السلام عليكم ورحمة
الله وبركاته
بسم الله الرحمن
الرحيم
الحمد لله رب
العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، سيدنا محمد وعلى آله
وصحبه أجمعين ، ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين
PENGENALAN
Perkataan akidah dalam Bahasa Arab diambil daripada
perkataan aqada (عقد )yang bermaksud ikatan atau perjanjian. Dari
segi istilah pula akidah bermaksud apa yang menjadi tujuan pegangan hati
seseorang. Ia merupakan suatu hukum yang tidak mempunyai ruang syak bagi
seseorang tersebut dan hukum ini bersifat relatif.
Hukum
yang bersifat begini menjelaskan maksud umum tentang akidah, merangkumi akidah
yang sahih dan batil. Bagi sesetengah orang merasakan pegangan mereka adalah
betul walhal bagi setengah yang lain pula pegangan demikian adalah salah. Oleh
kerana itu akidah yang bersifat relatif adalah batil kerana akidah ini hanya
bersumberkan fahaman sendiri dan kecenderungan hawa nafsu. Dalam Bahasa Arab,
akidah ini disebutkan dengan aqidah al-sayyi’ahatau aqidah al-batilahdengan
maksud akidah yang buruk atau jahat kerana merosakan kefahaman dan amalan
tuannya.
Berbeza
dengan Akidah Islamiyyah, ia bersumberkan wahyu daripada Allah SWT. Melalui
wahyu Akidah Islamiyyah dijelaskan tanpa memberi sebarang ruang kepada hawa
nafsu manusia menghasilkan fahaman sendiri malah memberi pedoman kepada akal
mereka memilih fahaman yang baik dan menghindari fahaman yang buruk. Dengan demikian
Akidah Islamiyyah disebutkan sebagai aqidah al-hasanah atau aqidah
al-sahihah yang bermaksud akidah yang baik atau betul.
KEDUDUKAN AKAL DALAM AKIDAH ISLAMIYYAH
Merujuk kepada perkara di atas, akal manusia memiliki
peranan yang tertentu dalam Akidah Islamiyyah. Peranan yang memberikan hak
semulajadi akal dijadikan iaitu fitrahnya mengimbangi amalan berpandukan
panduan yang ditetapkan oleh Allah SWT.
Fitrah
pengimbangan ini bermaksud menghayati perintah serta larangan Allah SWT dan
kemudian melaksanakannya dalam kehidupan seharian. Akal tidak
dipertanggungjawabkan dengan tugas menilai kesesuaian kandungan Akidah
Islamiyyah kerana kemampuan akal adalah terbatas dan mustahil memikirkan
tentang sesuatu yang berkaitan dengan wahyu. Dalam istilah Mazhab Ahl al-Sunnah
wa al-Jama’ah mereka menyebutnya:
شرع الأصول وعقل الفروع
Yang
bermaksud: syariat atau wahyu itu adalah usul manakala akal adalah cabang.
Bukan
sahaja wahyu yang tidak mampu difikirkan oleh akal manusia malah hal-hal yang
berkaitan dengan diri mereka juga tidak mampu difikirkan. Mereka tidak mampu
memikirkan bagaimana berlakunya gerakan badan mereka walaupun secara
teoretikalnya adalah jelas, mereka tidak mampu menjelaskan bagaimana akal
mereka berfikir dan sebagainya daripada perkara-perkara metafizik.
Oleh
itu, dalam sudut yang sempurna bagaimana Akidah Islamiyyah memberikan
penghormatan kepada akal manusia, tidak membebaninya malah menyelamatkannya
daripada kebinasaan dan kebatilan.
ILMU AKIDAH ISLAMIYYAH
Manusia yang dilabelkan al-Quran sebagai makhluk yang
sempurna ini diciptakan daripada adunan zahir dan batin atau jasad dan ruh.
Memahami ciptaan inilah manusia tidak dianggap sempurna seandainya mereka
meninggalkan hak salah satu daripada dua adunan ini. Mereka wajib meraikan
kedua-duanya dalam bentuk ta’bud kepada Allah SWT dan untuk meraikan ini,
mereka wajib pula mengetahui hakikat kedua-duanya.
Dengan keterbatasan akal manusia mengenal dan
seterusnya untuk memahami sesuatu yang bersifat ruhani (metafizik), wahyu
diperlukan menjelaskan perkara ini. Akidah Islamiyyah yang datangnya daripada
Allah SWT dalam bentuk yang menyeluruh merungkaikan setiap keperluan akal untuk
mengenal perkara ruhani ini. Daripada perkara berkaitan dengan Allah SWT
sehinggalah ruh manusia sendiri, Akidah Islamiyyah menyediakan jawapan yang
jelas lagi memandu akal manusia ke arah ta’bud dan bukan hanya ta’allum
(belajar). Justeru ia wajib dipelajari dengan maksud mencapai tujuan kehambaan
kepada Allah SWT.
PENGENALAN ILMU AKIDAH ISLAMIYYAH
Umumnya perkataan Akidah Islamiyyah telah merujuk secara
jelas kepada permasalahan iman dalam kefahaman Islam. Namun, Akidah Islamiyyah
memiliki nama-nama lain berdasarkan lapangan dan peringkat dalam masyarakat
Islam. Antara nama-namanya ialah:
1. Al-Fiqh al-Akbar.
Ia bermaksud faham yang paling besar atau yang paling
tinggi kerana ia membicarakan tentang qasad iaitu niat atau kefahaman yang
berlegar di ruang hati. Niat atau kefahaman ini memberi kesan yang besar kepada
amalan, perilaku dan pekerti seseorang, jika niat atau kefahaman ini rosak atau
batal maka begitu jugalah amalan dan perilakunya. Amalan dan perilaku ini dinamakan
dengan al-Fiqh al-Asghar iaitu faham yang kecil yang menjadi kandungan kepada
Ilmu Fekah. Penamaan ini dimasyhurkan oleh Imam Abu Hanifah bin Nu’man r.a.
2. Ilmu al-Tawhid.
Iaitu ilmu yang memperkatakan tentang keesaan Allah SWT. Tawhid
bermaksud menyatukan iaitu menghimpunkan sifat-sifat yang sempurna bagi Allah
SWT. Sifat-sifat ini dibahagikan kepada tiga kategori iaitu sifat al-mutlaq,
sifat al-ma’ani dan sifat al-af’al. Dengan himpunan sifat-sifat ini
menyucikan Allah daripada sifat-sifat tercela yang dikenali dengan sifat
al-mustahil yang menghasilkan sifat al-salbiyyah bagi Allah.
3. Ilmu al-Aqa’id.
Iaitu ilmu yang membahaskan tentang pegangan bagi orang
Islam. Ia menghuraikan tentang rukun Iman secara terperinci mengikut manhaj Ahl
al-Sunnah wa al-Jama’ah.
4. Ilmu al-Ma’rifah.
Ilmu yang membahaskan tentang pengenalan kepada
sifat-sifat Allah SWT dan Rasul a.s. Pengenalan ini terbahagi kepada tiga
bahagian iaitu sifat wajib, harus dan mustahil. Ia juga membahaskan tentang
pengenalan kepada hal-hal sam’iyyat iaitu perkara ghaib yang hanya dijelaskan
oleh al-Quran dan Sunnah saw seperti syurga, neraka, barzakh, hisab, mizan dan
sebagainya.
5. Ilmu al-Kalam.
Ilmu yang membahaskan tentang sifat Kalam Allah iaitu
sifat berkata-kataNya. Oleh kerana sifat Kalam ini meliputi perbicaraannya
tentang al-Quran maka ia membahaskan sifat-sifat Allah yang lain yang mana
dibahagikan kepada dua bahagian iaitu sifat qadim dan baharu. Setengah ulama
usuluddin menerangkan Ilmu al-Kalam diambil daripada kata pengantar ulama dalam
memulakan tulisan mereka seperti al-kalam an ma’rifah Allah (perbicaraan
tentang mengenal Allah).
SUMBER AKIDAH ISLAMIYYAH
Istimewanya Akidah Islamiyyah dengan ilmu-ilmu Islam yang
lain seperti Fekah, Tafsir dan sebagainya, Akidah Islamiyyah hanya bersumberkan
al-Quran al-Karim dan Sunnah Nabi saw yang mutawatir iaitu yang sahih. Bahkan
perbahasan-perbahasan Akidah Islamiyyah hanya berlaku pada masa Nabi saw masih
hidup dan terhenti setelah baginda wafat. Ia tidak melalui sebarang
perkembangan mengikut keadaan atau tempat sebagaimana Fekah yang bersifat urfi(menepati
masa) dan zarfi(menepati tempat), yang meraikan adat dan kebiasaan
seperti akhlak, yang mempunyai bahagian seperti Tafsir malah tidak melalui
proses ijmak mahupun kias dalam konteks penyesuaian. Akidah Islamiyyah bersifat
sempurna dan lengkap sebagai sebuah al-Din (agama) sesuai dengan firman
Allah SWTL Al Ma idah – 3)
Yang bermaksud:
Pada hari ini Aku sempurnakan agama untuk kamu dan Aku
telah lengkapkan nikmat ke atas kamu dan Aku meredhai Islam sebagai agama kamu.
Islam
yang dimaksudkan dalam ayat ini ialah kesejahteraan yang terhasil daripada
penyerahan dengan ikhlas kepada perintah Allah SWT, perintah yang menyeru
manusia mengesakanNya. Inilah yang dinamakan dengan tauhid yang menjadi teras
agama para nabi Allah bermula daripada Adam a.s sehinggalah Muhammad saw.
Demikian Allah SWT menerangkan hal ini dalam al-Quran seperti:
Surah Ali Imran: 83:
Yang bermaksud:
Apakah ada selain daripada agama Allah yang sesuai bagi
mereka (sedangkan) semua yang berada di langit dan di bumi menyerahkan kepadaNya
samada secara rela dan terpaksa dan kepadaNya mereka kembali.
Penyerahan yang bermaksud menerima keagungan
Allah SWT sebagai tuhan yang tidak mampu disaingi oleh sesiapa pun malah akal
manusia tidak berupaya mendatangkan hujah menolak keagungan Allah SWT tersebut.
Surah al-Baqarah: 131:
Yang bermaksud:
Tatkala tuhannya berfirman kepadanya (Nabi Ibrahim a.s):
Islamlah kamu (serahkanlah diri kamu), berkata (Nabi Ibrahim a.s): aku telah
Islam (menyerahkan diri ku) kepada tuhan sekelian alam.
Penyerahan Nabi Ibrahim a.s yang menjelaskan
keimanan baginda yang kukuh kepada Allah SWT sebagai pencipta dan pentadbir,
penetap dan penentu, penguasa dan pelaksana setiap sesuatu di alam ini.
Surah Ali Imran: 19:
Yang bermaksud:
Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah
ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan kitab itu
tidak berselisih (mengenai ugama Islam dan enggan menerimanya) melainkan
setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya;
(perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan
mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan
Allah, maka sesungguhnya Allah amat segera hitungan hisabNyaSesungguhnya agama
(yang sebenar) di sisi Allah adalah Islam.
Agama yang dimaksudkan ialah iman yang membawa
kesejahteraan. Mafhum ini telah terkandung dalam risalah para nabi Allah
sebelum daripada Nabi Muhammad saw bahkan baginda melengkapkan risalah
tersebut.
TERAS AKIDAH ISLAMIYYAH
Akidah tauhid atau mengesakan Allah SWT merupakan
intipati kepada Akidah Islamiyyah. Akidah ini juga merupakan akidah kesemua
para nabi Allah. Hal ini diterangkan sendiri oleh Allah SWT seperti firmanNya:
Surah al-A’raf: 59:
Yang bermaksud:
Dan Kami telah mengutuskan Nuh (a.s) kepada kaumnya, berkatalah
(Nuh a.s): wahai kaumku, sembahlah Allah, tiada lagi tuhan untuk kamu semua
melainkanNya, sesungguhnya aku bimbang diturunkan ke atas kamu azab pada hari
yang sangat dahsyat.
Dalam surah yang sama ayat 65 Allah berfirman:
Yang bermaksud:
Dan untuk kaum Ad (diutuskan) saudara mereka Hud (a.s).
Berkata (Hud a.s): wahai kaumku sembahlah Allah, tiada tuhan untuk kamu semua
melainkanNya, apakah kamu tidak mahu bertaqwa?
Dalam surah al-Baqarah ayat 133 diterangkan
bahawa akidah Nabi Ibrahim, Ismail, Ishaq dan Ya’kub a.s adalah mengesakan
Allah SWT:
Yang bermaksud:
Apakah kamu menjadi saksi ketika saat kewafatan Ya’kub
a.s sedang baginda menyebut kepada keturunannya: apa yang kalian akan sembah
selepas kewafatan ku? Mereka berkata: kami akan sembah tuhan mu, juga tuhan
bapa-bapa mu iaitu Ibrahim, Ismail dan Ishaq (iaitu Allah SWT) sebagai tuhan
yang maha esa dan kami menyerahkan diri kami kepadaNya.
Dengan
kebersamaan seruan tauhid oleh para nabi Allah menjelaskan bagaimana tidak
pernah berlaku perbezaan dalam agama-agama Allah akan tetapi manusia yang
ingkar mengubah agama-agama tersebut demi kepentingan diri sendiri.
SEJARAH AKIDAH ISLAMIYYAH
Konsep terminologi Akidah Islamiyyah dan
pembahagiannya tidak dikenali sehinggalah di akhir kurun ke dua Hijrah selepas
kemunculan nama-nama tokoh yang besar seperti Imam al-Ghazzali, Imam al-Razi,
al-Shahrastani dan sebagainya daripada para ilmuan Usuluddin.
Di
zaman permulaan Islam, Akidah Islamiyyah merujuk kepada perbahasan iman yang
terkandung dalam rukun iman. Orang Islam pada ketika ini dikenali dengan
gelaran al-sabiqun al-awwalun iaitu golongan awal Islam yang menerima
iman dan ibadah daripada Rasulullah saw sendiri. Keyakinan dan kepatuhan mereka
melebihi daripada perbahasan dan persoalan, demikianlah Allah memuji mereka:
Yang bermaksud:
Dan (sebaliknya) orang-orang yang beriman dan mengerjakan
amal yang salih serta beriman kepada al-Quran yang diturunkan kepada Nabi
Muhammad saw dan ia (al-Quran) adalah benar dari sisi tuhan mereka, diampunkan
kejahatan mereka dan dibaikkan keadaan mereka. (Muhammad: 2).
Orang
Islam ini juga merupakan golongan pasca jahiliyah yang tidak memiliki sebarang
pengetahuan tentang agama-agama terdahulu melainkan hanya menuruti apa yang
dianggap baik daripada orang Yahudi dan Nasrani yang tinggal di tempat mereka.
Pemikiran mereka boleh dikira sebagai mentah apabila membahaskan tentang
ontologi. Oleh yang demikian, apabila mereka memeluk Islam, perbahasan Akidah Islamiyyah
yang diutarakan kepada mereka bersifat ringkas dan asas bersesuaian dengan
pemikiran dan ilmu pengetahuan mereka. Taqdis atau pengudusan dan tanzih
atau penyucian Allah SWT daripada sifat makhluk dan tercela menjadi fokus
pendekatan Akidah Islamiyyah pada masa ini.
Pendekatan
Akidah Islamiyyah ini berterusan memberi peranan melahirkan mukmin yang sebenar
sebagaimana seruan Islam sehinggalah munculnya zaman pemerintahan monarki yang
dimulai dengan daulah Umawiyyah kemudian Abasiyyah dan seterusnya. Pemerintah-pemerintah
daulah ini melancarkan pengaruh tertentu demi meraih sokongan dan dokongan
rakyat,jelasnya pengaruh tersebut berkisar mengenai akidah. Terdapat dua fahaman
yang masyhur pada ketika ini iaitu jabbar yang dianuti oleh mazhab Jabariyyah
danqadaryang dianuti oleh mazhab Qadariyyah. Jabariyyah menyeru manusia
agar menerima segala takdir yang ditentukan oleh Allah walaupun mereka hidup
dalam derita dan sengsara manakala Qadariyyah menyeru manusia agar
bertanggungjawab di atas perbuatan mereka walaupun di luar kemampuan.
Qadariyyah menafikan Allah menghendaki dan melakukan suatu yang buruk pada
hambaNya, justeru manusia pelaku mutlaq setiap yang buruk dan memudharatkan
mereka. Hal ini amat bertentangan dengan firman Allah SWT:
Yang bermaksud:
Dan Dia (Allah) mengetahui apa yang [ada dan berlaku] di
langit dan di bumi, dan Allah ke atas sesuatu [memiliki] kekuasaan. (Ali Imran:
29).
Penafian Allah SWT tidak melakukan keburukan
menafikan Dia mengetahui dan kekuasaanNya terhadap keburukan tersebut. Walaupun
keterangan ini dilihat kekok oleh akal tetapi hakikatnya mengatasi apa yang
dilihatnya.
Mazhab
Jabariyyah dan Qadariyyah berjaya mempengaruhi ramai orang Islam, ini
disebabkan oleh dua faktor yang besar.Pertama, kejahilan orang Islam dengan
ilmu Islam dan keduanya hujah akliyyahyang digunakan oleh mazhab-mazhab ini
dalam menyebarkan fahaman mereka. Samada fahaman Jabariyyah mahupun Qadariyyah keduanya
bersifat logik dan sememangnya logik menyenangkan akal walaupun logik itu
menyalahi kebenaran.
Apa
yang pasti, kebenaran dalam hal yang dikaburi oleh Jabariyyah dan Qadariyyah
ini ialah memutlaqkan penguasaan kudrat dan iradat Allah. Inilah usaha yang
dilakukan oleh ilmuwan Islam yang menyedari ancaman Jabariyyah dan Qadariyyah kepada
akidah umat Islam.
Imam Abu al-Hasan al-Ash’ari r.h adalah
ilmuwan Islam yang awal mendepani ancaman tersebut. Dengan menyusun iktikad
yang sahih berpandukan al-Quran dan al-Sunnah, mengambil kira tafwidpara
Salaf al-soleh dan takwil Khalaf al-a’immah, mengadaptasikan
kanun manqul dan ma’qul, beliau telah merujuk kepada Akidah
Islamiyyah yang asal dan menjelmakannyadalam bentuk pendekatan yang baharu –
pendekatan yang lebih komprehensif dan terperinci – sesuai dengan penerimaan
dan pemahaman masyarakat Islam pada ketika itu yang terpengaruh denganakliyyah Jabariyyah
dan Qadariyyah.
Di sinilah bermulanya pendekatan baharu dalam
memahami Akidah Islamiyyah yang mengimbangi di antara naqli dan akli. Dan apabila
kita memerhatikan situasi yang berlaku pada zaman Imam Abu Hasan al-Ash’ari ini,
ia terus menerus berlaku pada zaman selepas kematian beliau dan sedang
berlangsung di zaman ini malah bertambah runcing dan membimbangkan. Penjelmaan
Jabariyyah dan Qadariyyah dalam bentuk maknawi dapat dirasakandalam mempengaruhi
masyarakat Islam seluruh dunia. Jenama-jenama fahaman baru seperti liberalisme,
pluralisme, kapitalisme, sekularisme, neo-muktazilah dan lain-lain lagi adalah
biasan daripada jabbar dan qadar. Oleh itu, pendekatan Akidah
Islamiyyah yang didatangkan oleh Imam Abu al-Hasan al-Ash’ari dipraktikkan oleh
sekian ulama zaman-berzaman dalam menjelaskan Akidah Islamiyyah. Melihat kepada
usaha beliau mengembalikan Akidah Islamiyyah kepada asalnya ini, beliau dan
ulama yang mengikut jejaknyaditabalkan sebagai A’immah Ahl al-Sunnah wa
al-Jama’ah.
PERMASALAHAN AKIDAH ISLAMIYYAH
Terdapat tiga permasalahan utama yang
dibincangkan dalam Akidah Islamiyyah. Pertamanya ialah berkaitan dengan
ketuhanan (ilahiyyat), kedua kenabian (nubuwwah) dan ketiga yang hanya
didengari (sam’iyyat).
Ilahiyyat merupakan permasalahan yang
berkaitan dengan zat dan sifat Allah SWT. Perbincangan Akidah Islamiyyah
terhadap permasalahan ini memfokuskan kepada mengenal Allah SWT, tujuannya
ialah untuk menghasilkan iman yang mapan kepadaNya.Nubuwwah pula merupakan
permasalahan yang berkaitan dengan ciri-ciri para nabi Allah. Perbincangan
Akidah Islamiyyah terhadap permasalahan ini memfokuskan kepada mengenal para
nabi, tujuannya ialah untuk menghasilkan iman yang mapan kepada
mereka.Sam’iyyat pula merupakan permasalahan yang berkaitan dengan hal-hal
ghaib yang tidak diketahui melainkan melalui wahyu Allah SWT seperti ruh,
barzakh, syurga, neraka, jin, malaikat dan sebagainya. Perbincangan Akidah
Islamiyyah terhadap permasalahan ini memfokuskan kepada mengetahui hal-hal
tersebut, tujuannya ialah untuk menghasilkan iman yang mapan kepada hal-hal ghaib.
Tiga permasalahan Akidah Islamiyyah ini akan
dihuraikan secara terperinci dalam segmen yang khusus.
ILAHIYYAT
Dalam membicarakan tentang zat dan sifat
Allah, ulama Usuluddin telah terbahagi kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama
yang menetapkan Allah hanya memiliki zat tanpa sifat. Mereka adalah ahli
falsafah Islam seperti Ibn Farabi, al-Kindi dan Ibn Sina, mereka juga dikenali
dengan panggilan Hukama’. Selari dengan pandangan mereka ialah mazhab
Muktazilah. Manakalah kumpulan kedua pula menetapkan zat dan sifat bagi Allah.
Mereka adalah mazhab Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah atau Asha’irah dan Maturidiah,
mereka juga dikenali dengan panggilan al-sifatiyyah[i].
Mazhab
Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah melihat bahawa Allah SWT memiliki sifat berpandukan
banyak keterangan daripada al-Quran dan al-Sunnah. Dalam al-Quran, antara nas
yang menunjukkan keterangan sifat ini:
Yang bermaksud:
Tidakkah (Dia) mengetahui setiap ciptaan (Nya), Dialah
Maha Lemah-lembut lagi Maha Mendalam IlmuNya. (Al-Mulk: 14).
Tiga sifat yang dinyatakan dalam ayat ini
ialah mengetahui, lemah- lembut dan mendalam ilmu pengetahuanNya.
Di
dalam al-Sunnah pula, antara contoh nasnya ialah:
Di saat Nabi saw mendengar Abi ‘Iyyash Zayd bin al-Samit
al-Zuraqi r.a berdoa:
أللهم إنى أسئلك بأن لك
الحمد، لا إله إلا أنت، يا حنان، يا منان، يا بديع السماوات والأرض، يا ذا الجلال
والإكرام.
Yang bermaksud:
Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada Mu, demi sesungguhnya segala pujian
bagi Mu, tiada tuhan selain Mu. Wahai Yang Maha Mengasihani, wahai Yang Maha
Menganugerahi kemuliaan, wahai Yang Maha Menciptakan segala langit dan bumi,
wahai yang Maha Memiliki ketinggian dan kemuliaan.
Mendengar doa sahabat ini, Nabi saw bersabda yang
bermaksud:
Engkau telah berdoa kepada Allah dengan namaNya Yang Maha
Hebat yang mana [sesiapa yang] berdoa dengannya pasti akan dimakbulkan dan
[sesiapa yang] meminta dengannya pasti akan diberikan[ii].
Daripada hadis ini difahami bahawa Allah
bersifat dengan sifat Maha Mengasihani, Maha Menganugerahi, Pencipta dan Maha
Mulia.
Ahl
al-Sunnah wa al-Jama’ah melihat begini kerana memahami bahawa zat Allah dan
sifatNya adalah berbeza dari sudut fungsi dan pengertiannya. Hamba hanya mampu
mengenal Allah melalui sifatNya tanpa zatNya. Ini ditegaskan dalam al-Quran
sendiri:
Yang bermaksud:
Tidak (mampu) sebarang penglihatan mencapaiNya (zat
Allah) Dialah yang mampu mencapai penglihatan, Dialah Yang Maha Lemah-lembut
lagi Maha Mendalam IlmuNya. (Al-An’am: 103).
Tidakkah janggal jika Allah menyuruh kita
mengenalNya tetapi mengenaliNya itu mustahil? Jelasnya mengenaliNya melalui
sifatNya. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
Fikirkanlah [tentang keagungan Allah] pada ciptaanNya dan jangan kamu
fikirkan tentang [zat]Nya Yang Maha Perkasa lagi Maha Tinggi [iii]...
Pesanan
yang menyarankan kita mengenali Allah melalui penciptaan makhlukNya iaitu
dengan merenungi sifat menciptaNya yang menunjukkan kehebatan zatNya.
KehebatanNya mencipta yang menggambarkan Dia juga bersifat menguasai,
mentadbir, mengetahui dan selainnya daripada sifat-sifat yang agung bagiNya.
Dengan kata lain, oleh kerana mustahil mengenali Allah secara zat maka Dia
dikenali melalui sifatNya.
SIFAT ALLAH
Mazhab Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah
membahagikan sifat Allah mengikut panduan nas wahyu dan pembuktian akal kepada
4 bahagian.
i. Sifat Mutlaq atau Sifat Zat
ii. Sifat Ma’aniyyah (sifat makna)
iii. Sifat Salbiyah (sifat negatif)
iv. Sifat Af’aliyyah (sifat perbuatan)
Dijelaskan
setiap bahagian sifat di atas sebagaimana berikut.
Sifat Mutlaq atau Sifat Zat
Sifat ini merujuk kepada sifat wujud Allah SWT.
Dia disifatkan wujud tanpa permulaan, tanpa sebab atau proses tertentu, tanpa
tempat dan masa, tanpa tujuan, tanpa suruhan, tanpa panduan, tanpa ketetapan,
tanpa ciptaan maka kewujudannya berbeza dengan kewujudan makhluk yang mempunyai
setiap perkara di atas tadi. Sungguhpun mereka juga wujud tetapi kewujudan
mereka mengalami perubahan iaitu tiada kepada ada, kuat kepada lemah, hidup
kepada mati, kewujudan begini bersifat mungkin (mumkin). Berbeza dengan
kewujudan Allah, Dia tidak mengalami sebarang perubahan maka kewujudanNya
adalah wajib (wajib al-wujud).
Sifat Ma’aniyyah
Sifat ini merujuk kepada makna wujud Allah
SWT. Menyifatkan Allah wujud sahaja masih lagi tidak melengkapkan kesempurnaan
(kamal) bagi Allah SWT. Memahami Allah wujud juga memahami Allah Maha
Hidup (حى), Maha Berkuasa(قدرة) , Maha Berkehendak(إرادة) , Maha Mengetahui(علم) , Maha Melihat(بصر) , Maha Mendengar(سمع) dan Maha Berkata-kata(كلام) . Inilah tujuh Sifat Ma’aniyyah atau sifat makna yang
difahami daripada sifat wujud Allah SWT. Tujuh sifat ini masyhur di sisi mazhab
Asya’irah dengan sebutan sifat tambahan ke atas zat (sifat al-za’idah ala
al-dhat). Dengan Sifat Ma’aniyyah ini Allah SWT disifatkan Maha Wujud
dengan sifat-sifat yang sempurna dan terhindar daripada kecelaan yang masih
boleh disifatkan kepada makhluk. Mereka juga wujud tetapi tidak selamat
daripada mati, lemah, dipaksa, jahil, buta, pekak dan bisu.
SifatSalbiyah
Sifat ini merujuk kepada kekurangan yang ada
pada makhluk yang boleh dijadikan bandingan pada sifat Allah demi menghasilkan
kesempurnaan sifatNya. Samada nas wahyu atau akal yang meneiliti bandingan
sifat ini, tujuannya adalah untuk membezakan Allah SWT daripada makhluk demi
menyifatkannya dengan kesempurnaan. Makhluk disifatkan baharu (حديث) iaitu wujud dalam
lingkaran waktu yang tertentu maka wajib Allah bersifat qadim (قدم) iaitu wujud tanpa
lingkaran waktu. Makhluk bersifat binasa (فناء)maka wajib Allah
bersifat kekal (بقاء) iaitu tidak binasa
sedikit pun. Makhluk bersifat menumpang (محتاج للحوادث) iaitu berhajat kepada
setiap yang baharu samada dalam masa hidup atau mati maka wajib Allah bersifat
dengan menyalahi perkara baharu (مخالفته للحوادث) iaitu tidak berhajat
kepada sebarang perkara baharu bahkan Dialah yang menjadikannya. Makhluk tidak
memiliki sebarang kuasa untuk melakukan sesuatu (قيامه بغيره) samada dalam urusan
diri sendiri atau orang lain maka wajib Allah bersifat berkuasa dengan diriNya
sendiri (قيامه بنفسه) tanpa mengharapkan bantuan
makhlukNya. Makhluk berbilang-bilang (كثرتية) samada dari segi jenis
atau bangsanya maka wajib Allah bersifat dengan tunggal (وحدانية) tanpa jenis dan bangsa.
Dia tunggal samada dari segi zat, sifat dan perbuatanNya.
Sifat Af’aliyyah
Sifat ini merujuk kepada keterangan wahyu
mengenai perbuatan Allah SWT. Perbuatan ini difahami daripada kaitannya dengan
makhluk seperti sifat menghidupkan (محي) mematikan (مميت), memberi rezeki (رزاّق), mencipta (خالق), meluaskan (باسط), menggenggam (قابض) dan sebagainya.Sifat
ini menerangkan Allah berkaitan dengan makhluk samada dalam masa baharu ataupun
masa azali.
Kesimpulan tentang sifat Allah
Mazhab
Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah melihat perbincangan tentang sifat Allah adalah
untuk menjadikan orang Islam mengenaliNya sebagaimana dinyatakan dalam al-Quran
dan al-Sunnah saw. Pengenalan ini bertujuan untuk menghasilkan keimanan yang
telus kepada Allah dalam erti kata mentauhidkanNya. Pentauhidan dari segi lafaz
dan maknawi iaitu menyebut dan memahami kesempurnaan Allah yang terhindar
daripada kesyirikan, tajsim, hulul dan tasybih. Demikianlah tauhid ini dicerap
ke dalam pembahagian sifat di sisi mazhab Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah.
Pembahagian
sifat Allah ini bukanlah rekaan akal semata-mata tetapi ia berlandaskan pedoman
daripada al-Quran dan al-Sunnah. Menghayati prinsip Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah
yang mendokong wahyu dan menghormati akal, pembahagian sifat Allah ini
bertujuan memudahkan orang Islam mengenal Allah SWT. MengenaliNya bukan hanya
sebagai tuhan yang disembah malah sebagai pencipta yang memiliki kesempurnaan
dan mampu menjadikan hamba dekat serta mengharapkanNya.
Selain
daripada pembahagian sifat Allah ini kepada 4 bahagian, sifat-sifat yang
dinyatakan di atas juga dirangkumkan menjadi satu bahagian yang dikenali dengan
sifat wajib bagi Allah. Ia adalah sifat 20 yang diadaptasi daripada 3 bahagian
sifat Allah di atas iaitu Sifat Zat, Sifat Ma’aniyyah dan Sifat Salbiyyah, di
tambah dengan Sifat Maknawiyyah iaitu sifat terbitan daripada Sifat Ma’aniyyah
sepertiqadiran, muridan, aliman, hayyan, sami’an, basiran dan
mutakaliman.
Sifat Allah di sisi ulama Islam yang lain
Di sisi Ibn Taymiyyah al-harani pembahagian
sifat Allah juga terbahagi kepada 3 bahagian. Beliau menyebutnya sebagai Tawhid
Rububiyyah, Tawhid Uluhiyyah dan Tawhid Asma’ wa al-Sifat.
[i]Di sini tidak akan dihuraikan secara lebih lanjut perbicaraan kumpulan yang
pertama memandangkannya rumit dan memerlukan kupasan yang lebih terperinci.
Semoga Allah SWT memberi peluang kepada kita semua mendalaminya pada masa yang
lain.
[ii] Diriwayatkan oleh Ahmad dalam
Musnad, Ibn Majah dalam Sunan beliau daripada Anas bin Malik r.a. Diriwayatkan
juga oleh Abu Dawud dalam Sunan beliau, Ibn Hibban dalam Sahih, al-Nassa’i
dalam Sunan beliau dan al-Hakim dalam Mustadrak. Keempat-empat rawi ini
menambah: Ya Hayyu Ya Qayyum dan al-Hakim menambah pada riwayat lain oleh
beliau: as’aluka al-Jannah wa a`uzu bika min al-Nar. Beliau berkata: hadith ini
sahih di atas syarat Muslim. Syakh Muhammad Yusuf al-Kandahlawi (1997), Hayah
al-Sahabah, j. 3, Kaherah: Dar al-Salam, h. 1780.
[iii] Diriwiyatkan oleh al-Dhubaydi
dalam al-Athaf, al-Muttaqi dalam al-Kanz, al-`Iraqi dalam al-Mughni dan
al-‘Ajluni dalam al-Kashf. Lihat Imam Abu al-Hasan `Ali bin Isma`il al-Ash`ari
(t.t), Al-Ibanah `an Usul al-Diyanah: ta`liq `Abd Allah Mahmud Muhammad `Umar,
Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, h. 49.
No comments:
Post a Comment