السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
الحمد لله رب
العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، سيدنا محمد وعلى آله
وصحبه أجمعين ، ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين
Pengenalan
Ilmu mantiq sering disebut sebagai bapa segala ilmu atau dikatakan ilmu dari segala yang benar kerana ilmu mantiq ialah sebagai alat untuk menuju
ilmu yang benar, atau kerana ilmu yang benar perlu pengarahan mantiq (Qomar, Muljamil
2005).
Pada dasarnya pengertian
ilmu mantiq telah banyak didefinisikan oleh para Ulama’, dan pakar ilmu mantiq
dengan pengertian yang beragam, meskipun pada hakikat dan tujuannya adalah sama
iaitu mengungkapkan makna mantiq sebagai suatu kata yang dibakukan untuk sebuah
disiplin ilmu. Ilmu mantiq merupakan bahasa Arab dan merupakan terjemahan dari
kata logik, oleh sebab itu ilmu mantiq juga boleh disebut sebagai ilmu logik.
Dalam kaitannya dengan pengertian ilmu mantiq, seperti yang telah penulis kutip
dari bukunya Prof. Dr. H. Baihaqi A.K (1996), yang berjudul “Ilmu Mantiq”:
Teknik berfikir logik”, dalam bukunya tersebut, Baihaqi mengungkapkan
bahawa ilmu mantiq adalah merupakan suatu ilmu yang membahas tentang kaedah-kaedah
yang dapat membimbing manusia dalam berfikir, supaya dapat menghasilkan kesimpulan
yang benar, sehingga dia terhindar dari kesalahan berfikir, yang akhirnya
menghasilkan kesimpulan yang salah dan keliru. Mantiq secara etimologi atau bahasa
berasal dari dua bahasa, iaitu bahasa Arab nataqa yang bererti berkata atau
berucap dan bahasa latin logos yang bererti perkataan atau sabda.
Pengertian mantiq menurut
istilah ialah:
a.
Alat atau dasar yang gunanya untuk
menjaga dari kesalahan berfikir.
b.
Sebuah ilmu yang membahaskan tentang alat dan formula berfikir sehingga seseorang yang menggunakannya akalnya selamat dari berfikir yang salah.
Kedudukan Ilmu Mantiq
Menurut Mohd Fauzi Hamat (2002), dalam bidang kajian
Mantiq dan juga Falsafah, terdapat perbezaan pandangan di kalangan ahli
Falsafah dalam menentukan kedudukan Mantiq, sama ada ia alat bagi Falsafah atau
sebahagian dari Falsafah itu sendiri. Namun, majoriti ahli Falsafah berpendapat
bahawa Mantiq adalah alat bagi Falsafah dan berdasarkan apa yang dicatatkan
oleh al-Ghazali di dalam al-Mustasfa, ternyata Imam al-Ghazali lebih cenderung
bersetuju dengan pandangan mereka di mana beliau melihat Mantiq sebagai suatu
metodologi, suatu alat dan mukadimah bagi ilmu.
Manakala menurut Ilmu Sa‘īd Fawdah di dalam Wan Haslan
Khairudin (t.tt), mantiq adalah ilmu akliah iaitu berkenaan akal fikiran. Ilmu
Mantik disifatkan sebagai alat atau ilmu alat yang penting kepada ilmu-ilmu
lain seperti bahasa, Falsafah, Akidah atau Kalam, Fiqah atau Usul Fiqah dan
sebagainya. Sunggupun begitu, apabila Ilmu Mantik disifatkan sebagai Ilmu alat, Wan Haslan (Wan Haslan Khairuddin, t.tt) menyarankan maka ilmu ini perlu dikuasai terlebih dahulu dengan sebaiknya
sebelum memahami kandungan ilmu-ilmu lain yang berbentuk ilmu maksud atau
matlamat seperti ilmu atau pengetahuan berkaitan al-Quran, Hadis, Tafsir,
Akidah dan Fiqah
Keperluan dan Kepentingan Ilmu Mantiq
Setelah kita membahas
panjang lebar mengenai pengertian dan sejrah ilmu mantiq, harusnya kita juga
mengetahui manfaat mempelajari Ilmu Mantiq. Kepentingan
ilmu mantiq ini ialah supaya manusia dapat berfikir dengan benar hingga
sampainya seseorang pada kesimpulan yang benar tanpa mempertimbangkan keadaan
dan situasi yang kemungkinan dapat mempengaruhi seseorang (H. Baihaqi A.K 1996),
menajamkan akal dan fikiran serta
memelihara akal daripada tersalah dalam berfikir (Wan Haslan Khairuddin t.tt),
kepentingan untuk mengetahui hiraki ilmu-ilmu terpenting dan mempelajarinya
untuk membina potensi akal dan intelek yang sihat. Proses pembinaan intelek
yang sebenar akan berjalan lancar apabila seseorang itu mempelajari tigajenis
ilmu yang utama; (i) ilmu kesempurnaan intelek dan kewajipan roh (Usuluddin),
(ii) ilmu tindakan dan kewajipan hati (akhlak dan Tasawwuf) dan (iii) Ilmu
mengenai tindakan dan kewajipan dalam kehidupan lahiriah (Rahimin Affandi Abd. Rahim 2002)
Ilmu mantiq adalah perlu di dalam
kehidupan manusia kerana ia merupakan alat kepada ilmu. Oleh demikian,
ialah setiap orang harus mempelajari ilmu mantiq agar dalam mengambil
kesimpulan seseorang tak lagi salah. Ilmu mantiq yang menuntun mereka untuk sampai
pada kesimpulan yang benar. Karena bisa saja seseorang melakukan kesimpulan
yang benar tanpa melalui ilmu mantiq. Itu mungkin saja kebetulan, kerana
yang dapat menghasilkan kesimpulan atau hasil akhir yang benar adalah ilmu
mantiq. Oleh sebab itulah ilmu mantiq disebut sebagai jambatan
dari segala ilmu.
Kesimpulan
Ilmu
mantiq merupakan
suatu ilmu yang membahas tentang kaedah dan teknik berfikir yang dapat membimbing
manusia dalam berfikir supaya dapat menghasilkan kesimpulan yang benar,
sehingga dia terhindar dari kesalahan berfikir, yang akhirnya menghasilkan
kesimpulan yang salah dan keliru. Keperluan mempelajari ilmu mantiq tidak lepas
dari pengertian ilmu mantiq itu sendiri, di mana ilmu mantiq bertujuan untuk melatih minda (akal) supaya dapat berfikir
secara logik dalam aspek melatih,
mendidik, serta mengembangkan potensi akal dalam mengkaji objek fikir dalam
menggunakan metodologi berfikir, serta menempatkan persoalan dan menunaikan
sesuatu tugas pada suatu keadaan dan
waktu yang tepat. Selain
itu juga ia agar dapat membezakan antara proses berfikir yang benar (hak) dengan yang salah (batil). Fedah
mempelajari ilmu mantiq salah satunya adalah membuat daya fikir tidak saja
menjadi lebih tajam akan tetapi juga menjadikan fikiran kita jadi lebih
berkembang, melalui latihan-latihan berfikir dan menganalisis serta mengungkap
suatu permasalahan secara ilmiah.
Rujukan:
H. Baihaqi A. K. 1996. Ilmu Mantik: Teknik Dasar Berpikir
Logik. Penerbit : Darul Ulum Press
Mohd Fauzi bin Hamat. 2002. Jurnal
Akidah & Pemikiran Islam. Jurnal
Akidah & Pemikiran Islam 3, no. 1
(2002): 33-56
Qomar, Muljamil. 2005. Epistemologi Pendidikan Islam:
dari metode rasional hingga metode kritik. Erlangga
Rahimin Affandi Abd. Rahim. 2002. Memperkasakan Budaya
Berfikir Islam: Suatu Analisis." Jurnal Akidah & Pemikiran Islam
3, no. 1 (2002): 57-80.
Wan Haslan Khairuddin. t.tt. Ilmu
Mantik Dalam Tradisi Keilmuan Islam. UKM, Bangi
No comments:
Post a Comment