لاخلاف بين
أهل العلم أن التعبير القرآني تعبير فريد في علوه وسموه وأنه أعلى كلام وأرفعه.
وأنه بهر العرب فلم يستطيعوا امداناته والإتيان بمثله مع أنه تحدَّاهم أكثر من
مرة.
لقد تحدى
القرآنُ العرب ثم جميع الخلق بأتوا بمثله ثم أخبر أنهم لن يأتوا بمثله ولو كان
بعضهم لبعض ظهيراً. فقد تحداهم أولاً بأن يأتوا بعشر سور مثله إن كانوا يرون أنه
مفترى فَقال: أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ ۖ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ
مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّـهِ إِن كُنتُمْ
صَادِقِينَ ﴿١٣﴾
فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا أُنزِلَ بِعِلْمِ اللَّـهِ
وَأَن لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿١٤﴾ [هود]
فلما انقطعوا
وقامت الحجة عليهم تحداهم بأن يأتوا بسورةٍ من مثله وأخبر أنهم لن يفعلوا فانقطعوا
أيضاً وقامت الحجة عليهم، قال تعالى: وَإِن كُنتُمْ فِي
رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ
وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّـهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿٢٣﴾ فَإِن لَّمْ
تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ
وَالْحِجَارَةُ ۖ
أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ ﴿٢٤﴾ [البقرة]
وأكد التحدي
بقوله : قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَىٰ
أَن يَأْتُوا بِمِثْلِ هَـٰذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ
بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا ﴿٨٨﴾ [الإسراء]
دعا القرآن
العرب إلى أن يأتوا بسورة من مثله ويشمل هذا التحدي قصار السور كما يشمل طوالها
فهو تحدَّاهم بسورة الكوثر والإخلاص والمعوذتين والنصر ولإيلاف قريش أو أية سورة
يختارونها، ومن المعلم أن العرب لم يحاولوا أن يفعلوا ذاك فقد كانوا يعلمون عجزهم
عنه، ورأوا أن سبيل الحرب والدماء وتجميع الأحزاب أيسر عليهم من مقابلة تحدي
القرآن.
ومن الثابت أن
القرآن الكريم كان يأخذهم بروعة بيانه وأنهم لا يملكون أنفسهم عن سماعه ولذلك سعوا
إلى أن يحولوا بين القرآن وأسماع الناس. سعوا إلى لا يصل الى الأذن لأنهم يعلمون
أن مجرد وصوله إلى السمع يُحْدِثُ في النفس دَويّا هائلاَ وهزَّه عنيفة وقد حكى
الله.
Ungkapan
al-Qur’an
Tidak terdapat
perbezaan pendapat di kalangan para ulama bahawa ungkapan al-Qur’an adalah
ungkapan yang sangat unik pada ketinggian, nama, kata-kata tertinggi dan
mulia. Dan orang-orang Arab tidak boleh menandingi dan membawa contoh
seumpamanya, walaupun dicabar lebih daripada sekali.
Al-Qur’an mencabar orang-orang
Arab dan semua makhluk untuk mendatangkan seumpamanya, namun kemudian al-Qur’an
menjelaskan kepada semua mereka, bahawa mereka tidak akan mampu mendatangkan
dengan seumpamanya, walaupun mereka saling bantu membantu di antara satu
sama lain dengan mencabar mereka untuk mendatangkan sepuluh surah
seumpamanya jika mereka melihat bahawa dia memperolok-olokkan dan
berkata: Bukan itu sahaja kata-kata mereka bahkan mereka menuduh dengan
mengatakan: "Ia (Muhammad) yang mereka-reka al-Qur’an itu! "
katakanlah (wahai Muhammad): "(Jika demikian tuduhan kamu), maka cubalah
buat serta datangkan sepuluh surah ciptaan yang sebanding dengan al-Qur’an itu,
dan panggilah sesiapa sahaja yang kamu sanggup memanggilnya (menyahut cabaran),
yang lain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar" (Hud 11:13).
Oleh itu, jika mereka (penolong-penolong kamu) tidak dapat melaksanakan
permintaan kamu (untuk membuat surah-surah yang sebanding dengan al-Qur’an),
maka ketahuilah bahawa al-Qur’an itu diturunkan hanyalah menurut pengetahuan
Allah, dan bahawa tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah. Setelah
(terbukti hakikat yang demikian) maka adakah kamu mengakui Islam dan menurut
aturannya? (Hud 11:14).
Apabila hujah
mereka tertumpas dan tertegakklah hujah ke atas mereka yang mencabar
kemukjiizatan al-Qur’an. Al–Qur’an mencabar mereka untuk mendatangkan
satu surah seumpamanya dan memberitahu mereka bahawa mereka
tidak akan mampu melakukan selamanya., Allah berfirman : Dan jika kamu
ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (al-Qur’an) kepada hamba kami
(Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan
al-Qur’an itu, dan panggillah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu
selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar (al-Baqarah 2:23).
Maka kalau kamu tidak dapat membuatnya, dan sudah tentu kamu tidak dapat
membuatnya, maka peliharalah diri kamu dari api neraka yang bahan-bahan
bakarannya: manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) yang disediakan
untuk orang-orang kafir (al-Baqarah 2:24).
Dia (Allah SWT) menegaskan cabaran itu dengan berkata:
Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin
berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan
al-Qur’an ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding
dengannya, walaupun mereka saling bantu-membantu sesama sendiri".
(al-Israa' 17:88).
Al-Qur’an, mencabar orang-orang Arab untuk membuat
surah surah seperti itu, cabaran ini termasuk mendatang seumpama surah-surah
yang pendek seperti al-Kawthar, al Ikhlas, al-Mauzataian, al-Nasr, Liila
Fi Quraisy, atau apa apa surah yang mereka pilih. Mereka melihat
peperangan dan pertumpahan darah dan perhimpunan pelbagai golongan adalah
lebih mudah bagi mereka berbanding menghadapi cabaran al-Qur’an.
Sudah jelas bahawa al-Qur’an membawa mereka dengan kemegahan pernyataannya dan bahawa mereka tidak mampu mendengar kehebatan al-Qur’an, oleh itu mereka berusaha untuk menukar antara al-Qur’an dan pendengaran orang ramai. Mereka cuba untuk menghalang agar al-Qur’an tidak sampai ke telinga mereka, kerana mereka tahu bahawa pendengaran yang berlaku hasil daripada al-Qur’an mampu menerobos meresap ke dalam jiwa secara kuat dan berkesan sebagaimana diberitahu oleh Allah SWT.
No comments:
Post a Comment