعوا أيضاً وقامت الحجة عليهم، قال تعالى: وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّـهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿٢٣ فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ۖ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ ﴿٢٤﴾    [البقرة]  
 
وأكد التحدي بقوله : قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَىٰ أَن يَأْتُوا بِمِثْلِ هَـٰذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا ﴿٨٨﴾   [الإسراء]  

دعا القرآن العرب إلى أن يأتوا بسورة من مثله ويشمل هذا التحدي قصار السور كما يشمل طوالها فهو تحدَّاهم بسورة الكوثر والإخلاص والمعوذتين والنصر ولإيلاف قريش أو أية سورة يختارونها، ومن المعلم أن العرب لم يحاولوا أن يفعلوا ذاك فقد كانوا يعلمون عجزهم عنه، ورأوا أن سبيل الحرب والدماء وتجميع الأحزاب أيسر عليهم من مقابلة تحدي القرآن.  

ومن الثابت أن القرآن الكريم كان يأخذهم بروعة بيانه وأنهم لا يملكون أنفسهم عن سماعه ولذلك سعوا إلى أن يحولوا بين القرآن وأسماع الناس. سعوا إلى لا يصل الى الأذن لأنهم يعلمون أن مجرد وصوله إلى السمع يُحْدِثُ في النفس دَويّا هائلاَ وهزَّه عنيفة وقد حكى الله.



Ungkapan al-Qur’an
Tidak terdapat perbezaan pendapat di kalangan para ulama bahawa ungkapan al-Qur’an adalah ungkapan yang sangat unik pada ketinggian, nama, kata-kata tertinggi dan mulia.  Dan orang-orang Arab tidak boleh menandingi dan membawa contoh seumpamanya, walaupun dicabar  lebih daripada sekali.

Al-Qur’an mencabar orang-orang Arab dan semua makhluk untuk mendatangkan seumpamanya, namun kemudian al-Qur’an menjelaskan kepada semua mereka, bahawa mereka tidak akan mampu mendatangkan  dengan seumpamanya, walaupun mereka saling bantu membantu di antara satu sama lain dengan mencabar  mereka untuk mendatangkan  sepuluh surah  seumpamanya  jika mereka melihat bahawa dia memperolok-olokkan dan berkata: Bukan itu sahaja kata-kata mereka bahkan mereka menuduh dengan mengatakan: "Ia (Muhammad) yang mereka-reka al-Qur’an itu! " katakanlah (wahai Muhammad): "(Jika demikian tuduhan kamu), maka cubalah buat serta datangkan sepuluh surah ciptaan yang sebanding dengan al-Qur’an itu, dan panggilah sesiapa sahaja yang kamu sanggup memanggilnya (menyahut cabaran), yang lain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar" (Hud 11:13). Oleh itu, jika mereka (penolong-penolong kamu) tidak dapat melaksanakan permintaan kamu (untuk membuat surah-surah yang sebanding dengan al-Qur’an), maka ketahuilah bahawa al-Qur’an itu diturunkan hanyalah menurut pengetahuan Allah, dan bahawa tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah. Setelah (terbukti hakikat yang demikian) maka adakah kamu mengakui Islam dan menurut aturannya? (Hud 11:14).

Apabila hujah mereka tertumpas dan tertegakklah hujah ke atas mereka yang mencabar kemukjiizatan al-Qur’an. Al–Qur’an mencabar mereka untuk mendatangkan  satu surah  seumpamanya  dan memberitahu mereka bahawa mereka tidak akan mampu melakukan selamanya., Allah berfirman : Dan jika  kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (al-Qur’an) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan al-Qur’an itu, dan panggillah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar (al-Baqarah 2:23). Maka kalau kamu tidak dapat membuatnya, dan sudah tentu kamu tidak dapat membuatnya, maka peliharalah diri kamu dari api neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) yang disediakan untuk orang-orang kafir (al-Baqarah 2:24).

Dia (Allah SWT) menegaskan  cabaran itu dengan berkata: Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan al-Qur’an ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya, walaupun mereka saling bantu-membantu sesama sendiri". (al-Israa' 17:88).

Al-Qur’an, mencabar  orang-orang Arab untuk membuat surah surah seperti itu, cabaran ini termasuk mendatang seumpama surah-surah yang pendek seperti  al-Kawthar, al Ikhlas, al-Mauzataian, al-Nasr, Liila Fi Quraisy, atau apa apa surah   yang mereka pilih. Mereka melihat peperangan dan pertumpahan darah dan perhimpunan pelbagai golongan adalah  lebih mudah bagi mereka berbanding  menghadapi cabaran al-Qur’an.


Sudah jelas bahawa al-Qur’an membawa mereka dengan kemegahan pernyataannya dan bahawa mereka tidak mampu  mendengar kehebatan al-Qur’an, oleh itu mereka berusaha untuk menukar antara al-Qur’an dan pendengaran orang ramai. Mereka cuba untuk menghalang agar al-Qur’an  tidak sampai ke telinga mereka, kerana mereka tahu bahawa pendengaran yang berlaku hasil daripada al-Qur’an mampu menerobos meresap ke dalam jiwa secara kuat dan berkesan sebagaimana diberitahu oleh Allah SWT. 

No comments:

Post a Comment