السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
الحمد لله رب
العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، سيدنا محمد وعلى آله
وصحبه أجمعين ، ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين
1.1 Pengenalan
Marah merupakan salah satu perasaan yang wujud pada diri
setiap manusia. Tanpa mengira bangsa, umur, gender, agama ataupun, warna kulit,
sudah tentu manusia dibekalkan dengan perasaan ataupun emosi. Salah satu
perasaan tersebut ialah marah. Marah dan isu-isu yang membangkitkan
kemarahan sering terjadi dalam masyarakat sama ada ianya di dunia Islam atau pun
di dunia Barat. Setiap hari media massa arus perdana memaparkan kisah-kisah
yang sering memeranjatkan kita akibat daripada emosi marah yang jika tidak
dikawal dengan baik akan mendatangkan mudarat kepada diri sendiri dan juga
orang sekeliling.
Kejayaan mengawal marah bukan diukur dari darjat, pangkat keturunan
mahupun latarbelakang pendidikan seseorang. Kejayaan mengawal marah adalah
terbit daripada kawalselia kendiri yang kuat sehinggan Rasulullah s.a.w pernah
bersabda (Al-alBani 2003):
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ لَيْسَ الشَّدِيدُ بِالصُّرَعَةِ إِنَّمَا الشَّدِيدُ الَّذِي
يَمْلِكُ نَفْسَهُ عِنْدَ الْغَضَبِ
Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Bukanlah orang
yang kuat itu yang pandai bergusti, tapi orang yang kuat adalah orang yang
dapat menahan nafsunya ketika dia marah.”
(HR Bukhari No: 5649).
Fitrah kejadian manusia yang sempurna ialah cukup deria dan cukup rasa.
Persoalannya ialah, adakah perasaan marah itu bersifat universal? Maka, kajian ini ditulis untuk membincangkan pendekatan marah
daripada perspektif Islam dan Barat serta membuat analisis perbandingan di
antara keduanya.
1.2 Permasalahan Kajian
Laporan akhbar pada 17hb
Mei 2017, telah memaparkan tentang satu insiden mengenai Ketua Pegawai
Eksekutif syarikat MIG iaitu David Teo ditampar dihadapan Perdana Menteri Datuk
Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak oleh pelakon veteran Sulaiman Yassin yang
juga dikenali sebagai Mat Over di dalam sebuah rancangan bual bicara di
Putrajaya. Rancangan tersebut telah dikendalikan oleh Datuk Rosyam Nor selaku
moderator. Insiden tersebut tercetus apabila Datuk David Teo yang menyuarakan
rasa tidak puas hati beliau yang duduk di ruang belakang tidak mendapat peluang
untuk bertanyakan soalan kepada Perdana Menteri. Akibat geram, Sulaiman Yassin
telah datang menampar Datuk David Teo dengan niat untuk mengajar agar Datuk David
Teo menjaga adab ketika berhadapan dengan Perdana Menteri. Tindakan Sulaiman Yassin
mendapat pelbagai reaksi daripada masyarakat. Ada yang menyokong dan ada juga
yang menentang tindakan beliau (Nurulanuar Mansor 2017). Persoalannya, adakah perlu mengajar adab sopan kepada non
muslim dengan kekerasan?
Manakala di Barat pula, iaitu kejadian di Miami, pada 12
September 2013, seorang paderi yang pernah mencetuskan kontroversi di Amerika
Syarikat (AS) dan masyarakat dunia, Terry Jones kerana tindakannya ingin
membakar hampir 3,000 naskhah al-Qur’an sempena ulang tahun serangan 11
September 2001. Jones berpendapat bahawa umat Islam merupakan pengganas oleh
sebab itu, sumber kepada penganut umat Islam harus dibakar. Jones ketika itu merancang
untuk membakar al-Qur’an secara terbuka ketika tahap ketegangan berada pada
tahap yang tinggi di Asia Barat dan kemungkinan tindakan ketenteraan terhadap
Syria oleh kerajaan pimpinan bekas Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama.
Tindakan Jones itu telah mencetuskan kemarahan umat Islam di seluruh dunia antaranya
Pakistan, Indonesia dan juga Malaysia. Umat Islam yang marah telah mengadakan
tunjuk perasaan di hadapan Kedutaan AS di seluruh dunia (Anon 2013)
Daripada kedua-dua insiden di atas, sama ada di dunia
Barat atau pun dunia Islam perasaan marah memang wujud tetapi ia disebabkan
oleh situasi dan punca yang berbeza. Implikasi
daripada insiden daripada emosi marah juga tidak sama dan ia bergantung kepada
tahap penerimaan sesebuah masyarakat. Oleh itu, adalah penting untuk sebuah
kajian dilakukan untuk memahami pendekatan marah menurut perspektif Barat dan
Islam. Ia bukan sahaja merentasi konteks budaya, tetapi juga melibatkan
pegangan agama yang berbeza.
1.2.1 Definisi Marah
Definisi
marah menurut Islam boleh dijelaskan sama ada dari aspek bahasa dan istilah.
A.
Definisi marah dari sudut bahasa
(Fakhir ‘Akil. 1985)
Marah
( اَلْغَضَبُ ) secara bahasa mempunyai beberapa makna,
di antaranya ialah:
1. اَلسُّخْطُ (kemarahan)
atau عَدَمُ
الرِّضَى بِالشَّيْءِ (tidak meredhai sesuatu). Kita katakan: غَضِبَ عَلَيْهِ
غَضْبًا وَمَغْضَبَةً, iaitu benci atau tidak redha, غَضِبَ لَهُ
iaitu benci atau ia tidak redha kepada sesuatu kerananya.
2. اَلْعَضُّ عَلَى
الشَّيْءِ (menggigit sesuatu). Kita katakan: غَضِبَتِ الْخَيْلِ عَلَى اللُّجْمِ, iaitu menggigit.
3. اَلْعَبُوْسُ (kemuraman).
Kita katakan: نَاقَةٌ غَضُوْبٌ وَامْرَأَةٌ غَضُوْبٌ iaitu bermuram muka.
4. اَلْكِدْرُ فِي الْمُعَاشِرَةِ وَالْخُلُقِ (buruk dalam bergaul dan
berakhlak). Kita katakan: هذَا غَضَابِي,
iaitu buruk dalam bergaul dan berakhlak dengannya.
5.
Perisai dari kulit unta yang dipakai dalam peperangan. اَلْغُضْبَةُ, iaitu kulit yang keras
dari kambing ketika disamak.
Manakala menurut Kamus Dewan, marah bermaksud berasa panas hati
kerana ditipu (dihina dll), perasaan panas hati, berang, gusar, murka (Kamus Dewan
2013).
Dalam bahasa yang mudah, perasaan panas hati ini boleh berpunca akibat daripada
ditipu, dihina, dicela, dibuli dan sebagainya.
Kemarahan adalah emosi yang berguna apabila ia digunakan
dengan baik. Marah boleh memotivasikan manusia untuk bertindak, merangsang anda
untuk menjadi jujur (mengatakan sesuatu yang anda memang bermaksud untuk
mengatakannya). Marah juga memberi kekuatan untuk melindungi diri sendiri dan
mempertahankan nilai-nilai mulia. Sebaliknya, jika marah tidak digunakan dengan
sesuai, ia boleh membawa kepada pencerobohan dan memperkatakan mengenai
perkara-perkara menyakiti hati orang lain sehingga boleh membawa kepada
tindakan yang akan dikesali (Salleh 2010).
B.
Definisi Marah Dari Sudut Istilah
(Fakhir ‘Akil. 1985)
Menurut
al-Imam al-Ghazali di dalam karya beliau,
Ihya Ulumuddin, (Imam Al-Ghazali 2009), istilah, اَلْغَضَبُ iaitu perubahan dalam diri atau emosi yang dibawa oleh
kekuatan dan rasa dendam demi menghilangkan gemuruh di dalam dada, dan yang
paling besar dari marah adalah اَلْغَيْظُ, hingga mereka berkata dalam definisinya:
“Kemarahan yang teramat sangat.”
Marah menurut Ramli Awang dalam konteks kotemporari boleh
ditakrifkan sebagai anger is an emotion which emanates from the heart. A
person’s response to anger may be expressed in destructive behaviours such as
hitting, slapping, punching, scolding, cursing and in more severe cases murder.
Hearts is filled with anger contains resentment, feelings of envy and
irritation, tendencies to grumble, gripe, complain and backbiting. The Malay
Lexicon defines anger as flaring up furious, angry, wrath (Awang 2014).
Marah memiliki tanda-tanda yang boleh dilihat secara zahir
akan keadaan marahnya diri seseorang tersebut. Antara anda-tanda yang dikenal pasti adalah:
a)
Tegangnya urat dan otot disertai
merahnya wajah dan kedua-dua mata
b)
Wajah yang muram dan dahi yang
berkerut
c)
Anggota badan yang menggigil
kerana menahan geram
d)
Degupan jantung yang kencang
1.3 Persoalan
Kajian
Pada umumnya, persoalan kajian di dalam kajian ini adalah
seperti berikut:
i.
Apakah pendekatan Islam dan Barat dalam mengurus
perasaan marah?
ii.
Adakah terdapat perbezaan mengurus marah dari
perspektif Islam dan Barat?
iii.
Bagaimanakah kedua-dua pendekatan mengurus marah dari
perspektif Islam dan Barat boleh diambil iktibar dan pengajaran daripadanya?
1.4 Objektif Kajian
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mencapai tiga (3) objektif
seperti berikut:
i.
Menjelaskan pendekatan Islam dan Barat dalam mengurus
perasaan marah
ii.
Mengenalpasti perbezaan di antara kaedah mengurus
marah daripada perspektif Islam dan Barat
iii.
Mengambil pengajaran yang boleh dipelajari dari kedua-dua
kaedah tersebut
1.5 Metodologi Kajian
Kajian ini menggunakan kaedah kajian perpustakaan dengan mengambil
dan menganalisis maklumat dari jurnal, laporan akbar dan buku-buku ilmiah. Sumber
di dalam penulisan kajian ini ialah melalui penyelidikan di Perpustakaan Tun
Sri Lanang Universiti Kebangsaan Malaysia (PTSL, UKM), Perpustakaan Negara dan
laporan akhbar. Istilah ini lazim disebut library research iaitu pengambilan
data yang berasal dari buku-buku atau karya ilmiah yang terdiri dari sumber
primer dan sekunder. Kajian literatur juga turut menggunakan sumber-sumber
rujukan seperti kertas kerja penyelidikan, tesis, buku, jurnal dan prosiding
sebagai panduan.
1.6 Metode Pengumpulan
Data
Dalam usaha
mengumpulkan data bagi penyusunan kajian ini, penyelidik telah menggunakan
beberapa metode untuk mendapatkan data yang diperlukan. Data itu diperolehi
daripada beberapa sumber. Sumber-sumber data pula pada umumnya merupakan sumber
pertama di samping menggunakan data dari sumber kedua. Dengan demikian
diharapkan kajian ini diharap mempunyai nilai yang boleh dipertanggungjawabkan
dari sudut objektif. Metode dokumentasi ialah cara pengumpulan data dengan
melakukan analisis terhadap buku-buku ilmiah, jurnal-jurnal dan kajian lepas
yang ada hubungannya dengan masalah yang diteliti. Penyelidik melakukan
penelitian dan pengolahan serta perbandingan terlebih dahulu sebelum membuat
sesuatu andaian.
2.1 Mengurus Marah Dari
Pendekatan Islam
Allah s.w.t
telah mencipta makhluknya yang bernama manusia dengan penciptaan yang
sebaik-baiknya. Dikurniakan akal yang membezakan manusia dengan haiwan dan
dikurniakan sebuah tanggungjawab yang suci iaitu sebagai khalifah untuk mengurus
tadbir bumi. Manusia dihiasi dengan berbagai sifat dan perasaan yang
melayakkannya menjadi mahkluk Allah s.w.t yang paling unik. Firman Allah s.w.t:
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي
أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ
“Sesungguhnya kami
telah ciptakan manusia itu dengan sebaik-baik penciptaan”
Surah At-Tin : 4
Antaranya adalah sifat marah. Keperluan terhadap sifat marah
adalah penting dalam diri manusia kerana manusia hidupnya bermaruah dan
berjuang.Mengalami kemarahan bukanlah suatu yang buruk. Hakikatnya, ia adalah
salah satu mekanisma pertahanan yang paling primitif yang dimiliki oleh
manusia. Namun, sekiranya sifat marah ini tidak dikawal dengan baik ia akan
menjerumuskan diri seseorang menjadi seseorang yang tidak berakal dan lebih
teruk daripada haiwan.
Berbagai ciri dan karekter marah pada diri individu. Ada yang
cepat marah, ada yang marahnya amat susah dan jarang sekali. Bagi mereka yang
mengenali tahap marah dirinya sendiri dan mengetahui bagaimana mengurus
emosinya itu ia akan mampu mengawal dan mengurus ia sebaiknya, namun sekiranya
sifat marah tidak tahu bagaimana
mengenali dan mengendalikannya,kesan negatif akan terhasil daripada
segala tindakkannya itu.
Kemarahan yang terjadi pada seseorang akan menjadi sangat
bahaya. Kemarahan akan membinasakan hati dan merosakkan kebijaksanaan. Barangsiapa yang tidak dapat menguasainya
maka ia tidak akan sesekali mampu untuk mengurus emosi dan perasaannya.
Melihat realiti yang ada di tengah-tengah masyarakat pada
hari ini, maka pengetahuan dan penelitian kepada sifat marah ini amat perlu
dititik beratkan supaya amarah itu dapat dikendalikan dengan sebaik mungkin. Bab
ini akan membincangkan konsep marah dalam perspektif Islam (merujuk kepada al-Qur’an
dan As-sunnah), faktor-faktor yang meyebabkan manusia kepada marah serta kesan
kemarahan tersebut kepada jasmani fizikal manusia disusuli dengan bagaimana
kaedah terbaik untuk mengatasi marah.
2.2 Marah Dalam Islam
Dalam Islam, marah terbagi dua, marah
yang terpuji dan marah yang tercela. Islam menyeru umatnya agar
menggunakan perasaan marah untuk kebaikan Islam yang selari dengan syariat dan
ianya dihuraikan seperti berikut:
2.2.1 Marah
Yang Terpuji
a)
Marah yang terpuji, iaitu bila
dilakukan dalam rangka membela diri, kehormatan, harta, agama, hak-hak umum
atau menolong orang yang dizalimi. Hal ini dikuatkan dengan dalil yang banyak,
di antaranya:
Sesungguhnya Allah s.w.t menciptakan manusia untuk menjadi
khalifah di muka bumi, seperti dalam firman-Nya (Al-Qur’an
n.d.):
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي
جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً
“Ingatlah ketika Rabb-mu berfirman kepada para Malaikat:
‘Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.’”
[Al-Baqarah 2: 30]
Agar dapat melaksanakan tugas ini, manusia diciptakan
meliputi tiga unsur iaitu terdiri daripada roh, akal dan jasad. Allah s.w.t
telah menentukan bahawa Dia menjadikan jasad manusia untuk melayani roh, dan
menjadikannya dalam keadaan baik untuk melayani roh tersebut selama manusia
hidup di atas muka bumi, maka Allah s.w.t menciptakan padanya dua kekuatan:
- Pertama, kekuatan syahwat, tugasnya
adalah mendatangkan setiap apa yang berguna bagi jasad dan memberikan
makanan padanya.
- Kedua, kekuatan amarah, tugasnya adalah
menolak setiap apa yang membahayakan jasad dan menghancurkannya.
Demikian pula Allah s.w.t menciptakan manusia anggota tubuh
dan bahagian-bahagiannya untuk mengurus setiap kekuatan syahwat dan amarah.
Allah s.w.t juga menciptakan baginya akal yang menjadi penasihat dan pemberi arahan
bagi roh, dan bila kedua kekuatan syahwat dan amarah condong dari batas
kewajaran, maka akal akan menasihati dan mengarahkan roh pada pentingnya kawal
kendiri dengan kekuatan iman agar
keseimbangan dan kesempurnaan akan kembali kepada jasad. Allah s.w.t mengetahui
bahawasanya akal kadang-kala gagal menerima nasihat kerana dorongan emosi marah
aatau tekanan emosi, lalu Allah s.w.t menurunkan baginya sebuah sistem yang
tergambar dalam Kitab-Nya dan Sunnah Nabi-Nya s.a.w yang akan menerangi
jalannya, menunjukkannya kepada kebenaran, menjaga keseimbangan dan
kesempurnaan antara seluruh aspek yang mana manusia disusun dengannya agar ia
tetap menjadi peribadi yang normal, lurus yang tidak ada kekurangan atau
penyimpangan padanya. Dengan demikian, marah diciptakan dalam diri manusia
untuk melawan setiap sesuatu yang menghalangnya, serta menjaga kehormatan dan
kesucian.
b)
Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla
telah memuji para Sahabat Nabi s.a.w bahawasanya mereka adalah orang-orang yang
keras dan tegas kepada kaum kafir,dan berlemah lembut sesama orang Islam.
Dengan firman-Nya:
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ
مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّار رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ
“Muhammad
itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersamanya adalah keras terhadap
orang-orang kafir,dan berlemah lembut sesame orang Islam”.
[Al-Fath 48: 29]
Keras terhadap kaum kafir apabila mereka melakukan kezaliman
dan menindas orang Islam serta mempermainkan hak-hak orang Islam,sekiranya
mereka menghormati hak-hak orang Islam mereka juga turut dihormati. Hubungan
Orang Islam sesama Islam adalah hubungan Ukhuwwah Islamiah yang berlemah lembut
serta menyayangi di antara satu sama lain sebagaimana firman-Nya:
لِلْفُقَرَاءِ
الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ
يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَيَنْصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ
ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ﴿٨﴾وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ
وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا
يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ
أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ
فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
“(Juga) bagi para fuqara yang berhijrah yang diusir dari
kampung halaman dan dari harta benda mereka (karena) mencari kurnia dari Allah
dan keridhaan-(Nya) dan mereka menolong Allah dan Rasul-Nya, mereka itulah
orang-orang yang benar. Dan orang-orang yang telah menempati kota Madinah dan telah
beriman (Anshar) sebelum (kedatangan) mereka (Muhajirin), mereka mencintai
orang yang berhijrah kepada mereka. Dan mereka tidak menyimpan keinginan dalam
hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (orang Muhajirin),
dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin) atas diri mereka sendiri.
Sekalipun mereka memerlukan (apa yang mereka berikan itu). Dan siapa yang
dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang beruntung.”
[Al-Hasyr 59: 8-9]
Ibnu Jarir r.a menerangkan maksud ayat
مُحَمَّدٌ رَسُوْلُ اللهِ وَالَّذِيْنَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ bahawa Muhammad Rasulullah s.aw dan para pengikutnya dari Sahabat yang hidup bersama beliau dalam agama ini, mereka keras terhadap orang-orang kafir, hati mereka tegas kepada mereka, dan rahmat mereka terhadap orang-orang kafir sangatlah sedikit.”
مُحَمَّدٌ رَسُوْلُ اللهِ وَالَّذِيْنَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ bahawa Muhammad Rasulullah s.aw dan para pengikutnya dari Sahabat yang hidup bersama beliau dalam agama ini, mereka keras terhadap orang-orang kafir, hati mereka tegas kepada mereka, dan rahmat mereka terhadap orang-orang kafir sangatlah sedikit.”
c)
Allah Azza wa Jalla telah
menyebutkan bahawasanya di antara sifat kelompok orang yang dipilih untuk
melindungi agama-Nya dan mengukuhkannya
di dunia ini setelah dihalang oleh orang yang menghalangnya adalah kemuliaan
mereka terhadap kaum kafir, sebagaimana firman-Nya:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ
مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ
وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ
“Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu
yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang
Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintai-Nya, yang bersikap lemah-lembut
terhadap orang-orang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir.”
[Al-Maaidah 5: 54]
d)
Di dalam ayat yang lain, Allah s.w.t
berfirman:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ
وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ
الْمَصِيرُ
“Hai Nabi, berjihadlah (melawan) orang-orang kafir dan
orang-orang munafik itu, dan bersikap keraslah terhadap mereka. Tempat mereka
adalah Neraka Jahannam.Dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.”
[At-Taubah 9: 73]
Adalah hal yang diketahui bahawasanya ketegasan terhadap
mereka timbul dari amarah kepada mereka yang disebabkan oleh kekufuran dan
kemunafikan mereka yang mengakibatkan rintangan bagi agama Allah s.w.t dan
mengharapkan agama tersebut menjadi menyimpang.
e)
Dalam sifat Nabi s.a.w diterangkan:
((مَا خُيِّرَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلاَّ أَخَذَ أَيْسَرَهُمَا مَا لَمْ
يَكُنْ إِثْمًا، فَإِنْ كَانَ إِثْمًا كَانَ أَبْعَدَ النَّاسِ مِنْهُ، وَمَا
انْتَقَمَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِنَفْسِهِ إِلاَّ أَنْ
تُنْتَهَكَ حُرْمَةُ اللهِ فَيَنْتَقِمَ ِللهِ بِهَا ))
“Tidaklah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam dihadapkan
kepada dua pilihan melainkan beliau memilih yang paling mudah di antara
keduanya selama tidak merupakan suatu dosa, namun bila sesuatu itu dosa beliau
adalah orang yang paling menjauh darinya, dan tidaklah beliau membalas
disebabkan dirinya kecuali kehormatan Allah s.w.t dilanggar, maka beliau marah
kerananya.”
2.2.2 Marah
Yang Tercela
Marah yang tercela adalah marah sebagai tindakan balas dendam
demi dirinya sendiri, demikianlah yang dimaksud di sini. Terhadap pencelaan
marah seperti ini banyak sekali khabar dan riwayat yang datang tentangnya.
Adalah amat jelik bagi seseorang yang tidak dapat menahan perasaan marah. Malah
untuk menghilangkan perasaan marah, Islam mempunyai pendekatan rohani dalam
mendepaninya dengan ucapan أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ
الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ. Antaranya berpandukan kepada hadits dari
‘Adi bin Tsabit r.a:
عَدِيِّ
بْنِ ثَابِتٍ، حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ صُرَدٍ قَالَ: اسْتَبَّ رَجُلاَنِ
عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ عِنْدَهُ جُلُوْسٌ،
وَأَحَدُهُمَا يَسُبُّ صَاحِبَهُ مُغْضَبًا قَدِ احْمَرَّ وَجْهُهُ، فَقَالَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : (( إِنِّي َلأَعْلَمُ كَلِمَةً لَوْ
قَالَهَا لَذَهَبَ عَنْهُ مَا يَجِدُ! لَوْ قَالَ: أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ
الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ )) فَقَالُوا لِلرَّجُلِ: أَلاَّ تَسْمَعُ مَا يَقُولُ
النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ؟ قَالَ: إِنِّي لَسْتُ بِمَجْنُوْن
“Dari ‘Adi bin Tsabit, telah meriwayatkan kepada kami
Sulaiman bin Shurad, ia berkata, ‘Ada dua orang yang saling mencaci di hadapan
Rasulullah s.a.w sedangkan kami duduk di sekeliling beliau, salah seorang dari
keduanya mencaci yang lainnya seraya marah-marah dengan wajah memerah.’ Lalu
Nabi bersabda: ‘Sesungguhnya aku mengetahui sebuah kalimat, apabila ia
mengucapkannya maka apa yang didapatinya (kemarahan) itu akan hilang, iaitu
apabila ia berkata: “أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ
الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ (Aku berlindung kepada Allah dari godaan
syaitan yang terkutuk).” Mereka berkata kepada orang tersebut: ‘Apakah engkau
tidak mendengarkan perkataan Nabi s.aw?’ Ia berkata: ‘Sesungguhnya aku bukan
orang yang gila.”
Islam juga menyeru umatnya agar menjaga maruah diri dengan tidak
cepat marah. Hadits dari Abu Hurairah r.a :
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَجُلاً قَالَ
لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْصِنِيْ. قَالَ (( لاَ تَغْضَبْ
)) فَرَدَّدَ مِرَارًا، قَالَ: لاَ تَغْضَبْ
“Dari Abu Hurairah r.a bahawasanya ada seseorang berkata
kepada Nabi s.a.w: ‘Berikanlah nasihat kepadaku.’ Beliau berkata: ‘Janganlah
engkau marah.’ Orang itu mengulangi permintaannya beberapa kali, beliau tetap
berkata: ‘Janganlah engkau marah.’”[6]
Apabila ‘Umar r.a berkhutbah, beliau berkata dalam
khutbahnya:
((أَفْلَحَ مِنْكُمْ مَنْ حُفِظَ مِنَ
الطَّمَعِ، وَالْهَوَى، وَالْغَضَبِ ))
“Orang
yang beruntung di antara kalian adalah orang yang terjaga dari ketamakan, hawa
nafsu dan amarah.”
Dikatakan kepada ‘Abdullah Ibnul Mubarak, “Sebutkanlah kepada
kami secara menyeluruh dalam satu kalimat tentang akhlak yang baik.” Maka ia
berkata, “Meninggalkan amarah,” itulah hakikat marah dalam Islam.
2.2.3 Tingkatan Sifat Marah
Sesungguhnya
Syeikh Mahfuzh telah merangkum hakikat amarah tersebut dengan cara yang mudah
dan senang difahami dengan menukilkan riwayat dari Imam al-Ghazali dalam
kitabnya al-Ihyaa’, dia (Imam Al-Ghazali 2009) mengatakan bahawa
amarah itu terdiri dari tiga tingkatan, iaitu:
amarah itu terdiri dari tiga tingkatan, iaitu:
a)
Peringkat keperluan, yaitu
amarah yang ditujukan untuk membela diri, agama, kehormatan, harta, membela
hak-hak yang umum dan menolong orang yang dizhalimi. Disebabkan keadaan-keadaan
itulah amarah diciptakan, ia diciptakan untuk suatu kebijaksanaan yang mendasar
sebagai konsekuensi dari tabi’at makhluk dan memenuhi aturan masyarakat. Ini
kerana sesungguhnya berlumba-lumba dalam kehidupan dan persaingan ini dalam
memenuhi keinginan mengakibatkan adanya pembelaan yang kuat pada diri, agama,
harta, kehormatan, dan hak-hak umum. Seandainya bukan karena hal itu, maka bumi
ini akan hancur dengan merebaknya kekacauan yang meruntuhkan sistem-sistem
kemasyarakatan.
Oleh kerana itu barangsiapa yang tidak mempunyai sifat marah
mempertahankan diri dan kehormatannya maka mereka tidak akan dihormati dan
terus dihina di sisi manusia atau ia akan menghadapi hinaan orang lain dengan
berbagai macam hinaan layaknya haiwan yang tidak marah demi dirinya. Dan barangsiapa
yang tidak marah kerana agamanya dipermainkan, maka sesungguhnya ia telah
merendahkan dan membiarkan agamanya tidak dipertahankan dan tidak
diperjuangkan. Dan barangsiapa yang tidak marah demi kehormatannya, maka secara
mudah kehormatan dirinya akan diragut (As-Sa‘id 2005).
Dan barangsiapa yang tidak marah demi hartanya, maka ia tidak
akan selamat dari rampasan orang lain terhadap hartanya, sehingga ia menjadi
miskin dan papa, dan apabila tindakan merampas harta telah menyebar maka akan
lumpuhlah sistem pekerjaan, bahkan transaksi-transaksi ekonomi akan lumpuh
keseluruhannya, kilang-kilang akan tutup, pertanian akan hancur, dan manusia
akan bersandar pada harta rampasan orang lain. Hal ini jika berterusania akan
membawa kepada keburukan dan bencana dalam waktu terdekat mahupun waktu yang
akan datang. Dan barangsiapa yang tidak cemburu akan hak-hak umum dan menolong
orang yang dizalimi maka sesungguhnya ia telah menyimpang dari tabi’at yang
Allah s.w.t telah menciptakan manusia di atasnya. Dalam hal yang sama, Imam
asy-Syafi’i r.a berkata: “Barangsiapa yang dibuat marah namun ia tidak marah,
maka ia adalah keledai.” Iaitu mempunyai tabi’at yang dungu, dan rasa malunya
hilang, dalam hal ini Imam asy-Syafi’i mengisyaratkan dengan firman Allah
Ta’ala:
وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ
بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ
“Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebagian manusia
dengan sebagian yang lain, pasti rusaklah bumi ini. Tetapi Allah mempunyai
kurnia (yang dicurahkan) atas semesta alam.”
[Al-Baqarah 2: 251]
b)
Tingkatan merugikan, yaitu
ketiadaan sifat marah yang amat merugikan jiwa dan diri manusia. Kondisi
seperti ini sangatlah terhina secara akal mahupun agama, kerana barangsiapa
yang tidak marah demi dirinya, agama, kehormatan, harta, atau kemaslahatan
umum, maka dia adalah pengecut, dia tidak berjalan di atas ketetapan-ketetapan
Allah terhadap makhluk-Nya. Dalam hal seperti ini terdapat bahaya besar yang
mengancam masyarakat, kerana akan menyebabkan kekacauan pada semua sistem
kehidupan seperti yang telah Anda ketahui.
Sabda
nabi:
إذا رأيت أمتي تهاب أن تقول للظالم يا ظالم فقد
تودّع منهم"
“Apabila kau melihat ummatku takut mengatakan zalim kepada si
penzalim,ketahuilah bahawasanya mereka sebahagian daripada si penzalim”..
c)
Tingkatan yang berlebih-lebihan,
yaitu amarah yang melampaui batas kewajaran, akal dan juga agama. Amarah itu
berjalan dengan cepat di atas keburukan yang akhirnya akan mengakibatkan
kehancuran dari arah yang tidak ia ketahui, dan mungkin saja amarahnya
mengheret kepada melakukan suatu perkara yang pada akhirnya dia melakukan dosa
besar dan memberi kesan negative dalam pelbagai kehancuran.
Merupakan hal yang sudah diketahui bahwa amarah dalam
kondisi-kondisi seperti itu adalah tercela, baik secara akal mahupun agama.
Berbezanya tingkatan celaan terhadapnya sesuai dengan perbezaan kuat atau
lemahnya akibat yang ditimbulkannya, setiap kali bahayanya lebih besar maka
amarah tersebut akan lebih kuat dan celaan padanya pun akan lebih banyak lagi..
2.3 Mengurus Marah
Menurut al-Qur’an Dan al-Hadith
Islam bersendikan kepada dua sumber iaitu al-Qur’an
dan as-Sunnah. Dalam Islam banyak sekali ayat-ayat dan hadith yang menyatakan
larangan untuk marah. Berikut beberapa
ayat-ayat al-Qur’an yang menyatakan tentang larangan marah antaranya:
فَلْيَضْحَكُواقَلِيلًاوَلْيَبْكُواكَثِيرًاجَزَاءًبِمَاكَانُوايَكْسِبُونَ
Ertinya: Maka hendaklah
mereka tertawa sedikit dan menangis banyak, sebagai pembalasan dari apa yang
mereka kerjakan
(Q.SAl-Taubah: 82)
وَلَمَنْ صَبَرَ
وَغَفَرَ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
Ertinya: Barang siapa
yang sabar dan suka memaafkan,sungguh hal yang demikian itu termasuk hal yang
diutamakan
(Q.S.As-Syura’: 43)
خُذِ الْعَفْوَ
وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
Ertinya: Jadilah engkau pemaaf dan suruhlah orang
mengerjakan yang ma'ruf, serta berpalinglah dari pada orang-orang yang bodoh
(Q.S. Al-A’raf: 199)
الَّذِينَ آمَنُوا
وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ
الْقُلُوبُ
Ertinya: Ketahuilah
bahwa hanya dengan mengingat Allah maka hati tentram
(Q.S. Ar.Ra’ad: 28)
Berdasarkan ayat-ayat di
atas maka kita mampu menguasai dan mengendalikan marah dengan cara:
a) Memahami bahawa sifat marah merupakan pemberian daripada Allah
yang mampu kita kendalikan.
b) Umat Islam dibolehkan marah ketika melihat perintah Allah s.w.t dan
syariah Allah diabaikan, dilanggar atau bahkan dipermainkan
c) Marah hendaknya pada tempat yang sepatutnya
d) Allah mecintai orang-orang yang pemaaf
e) Segera mengingat nama Allah (berzikir) apabila marah
f) Marah yang diperbolehkan adalah membela kehormatan diri, agama,
harta, hak-hak umum atau menolong orangyang dizalimi
g) Marah yang tercela adalah marah sebagai tindakan balas dendam
demi dirinya sendiri
Manakala sumber kedua
Islam pula daripada hadith-hadith Rasululllah s.a.w yang berhubungan dengan
marah adalah antaranya seperti berikut:
“Apabila salah seorang
diantara kalian marah sedangkan dia berdiri maka hendaklah dia duduk, agar
kemarahannya hilang, apabila masih belum mereda maka hendaklah dia
berbaringlah”
(HR. Abu Daud)
“Marah itu adalah bara api maka
padamkanlah dia dengan berwudlu"
(HR. Baihaqi)
“Penghapus
setiap perselisihan adalah dua raka'at (solat sunnah)”
Hadits
yang diriwayatkan Abu Hurairah ra. Bahwa seorang lelaki berkata kepada Nabi:
"Berilah aku wasiat beliau berkata: "Janganlah marah" Beliau
mengulangi wasiat itu, Nabi Saw. mengatakan: "Janganlah marah"
(HR. Bukhari)
Rasulullah s.a.w.
bersabda: “Barang siapa yang menahan kemarahannya sedangkan ia mampu untuk
melakukannya maka Allah azza wa jalla akan menyeru dia di hadapan seluruh
manusia pada hari kiamat untuk dipilihkan baginya bidadari yang dikehendakinya”
(HR.Abu Daud)
Rasulullah s.a.w.
bersabda: “Bukanlah kuat itudengan mengalahkan musuh saat bergulat, akan tetapi
kuat itu adalah orang yang bisa menguasai dirinya tatkala marah"
(HR. Bukhari Muslim)
Dari Anas ra berkata: “Aku
berjalan bersama Rasulullah Saw. saat itu beliau memakai kain dari Najran yang
kasar pinggirnya kemudian seorang Badui datang menghampirinya dan menarik kain
itu dengan tarikanyang sangat kuat, sampai aku melihat pada leher Rasulullah
Saw. di mana tarikan itu sampai membekas karena kuatnya tarikan tersebut,
kemudian ia berkata: "Wahai Muhammad perintahkanlah (kepada kaummu untuk
membagikan kepadaku harta dari Allah yang ada dipadamu, kemudian Nabi Saw.
meliriknya sambil tersenyumlalu beliau memerintahkan untuk diberikan bagian
tertentu baginya"
(HR. Bukhari Muslim)
Hadits
yang diriwayatkan al-Qomah bin Wail dari bapanya r.a beliau bercerita
kepadanya: Aku duduk bersama Nabi s.a.w., tiba-tiba datanglah seseorang membawa
orang yang sedang diborgol lalu dia berkata: "Ya Rasulullah dia telah
membunuh saudaraku kemudian Rasulullah s.a.w. bertanya kepada lelaki yang
diborgol tersebut: "Apakah engkau telah membunuhnya?", "Ya saya
membunuhnya". Jawabnya. Beliau berkata: "Bagaimana engkau
membunuhnya?" Orang itu menjawab: "Aku bersamanya mengambil dedaunan
dari pohon untuk makanan ternak, kemudian ia mencelaku hingga membuatku marah
kemudian aku memukulnya dengan kapak tepat pada batang lehernya akhirnya dia
mati...”
(HR. Muslim)
“Apabila salah seorang diantara kalian marah
maka hendaklah dia diam"
(HR. Ahmad)
Berdasarkan hadits-hadits
di atas, Nabi s.a.w mengajarkan kepada kita bagaimana cara untuk mengendalikan
sifat marah, iaitu:
i.
Apabila sedang marah hendaknya
duduk, jika tetap marah hendaknya berbaring
ii.
Diam, bersikap tenang dan
meninggalkan tempat tersebut
iii.
Berwudhu
iv.
Solat
v.
Sedar ketika diingatkan untuk tidak
marah
vi.
Mengetahui akibat buruk dan kesan
sikap marah yang tidak terkawal
vii.
Sentiasa berdoa
viii.
Berzikir
ix.
Memahami dan mengetahui bahawa
Allah SWT mengurniakan derajat yang tinggi dan kedudukannya istimewabagi orang
dapat mengendalikan marah
x.
Istirahat yang cukup supaya tidak
mudah marah
Di dalam bab
ini, kajian ini banyak merujuk kepada maklumat-maklumat yang lepas bagi
menyokong hujah-hujah yang dibincangkan iaitu bagaimana Barat mengurus emosi
marah. Jurnal, artikel dan teks-teks ilmiah yang majoriti ditulis oleh sarjana
Barat digunakan sebagai sumber maklumat di dalam bab ini. Hasil penelitian dan
analisis ke atas maklumat lepas, kajian ini mendapati bahawa dunia Barat
membahagikan beberapa pendekatan mengikut bidang kepakaran dalam aspek
tertentu. Berikut disenaraikan beberapa bidang tersebut dan huraian bagi setiap
bidang akan dijelaskan mengikut sub topik.
3.1.2 Pendekatan Falsafah
(Philosophical Approach)
Pendekatan
falsafah dalam mengurus marah adalah kaedah yang paling tua di dalam disiplin
sains kognitif. Ia bermula daripada falfasah Greek kuno yang pada awalnya
memperihalkan tentang alam dan kemudiannya kepada persoalan etika, politik dan
keindahan (Jay Friedenberg & Gordon Silverman 2012). Ahli falsafah menggunakan
teknik berfikir dengan pertanyaan persoalan-persoalan umpamanya tentang apakah
itu minda? Bagaimana manusia mengetahui tentang sesuatu kejadian? Bagaimana
otak menyusun atur maklumat dan pengetahuan? Kajian
ini mendapati bahawa, dunia Barat menggunakan pendekatan falsafah sebagai asas
kepada pendekatan-pendekatan lain terumata sekali dalam aspek mengkaji tingkah laku
manusia.
3.1.3 Pendekatan Psikologi
(Psychological Approach)
Berbanding
dengan pendekatan falsafah, pendekatan secara psikologi boleh dianggap sebagai
baru dan ia muncul pada abad ke-19. Pendekatan psikologi ini adalah pendekatan
yang mengaplikasikan kaedah sains ke atas otak dan fenomena yang berkaitan
dengannya. Pada peringkat awal, ahli psikologi menggunakan kaedah eksperimen
makmal untuk merekod dapatan kajian dalam bentuk katalog berkenaan dengan
maklumat mengenai idea mental dan menyelidik pelbagai kapasiti mental seperti
penglihatan dan tahap memori. Kini, ramai ahli psikologi mengaplikasikan pendekatan
saintifik ke atas otak dan tingkah laku.
3.1.4 Pendekatan Kognitif (Cognitive Approach)
Pendekatan kognitif secara
umumnya mula diperkenalkan pada tahun 1960-an. Pendekatan psikologi secara
koginitif memberi penekanan baru terhadap kajian operasi mental dalaman. Ahli
sains dan sains sosial Barat mengaplikasikan komputer sebagai metafora untuk
minda dan menerangkan bahawa minda berfungsi dari aspek perwakilan dan
pengiraan. Mereka berpendapat bahawa, minda adalah seperti sebuah komputer, ia dapat
difahami dari segi pemprosesan maklumat (Jay Friedenberg & Gordon Silverman 2012)
.
Kini, ramai ahli psikologi di Barat
menggunakan teknik kognitif sebagai terapi untuk menanggani perasaan marah
terutama sekali dalam aspek tingkah laku anti-sosial, yang dipamerkan oleh
seseorang individu seperti menjerit, memberontak, pencerobohan, memudaratkan
diri sendiri, ketidakpatuhan, berbohong, mencuri ataupun sebarang masalah tingkah
laku terutama sekali di kalangan remaja (McCart et al. 2006).
Metode koginitif ini telah mengalami evolusi apabila para saintis
menjalankan pengumpulan data daripada pelbagai kajian lepas dan
menggabungkannya untuk mencari jawapan yang tepat terutamanya dalam aspek
psikologi dan perubatan dan kaedah ini dipanggil sebagai kaedah kognitif meta-analisis.
Pendekatan meta analysis merupakan pendekatan terapi terapeutik yang popular yang
telah digunakan untuk mendepani pelbagai masalah seperti skizofrenia, gangguan psikotik,
kemurungan dan dysthymia, gangguan bipolar, gangguan keresahan, gangguan
somatoform, gangguan makan, insomnia, gangguan personaliti, kemarahan dan
keganasan, tingkah laku jenayah, tekanan umum, implikasi kerana kesan pengambilan
ubat dan perubatan, sakit kronik dan keletihan, kesusahan yang berkaitan dengan
komplikasi kehamilan dan hormon wanita, masalah kanak-kanak dan dewasa warga
tua (Hofmann et al. 2012).
Para saintis Barat juga turut memperkemaskan teknik rawatan terhadap
pesakit mental iaitu dengan mewujudkan kaedah terapi tele-sidang perubatan
(telemedicine) untuk mengurus marah. Tele-sidang video ini ini diperkenalkan sebagai salah satu kaedah
untuk mengatasi masalah kepada pesakit yang menetap di tempat yang jauh dengan
pusat terapi seperti di kawasan pedalaman, golongan yang mengidap penyakit
kronik yang susah untuk bergerak dan juga golongan warga emas. Rawatan secara
tele-sidang ini juga disediakan kepada bekas tentera Amerika Syarikat yang
mengalami gangguan tekanan (posttraumatic stress disorder) selepas berkhidmat
di Afghanistan, Vietman dan Iraq (Morland et al. 2010).
Untuk mengatasi permasalahan penderaan kanak-kanak terutamanya di Amerika
Syarikat, wujudnya terapi khas yang disediakan untuk membantu ibu bapa supaya
mereka boleh berfikir secara kognitif apabila berhadapan dengan tekanan supaya
mereka menggunakan akal yang rasional untuk mengelakkan ibu bapa tersebut
melepaskan kemarahan terhadap anak-anak dan sekaligus mengelakkan kes penderaan
fizikal terhadap kanak-kanak. Berdasarkan kepada kajian yang lepas menujukkan
bahawa kemarahan ibu bapa terutama dari golongan berpendapatan rendah adalah dikaitkan
dengan faktor kemiskinan, ditambah pula dengan tingkah laku anak-anak yang
nakal. Ini telah menyebabkan ibu bapa menghadapi kesukaran untuk
mempertimbangkan kewajaran semasa mengenakan hukuman (Sanders et al. 2004).
Kaedah terapi secara kognitif ini juga turut diperluaskan penggunaannya
di penjara untuk membimbing para banduan mengurus marah. Ini berikutan dengan
kadar keganasan yang tinggi oleh banduan semasa mereka meringkuk di dalam
penjara. Program pengurusan marah ini diperkenalkan kerana memenuhi hak pesalah
jenayah untuk mendapatkan hak yang adil setanding dengan perkhidmatan kaunseling
yang disediakan kepada masyarakat awam yang lain (Trimble et al. 2015).
3.1.5 Pendekatan Neurosains (Neuroscience
Approach)
Dunia Barat sangat menghargai penyelidikan sains
dan teknologi. Menurut Eysenck dan Keane (Michael W.
Eysenck & Mark T. Keane 2005), dengan adanya kemajuan sains dan teknologi,
bermakna manusia kini mempunyai banyak kaedah baru untuk mendapatkan maklumat
terperinci tentang struktur dan fungsi otak. Dengan sains, kini kajian boleh membuktikan sesuatu
proses yang berlaku di dalam otak, pada bahagian otak yang mana sesuatu proses
itu berlaku, dan bila proses tersebut berlaku. Maklumat tersebut
boleh membolehkan pengkaji untuk menentukan bahagian otak yang menghantar mesej
arahan, di mana bahagian-bahagian
berbeza otak menjadi aktif apabila seseorang melaksanakan tugas. Ia juga
membolehkan ahli sains untuk mengenalpasti sama ada manusia bertindak akibat
daripada dua tugasan yang melibatkan bahagian otak yang sama dengan cara yang
sama, atau sama ada terdapat perbezaan di antara keduanya.
Konsep pendekatan neurosains secara
asasnya ialah cuba menerangkan kronologi berdasarkan peristiwa pada bahagian
otak di peringkat perlaksanaan. Ia cuba menjelaskan peranan otak sebagai “hardware”
dan “software” secara biologi dan bagaimana otak itu berfungsi. Sungguhpun begitu, Friedenberg et al. (Jay
Friedenberg & Gordon Silverman 2012) menyatakan bahawa terdapat banyak
peringkat dan skala tertentu untuk menerangkan fungsi otak dan tidak terdapat
lagi pembuktian sains secara tepat dan jelas bahagian otak yang manakah yang memproses maklumat secara kognitif.
Rajah 1 : Empat Bahagian Daripada Cerebrals Cortex
Di Hemisfera Kiri
Sumber:
Gazzaniga et al. (Gazzaniga,
M.S., Ivry, R., & Mangun 1998)
Perkembangan
kaedah neurosains ini banyak bergantung kepada
perkembangan teknologi baru. Para saintis neurosains menggunakan pelbagai
metode untuk mengukur bagaimana otak itu berfungsi. Ini termasuk positron
pelepasan tomografi, berkomputer paksi tomografi dan pengimejan reasonance
magnet (Jay Friedenberg & Gordon
Silverman 2012).
Daripada pendekatan yang dinyatakan di atas, terdapat juga pendekatan
lain yang diguna pakai oleh dunia Barat umpamanya Pendekatan Evolusi
(Evolutionary Approach), Pendekatan Emosi (Emotiotion Approach), Pendekatan
Sosial (Social Approach), Pendekatan
Kepintaran Buatan (Atificial Intelligence Approach) dan Pendekatan
Robotik (Robotic Approach). Namun kajian ini tidak membincangkannya kerana
mendapati bahawa pada masa kini pendekatan terapi secara kognitif paling banyak
digunakan di Barat untuk mengurus emosi marah.
4.1 Dapatan
Kajian Dan Perbincangan
Bab ini akan menganalisis perbandingan dua
pendekatan bagaimana mengurus marah daripada perspektif Barat dan Islam. Tujuan penyelidik menganalisis perbezaan di
antara pendekatan Islam dan Barat adalah untuk memperjelaskan sama ada terdapat
perbezaan ataupun persamaan mengurus marah daripada konteks Islam dan Barat.
Hasil
analisis berdasarkan kajian lepas, kajian ini mendapati bahawa pendekatan Barat
dalam mengurus marah adalah bersifat kajian yang berterusan ke atas manusia
dalam menghadapi situasi tertentu. Umpamanya bagi pesakit yang mengalami
masalah mental, pesakit akan dikaji bagi menentukan kaedah terapi yang sesuai
untuk mereka menerima kaunseling dan khidmat nasihat. Banyak kaedah yang
digunakan untuk membantu pesakit mental mengenalpasti masalah mereka dengan
mengajukan soalan-soalan supaya minda pesakit boleh berfikir secara kognitif
agar mereka menggunakan fikiran dengan waras untuk mengurus marah (Coon et
al. 2003).
Kaedah
Barat banyak bergantung kepada kajian saintifik untuk memperbaiki kaedah dan
pendekatan terapi ke atas pesakit mental (Dalton
2007). Setiap pesakit yang mengalami kemurungan
akan dicatat setiap kali pertemuan seperti perubahan dan tindakbalas. Setiap
catatan akan direkod dan rekod tersebut akan menunjukkan trend. Trend ini akan
digunakan untuk memperbaiki sistem sedia ada dan mempertingkatkan dalam aspek
penambahbaikan terapi.
Kajian ini juga berpendapat
bahawa kaedah mengurus marah di dunia Barat bukan sahaja mementingkan sains
malahan juga bersifat klinikal dan juga berorentasikan sains sosial. Marshall
dan Cooper (1976) di dalam (Sarason
2005) menyatakan jika tekanan tidak diatasi
akan timbul banyak masalah kesihatan dan penurunan aktiviti harian. Malah,
stres memberi kesan terhadap fisiologi, psikologi dan tingkahlaku. Antara kesan
fisiologi adalah menghidapi penyakit kronik seperti darah tinggi, buah pinggang
dan lemah jantung. Kesan psikologinya pula adalah mudah muntah hilang semangat
motivasi dan sebagainya. Manakala kesan terhadap tingkah laku adalah seseorang
itu akan merasa mudah marah dan tidak melakukan kerja dengan sempurna. Manakala
dalam bidang sains sosial juga banyak kajian lepas telah dibuat berkenaan
dengan teknik pengurusan tekanan dicadangkan telah diubah di seluruh spektrum
yang luas pendekatan, daripada menguruskan persekitaran kerja untuk
mengurangkan sumber luar tekanan untuk menguruskan faktor intrapersonal
individu (C. Mimura
& P. Griffiths 2003)
Manakala
pendekatan Islam pula banyak menekankan aspek rohani dalam mengurus stress (Sham 2005) termasuklah emosi marah. Selain daripada
pendekatan rohani seperti berzikir, solat (Nor Azah
Abdul Aziz 2011), mengambil wuduk, berbaring, aktiviti
senaman juga boleh mengurangkan stress (Syed Salim
et al. 2010). Selain itu, kawalan diri yang tinggi
juga membantu seseorang individu untuk mengurus emosi terutama ketika berinteraksi
di tempat kerja juga boleh mempertingkatkan harga diri dan imej Islam (Syed
Zakaria & Yahaya 2006).
Islam
juga turut mempunyai pendekatan sufi dalam mengurus marah terutamanya
pembersihan hati melalui amalan-amalan perjalanan alam rohani untuk mencapai
kesempurnaan jiwa. Peringkat tertinggi dalam alam rohani ialah kesempurnaan
jiwa. Kesempurnaan jiwa itu tercapai apabila sifat-sifat mazmumah (sifat
tercela) dihapuskan dan mewujukan sifat-sifat mahmudah. Oleh sebab itu, amalan
zikir merupakan amalan harian yang diutamakan
dalam pendekatan sufi ke atas ahli sufi. Untuk mencapai kesempurnaan
jiwa, seseorang ahli sufi perlu melalui perjalanan rohani dengan ilmu yang
bersumberkan al-Qur’an dan as-Sunnah (Awang
2014).
Selain itu, jiwa manusia sentiasa
diuji dan salah satu ujian ialah perasaan marah. Dalam keadaan marah, umat
Islam tidak boleh lari dari mengingati Tuhan atau berzikir untuk mendapat
ketenangan hati kerana berzikir adalah salah satu cara mengingati Allah SWT
sama ada dengan lidah mahupun hati seperti firman Allah s.w.t dalam surah
al-Qur’an, surah (ar-Ra’d 13: 28):
Maksudnya: (Iaitu) orang-orang
yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah.
Ketahuilah dengan “zikrullah”
itu, tenang tenteramlah hati manusia.” Kepelbagaian bentuk zikir yang telah
dicatatkan dalam al-Qur’ān dan hadith dan telah disusun oleh para ulama perlu
diamalkan dengan tertib dan berterusan. Sebutan yang betul dan memahami makna
zikir juga patut di titik beratkan. Di kalangan ahli tariqat pula, mereka
mempunyai cara dan kaedah tersendiri dalam mempraktikkan zikir ini seperti
amalan zikir jahar (nyaring) dan amalan zikir sirr (perlahan).
Islam mempunyai kaedah
tersendiri untuk menghadapi stress. Stres merupakan fenomena yang mempunyai
pengaruh yang kuat terhadap kehidupan manusia. Setiap individu tidak akan
terlepas daripada mengalami stres kerana stres amat berkait rapat dengan gaya
hidup, perwatakan seseorang, faktor kekeluargaan, proses urbanisasi dan kejutan
budaya terhadap perkembangan pemodenan yang mendadak. Stres adalah tindakbalas
fizikal, emosi dan mental seseorang terhadap sebarang perubahan atau tuntutan.
Stres boleh berlaku kepada sesiapa sahaja tidak mengira umur, jantina, bangsa
atau agama. Stres yang sederhana mampu memberi motivasi dalam perkembangan
hidup seseorang tetapi stres yang berlebihan adalah merosakkan (Siti
Noorsyafenas Safe & Ahmad Yunus Bin Mohd Nor 2016). Tekanan hidup akibat peperangan juga
turut memberi kesan kepada emosi marah. Maka, umat Islam ada sumber yang
diwarisi daripada junjungan besar Rasulullah s.a.w iaitu al-Qur’an dan
as-sunnah.
Namun begitu terdapat
perubahan dikalangan umat Islam dalam mengurus marah terutama bagi golongan
yang terpaksa berhijrah ke negara-negara Barat akibat tekanan yang dihadapi
semasa di negara sendiri seperti berhijrah ke Amerika Syarikat dan
negara-negara di Eropah (Abdelzaher,
Latheef & Abdelzaher 2017). Apabila berhijrah ke negara baru,
golongan ini juga mengalami tekanan bukan sahaja dalam aspek perundangan
seperti mendapatkan permit, visa dan sebagainya malah dibebani juga dengan isu
silang budaya (cross cultural) umpamanya tidak dibenarkan menutup aurat, makan
dengan menggunakan tangan, merotan anak-anak yang enggan solat dan
sebagainya.
Daripada kedua-dua pendekatan Barat dan Islam dalam menggurus marah,
kajian ini mendapati memang terdapat perbezaan yang signifikan di antara
keduanya. Walau bagaimanapun, Islam tidak menolak kemajuan sains yang
dipelopori oleh dunia Barat. Maka, kajian ini berpendapat bahawa umat Islam
boleh menggunakan pendekatan Barat dalam mengurus marah selagi ianya tidak
bercanggah dengan syariat Islam. Kajian ini turut mendapati bahawa terdapat
pakar motivasi, golongan pendidik dan golongan professional di Malaysia
antaranya seperti Dato’ Dr Fadhilah Kamsah, Profesor Dato’ Dr Mohd Yusuf bin
Othman, Profesor Dr Abdul Latif Samian, Profesor Dr Khairul Anwar @ Johari
Mastor, Pahroh Mohamad Juoi dan Profesor Dr Muhaya Mohamad mengaplikasikan
pendekatan Barat dan Islam di dalam program motivasi, penulisan dakwah dan
kajian mereka.
5.1 Kesimpulan
Sifat marah ini seumpama sebilah pedang.
Sekiranya ia digunakan pada jalan yang benar dan betul, maka benar dan betullah
kesan dan pengamalannya. Tetapi sekiranya ia digunakan pada jalan yang tidak
benar sehingga tidak terkawal dan seumpamanya, maka ia akan merosakkan diri
sendiri dan manusia yang berada di sekeliling kita. Nabi Muhammad s.a.w adalah
contoh ikutan yang terbaik, dalam marahnya nabi ada dakwah dan teladan,dalam
merahnya wajah Nabi s.a.w masih tetap ada kebenaran daripada segi tindakan dan
perkataannya. Tiada contoh yang terbaik melainkan contoh daripada baginda Nabi
Muhammad s.a.w seperti mana sabda baginda s.a.w:
إنما
بعثت لأتمم مكارم الأخلاق
“Tidaklah aku
diutuskan kepada manusia melainkan untuk menyempurnakan akhlak yang baik kepada
manusia”.
Setiap manusia harus peka
dengan persekitaran sekeliling dan mengkaji hubungan kompleks yang wujud antara
kemarahan dan emosi serta antara kemarahan dan lain-lain tingkah laku, faktor
pencetus kemarahan dan nilai-nilai. Pertama sekali, jika seseorang individu mempunyai
semangat yang kuat, nilai-nilai yang tinggi, moral, etika dan cita-cita yang ingin
dicapai dalam hidup, maka individu tersebut mempunyai pengaruh yang besar pada
emosi marah dan mungkin mempunyai tingkah laku agresif. Sebaliknya, jika
kemarahan individu tersebut berada pada tahap yang rendah, maka kemungkinan
besar ia boleh menjadi penghalang untuk mencapai cita-citanya terutama dalam
aspek tingkah laku bagaimana untuk bertindak. Emosi marah memang bersifat
universal, namun punca dan faktor penyebabnya adalah berbeza. Malah, kesan
daripada perasaan marah juga bergantung kepada tindakan yang didorong oleh
panas hati seseorang. Marah adalah seumpama sebilah pisau yang jika tidak
digunakan dengan bijak, ia akan membawa kesan buruk kepada manusia. Oleh yang
sedemikian, manusia harus bijak mengurus marah.
Rujukan
Al-Qur’an
Abdelzaher, D., Latheef, Z. & Abdelzaher, A. 2017.
Recovering from conflict and uncertainty post Arab Spring. International
Journal of Conflict Management, 28(2), 222–244. doi:10.1108/IJCMA-02-2016-0005
Al-alBani, M. N. 2003. Ringkasan Shahih Bukhari. Jakarta: Gema
Press.
Anon. 2013, September 13. Paderi kontroversi mahu bakar al-Qur’an ditahan.
Utusan Malaysia,. Kuala Lumpur. Retrieved from
http://ww1.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130913/lu_05/Paderi-kontroversi-mahu-bakar-al-Quran-ditahan
As-Sa‘id, K. 2005. Kitab Mawaaqif Ghadhiba fiihan Nabiyyu Shallallahu
Alaihi Wa Sallam. Bogor: Pustaka Ibnu Katsir.
Awang, R. 2014. Anger Management: A Psychotherapy Sufistic Approach. Research
Journal of Biological Sciences, 9(1), 13–15.
C. Mimura & P. Griffiths. 2003. The effectiveness of current
approaches to workplace stres management in the nursing profession: an evidence
based literature review. Journal of Occupational and Environmental Medicine,.
Coon, D. W., Thompson, L., Steffen, A., Sorocco, K. &
Gallagher-Thompson, D. 2003. Anger and Depression Management: Psychoeducational
Skill Training Interventions for Women Caregivers of a Relative With Dementia. The
Gerontologist, 43(5), 678–689. doi:10.1093/geront/43.5.678
Dalton, R. 2007. Referrals for anger management groups: identifying
suitability. The British Journal of Forensic Practice, 9(2),
24–31. doi:10.1108/14636646200700010
Fakhir ‘Akil. 1985. Mu‘jam ‘ilm al-nafs. Beirut: Dar al-‘Ilm
Lil-Ma-layin.
Gazzaniga, M.S., Ivry, R., & Mangun, G. . 1998. Cognitive
Neuroscience: The Biology of the Mind hlm.3rd Edisi . New York: W.W.
Norton.
Hofmann, S. G., Asnaani, A., Vonk, I. J. J., Sawyer, A. T. & Fang, A.
2012. The efficacy of cognitive behavioral therapy: A review of meta-analyses. Cognitive
Therapy and Research, 36(5), 427–440. doi:10.1007/s10608-012-9476-1
Imam Al-Ghazali. 2009. Ihya Ulumuddin. Shah Alam: Illuison Network
Sdn Bhd.
Jay Friedenberg & Gordon Silverman. 2012. Cognitive Science
hlm.2nd Edisi . Thousand Oaks, California: SAGE Publications Inc.
Kamus Dewan. 2013. hlm.4th Edisi
. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.
McCart, M. R., Priester, P. E., Davies, W. H. & Azen, R. 2006.
Differential effectiveness of behavioral parent-training and
cognitive-behavioral therapy for antisocial youth: A meta-analysis. Journal
of Abnormal Child Psychology, 34(4), 527–543.
doi:10.1007/s10802-006-9031-1
Michael W. Eysenck & Mark T. Keane. 2005. Cognitive Psychology : A
Student’s Handbook. East Sussex, England: Psychology Press Ltd.
Morland, L. A., Greene, C. J., Rosen, C. S., Foy, D., Reilly, P., Shore,
J., He, Q. et al. 2010. Telemedicine for anger management therapy in a rural
population of combat veterans with posttraumatic stress disorder: A randomized
noninferiority trial. Journal of Clinical Psychiatry, 71(7),
855–863. doi:10.4088/JCP.09m05604blu
Nor Azah Abdul Aziz. 2011. Kaedah Menangani Stres dengan Solat. Journal
of Islamic and Arabic Education, 3(2), 1–10.
Nurulanuar Mansor. 2017, May 18. Mahu tegur, minta hormati tuan rumah. Utusan
Malaysia,. Kuala Lumpur. Retrieved from
http://www.utusan.com.my/berita/nasional/video-mahu-tegur-minta-hormati-tuan-rumah-1.483032
Salleh, M. R. 2010. Pengendalian Stress Dan Kebimbangan: Penialain
Kognitif Dan Tingkah Laku. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains
Malaysia.
Sanders, M. R., Pidgeon, A. M., Gravestock, F., Connors, M. D., Brown, S.
& Young, R. W. 2004. Does parental attributional retraining and anger
management enhance the effects of the Triple P-Positive Parenting Program with
parents at risk of child maltreatment? Behavior Therapy, 35(3),
513–535. doi:10.1016/S0005-7894(04)80030-3
Sarason, C. D. S. & I. G. 2005. Stress and emotion. Anxiety, anger
and curiosity. New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Sham, F. M. 2005. Tekanan Emosi Remaja Islam. Islamiyyat, 27(1),
3–23.
Siti Noorsyafenas Safe & Ahmad Yunus Bin Mohd Nor. 2016. Pengurusan
Stress Menurut Al-Quran dan Hadith. Al-Hikmah, 8(1), 3–18.
Syed Salim, S. S., Nasir, R., Salim, S. S. S. & Nasir, R. 2010. Kesan
Kecerdasan Emosi ke atas Tekanan Kerja dan Niat Berhenti Kerja Profesyen
Perguruan. Jurnal e-Bangi, 5(1), 53–68.
Syed Zakaria, S. A. (USM) & Yahaya, A. S. (USM). 2006. Tinjauan
tentang reaksi emosi di tempat kerja: satu aspek pengurusan sumber manusia
dalam organisasi. Jurnal Teknologi, 44, 1–11.
Trimble, T. J., Shevlin, M., Egan, V., O’Hare, G., Rogers, D. &
Hannigan, B. 2015. An evaluation of a brief anger management programme for
offenders managed in the community using cross-lagged panel models. Journal
of Criminal Psychology, 5(2), 124–136. doi:10.1108/JCP-02-2015-0006
No comments:
Post a Comment